Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Det är lätt hänt! Att står någon och säger vad man ska göra så försöker man vara så lydig som möjligt. Men man får faktiskt ta några sekunder på sig mellan momenten. Enklast är helt enkelt att röra sig lite bort från platsen efter att TL sagt "momentet slut", och sen får TL helt enkelt kalla tillbaka dig igen till utgångspunkten.

KL

Är så RABIAT nöjd med spåret idag :banana: :D! Lyxa fick ett 2 km långt spår, 9 naturapporter + slut, upptag på ca 30-40 m djup, skiftande terräng mellan mest åker, äng, skog och lite sankmark, grusspår, spetsvinklar, liggtid drygt 1 tim 40 min…. Allt och lite till som ett elitspår kräver :D!

2kmspc3a5r.png

Och Lyxa var SUVERÄN! Alla apporter inapporterade och ett fantastiskt bra spårarbete ända från framspåret i upptaget :bump:! SÅ NÖJD :love:!

Lite bilder som min snälle man fotade i början och slutet av spåret:

2-km-spc3a5r-med-lyxa-015.jpg

2-km-spc3a5r-med-lyxa-016.jpg

2-km-spc3a5r-med-lyxa-022.jpg

2-km-spc3a5r-med-lyxa-029.jpg

2-km-spc3a5r-med-lyxa-041.jpg

2-km-spc3a5r-med-lyxa-073.jpg

Senast ändrad:

KL

Är kanske på tiden att jag presenterar mig här även om jag kanske inte kommer skriva jättemycket.

Hund: Saulos, hovawart, 4 år

Lite bakgrund: Saulos är min första egna hund. Tanken va en hund som jag kan prova på mycket med men jag fastnade i lydnaden och brukset. Vi har LP1 och är godkända i appell spår.

Gren/Klass: Spår, appell

Tränar mest på: Att markera apporterna och sen borde vi träna mycket mer på uppletandet. I lydnaden sliter vi mest med apporteringen.

Håller till: Småland, Älmhult, Växjö

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till lägre

Långsiktigt mål: Vi börjar med uppflytt till högre sen får vi se hur långt det bär.

IMG_0297.JPG

Och nu när jag presenterat mig :)

Budföringen har varit ett moment där Saulos verkligen har glänst oavsett avstånd, mottagare och om det skjuts eller inte. Men nu är han inte lika säker längre. Anledningen till det är att för ca 2 veckor sen när vi tränade det momentet kom en hund lös och springer mot Salle, han fortsätter hela vägen fram till mottagaren trots att hunden kommer fram till honom och springer jämte, men väl hos mottagaren väljer han att springa tillbaka till mig. Fortfarande med den andra hunden hos sig, hos mig stannar han och jag kan lätt koppla upp och matte får fatt i sin.

Jag skickar om och det går perfekt, likaså när mottagaren skickar tillbaka. Jag skickar sen en sista gång för att han ska få sin belöning, fortfarande lika bra och positiv attityd från Salle och han tar sin kamp och springer mot mig. Halvvägs tillbaka skriker han till och fortsätter mot mig. Visar sig vara en muskelsträckning och han får vila helt en vecka och sen har vi så smått börjat träna och motionera igen.

Nästa gång vi tränade budföringen körde jag ganska kort avstånd och känd mottagare. Trots det fick hon ropa och locka lite för att han skulle springa. Vi använde oss av super belöning hos mottagaren vid varje skick och efter några gånger sprang han mellan oss som vanligt. Gången efter hade jag samma upplägg men med den mottagaren som stod när allt gick fel. Han tvekar då att springa och behöver nästan se belöningen för att springa men vi får till ett bra skick och då väljer jag att sluta.

Vi ska tävla appellen den 11 maj och det är så surt att ha fått ett moment förstört så. Egentligen är jag nästan helt säker på att får vi bara träna med bra mottagare och belöning på varje skick har han snart glömt det och kommer glänsa igen. Men jag är inte så säker på att jag kommer hinna få till den träningen som krävs på knappt två veckor och jag tror att vi kan behöva dom poängen för att bli uppflyttade, särskilt om han inte har sin bästa dag i lydnaden :(

Kan du inte försöka träna budföring minst en gång varje dag? Då hinner du få till massor av (förhoppningsvis) lyckade pass!

Och om du nu behöver backa jättemycket till synlig retning så gör det! Det kankse bara krävs några få pass där ni viftar med belöningen för att han ska komma på rätt köl igen :)

Känner igen känslan av att allt pajar precis innan tävling. Hände oss också nu inför vår start. Men det är bara att köra på och sen hoppas på det bästa!

Kan du inte försöka träna budföring minst en gång varje dag? Då hinner du få till massor av (förhoppningsvis) lyckade pass!

Och om du nu behöver backa jättemycket till synlig retning så gör det! Det kankse bara krävs några få pass där ni viftar med belöningen för att han ska komma på rätt köl igen :)

Känner igen känslan av att allt pajar precis innan tävling. Hände oss också nu inför vår start. Men det är bara att köra på och sen hoppas på det bästa!

emma82maria: Håller med line_n här, backa lite i träningen och få till en-ett par budföringar om dagen så tror jag inte att det ska vara några problem! Ni har ju 11 dagar på er, det grejar ni eftersom ni haft momentet så bra innan :)!

Härligt! Det är så najs när man är inne i ett "flow" :)

Jaaa helt underbart :banana:!

Kl
Hade planerat agility idag men det blev visst bruks istället :) sjukt kul!

Körde uppletande först, hon har verkligen koll på vad det går ut på (leta rätt på föremål och full fart in), och sätter på näsan. Körde mer kuperat än vi gjort tidigare, utan några problem alls. Dock måste jag bli bättre på avstånden så hon lär sig att springa ut ordentligt. Nu börjar hon leta väldigt grunt utan nån ordentlig strategi.
Sen fick hon ett spår, rätt kort och 20 min liggtid men småknepigt då blåsten varierade mycket och det var väldigt kuperat (delvis med tanken att om spåret ligger uppför en klippskreva en bit, så kan hon inte cirkla runt lika mycket ;)). Hon jobbade jättefint! Koncentrerat trots att Sigge stod bunden i närheten, och betydligt mindre flams och cirklande än senaste gångerna.

Funderar på att plocka bort godiset till nästa gång och se hur hon reagerar på det.

Funderar på att plocka bort godiset till nästa gång och se hur hon reagerar på det.

Nej nej nej! :) Fortsätt med godis ett tag till tills hon verkligen har fattat, skynda långsamt! Sedan kan du succesivt plocka bort godiset, men inte förrän hon spårar "rätt" och du testat av på olika underlag.

Ang, uppletandet så valla en korridor, ca 10 meter bred och 50 meter djup och så lägger du ut ett föremål på djupet medans hunden ser på. Alternativt så tar du ut hunden kopplad i korridoren och låter henne vinda in föremålet men hon får inte ta det! Alltså ni går så nära att hon är på väga att gripa det men då stoppar du henne och går tillbaka till baslinjen och skickar därifrån.

Nej nej nej! :) Fortsätt med godis ett tag till tills hon verkligen har fattat, skynda långsamt! Sedan kan du succesivt plocka bort godiset, men inte förrän hon spårar "rätt" och du testat av på olika underlag.

Ang, uppletandet så valla en korridor, ca 10 meter bred och 50 meter djup och så lägger du ut ett föremål på djupet medans hunden ser på. Alternativt så tar du ut hunden kopplad i korridoren och låter henne vinda in föremålet men hon får inte ta det! Alltså ni går så nära att hon är på väga att gripa det men då stoppar du henne och går tillbaka till baslinjen och skickar därifrån.

Haha då får jag väl lyda då! ;) tanken var att se att/om hon verkligen fattat att hon spårar och inte bara letar godis.
Skämt åsido, tack för tipsen! Kanon när jag är totalt nybörjare. Ska testa att vinda in det kopplad om det går likadant nästa gång.

Idag, ja. Det var dock första gången jag la den djupt (slarv javisst). Med tydligare synretning gick det bättre.

+ Miao

Visst är det bara att backa och fortsätta så tills det släpper. Han har ju bra avreaktioner annars så det släpper snart det här med. Det är ju bara så tråkigt när sådant händer.

Kommer inte kunna få till träning varje dag då jag är själv och inte har träningssällskap varje dag men kommer försöka få till så många det bara går. Har en plan så det löser sig säkert :)

Kl
Spår idag igen, på gräsmatta, lite längre (dvs 50-60 meter :p), 25 min, med godis och en liten vinkel.

Hon skötte sig riktigt bra drygt första halvan. Tror inte hon hinner ta alla godisar iof men vet inte om det är nåt att bry sig om. Vinkeln jättefint. Sen gick en hund förbi (vi har lite problem med hundmöten, vilket dock blir bättre hela tiden). Nåt skall och sen jobbade hon vidare, mycket imponerad! Dock tyckte tydligen hundägaren det var en bra idé att stå kvar och låta hunden glo, så efter ett tag gick det lite sämre. Sen hittade hon en glasspinne. Men sen kunde vi jobba vidare och avsluta!

Som en annan del av myntet kan jag ju säga att jag ALDRIG jobbat med "näringsspår"/löst godis i spåret, inte ens med valpar. Det närmsta jag kommit det är att jag ibland har belöningspunkter med snusdosor med godis i. Så man gör bara det som känns bäst för sig själv och sin hund :).

KL

Igår var jag och mina två toppenträningskompisar iväg och tränade för Anders Kjernholm. Vi hade en helt FANTASTISK dag med strålande solsken (har både fått bränt ansikte och vårförkylning tack vare detta :D! ) och fick till massa bra träning och mycket bra tips för vidareutveckling av fotgående, kryp, framåtsändande, skall och upplet :).

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-021.jpg

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-045.jpg

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-250.jpg

Det var första gången jag tränade för Anders (förutom det lilla på Talangtruppen) och jag fick massa beröm för Lyxa, han gillade henne skarpt och hon var en av de bästa aussies han träffat på, i både attityd och träningsbarhet, och han sa att hon verkligen hade kapacitet och potential att gå riktigt långt :love:! Sånt värmer i hjärtat att få höra!

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-026.jpg

Min roliga mupp-aussie :D!

Gud vad roligt att få så mycket beröm för sin hund!

*kl*

Vi har ÄNTLIGEN hyfsat snöfritt i skogarna nu, så igår åkte jag ut och la ett spår åt odågan som varit på väg att byta matte de senaste dagarna eftersom jag legat i soffan med en äcklig förkylning som även inneburit feber. Gårdagens spår blev 350 meter långt, ett par terrängskiften mellan skog, stenhällar och så avslutades det på kalhygge. Liggtid 1,5 timme och det blåste en hel del! Tre pinnar hade jag i spåret och alla pinnar fick vi in. Doris fick kämpa en hel del med spåret märkte jag, en av svårigheterna var ett ställe där jag lagt spåret på en stenklippa och sen hoppat ner från den, ca 1 meter. Hon fick analysera och fundera en hel del på vart jag kunnat tänkas ta vägen, men hon löste det efter en del funderingar. Överlag är jag nöjd med hennes spårarbete, allra mest älskar jag hennes förmåga att inte ge upp när det blir svårt och hon börjar vara trött. Hon blev rätt trött igår efter spåret, hon är på löpdag 9 och har inte spårat på riktigt sen i höstas, men hon kämpade sig fram till slutet. Hon är precis likadan på lydnadsplanen, oavsett hur trött hon är så fortsätter hon jobba. Nu är det bara ett par veckor kvar tills kursen drar igång också, vi ser framemot det!

Ja, jag blev verkligen superglad för de fina orden :)! Bara att fortsätta träna vidare, förstärka och förbättra :up:!

Överlag är jag nöjd med hennes spårarbete, allra mest älskar jag hennes förmåga att inte ge upp när det blir svårt och hon börjar vara trött.

Det där är verkligen en fantastisk egenskap och något man ska värdesätta riktigt högt! Det är ju till stor del den egenskapen som gör en riktigt bra brukshund :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka