Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL: Uppflytt till högre spår idag! Jabbadabbadooo! :-)

Grattis!

KL

Själv har jag arrangerat min första brukstävling.. Fick lite fint ta över tävlingssektorn i min klubb (som jag inte varit med i så länge), och det finns i princip ingen kvar som vet nåt om att arrangera tävlingar (t ex har vi inga TL kvar i klubben).

Mjukstartade med ett lägrespår med 3 som kom till start. Alla blev godkända och alla var glada och nöjda och tackade för en mkt trevlig tävling.

Och jag hade bara smärre panik ca 3 gånger, så det var nog rätt lyckat iaf, även om vi har mycket kvar att lära oss :)

Skönt att det gick så bra med tävlingen och att de verkade nöjda! Det är tack vare såna som du som gör att det blir tävlingar :) Men ändå tråkigt när alla lämnar och man ska i princip börja om på nytt...

Stort Grattis!! :)

Paradox: Kul att det gick bra för er idag! Lite skönt kanske med en sån liten tävling till att börja med?
Mönsteråsaren kom inte till start väl?

Spåret idag: kanonupptag, riktningsbestämde genom att snusa 10 cm i båda riktningarna och sen bar det iväg. Första biten gick det jättebra, men sen var det något som var lite väl spännande och mycket riktigt så stötte han upp en fasan. Denna hade han sedan lite svårt att släppa och pinnen som låg där markerades slarvigt med bara en liten nosdutt. Efter lite om och men kom vi iväg och fick med oss ett par pinnar till. Och så kom nästa svårighet. Spårläggaren hann knappt säga att "nu kommer spetsen" innan vi såg en dam som promenerade rakt mot oss, precis i spårkärnan. Hon ville stanna och prata lite och klappade på Sarek innan vi var färdiga med vägbeskrivningen till Lund... Dessutom hade jag lagt slutet på nästa spår bara några meter från spetsen och dessutom låg vinden på från det hållet. Men sen kom vi alla fall iväg åt rätt och kom fram till slutet i alla fall. Och på något sätt hade vi fått med oss alla pinnarna. Så kan det gå ibland!

Uppletande efteråt i 60 m djup och 50 m bred ruta. Vi var sist så där var en del gamla legor men alla 4 föremålen kom med in utan större krusiduller. Så jag är nöjd med dagen trots allt :)

Ja det var lite lagom :) nu är det ett par lydnadstävlingar i sommar och sedan ett elitspår i höst. Bara att ladda :)

Jodå, mönsteråsaren kom till start, jättetrevligt ekipage :)

Jaha, gjorde dom? Trodde inte det av flera anledningar. Pratar vi om samma ekipage?;) En rottistik? Hur gick det för dom? Nyfiken!

Hund: Castro, schäfer 3 år i maj.

Lite bakgrund: Tränade först mot lydnaden men blivit mer intresserad av brukset. Hunden har tyvärr problem med störningsträningen av andra hundar och det är där problemet ligger då jag inte litar på honom efter att han förra våren lämnade platsen och sprang fram till en annan hund och försökte leka...

Gren/Klass: Spår, apellen. Vill gärna starta skyddet men det verkar halvt omöjligt att hitta någon grupp att träna med.

Tränar mest på: Skulle nog säga att jag tränar fritt följ mest. Borde träna mer med störning....

Håller till: Stockholm

Kortsiktigt mål: Att överhuvudtaget börja tävla innan jag ger upp :o:angel:

Långsiktigt mål/overklig dröm: SE BCH

558034_425873800831921_49018586_n.jpg

KL:

Tack allihopa! Det bästa av allt var att vi hade fullt på spåret och hon höll ihop jättebra och gjorde en kanonlydnad (vi som har haft problem med det). :)

KL

Då var vår appelldebut överstökad!
Nervöst som tusan och inga höjdarpoäng men jag är nöjd ändå :)

Poäng och domarens kommentar:

Spårning: 7,5 + 7,5. Alla pinnar in. Strul i vinklar, ofokuserad bitvis; Svårt hålla spårkärnan, strul i vinklar.

Budföring: 9,5 + 9,5. Lite ljud i start, avslut; Pip i start, avslut slarvigt.

Platsliggning: 0 + 0. Skäller och rör sig framåt; Skäller, kryper, gnäller.

Linförighet: 8,5 + 8. Dk, slarvigt sättande; Ojämn position, extra kommando.

Framförgående: 0 + 0. Avstår.

Läggande under gång: 9 + 8. Liten tvekan; Tränger, tar steg.

Inkallande: 0 + 0. Skäller, flyttar sig framåt; Skäller, flyttar sig, slarvigt avslut.

Apportering: 9 + 8. Lite slarv i gripande; Slarvigt gripande, lite tugg.

Hopp över hinder: 0 + 0. Springer bredvid återhoppet; går bredvid.

Summa special: 71,5 + 71,5 = 71,5
Summa lydnad: 88 + 80 = 84

Totalpoäng: 155,5.
2a placering.
Ej godkänd.

Håller på att ladda upp film till datorn men det strular lite. Slänger förmodligen in filmen senare :)

Kopierar in mina tankar från bloggen:

Spåret var ganska svårt och dessutom hade spårläggaren inte riktigt följt sina anvisningar. Jag är inte helt säker på hur spårläggaren gått men det verkar som om vi fick en extra vinkel i spåret. Det skulle vara ett sk "blixtspår", men jag tror det var format som ett utdraget M.
Min ångestnivå steg för varje meter vi gick i spåret. Herregud så läskigt det var!
Jag kände att jag inte riktigt litade på Ila eftersom hon var lite virrig och inte direkt råfokuserad. Men jag stoppade undan alla tvivel någon annan stans och bara hängde med. Hon hann med att jaga groda och kolla in lite spännande saker men annars kämpade hon på. Ganska rörigt men hon arbetade sig igenom spåret och det är jag glad över.
När vi var i vinkel nummer 3, som alltså skulle ha varit spårslutet, så var jag helt övertygad om att vi gått bort oss. "Pinnen BORDE ligga här någonstans, men det gör det inte!". Ila jobbade vidare och där helt plötsligt - slutpinne! Lyckan var total :D

Efter den pärsen åkte vi tillbaka till klubben och jag gjorde mitt bästa för att varva ner. Lättare sagt än gjort ;)
Blev ganska lång väntetid eftersom de var tvungna att fixa ett reservspår till en deltagare, så jag hann värma upp flera gånger och vila en del däremellan också.
Dags för budföring och ångesten var åter på topp ;)
Ila skötte sig dock jättefint. Hon skällde lite innan men själva skicken gick väldigt bra. Nöjd och glad matte!!

Platsliggningen var nästa stora orosmoment. Hur skulle hon reagera? Jag hade ju minnet av tisdagens misslyckade platsliggningen nära, och när Ila började skälla när jag lämnade henne så trodde jag att det var helkört. Hon låg dock kvar. Tydligen kröp hon lite men utöver det så låg hon mest och härjade hej vilt. Glad var hon också, svansen gick som en propeller :P
Jag stod och skakade som ett litet löv där låååångt borta. Hjälp så nervös jag blev!
Hon låg inte bra och hon låg inte tyst men jag känner ändå att det var framsteg från tisdagens misslyckande så är nöjd. I nästa vecka har jag en privatlektion inbokad med just detta tema så då får jag hjälp med att klura på vad vi ska göra för att få ordning på detta mardrömsmoment.

Nu när alla jobbiga delar var över kunde jag äntligen slappna av. Jag var lite pirrig och nervös när vi gick in för lydnaden men inte alls så där överdrivet.

Jag tycker att hon var lite loj och ofokuserad i linförigheten, framförallt i början. Positionen var inte den bästa men det kändes helt ok.
Läggande under gång gick bra. Tydligen var det lite långsamt men jag är helt nöjd.

Vid inkallningen blev det alldeles tokigt. Läggande under gång, som var innan, slutar ju tidigare än momentet för i lydnadslydnaden men jag ville ändå slutföra på ungefär samma sätt. Främst för att hon skulle blivit tokig om jag började tjoa på henne på håll. Jag ville gå tillbaka, sätta upp, belöna och sen ta något steg fram för att vara redo för inkallning. Nu hade tävlingsledaren lite bråttom och kommenderade iväg mig när jag inte var redo varpå jag stressar iväg. Inte konstigt alls att Ila blev förvirrad. Så den nollan var verkligen bara mitt fel!

Apporteringen är jag jättenöjd med. Hon typ tackade apporten innan hon greppade men hon galopperade ändå in - tummen upp!
Hoppet gick ungefär som förväntat. Hon vände sig tidigt och hamnade nära och toksnett = inget återhopp. Så kan det gå ;)

Sammantaget är jag som sagt JÄTTENÖJD! Jag kan hitta flera guldkorn och flera saker som vi behöver stärka upp. Och så behöver jag framförallt försöka behärska mina nerver lite. Stackars Ila som fått dras med mig hela dagen ;)

Jag tror vi väntar tills hösten innan vi försöker igen. Då har vi hela sommaren på oss att försöka få till ett framförgående, jobba med platsen och få någon ordning på hoppet. Resten är egentligen småpet och har mycket med vår sinnesstämning att göra. Jag hoppas att jag kommer kunna känna mig mer lugn till hösten när vi är bättre förberedda :)

Men fiiiiina poäng på det ni fick poäng på :banana: !!!! Grattis till debuten, nollorna plockar ni bort nästa gång :bump: !!

Haha. Antingen så går det på topp eller inte alls. That's how we roll ;)

Vi fick dock flera kommentarer från folk som tittade på om att Ila var en väldigt härlig hund och att vi var ett fint ekipage. Sånt värmer!

Senast ändrad:

KL

Då var vår appelldebut överstökad!
Nervöst som tusan och inga höjdarpoäng men jag är nöjd ändå :)

Poäng och domarens kommentar:

Spårning: 7,5 + 7,5. Alla pinnar in. Strul i vinklar, ofokuserad bitvis; Svårt hålla spårkärnan, strul i vinklar.

Budföring: 9,5 + 9,5. Lite ljud i start, avslut; Pip i start, avslut slarvigt.

Platsliggning: 0 + 0. Skäller och rör sig framåt; Skäller, kryper, gnäller.

Linförighet: 8,5 + 8. Dk, slarvigt sättande; Ojämn position, extra kommando.

Framförgående: 0 + 0. Avstår.

Läggande under gång: 9 + 8. Liten tvekan; Tränger, tar steg.

Inkallande: 0 + 0. Skäller, flyttar sig framåt; Skäller, flyttar sig, slarvigt avslut.

Apportering: 9 + 8. Lite slarv i gripande; Slarvigt gripande, lite tugg.

Hopp över hinder: 0 + 0. Springer bredvid återhoppet; går bredvid.

Summa special: 71,5 + 71,5 = 71,5
Summa lydnad: 88 + 80 = 84

Totalpoäng: 155,5.
2a placering.
Ej godkänd.

Håller på att ladda upp film till datorn men det strular lite. Slänger förmodligen in filmen senare :)

Jag såg platsliggningen och delar av lydnaden och tyckte det överlag såg väldigt trevligt ut med mina oerfarna ögon :) Grattis till en hel del fina omdömen!

Tack :)

Jag skäms lite över platsliggningen. Vet själv hur mycket onda tankar jag skulle skickat till en medtävlande hund som låg och härja stora delar av platsen :o
Nästa stora projekt (igen) är alltså platsliggning. Yey. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama