Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Men, om du avanmäler, får du inte pengarna tillbaka då?
Det får man ju på lydnaden i alla fall nu...

Det står väl inget i reglerna om att man SKA få tillbaka pengarna vid avanmälan (om det inte är så att man avanmäler innan anmälsningstiden gått ut)? Det har jag missat isåfall :), Om man avanmäler pga "giltig orsak" (typ skada på hund eller förare eller löp) så får man ju tillbaka pengarna, men annars står det ju bara "struken utan återbetalning" i SBKtävling?

Jag vet ju att vissa arrangörer betalar tillbaka vid avanmälningar i brukset om det är så att de har reserver som står på kö, men jag har inte sett att det är ngt krav utan att det mer handlar om goodwill om de gör det?

Att du inte får tävla i klassen är väl ett himla giltigt skäl :D. Jag tror att klubbarna är måna om sitt rykte och betalar tillbaka, även om det är en stor utgift (klubben betalar mer än du, bl a giroavgifter). Men att hålla inne med pengarna verkar bra gnidet. Har du bara uppgett orsak och rätt kontonr så de kan sätta in pengarna igen så bör det ordna sig.

Att du inte får tävla i klassen är väl ett himla giltigt skäl :D. Jag tror att klubbarna är måna om sitt rykte och betalar tillbaka, även om det är en stor utgift (klubben betalar mer än du, bl a giroavgifter). Men att hålla inne med pengarna verkar bra gnidet. Har du bara uppgett orsak och rätt kontonr så de kan sätta in pengarna igen så bör det ordna sig.

Fast det faller väl lite på att jag FÅR tävla i klassen i 30 dagar till? Och det är ju under dessa 30 dagar jag har de mesta tävlingarna :D! Gällande återbetalning så kör jag all betalning via SBKtävling (så SJUKT smidigt tycker jag!), så där är det ju bara för dem att sätta tillbaka som vouchers, inga bankkonton eller så att använda :).

Men jag kommer att fortsätta avboka och berätta att det är för att jag blivit uppflyttad, så får vi se om det blir några cash tillbaka eller inte ;).

Ajdå, jag uppfattade det som att det bara var en tävling inom 30 dagar... Men jag tycker att de borde inte vara så snåla att de behåller pengarna.

Heja er!

KL

Två veckor kvar till vår appelldebut!

Det är lustigt. För några månader sen kände jag mig jättetrygg med att vi var redo var debut men ju närmare tävlingen vi kommer desto mer sjunker självförtroendet ;)

Jag som inte har nån koll alls på bruksregler:

- Borde man inte få pengarna tillbaka om man är uppflyttad? Eller är alla inom 30 dagar så du fortfarande får delta?

- Det är bara ett uppflytt som krävs va? Inga titlar per klass?

/Nybörjare nyfiken i en strut.

Och GRATTIS!

Tillägg: Såg att första frågan redan var besvarad :p

- Det är bara ett uppflytt som krävs va? Inga titlar per klass?

/Nybörjare nyfiken i en strut.

Och GRATTIS!

Ja, du behöver bara uppflyttningspoäng en gång för att komma upp i nästa klass :).

Det är en viss slutsumma som krävs, och sen krävs det även att man når upp till en viss gräns på specialen resp. lydnaden. Man kan alltså uppnå uppflyttningspoäng på slutsumman men ändå inte bli uppflyttad för att man har en ojämn balans på poängen i lydnad/special :).

Det finns inofficiella titlar man får, när man blivit minst godkänd i en klass, som skrivs efter hundens namn. I spår kan man få titeln sphI (godkänd lägre), sphII (godkänd högre) och sphIII (godkänd elit). Samma titel fast andra förkortningar (söh och rph) i de andra grenarna (vet inte hur skyddet förkortas ;) ).

Varför är titlarna inofficiella egentligen? Eller vart kommer de från?
Man ser inte så ofta att de används..

Varför är titlarna inofficiella egentligen? Eller vart kommer de från?
Man ser inte så ofta att de används..

Jag kan inte svara på det (men kanske någon annan kan), men skulle jag ge mig på en gissning så är det för att all officiell registrering av titlar och meriter kostar pengar för det administrativa, så det kan nog vara en av orsakerna.

Och nä, det kanske inte är alla som använder dem, vissa visste inte ens att de fanns har jag fattat det som (de var rätt nya inom bruks ;) ). Dock tycker jag att man ser många av de bruksmeriterade hundarnas ägare som skriver ut detta på hemsidor och dylikt, särskilt om det vankas parningar :).

kl

Nytt spår idag på vattensjuk mark. Även detta gick bra, kort fundering i vinkeln men inget att klanka ner på. Är ivrig att börja göra långa spår, men jag får allt hejda mig så att det blir bra :sneaky:

kl
Gör en chansning och frågar här om nån har några idéer på var jag kan hitta spårkurs (eller instruktör?), i sthlm-området?
Jag hittar bara antingen kurser i brukslydnad (det är själva spårandet jag är ute efter) eller snordyra bruksläger (som låter hur bra som helst men då blir plånboken lite väl ledsen).

Nu har jag kollat med den som har hand om vårt TS konto och klubbarna ÄR skyldiga att betala tillbaka pengarna när du blivit uppflyttad!

Nu har jag kollat med den som har hand om vårt TS konto och klubbarna ÄR skyldiga att betala tillbaka pengarna när du blivit uppflyttad!

Spännande :)! Då får vi se vad som händer! Jag har iaf fått tillbaka pengar från två tävlingar :banana:! En var dock för att tävlingen blev inställd :p! Men den andra hade jag lämnat återbud till pga uppflytt :up:!

Spårade igår, här kommer liten bildbomb!

Påsläpp:
image_1366352585941756.jpg

Spårskogen:
image_1366352651097825-1.jpg

Toka in action:
image_1366352361850615.jpg

Så här glada blir vi när vi hittat en pinne!
image_1366352338542416.jpg

Och så slutet:
image_1366352547777972.jpg

Senast ändrad:

Kl

Vi kom med på appellen, de valde att inte lotta bort nån, så vi är 11 (eller om de va 12...?) spårekipage och två sök!
Spännande att se hur många som klarar det ;)

Nu håller jag tummarna stenhårt att vi inte hamnar i samma platsligg som schäfern som alltid reser sig.. Hoppas väl på att gubben har vett nog att inte lägga alls.
Annars avstår vi platsen, riskerar inte att hon blir osäker igen.
Men hoppas så klart på det bästa så vi får lägga (och att vi tar oss igenom spåret hahahaha ;) )
Bara en vecka kvar nu....

Fina bilder! Är lite avundsjuk på det fina underlaget, skogen ser verkligen jättemysig ut :)

KL

Lyxa fick igår ett JÄTTEROLIGT spår med ett upptag låååååångt ut på en åker (säkert 50-60 m ut) som blev framspår, 3 naturapporter, 1 miniapport och 1 miniminiapport, massa terrängskiften (åker, skog, kalhygge, snår), bäckövergångar, bergsklättring, flertalet spetsvinklar.

Och Lyxa skötte sig med bravur, jobbade sig kalasbra genom spåret och apporterade in alla föremål fin-fint! På en av apporterna hängde jag allra längst ut i linan, svor som en borstbindare och försökte komma upp för en liten klipphäll (på alla fyra) och hade ingen som helst koll på Lyxa, och helt plötsligt kom hon med viftande svans och en apport i munnen (medans jag kravlade mig upp den sista biten ;) ). Otroligt nöjd med hennes spårarbete! Och ännu mer nöjd med hennes upptag, hon jobbade sig ut självsäkert och jättefint hela vägen ut till spåret!

2013-04-20-heldag-i-skogen-074.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-075.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-089.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-092.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-098.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-112.jpg

2013-04-20-heldag-i-skogen-114.jpg

KL

Jag fyller på med lite bilder.

Första ickeförarspår på flera, flera månader. Sex vanliga pinnar, vi fick in tre :o De var visserligen gömda allihopa, men så dåliga borde vi inte vara. I de hårda spåren har jag kört med små föremål och då har det räckt att hon markerat dom genom att bara stanna till, nu stannade hon till lite snabbt på två ställen, men jag trodde att hon bara markerade för hon såg en fin skogspinne med synen (hon går igång grymt mkt på synretning så jag vill absolut inte uppmuntra ngt sånt). Men bara att jobba på markeringarna! I övrigt så löste hon spåret utan bekymmer.

130421a.jpg

130421c.jpg

130421d.jpg

ÄLSKAR såna här bilder :love:!

KL

Vi har börjat en "uppletsprio" nu på vårkanten, för att försöka få till ett glimmrande upplet inför elitdebuten :D. Har backat tillbaka till grundträning och börjat köra på linjetag i rutan med full, delvis och ingen synretning, för att få till rakare skick dit jag pekar så vi ska få till ett bättre avsök av HELA rutan. Alldeles för många poäng man missar på ett sämre avsökande, även om föremål kommer in :p.

Sen ska vi som sagt på heldagsträning för Anders Kjernholm den 1/5, och sen så har vi även kommit med i Anders bruksträningsgrupp som han kallar för "Sikta mot riktigt höga mål" :banana:. Den kommer gå 6 ggr under året med inslag som

• Detaljträning lydnadsmoment, uppletande
  • Helhetsträning
  • Störningsträning
  • Sorteringsträning
  • Mental träning
  • Taktik
  • och en hel del annat t.ex: skott, rädslor osv

Kommer att bli SJUKT kul :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok