Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Tyvärr inte, men jag gissar att det finns en risk att de ställer in om det bara är två anmälda, det är ju lite väl få för att dra igång hela apparaten med domare, tl, ts etc. Samtidigt är det ju sällan det är så här få anmälda så man får väl hoppas att det kommer några till nu när snön börjar töa bort och folk börjar kunna träna lite mer igen...

Kl

Skit.
Vi är just nu 14st anmälda till appellen så det lär bli lottning..
Bara att hålla tummarna. Lite tokigt när det dessutom är KM ifall nån från vbk blir bortlottad...

Fast klubbens hemmaekipage har förtur, enligt reglerna.

/hon som är på tävlingssekreterarutbildning just nu och precis gått igenom det där :p

Hade ju vart kanon om det var hemmaklubben som arrangerade... Men det är schäferhundklubben som håller i det, vbk kör km för att vi inte har någon egen appell inplanterad..

*kl*

Svårt spår för Sarek idag. Dels sandiga jordar + extremt torrt som gjorde att det inte var mycket vittring kvar, dels hade det kommit militärfordon och kört rakt över mitt spår medan det låg. På ett ställe hade de visst stannat och militärerna hade trampat runt lite innan de körde vidare. Men jag tyckte att han verkligen försökte och det var inte förrän han fick gräva fram en nerkörd pinne som jag insåg HUR svårt det antagligen var. Uppletande efteråt i två breda korridorer med två föremål i varje. Tyvärr blev vi rejält störda av en träningskamrat som obetänksamt nog tog ut sin skällande hund bara några meter från bortre hörnet på sista korridoren och då blev Sarek lite ställd så vi fick vinda in det föremålet. Men annars var det bra.

Loke fick ett spår på samma typ av mark och med ännu längre liggtid men där hade inga stridsvagnar kört så det gick snabbt och lätt. Han fick också köra lite uppletande i korridor och det gjorde han bra :)

Tyvärr inte, men jag gissar att det finns en risk att de ställer in om det bara är två anmälda, det är ju lite väl få för att dra igång hela apparaten med domare, tl, ts etc. Samtidigt är det ju sällan det är så här få anmälda så man får väl hoppas att det kommer några till nu när snön börjar töa bort och folk börjar kunna träna lite mer igen...

Såg nu att det är ett anmält sökekipage också! Räknas båda in tillsammans? De står ju under samma tävling på SBK tävling..
I så fall är vi nu tre ekipage :)

Hade ju vart kanon om det var hemmaklubben som arrangerade... Men det är schäferhundklubben som håller i det, vbk kör km för att vi inte har någon egen appell inplanterad..

Det här har diskuterats inom SASK nu när de ska ha brukskm. De har dubbelkollat reglerna och informerat om att man bör byta tävlingsklubb till SASK iallafall för den tävlingen för att undvika bortlottning.

Härligt! Då kan jag sluta vara nervös :D

Över den delen iallafall. Sen kommer väl själva tävlingsnerverna :p

Tänkte köra på allémetoden så jag ser inte så mycket andra alternativ :p När de börjar flyga får jag väl ta mig till bk då.

onT:
Spår idag och lite bättre börjar det gå. Hon flamsar ju dock en del fortfarande. Jag kör på att fortsätta spåra rätt ofta på samma (låga) svårighetsgrad (har minskat liggtiden lite, idag 45 min) och se hur det utvecklar sig.

Nån som har bra lästips gällande spår? Hittar jag ingen kurs får jag lära mig mer på andra sätt.

Jag tycker att Inki Sjöstens böcker är bra. Lite gammelmodiga kanske men de är lätta att förstå och tipsen i deras böcker fungerar på de flesta hundar. Nu har jag inte läst deras spårbok men sök- och rapportböckerna gillar jag!

Jag tycker du ska fortsätta att lägga korta enkla spår till din hund, den är inte så gammal va?
När jag började med spår till min valp så gick jag små, små steg och tätt med godis. Kanske ca 15 meter? Bättre att göra det enkelt så att hunden få lyckas! I slutet la jag en leksak eller en pinne i ett snöre som man lätt kan leka med och dra längs marken. Jag hade kopplet som lina (och det hade jag ganska länge), just för att förhindra att hunden slår i spåret. Var noga med att märka ut var spåret går så att du är helt säker på när hon ligger rätt i kärnan. Lägg gärna spåret i medvind i början, tänk att du ska ha vinden i ryggen!

Lycka till!

Nej, hon är 5½ månad (och även jag är nybörjare).

Vinden är jag dålig att tänka på faktiskt :o Ska komma ihåg det imorgon.
Hade lina för första gången idag, haft koppel tidigare. Vet dock inte vad som är bäst, nu får hon jobba rätt mycket själv utan att jag styr (jag har en tendens att lägga mig i för mycket ibland tror jag...). Hon kommer ju på rätt spår så småningom men slår en hel del som sagt, men som det är nu låter jag henne göra det sålänge hon inte tappar bort sig alldeles (som sagt, hon brukar hitta tillbaka själv).

Tack för tipsen!

Meningen är ju inte att du ska styra henne med kopplet utan bara hindra henne när hon går fel! Därför tycker jag du ska vara nära henne och sedan mycket näring i spåret så det blir tydligt vad det är hon ska göra. Om hon drar åt fel håll så följ inte med utan stå bara still och vänta tills hon är i spårkärnan igen.

Kolla in denna länken, här står bra beskrivet om olika metoder! http://vovve.net/Bruks/spar.asp?p=2

Observera att detta är bara mina åsikter och ingen absolut sanning! Det finns många olika sätt att börja spåra på, en del gillar inte tänket med näring i spåret och väljer därför en annan metod. Jag tycker dock att det är svårt att misslyckas även för en oerfaren med näring i spåret. Kör man med tex spontanspår krävs det lite erfarenhet för att se om hunden verkligen spårar osv.

Senast ändrad:

KL

Verkligenheten kommer ikapp och jag inser att vi ska starta appellen om typ 3 veckor. Känner mig plötsligt extremt oförberedd :eek:

Har klurat lite på hur vi ligger till och vad vi behöver träna extra på:

Spår – själva spårandet känns tryggt men vi behöver checka av lite icke-förarspår och behöver stärka upp apporteringen av spårpinnarna.
Annars spårar vi nästan alltid i öppen mark och hon klarar det fint oavsett väder. Ibland kan hon skälla i starten men inte så ofta.
Jag måste komma ihåg att märka upp 10 meter på min spårlina så jag inte får avdrag i starten. Och det kan nog vara bra att spåra lite oftare på annan mark än vår vanliga.

Budföring – Är väldigt svårt med störning på sidorna. Har aldrig kört momentet i sin helhet utan belöning hos mottagaren. Går oftast iväg på kommando men ibland kan hon frysa. Det händer att hon tjuvstartar.
Måste träna mer och även träna utan godis mitt i momentet.

Linförighet – Positionen är inte helt stadig utan hon glider lite fram och tillbaka ibland. Tenderar att släppa lite i högersvängar och ibland i helt om. Har svårt att hålla ihop ett helt program om det är tråkigt och inte händer så mycket. Men känns ok!

Framförgående – Räknar med att vi kommer nolla detta moment. Hon går numera oftast ut på kommando men ibland låser hon fast. Har inget bra ställande (hon vänder sig om) och har aldrig gjort momentet utan att ha godisskål som dragning.
Ska försöka lägga in lite sträckor utan uppenbar dragning.

Läggande under gång – Stabilt så länge jag följer momentrutinen.

Inkallning – Stabilt. Kan få snett sättande i ingång men det är ju ingen katastrof.

Apportering – Tappar fortfarande tempo in ibland även om det blivit bättre. Har hänt några gånger att hon slarvat och släppt apporten innan ingången. Dock tror jag att tävlingsnerverna kan tänkas speeda upp henne rejält och ingångarna borde jag hinna träna stadigt utan problem.

Hopp över hinder – Har vi inte kunnat träna så mycket i vinter. Hon brukar hoppa ut på kommando men ibland fastnar hon. Så länge hon hoppar ut direkt fungerar resten helt ok. Hoppas på att planerna på LBK torkar upp så vi kan träna mer med brukshinder innan det är dags. Så länge kör vi agilityhinder hemma..

Platsliggning – Har legat flera gånger på 30 meter i 3 minuter men aldrig utan ”uppvärmning” med kortare tid och avstånd. Har legat mycket med störning och med andra hundar med kort avstånd och mycket belöning men inte någon helt tävlingsmässig med andra på linjen.

Så prio är alltså:
- Icke-förarspår på okänd mark
- Mer helhetstänk i budföringen
- Försöka få till framförgående utan godisskål som dragning
- Korta ner "uppvärmningen" innan tävlingsmässig platsliggning
- Tävlingsmässiga kedjor varje dag

Sen har vi en massa småsaker som ska pillas med och en del saker som mest ska underhållas. Och kanske lite tur som ska till för att iallafall det mesta ska funka sen när det väl gäller ;)

Kl

Men alltså... Aaaah!!!
Är det nån som har koll på hur många ekipage som brukar vara maxantal på appell??
Väntar med spänning om man kommer med...

Jag har sett tävlingar med "mängder" av appellstarter (mellan 10-15 typ), just för att man inte behöver så mycket mark till appellspår :). Det är när man kommer upp i lägre som markerna börjar tryta... :p!

KL

Haha, jag fortsätter ha tur som en tokig :D! De kommande tre veckorna har jag kommit med på inte mindre än 5 högrespår (två samma dag, så jag måste välja bort ett :p ) och väntar på PM från en sjätte tävling där jag har chans att komma med också.

Vaddå tur med lottning alt har valt bra klubbar som får ut måååånga spår :D!

*kl*

Det måste vara ytterligare en fördel med att bo i norrland. Vi får ut massor med spår. Vi brukar ha runt 10-15 spår/klass. Vårt största problem är att hitta tillräckligt med spårläggare bara..

Håller tummarna för dig!

KL

Anmälan till "min" tävling är fortfarande öppen och nu har det börjat ramla in mer och mer. Är i dagsläget 5 anmälda till spåret och 1 till söket. Kul att det blir lite fler!

Jag är supernervös redan :D

Ägnar alldeles för många timmar åt att testa vad som händer om vi får si och så mycket poäng på varje moment för att komma fram till hur dåliga vi får vara och ändå klara uppflytt :angel:

Jag är supernervös redan :D

Ägnar alldeles för många timmar åt att testa vad som händer om vi får si och så mycket poäng på varje moment för att komma fram till hur dåliga vi får vara och ändå klara uppflytt :angel:

Hahahaha, känner igen det där :D!

Men skit fullständigt i poängen och uppflytten (lättare sagt än gjort, jag vet ;) ) och fokusera istället på känslan, Ilas sinnesstämning och NJUT av er första brukstävling tillsammans :bow:! Ni är skitduktiga!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka