Sv: Vi som tränar/tävlar bruks
KL
Verkligenheten kommer ikapp och jag inser att vi ska starta appellen om typ 3 veckor. Känner mig plötsligt extremt oförberedd
Har klurat lite på hur vi ligger till och vad vi behöver träna extra på:
Spår – själva spårandet känns tryggt men vi behöver checka av lite icke-förarspår och behöver stärka upp apporteringen av spårpinnarna.
Annars spårar vi nästan alltid i öppen mark och hon klarar det fint oavsett väder. Ibland kan hon skälla i starten men inte så ofta.
Jag måste komma ihåg att märka upp 10 meter på min spårlina så jag inte får avdrag i starten. Och det kan nog vara bra att spåra lite oftare på annan mark än vår vanliga.
Budföring – Är väldigt svårt med störning på sidorna. Har aldrig kört momentet i sin helhet utan belöning hos mottagaren. Går oftast iväg på kommando men ibland kan hon frysa. Det händer att hon tjuvstartar.
Måste träna mer och även träna utan godis mitt i momentet.
Linförighet – Positionen är inte helt stadig utan hon glider lite fram och tillbaka ibland. Tenderar att släppa lite i högersvängar och ibland i helt om. Har svårt att hålla ihop ett helt program om det är tråkigt och inte händer så mycket. Men känns ok!
Framförgående – Räknar med att vi kommer nolla detta moment. Hon går numera oftast ut på kommando men ibland låser hon fast. Har inget bra ställande (hon vänder sig om) och har aldrig gjort momentet utan att ha godisskål som dragning.
Ska försöka lägga in lite sträckor utan uppenbar dragning.
Läggande under gång – Stabilt så länge jag följer momentrutinen.
Inkallning – Stabilt. Kan få snett sättande i ingång men det är ju ingen katastrof.
Apportering – Tappar fortfarande tempo in ibland även om det blivit bättre. Har hänt några gånger att hon slarvat och släppt apporten innan ingången. Dock tror jag att tävlingsnerverna kan tänkas speeda upp henne rejält och ingångarna borde jag hinna träna stadigt utan problem.
Hopp över hinder – Har vi inte kunnat träna så mycket i vinter. Hon brukar hoppa ut på kommando men ibland fastnar hon. Så länge hon hoppar ut direkt fungerar resten helt ok. Hoppas på att planerna på LBK torkar upp så vi kan träna mer med brukshinder innan det är dags. Så länge kör vi agilityhinder hemma..
Platsliggning – Har legat flera gånger på 30 meter i 3 minuter men aldrig utan ”uppvärmning” med kortare tid och avstånd. Har legat mycket med störning och med andra hundar med kort avstånd och mycket belöning men inte någon helt tävlingsmässig med andra på linjen.
Så prio är alltså:
- Icke-förarspår på okänd mark
- Mer helhetstänk i budföringen
- Försöka få till framförgående utan godisskål som dragning
- Korta ner "uppvärmningen" innan tävlingsmässig platsliggning
- Tävlingsmässiga kedjor varje dag
Sen har vi en massa småsaker som ska pillas med och en del saker som mest ska underhållas. Och kanske lite tur som ska till för att iallafall det mesta ska funka sen när det väl gäller