Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hade tänkt typ en timme men promenaden vi gick under tiden blev lite längre. Samma beteende som i torsdags med 30 min dock.inte omöjligt att jag går för fort fram, men vet väl inte om det beror på just liggtiden.

Jag har filosofin att hunden receptet för en bra spårhund är

1 motivation
2 erfarenhet/övning

Alltså en hund som är tillräckligt spårmotiverad och får träna tillräckligt, och lösa lagom svåra problem själv kommer lära sig genom erfarenhet bästa tekniken.

Så jag säger ha is i magen. Låt henne träna på, och få lösa problem och känna sig duktig, så kommer det så småningom. Min kelpie spårade regelbundet från han var bäbis, men det var inte förrän han var 13-14 månader jag kände att han hade hel koll på läget :)

Mitt tips iaf!

Jag kör inte med godis i spåret, jag vet att det fungerar för många men för mina blir det så lätt godislet.

Jag kör inte med godis i spåret, jag vet att det fungerar för många men för mina blir det så lätt godislet.

Jag provade med kelpien, men kunde inte få honom att ta godiset med mindre än fysiskt tvång, så det var inte riktigt vår melodi :o

Nu är jag inte med, försökte du med eller utan godis? Och om utan, varför skulle han ta godis? :p

Jag har kört med godis för det är enkelt för mig att förstå hur hon ska lära sig då.

Hon behöver absolut inte ha stenkoll i spåret än, det är bara det att jag också är nybörjare och inte har helt koll :p Inte hittat nån lämplig kurs än tyvärr, skulle behövas.
Dvs, fortsätta som jag gör så borde det ordna sig automatiskt? Eller är det nåt man borde "ta tag i" så snart som möjligt?

Alltså, jag försökte (när han var lite äldre, kanske 7-8 mån) få upp noggrannheten med godis/IPO-spår, men han var helt ointresserad av vare sig korv, köttbullar eller kattmat i spåret. Men för andra funkar det säkert, min kommentar om det var mest en reflektion :)

Angående fortsatt träning..

Jag hade nog försökt dra upp motivationen, viljan att till varje pris ta sig fram till målet/slutet. MIN erfarenhet är att har de bara motivationen så löser det mesta sig med tid/övning. Alltså låta hunden få lösa problemen själv och inte re så mkt med den.. Det blir lite fel då och då, men så länge hunden vill följa spåret och får lagom utmaningar kommer den lära sig av sina misstag och lära sig att vara noggrann och systematisk.

Notera att detta gäller brukspår, och att min målbild är en funktionellt spårande hund som hittar sina föremål och hela tiden arbetar för att på bästa sätt följa spåret till slut. Inget lydnadsspår utan hunden jobbar mer eller mindre helt självständigt.

Notera att detta gäller brukspår, och att min målbild är en funktionellt spårande hund som hittar sina föremål och hela tiden arbetar för att på bästa sätt följa spåret till slut. Inget lydnadsspår utan hunden jobbar mer eller mindre helt självständigt.

Nu är jag jobbig och frågvis igen :p Men ja, hunden jobbar (ska) väl alltid jobba självständigt i spår? Vad menar du med lydnadsspår?

Nu är jag jobbig och frågvis igen :p Men ja, hunden jobbar (ska) väl alltid jobba självständigt i spår? Vad menar du med lydnadsspår?

Jag menar att man inte är framme och petar hela tiden, typ "nu går du inte helt i kärnan, nu får du inte gå framåt", "nu gick du över vinkeln 30 cm" och drar tillbaka hunden.

Lydnadsspår = IPO-spår, där hunden måste sätta nosen i varje fotspår, inte får slå eller ens vinkla kroppen i spåret och absolut inte kliva över eller gena i några vinklar, inte ens nån dm.

KL

Åh nu är jag nervös igen över min tävling.

Det var två anmälda, sen inkom en tredje. Dock har de godkänt att en av de första anmälda får flytta sin anmälan från appellklassen till lydnadsklass 2 som går samma dag. Nu är det alltså två igen.

Har fått veta att de har rätt att ställa in om det är mindre än 3 anmälda.
Men hur blir det om det har varit 3 anmälda men de själva har gått med på att någon får flytta till en annan tävling?

Anmälan går ut om två dagar och det verkar inte direkt strömma in ekipage, trots att jag har delat på FB två gånger :angel::D

Andas, det brukar ofta trilla in anmälningar i sista sekund.. ;)

Vi är redan 10st anmälda till appellen här, 2 sök, resten spår.. Hoppas tvärtemot dig att det INTE trillar in fler anmälningar..

Senast ändrad:

Kl

Har ju anmält till (spår) appell som går av stapeln i slutet av månaden. Fick precis veta att det dessutom är KM!! :D
Så nu jäklar blev jag ännu mer taggad:angel::D

*kl*

Vi har kommit med på en appellspårkurs som drar igång i maj!! Jag kan säga att jag LÄNGTAR! Hon som är ansvarig för lydnaden är grym på den delen, sjukt noggrann och har mycket erfarenhet så det känns toppen! Hon som är ansvarig för spårdelen känns också riktigt bra, hon ska vara grymt pedagogisk och duktig så det ska bli riktigt kul!

Vi är bara 6 deltagare på kursen så jag antar att vi kommer få massor av hjälp. Även om jag är en bra bit på väg med lydnaden så kan jag behöva en nytändning i träningen.

Just nu jobbar vi mest med koncentrations- och fokusövningar. Hundskrället har tappat allt som heter koncentrationsförmåga efter att hon varit borta från träning i flera månader i höstas/vintras. Numera är det som att träna en valp :p men det ger med sig hela tiden och hon håller ihop längre och längre stunder för varje vecka!

KL

Nu har vi kommit med på tre högrespår :banana:! 13/4, 14/4 och 21/4! Nu hoppas jag att vi har spår så det räcker och blir över :D!

I onsdags länkade jag och Lyxa ihop högrelydnaden för första gången (utan kommendering då jag var ensam :p). Är jättenöjd med resultatet, vi hade fått poäng på allt och rätt bra poäng på det mesta :banana:! Ett DK i skallet (Lyxa tystnade efter fyra skall :p), annars väldigt nöjd :D!

Min man (a.k.a min personlige spårläggare ;) ) gick igår ut och la ett spår till mig och Lyxa igår som vi efter ca 1,5 timmar åkte iväg och tog. Det gav en riktig tävlingskänsla att bara åka ut i skogen och inte ha en aning om vart spåret gick (förutom påsläppet till upptaget som Andreas märkt ut), så man bara fick sela på, släppa ut och lita på hunden!

Och hon gjorde mig INTE besviken :banana:! Ut i framspår och sen tuffade vi iväg i spåret. Det visade sig vara runt 1 km långt, 5+slut dolda (2 natur och 3 vanliga), upptag, massa terrängskiften, övergångar, spetsvinklar, grusspår och vattendrag. Spåret var avklarat på 22 min, framspår och alla apporter hittade och inapporterade !! Såååååå nöjd blev jag, och det var ett sjukt roligt spår att gå!

spc3a5rlyxa.jpg

Det börjar kännas riktigt, riktigt bra inför tävlingarna!

Tummar och tassar hålls! :D

Tack!
Fortfarande bara två anmälda men jag hoppas jag också..

KL:
Apropå spår så la en kompis ett spår till mig häromdagen i hennes hemtrakter. Vi brukar inte träna ihop så det var ny spårläggare på ny mark för oss så det var perfekt! Spåret var drygt en km långt med sex + slut, vanliga sbk-pinnar. Spåret började på en äng och sedan gick det i diket längs med en väg innan det svängde upp i skogen.

Toka hade lite problem i början innan hon fäste ordentligt på spåret och så tyckte hon det var väldigt skumt att spåra längs med en väg! Annars gick det jättebra och alla pinnarna med hem. Spåret var ganska jobbigt på så sätt att det gick genom ris och över fällda träd mm som Toka kan tycka är lite jobbig, hon vill gärna gå runt! Men hon fixade det bra och när spåret var klart så var jag genomsvettig och Toka var alldeles vit i pälsen! Kändes precis som en tävling och att vi blev uppflyttade! :idea: :laugh:

Kör en fuling och anmäl Camaro och din kille till tävlingen, och så vips är ni tre tävlande!

Jag har faktiskt övervägt det :D
Men det känns lite väl i plånboken, är inte lika rik som miao som har råd att anmäla till typ varenda tävling just in case :angel:;)

Avvaktar tills imorgon och försöker tjata lite på klubben så får vi se vad jag hittar på :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka