Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Glömde fråga, hur har du gjort för att få till temposänkningen i framåtsändandet? Jag har precis lyckats lägga till den snabba biten och skickar till en riktnignsvisare med godis på, och efter den så fortsätter han i långsamt tempo. Just nu jobbar vi lite på att han inte ska störas ut av gruppen och att saktabiten ska vara just sakta HELA vägen, men det kan ju vara bra att ha lite alternativ när det är dags att plocka bort riktningsvisaren.

Jag har jobbat extremt mycket med att köra saktagående från en punkt ett par meter framför "gruppen" (se exempel här) för att få det att fastna i minnet på henne att runt den punkten så är det avsaktning/start på saktagående som gäller. Hon är rätt snabb på att koppla saker och ting, så efter bara ett litet antal repetitioner så satt avsaktning på punkten rätt bra i minnet på henne.

Och än så länge så har hon kunnat generalisera beteendet oavsett vad för föremål jag haft som grupp (ex solstolar, cavalettisockerbitarna som på filmen ovan, campingstolar, slalompinnar). Jag behöver dock se till att få in mer träning på riktig grupp med människor, det har jag än så länge kört väldigt sparsamt (svårt att få ihop en full grupp med träningstider och dyl :p). Tror (hoppas) dock inte att det kommer vara något större problem, de gånger vi testat har det fungerat bra.... *ta i trä" :D

Supersöt och superduktig som vanligt :D
Lyxa ser så malligt stolt ut på svansföringen när hon går före i framåtsändandet :love:

Jaaaa, hon vet allt att hon förtjänar att nöjd med sig själv :D:love:!

Japp så har jag också gjort, brukar värma upp genom att köra så ett par gånger. Jag kanske bara borde prova att plocka bort riktningspinnen?

Jag körde ocks med riktningspinne ett tag när jag började lära in riktningen, men tyckte att det blev lite för hackigt med stoppet och för stort fokus på den, så jag tog helt sonika bort den :D!

Vi var ute i stormen och spårade vid lunch och jag är störtnöjd! Ila var grymt duktig!
Det finns fasen inget som slår ett riktigt lyckat spårtillfälle! :D

KL:

Kört upplet och spår idag. Uppletandet körde vi i "djävulsbacken" dvs en brant uppförsbacke. Fem föremål på fem skick så jag är jättenöjd!

Sedan var det dags för spåret. Missade näst sista pinnen men annars bra.

Här kommer kommer en film på Tokas kryp. Jag har lärt henne att krypa med bakbenen bakom sig istället för under sig så det ser lite annorlunda ut än era andras filmer!

http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=vb.663881672&type=2

KL

Idag blev det spårupptagsträning, och jag är SÅ nöjd :D! Jag VÄGRAR ge upp hoppet om högrespåret på lördag, och jag tänker vägra med en idiots envishet till dess att jag hör något annat ;) .

◾Upptag 1: Äng med högt gräs, upptag ca 20 m ut

◾Upptag 2: Äng med kort gräs, upptag ca 15 m ut

◾Upptag 3: Skog, upptag ca 10 m ut

◾Upptag 4: Jordig åker med massa traktorspår, ca 25 m ut

Det fick bli lite kortare liggtid än vad jag tänkt, eftersom det råkade bli sent och började så snabbt att skymma. Runt en timme låg de, och jag tog på mig pannlampan på vägen ut ifall det skulle hinna bli helt kolsvart ;) !

Och Lyxa gick igenom alla fyra med ett klart MVG i min bok :D ! På de två första upptagen så kollade hon av bakspåret ett par meter, innan hon hade analyserat klart och gick ut i framspår. På de två sista gick hon klockrent ut i framspår vid första kontakt med spåret. Jag är SJUKT nöjd :D !

Och DÄR sprack det, tävlingen blev inställd :cry:! Skitväder :devil:!

Nu har jag panikanmält mig till 4 högrespår till bara för det (har 8 anmälningar sammanlagt, varav 2 dagar när jag anmält mig till två tävlingar samma dag för att ha chans att komma med på NÅN :p). Det stör min planering lite, för nu kommer jag kanske inte komma ut och tävla mer lydnad förns i maj, och då börjar vår agilitysäsong...

Det är svårt att hålla på med flera grenar :D!

Tråkigt med tävlingen men det går fler tåg! Nu hinner ni ju träna lite till så då är ju uppflyttningen som i en liten ask! :)

KL: Så roligt att läsa om hur ni lär in framåtsändandet. Så fort vädret blir bättre så ska jag ta tag i det jag också! Funderar på om man ska investera i sådana där "gruppben", någon som har erfarenhet av dom? Eller vad använder ni som grupp?

Tråkigt med tävlingen men det går fler tåg! Nu hinner ni ju träna lite till så då är ju uppflyttningen som i en liten ask! :)

KL: Så roligt att läsa om hur ni lär in framåtsändandet. Så fort vädret blir bättre så ska jag ta tag i det jag också! Funderar på om man ska investera i sådana där "gruppben", någon som har erfarenhet av dom? Eller vad använder ni som grupp?

Ja, man får försöka se det så att nu får jag ett par veckor till att träna ;)!

Jag har köpt sådana gruppben, men det har varit för hårt i marken för att använda dem hittills. Så jag har använt ihopfällbara campingstolar mest!.

KL

Jag måste bara skriva om hur LYCKLIG jag blev i går för superfina framsteg igen i uppletet !

Vi hade ju en dipp för ett tag sen, och har efter det backat i träningen, kört mycket grunder, fokuserat på att gå snabbt och rakt ut på lååååånga skick osv. Så igår tänkte jag utmana lite, så då vallade jag och min man tillsammans med våra tre dvärgschnauzrar av en ruta som var 50x80, och la ut tre föremål längst ut (ett i vardera hörn och ett i mitten).

Och min super-Lyxa går rätt ut på djupet på alla skick och hämtar hem prylarna :love:! 3 föremål, 3 skick och tre prylar in :love:! SÅ nöjd !!

Dagens ruta (ja, det snöade ymnigt ibland :D)
2013-03-20-promenad-och-upplet-103.jpg

2013-03-20-promenad-och-upplet-135.jpg

2013-03-20-promenad-och-upplet-169.jpg

2013-03-20-promenad-och-upplet-170.jpg

Men åhh.... Här har vi fått 20 cm snö till på det vi redan hade, samt att det snöar fortfarande. Suck!

Vi har stora koner på klubben. Men jag tränar oftast med riktiga människor.

Miao: Härligt att det har lossnat!

Men åhh.... Här har vi fått 20 cm snö till på det vi redan hade, samt att det snöar fortfarande. Suck!

Vi har mestadels barmark här, sååå skönt :D;)! Dock ligger det blankis och vissa delar är snötäckta och vi har lite snöfall, men (ta i trä) så försvinner det nästan lika snabbt som det kommer

Miao: Härligt att det har lossnat!

Jaaaa det är så GÖTT när man kommer ur svackor :bump:!!

Vi har mestadels barmark här, sååå skönt :D;)! Dock ligger det blankis och vissa delar är snötäckta och vi har lite snöfall, men (ta i trä) så försvinner det nästan lika snabbt som det kommer

Det snöar här också men jag är säker på att våren kommer nästa vecka! :angel:

Till och med vi ö-bor har MASSOR med snö:eek:
Snöade hela dagen igår och nu kommer det lite till.. Är nog runt 3dm här hemma:crazy:

Åh, det verkar som att det finns LITE rättvisa här i världen ;) Jag har inte spårat sen i december och har abstinens nu. Det är t.o.m så illa att hundskrället nosade rätt på en spårapport i en kompis bil, undra om hon är lite sugen på spåra nu? ;)

KL!

Tjurar över all snö, men la iallafall ett hårt spår på plogad parkering nu i eftermiddag. De som jobbar där hade precis gått hem för helg så det fanns mycket korsande spår, snöade lite under tiden - blåste däremot mer. Det blev ca 300 m, med två spårpinnar (gömda i uppsparkad snö), två enkronor, en tändsticka och en vanlig tunn hårtofs. Flera vinklar och ca 30 m som gick över och längs med en väg där det passerade ett par bilar medan det låg.

Hon tog alla vinklar utom en, fick hjälpa henne med att lägga ner henne för att lugna ner henne och släppa på igen, då tog hon den. Inga bekymmer med föremålen, plockade även upp mynten :) Hoppas nu att vinterns hårda spår ger resultat även i skogen sen!

KL

Vi kanske har det lyxigt utan snö, men helvetikus vad kallt vi har det :eek:! Isvindar och sån där riktigt kall och rå kyla som biter i alla kroppsdelar. Inte nått kul faktiskt. Min röv kändes som ett isblock förut :p!

Men vad gör man inte, ut och träna ska man ändå ;)! Vi fick till lydnadslydnads och brukslydnadsträning. I brukset körde vi saktagående med och utan inkallningsdelen (jättebra), skall (fick till det jättebra i slutet med både tyst - och skallkommando), och så tränade vi lite kryp med och utan vinklar. Det senare fick vi film på :)!

Lyxas kryp med vinklar

Det är mycket detaljpill kvar, men det tar sig :banana:!

Åh, det verkar som att det finns LITE rättvisa här i världen ;) Jag har inte spårat sen i december och har abstinens nu.

:rofl::rofl::rofl:

Kl
Nu får det vara NOG!!!
Bort med snön, vi vill spåra!!!
Måste komma igång ordentligt då det är ett appellspår här i april VH det är ju april SNART!!!
Snöade ÄNNU mer igår :crazy:
Förra året vi den här tiden hade vårblommorna börjat komma och snön var long gone.... Våren var är du?!

Jag tror att våren kommer NU!
Ingen mer snö i sikte närmsta tiden enligt smhi och plusgrader dagtid iallafall närmsta veckan. Nu händer det!

Hoppas hoppas! :bump:

KL

Hihi, jag tar väl och gör livet ännu mer surt för er snöinfesterade människor och lägger in lite kort från gårdagens träning ;)!

Lyxa gjorde ett SUPERUPPLET (ny ruta 30x50, tre okända föremål - tygbörs,minikampstock, hockeypuck - på djupet) där hon än en gång jobbade sig skitfint och helt självständigt ut i rutan och plockade in ett föremål på varje skick! Nu känns det som att vi är helt tillbaka i uppletet som vi hade för nån månad sen!

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-016.jpg

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-020.jpg

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-021.jpg

Sen körde vi lite stege och skall, även detta med superresultat:

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-102.jpg

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-151.jpg

Och tillsist på dagen körde vi ett spår, 630 m långt med upptag, liggtid ca 1,5 timmar, mängder av terrängskiften, täta snår, spetsvinklar, övergång över grusväg och längs med grusväg. Och så dolda apporter, både mini-natur- och vanliga + några leksaker. Lyxa var sjukt spårnoga och hittade alla föremålen, oavsett om de var dolda i pinnhögar, terrängsänkningar eller bakom träd! Jag har lärt mig att läsa henne så bra i spåret och hon är så störningssäker och självsäker i att det bara är att hänga med och le!

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-051.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka