Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

*KL*

Första inlägget i tråden, jag är lite långsam av mig. ;)

Rover måste vila nu, han har varit halt för andra gången i år och även om det inte är jättemycket så har vi varit hos veterinären och ska dit igen på onsdag. Jag är jätterädd för att det är artros men vi får se.

Bentley har visat att han verkligen vill bli en brukshund även om hussespåret igår inte gick HELT enligt planen. Jag ville verkligen få upp motivationen eftersom vi knappt kunnat spåra alls, så husse fick gå ut och lägga spåret medan Bentley fick se honom försvinna. Tanken var att husse skulle vara belöningen i spårslutet också(han hade en bok med sig...) men det får vi ändra till nästa gång.

Efter att jag och Bentley tagit en promenad och spåret fått ligga till sig lite gick vi tillbaka och han tog upp det spontant till min stora glädje men efter en kort bit avvek han och låste sig mot en punkt så till slut släppte jag honom. Rakt ut rusade han, förbi en stor gran och sedan tvärvände han - för där satt ju husse gömd! Sedan tog han en repa i spåret också, kanske mest för att visa att han minsann hade koll på det också. :rofl:

Nåja, även om jag ska jobba för att få ordning på spåret känns det kul att han visar gott gry för att bli en bra sökhund! :D

KL

Vad gäller egentligen om man vill spåra på annans mark?

Jag är bortskämd med egen mark som vi oftast spårar på men beroende på säsong kan jag ibland känna att det blir lite trångt. Dessutom är det ju bra att variera sig lite så man inte alltid hänger på samma gamla välkända plätt liksom.

Men vad gäller om jag vill spåra på annans mark? Är det skillnad om det är skog eller öppen mark? (att jag inte ska gå där det är sått förstår jag ju men annars?)
Måste jag fråga markägaren eller är det bara att köra sålänge vi inte förstör eller lämnar grejer efter oss?

Jag vet ju att man ska fråga om tillstånd när man lägger viltspår men tänkte att det inte riktigt är samma sak eftersom man då sprider blod..

Under vinterhalvåret kan jag inte se att det skulle vara några hinder att lägga spår på annans mark så länge som man visar hänsyn; inte stör och som du skriver, inte skräpar ner. Nu, efter första mars, är ju en hund i en spårlina egentligen för långt från föraren och då behövs en ansvarig träningsledare med när man är ute eftersom SBK har generell dispens. Jag är inte så duktig att jag följer det hela tiden men däremot är jag mer noggrann med att inte lägga spår i "känslig" terräng där risken är som störst att störa vilt. För det mesta försöker jag hålla mig till de marker som klubben har tillstånd att bedriva träning på även om jag är ensam.

*delvis KL*

Idag blev det dock ett kort spår för Bentley på hemmaplan, min mamma fick lägga och Bentley ÄLSKAR henne så det var med en hel del pip och gnäll han såg henne försvinna. Och när vi kom tillbaka spårade han! Jättefint spontanupptag, sedan blev det lite strul dels när det dök upp två travekipage och sedan när vi kom till första vinkeln men det vara bara att vänta ut honom. Sedan gick han klockrent, han är mycket mer spårsäker än Rover! Däremot får vi jobba lite separat med att ta föremål, trots att det var hans fina snörboll som låg i spårslutet var han mer intresserad av att fortsätta spåra. :D

Lite ot: Jag är hysteriskt avundsjuk över att ni inte har någon snö och is! Jag vill också kunna träna utan att halka runt! :mad:

Men alltså, bor du i Sverige verkligen? :D

Haha, jag undrar också. I denna delen av Småland har vi dryga 30 cm snö och temperatur som inte orkar sig över nollan dagtid... :p

KL

Vi tränade lite annorlunda sök idag, utomhus på industriområde med mycket maskiner och grejer att gömma sig i. Nyttigt och roligt för hundarna, Esta var jätteduktig, trots att det var första gången för både henne och mig med sånt här sök. Lite bekymmer med att ta rullen på ett par skick första omgången. Andra omgången var det dock inga bekymmer och hon gjorde jättefina markeringar och påvis :)

Film från gårdagens spår, svårt med asfalten tycker hon samt att jag tog i lite på längden - 600 m hårt spår efter tre timmars lydnad var inte helt optimalt och jag fick hjälpa henne lite mot slutet. Man lär så länge man lever ;)

http://youtu.be/_PxvxGhHAAk

Åh jag går runt och är nervös för att min planerade appellstart ska ställas in..
Är bara två anmälda just nu (jag och en kompis) och jag vet att kompisen har ändrat sig och ska försöka få byta till tävlingslydnaden som klubben arrangerar samma dag.
Är 1,5 vecka kvar på anmälan så jag hoppas att folk bara har väntat på lön eller nåt och så sätter igång och anmäler nu.

Men som sagt, nervöst.

Brukar ju alltid trilla in lite anmälningar sista dagarna så förhoppningsvis ordnar det sig!

KL: Spårade ett ca femhundra meters ängsspår idag. Missade en pinne (som vanligt, börjar bli en tråkig vana) och så tyckte jag faktiskt att hon var lite långsam första biten. Lite ovanligt för i vanliga fall brukar det vara ett bra tryck i linan. Har inte spårat på äng på länge så det var kanske det som ställde till det? Nåväl, andra halvan av spåret gick bra så jag får väl vara nöjd med det.

Nu tror jag faktiskt att jag ska dra iväg och köra lite lydnad!

Det ramlar nog in ett gäng nu när folk fått lön :)

KL

Vi spårade lite nu ikväll, blandade asfalt med lite grus, lite gräs, betong och snö/is. Tycker hon löste det riktigt bra, fem föremål på 300 m och idag kom alla in! :) (safade och la ett snusdoselock på gräset då hon har en tendens att få lite bråttom där det blir lite lättare och då missa små föremål). Lite jobbigt var det när det stod en och tankade precis på den sidan av macken som jag gått. Men hon gick över slangen och kollade bara av lite extra över gubben som stod ijämte ;)

Nu sussar mallen sött, det är allt lite jobbigt med de där hårda spåren!

Det ramlar nog in ett gäng nu när folk fått lön :)

KL

Vi spårade lite nu ikväll, blandade asfalt med lite grus, lite gräs, betong och snö/is. Tycker hon löste det riktigt bra, fem föremål på 300 m och idag kom alla in! :) (safade och la ett snusdoselock på gräset då hon har en tendens att få lite bråttom där det blir lite lättare och då missa små föremål). Lite jobbigt var det när det stod en och tankade precis på den sidan av macken som jag gått. Men hon gick över slangen och kollade bara av lite extra över gubben som stod ijämte ;)

Nu sussar mallen sött, det är allt lite jobbigt med de där hårda spåren!

Kul att det går så bra med de hårda spåren :laugh:! Jag ska också försöka mig på det, kanske nästa vinterperiod....

KL

Wiiie jag har kommit med på ett högrespår till :banana:! 13/4 denna gång, så nu hoppas jag på att vädret ska hålla sig BRA så det inte ställs in igen :D!!

Jag la också ett kort hårt spår (asfalt) med lite näring och leksak som slut igår kväll. Körde först lite lydnad och sedan släppte jag på. Tycker att hon jobbade på riktigt bra med låg nos och hög intensitet. Men det märktes att hon var ovan vid underlaget så det får vi jobba mer på!

Vad kul! Det är roligt med de hårda spåren, de får verkligen jobba för att lösa det. Sen är det bara plus att man kan lägga det var som helst och att liggtiden inte behöver vara så lång.

KL

Haha, ibland har man tur som en tokig :D! Jag kom med på ett högrespår den 14/4 också :banana:! Två chanser på samma helg, nu är det bara att hoppas att allt klaffar någon av gångerna ;)!

Du får ju gå där så att lägga spår kan väl inte vara någon fara? Det är ju inte så att man lämnar några direkta spår (syftar inte på viltspår nu alltså..).

kl
Kopierat från bloggen ang gårdagen:

Vi avslutade i alla fall med att gå spåret. Godis i vartannat/var tredje steg, längsta hittills men fortfarande ingen direkt längd att tala om. Varierande underlag med både barmark och snö, ca 30 min liggtid. Det gick sådär… Dels lite trötthet, dels var hon till en början allt för fokuserad på kontakt med mig och positionsarbete. Hon slog snabbt på nosen, men jag fick påminna henne några gånger i början genom att peka ut spåret innan hon började jobba mer självständigt. Sen jobbade hon på fint med nosen och klarade ut det även när jag blev osäker, men hon går inte så rakt utan cirklar runt en del. Vinkel klarade hon fint dock! Nästa tror jag blir med längre liggtid och lite mindre godis, med längre lina. Jag vill hitta en bra spårkurs för oss att gå!

Kommentarer?

Längre liggtid som sagt men skulle iväg. Vi hade tränat fotgående precis innan, därav fel fokus i början skulle jag tro. Inte göra det i fortsättningen innan vi har kommit lite längre i att skilja på grenarna tror jag. Det är väl tredje spåret hon går eller nåt.

KL

Tips på hur man kan träna spårmarkeringar separat (apporterande markrering)?

Ila tar nästan alltid upp apporterna, men ibland händer det att hon verkar helt missa att de finns och ibland är hon liksom lite tveksam vid apporteringen. Hon stannar till och nosar på apporten men verkar tänka "ska jag? egentligen vill jag ju fortsätta i spåret framåt" innan hon till slut plockar upp.

Jag belönar massor när hon apporterar in men det verkar inte ge någon större förbättring..

Och ang markeringarna - när vi startar appellen (om det nu blir fler anmälda så det blir av) spelar det någon roll HUR hon markerar?
Jag har tex aldrig brytt mig om att hon ska komma in och sätta sig eller så utan jag brukar dra fram belöning när hon är på väg mot mig och då släpper hon apporten. Det är väl ok på tävling? Det viktigaste är väl att domaren ser en tydlig markering?

Och det här med godis? Behöver jag fråga domaren om jag får belöna med en liten godisbit vid pinnarna eller hur ligger det till?

Jag brukar gå "pinnstig", alltså lägga pinnarna längs en naturlig stig, ta hunden på en promenad och belöna spontanmarkeringar av pinnarna :)

Angående tävling. Sålänge domaren ser att hunden markerar får den markera hur som helst. Tänk bara på så hon inte hivar iväg pinnen så du inte hittar den ;)

Angående godis så enligt de domare jag pratat med får du belöna de moment du gör på "egen mark". Alltså i praktiken spåret. Inte lydnaden, inte sök, inte upplet, men spår, för där kommer ingen efter dig :)¨

Edit: sen säger det sig väl lite självt att man inte hivar upp värsta belöningen och kampar i en kvart, men sticka till hunden en köttbulle lite snabbt är ok :)

Senast ändrad:

Så du skulle inte fråga om lov innan utan bara smyga till hunden en köttbulle på ett smidigt sätt?

Hon brukar släppa dem rakt ner så det ska nog inte vara någon fara :)

Ska prova pinnstig!

Jag har inte frågat, och ingen har sagt nåt. Men jag vet inte ens om de såg det :)

Kl
Dagens spår ca 50 m barmark, 1,5 h liggtid, godis i vart tredje steg. En del flams idag också även om hon skärpte till sig efter en stund. Tips på bra övning för att få henne att jobba mer fokuserat och i spårkärnan? Vet inte om det blir bättre eller sämre med godis?

Testade lite uppletande för första gången även om vi slarvade med att valla ruta. Första och sista skicket var lätta och korta, gick perfekt. Det i mitten glömde hon bort/hade inte förstått vad hon skulle göra så hon fick tokryck istället :p

Du kanske går för fort fram?

1,5 timmas liggetid har jag knappt åt Ila..
Och godis vart tredje steg (antar att det är vanliga steg och inte tomtesteg?) är ju ganska glest..

Lösa funderingar bara, vet inte vad som är rätt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka