Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Låter som om ni har spännande planer!

KL

Jag blir mer och mer såld på brukset. Det är så förbannat kul!!
Spåret har vi ju tränat i ungefär ett år och det är toppenkul. Nu har vi även börjat med sök och Ila går som en klocka! Hur roligt som helst!

Vi har gått en sökkurs som nu är slut. Men förhoppningsvis ska instruktörerna ordna så det blir en kortare fortsättningskurs i maj också.
Ila har tränat sök 4 gånger på kurs, 1 gång hemma innan kursen och 1 gång hemma nu i slutet på kursen.

När jag provade hemma innan kursen (och inte riktigt visste vad jag gjorde) så gick det uselt. Men nu har jag fått hjälp med att anpassa träningen för just Ila och fått massor med hjälp med hur jag ska hålla henne lugn i träningen och jäklar så fort hon lär sig då!
I lördags på vårt sista kurstillfälle gick hon 3 skick helt utan retning till dold figurant, bättre kunde det knappast blivit!
Hon är inte helt rak i sina skick än men instruktörerna tror att det kommer komma med rutinen. Hon går rakt ut de första metrarna men längre in kan hon börja cirkla lite innan hon får vittring.
Hon har iallafall kopplat på näsan och hon jobbar helt tyst sålänge jag lägger upp träningen på rätt sätt! Woho!

Har en känsla av att brukset mer och mer kommer ta fokus från våra andra grenar i framtiden. Inte så att vi kommer sluta med varken lydnaden eller agilityn men brukset är bara alldeles för häftigt för att bara sysslas med någon gång i veckan :D

Har en känsla av att brukset mer och mer kommer ta fokus från våra andra grenar i framtiden. Inte så att vi kommer sluta med varken lydnaden eller agilityn men brukset är bara alldeles för häftigt för att bara sysslas med någon gång i veckan :D

Håller helt och fullt med :D!!! Bruks är ju sååååå kul!

Jaaa, det ska bli RIKTIGT roligt :)! Låter som en fantastiskt rolig kurs och jag tror att jag och Lyxa kommer få ut mycket av den i vårt bruksarbete!

Jag är också sugen på brukskurs.
Hittade en endagarskurs i spår hos Vickulas men har lagt så himla mycket pengar på hundarna senaste tiden så känns inte som en bra ide.. Min stackars sambo börjar sura över att jag använder alla våra pengar på kurser, träningar och tävlingar.. Och bensin. :o

Idag har jag kört igenom appellprogrammet för första gången (förutom hoppet). Insåg direkt att det inte ens är någon idé att försöka sig på framförgåendet på tävlingen på söndag. Det är katastrofalt dåligt!
Övriga moment har sina brister (sneda sättanden, lite släpp i linförighet, tappar lite fart på vägen in med apporten) men är annars ganska stabila.
Hoppet hade jag inte tillgång till men tror att det kommer vara helt ok på tävling. Hinner träna det lite mer under veckan.

Körde också budföring där jag än en gång konstaterar att det är ett jättesvårt moment när det finns störning på sidorna. Ett fotbollsmål och skräp i gräset som lilla fröken bara var tvungen att kolla in.
Vi backade och skickade med retning. Får tvinga husse att ställa upp som mottagare under veckan så vi kan stärka upp lite, och sen hoppas på att det inte finns något brevid plan på söndag som kan störa ;)

Har bestämt mig för att det är lika bra att avstå från framförgåendet. Hon blir bara förvirrad och osäker och då kommer skallet som på beställning. Bättre att avstå och då kunna hålla ihop bra i resten av momenten.

Idag har jag kört igenom appellprogrammet för första gången (förutom hoppet). Insåg direkt att det inte ens är någon idé att försöka sig på framförgåendet på tävlingen på söndag. Det är katastrofalt dåligt!
Övriga moment har sina brister (sneda sättanden, lite släpp i linförighet, tappar lite fart på vägen in med apporten) men är annars ganska stabila.
Hoppet hade jag inte tillgång till men tror att det kommer vara helt ok på tävling. Hinner träna det lite mer under veckan.

Körde också budföring där jag än en gång konstaterar att det är ett jättesvårt moment när det finns störning på sidorna. Ett fotbollsmål och skräp i gräset som lilla fröken bara var tvungen att kolla in.
Vi backade och skickade med retning. Får tvinga husse att ställa upp som mottagare under veckan så vi kan stärka upp lite, och sen hoppas på att det inte finns något brevid plan på söndag som kan störa ;)

Har bestämt mig för att det är lika bra att avstå från framförgåendet. Hon blir bara förvirrad och osäker och då kommer skallet som på beställning. Bättre att avstå och då kunna hålla ihop bra i resten av momenten.

Heja er ska hålla tummarna heeeela söndagen :bump:! Bra val att avstå framförgåendet om du tror att det kommer strula till det, det kan ni jobba med till lägre sen istället ;)!

KL

Igår tryckte jag in min första anmälan till ett elitspår, det kändes GOTT :banana:! Jag är iofs ute i extremt god tid då tävlingen det gäller är vårt rasmästerskap i september, men eftersom jag hade vouchers från högrespåren på SBKtävling så tyckte jag att det var lika gott att få det gjort :D!

Tack för tumhållning och pepp :D

Jag är nog mer nervös än jag insett själv. Erik påstår att jag drömmer om spår och att jag skäller på honom i sömnen om att han tar mina spårpinnar :angel::p

Klokt! Jag gjorde detsamma när vi startade, vi hade knappt tränat alls. Tror att två hundar av tio startande tog poäng på det momentet öht och då var vi det enda ekipaget som avstod...

Ja det känns så onödigt. Om jag ändå är säker på att inte få poäng så kan vi lika gärna förkorta programmet. Speciellt när det är så stor risk att hunden blir osäker och förvirrad för att det inte vet vad den förväntas göra!

Fia är duktig på att förklara så man förstår tycker jag. Jag har inte gått någon regelrätt kurs men varit på hennes kennelläger 2 ggr och varit med när hon spårat med sina egna hundar. Samt haft en del tele och mailkontakt. På det lilla har jag lärt mig ganska mycket! Så jag tror det är väl investerade pengar :).

Ja jag är jättesugen på att anmäla men som sagt. Måste övertala sambo om att det är värt pengarna ;)

Lycka till på söndag!

kl
Vi har tränat lite uppletande nu ikväll. Med synretning men ändå. Tror att hon börjar förstå vad det handlar om, gick riktigt bra. Farten är det i alla fall inget fel på! :p

Och även om det är lång tid kvar innan vi (ev) har nytta av det (och har tid att träna vettigare avlämningar) så blev jag nyfiken på hur avlämningarna bedöms? För tillfället skiter jag i det och vi kampar bara, men blev nyfiken på reglerna som sagt. Här är det tackla matte i magen med tassar och leksak så hårt som möjligt som gäller :o

Kl

Nu börjar det närma sig!
Kände av henne lite idag bl.a. framflrgåendet som inte är helt befäst, var i valet och kvalet om jag skulle köra det momentet på tävlingen men då hon tycker det är KUL och jag inte har några krav att hon SKA kunna det så känns det som att vi inte har nåt att förlora ;)
Hon går ut före, eller ja... Går och går, studsar och så håller hon kanske ute kursen heeeelt rakt *host*

Sen hade vi tur oc fick sällskap av en tjej som visst att vi ska tävla på söndag så hon var så snäll och erbjöd sig att vara mottagare på en budföring! Perfekt då Troja inte känner henne. Och så går hunden och gör en näst intill perfekt budföring! Inget startskall eller några som helst tveksamheter. Ingen tjuvstart. Det enda som jag har att gnälla på är att hon satt väldigt snett hos mottagaren men det är inget som jag hållit på och petat med heller.

Överlag hade vi ett helt klart godkänt träningspass inför tävling!
Det är spännande nu, lääääääängtar!! :)

Om hon inte blir påverkad av att framförgåendet kanske blir tokigt så är det ju bara att köra! :)

Min hund är så känslig. Hon varvar upp sig direkt om hon inte riktigt förstår vad hon ska göra så för oss är det inte ens ett alternativ att försöka ;)

När är er tävling?

Lycka till!! Vi håller tummar och tassar:D

Sen tycker jag att vi måste ut och träna någon dag!;)

Om hon inte blir påverkad av att framförgåendet kanske blir tokigt så är det ju bara att köra! :)

Min hund är så känslig. Hon varvar upp sig direkt om hon inte riktigt förstår vad hon ska göra så för oss är det inte ens ett alternativ att försöka ;)

När är er tävling?

Vi tävlar nog ungefär samtidigt tror jag ;) Vi har samling kl. 8 imorgon bitti :D

Känner att eftersom jag inte har kravet på henne att hon SKA kunna momentet så tror jag inte hon blir negativt påverkad, vi arbetar ganska mycket med att gör man galet (när man inte riktigt vet..) så kan det bli ganska kul i slutändan ;) Hon går inte ner sig om hon märker att hon inte gör riktigt vad jag menat om jag säger så :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka