Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kl

Vi började kanonbra på spåret. Hon drog iväg i spårkärnan direkt och plötsligt stannar hon till och tittar på mig, var på vippen att säga åt henne att fortsätta då jag tyckte vi precis börjat gå, men så fick jag se att det faktiskt låg en apport vid tassarna på henne! Första vinkeln gjorde hon en liten ringning åt höger och sedan direkt utan att tveka kastade hon sig åt andra hållet och fortsatte på spåret. Markerade även apport 2 fint och jag kände att detta kommer gå vägen och dessutom med finfina poäng!
Sen närmade vi oss slutet. Plötsligt kände jag att trycket i linan minskade, sen började hon slå i spåret, sen blev ringningarna större och större... Och INGEN slutapport!! :crazy:
Hon kämpade på bra, men nej, vi fann den aldrig, snopet värre och alla chanser till nånting alls försvann..

Jag valde att ändå köra lydnaden då det är bra träning. Och visst var jag besviken på spåret men definitivt inte på hunden! Hon jobbade på sååååå bra! Pratade lite med en av domarna efter och han sa att hade hon fortsatt som tidigare i spåret och funnit slut så hade det varit 9-10p på spåret.

Resten såg ut så här:
Linförighet 8+7
Framförgående 0+0
Platsläggande 0+0
Inkallande 10+10
Apportering 7.5+8.5
Hopp över hinder 5+6
Platsliggande: 10+10
Budföring 9+8

Totalt: 171

KL

Då har man anmält till första högrespåret med denna hund:) Bara att hoppas att vi kommer med - eller inte;) Vi har mycket kvar som vi borde tränat på... Framförallt spårupptaget, min hund är - minst sagt - lite het. När hon väl fäst på spåret spårar hon jättebra, men hon har våldsamt bråttom på upptaget, och springer ofta över spåret. Ibland verkar hon blanda ihop det med uppletande också, markerar spåret och springer sedan vidare och letar. Jag hoppas på den berömda polletten inom några veckor, annars kommer vi nog inte ur rutan:D

Vad har ni för strategi för att få hunden sansad innan upptaget?

Vad har ni för strategi för att få hunden sansad innan upptaget?

Än har jag ingen speciell strategi för upptaget, men flera av mina träningskompisar har olika strategier exv. ett litet uppletande, pinnstig, speciell momentrutin innan. Beror på vad man har för hund och vad som passar. Du får prova dig fram, men uppletande kanske inte är så passande då ;)

Vilken fantastisk resa ni gjort tillsammans :) Jättebra jobbat :)

Platsliggningsfilmen var var endast 8 sek lång, bara texten i början som var med.
edit nu funkar den tydligen :)

+ Simba_112

Duktiga ni är, nästa gång fixar ni det båda :)

KL

Vi var iväg på lite privatträning igår. Perfekt med nya ögon och okänd spårläggare. Först fick vi ett id/näringsspår, hon plockade de fyra föremålen, tre ”pappersrullar” och en pinne. Dessutom åt hon självklart köttbullarna! Andra spåret var det fler föremål samt lite förledning. På ett ställe var hon ute och seglade rejält men hittade tillbaka utan hjälp – tummen upp! Så nöjd med båda dessa spåren där vi fick lite tips som kan vara bra att tänka på samt vidare träningstankar.

Fick sedan två spårupptag, enligt klockmetoden, båda var klockrena (haha ;) )! Tittade sedan lite på uppletandet och min inslagna linje var nog helt rätt, dvs. ordentlig fart in så hinner man inte tugga eller byta föremål.

Blev sedan kommenderad i högre lydnaden och en avstämmning vart vi står. Behöver jobba på lite kommendering och stadga samt framåtsändandet. Nöjd ändå att framåtsändandet fanns där trots avsaknaden av retning och på helt okänd plats. Dessutom var det bara andra gången jag satte ihop delarna och första gången med kommendering!

Idag blev det ett kortare spår men med 5 timmars liggtid. Fick börja om fyra gånger innan hon fäste rätt och sen hittade vi båda leksakerna som var utlagda. Märktes att hon inte var van att spåra med så lång liggtid.
Kul att vi fått till två helt okända spårläggare både lördag och söndag, den träningen behövs :)

Än har jag ingen speciell strategi för upptaget, men flera av mina träningskompisar har olika strategier exv. ett litet uppletande, pinnstig, speciell momentrutin innan. Beror på vad man har för hund och vad som passar. Du får prova dig fram, men uppletande kanske inte är så passande då ;)

Nej, uppletande passar definitivt inte ;) Om det finns möjlighet ska jag göra ett enkelt upptag innan, det kan hjälpa henne med vad hon ska göra, men det gör ju inget för lugnet...

Vilket behagligt tempo hon har i spåret :) Min dåre spårar som X2000 ungefär...

Nu virrade hon ju omkring en hel del och då blir det lite långsammare men jo jag tycker nog hon har ett ganska bra tempo. När hon går rakt på i kärnan så är det ordentligt tryck och nog får jag pinna på ganska ordentligt men inte så att jag behöver springa ;)

Så trist att det inte gick vägen. Men det är sånt som händer. Nu vet du i alla fall vad ni ska träna på.

Det jag spontant tänker på som kanske kan förbättras är tiden mellan momenten. Du ger hunden en liten klapp bara, och sen är du klar med den belöningen. Gör du så på träning också? Jag förstår om du kanske inte vill gasa på hur mycket som helst, men om skillnaden blir för stor mot träning så är det kanske inte konstigt om du ökar hundens känsla av att "det här blev nog inte riktigt rätt". Sen vet jag såklart inte om du ger hunden massor med muntligt beröm mellan momenten, det hörs nämligen inte här :)

Äsch, så snopet med sista pinnen. Men sånt händer tyvärr ibland. Hoppas det går bättre nästa gång!

+ line_n, grattis ändå till bra genomförda tävlingar! Nu är ni några erfarenheter rikare inför nästa start. Full fart framåt!

Så trist att det inte gick vägen. Men det är sånt som händer. Nu vet du i alla fall vad ni ska träna på.

Det jag spontant tänker på som kanske kan förbättras är tiden mellan momenten. Du ger hunden en liten klapp bara, och sen är du klar med den belöningen. Gör du så på träning också? Jag förstår om du kanske inte vill gasa på hur mycket som helst, men om skillnaden blir för stor mot träning så är det kanske inte konstigt om du ökar hundens känsla av att "det här blev nog inte riktigt rätt". Sen vet jag såklart inte om du ger hunden massor med muntligt beröm mellan momenten, det hörs nämligen inte här :)

Hon får lugna klappar och lugnt muntligt beröm. Skulle jag ge mer finns en överhängande risk för att hon spinner upp och börjar ljuda :)

Jag varierar på träning. Det blir mycket godis och leksak men jag lägger in den tävlingsmässiga belöningen tillsammans med andra typer av belöningar och jag försöker se till att göra kedjor ofta så hon inte ska bli frustrerad på tävling.

Tyckte du det såg ut som om hon blev osäker? Jag upplevde det inte så utan tyckte hon höll ihop och kändes glad och fin genom hela programmet.
Sen blev det ju fel ändå men det tolkade jag som beroende av andra faktorer..

Yes, full fart framåt!

Jag tänker vara extremt välförberedd till hösten när vi planerar att försöka igen :D

Jag kan tänka mig att du föredrar lugna belöningar på en het hund ;). Men jag hade ägnat några sekunder till åt belöningen. Det var ju mycket ljud och pip skrev du, och efter läggandet när du lämnar för inkallningen så ser hon inte helt tillfreds ut. Ljud kan vara ett tecken på att hunden har för hög belöningsförväntan, men också på att hunden är lite frustrerad och osäker. Lite tankar bara :). Men ja ni ser ut att vara på god väg! Min "dör" lite på tävling, din verkar mycket tryggare i själva omgivningen och behåller samma energi genom hela programmet :)

Det var främst i platsliggningen som hon ljudade helt galet. Och den var helt separat så jag tror inte det hade med belöningar att göra.

Inkallningen blev helt tokig. Jag blev alldeles stressad av att tävlingsledaren hade så bråttom, han kommenderade iväg mig innan jag ens hunnit ställa upp ordentligt för inkallning och dum som jag var så lämnade jag då utan att ha hunnit förbereda Ila. Stackarn fattade inte vad vi höll på med :crazy:

Men bra tankar. Jag kan absolut tänka på att ta mig mer tid till klapp och beröm mellan momenten! Så lätt att man blir lite stressad av tävlingsledaren O_o

Vi har ju inte tävlat så många gånger, men jag försöker tänka att jag anpassar belöningen efter vad jag upplever behövs just då. Är hon glad och trygg så kör jag lugna belöningar men om jag upplever att hon blir låg så kan jag mycket väl tjoa lite extra även om det innebär ljud. Allra viktigast är ju att hon är glad :)

Grattis till fin debut - de moment som funkade i lydnaden såg fina tycker jag. Och nästa gång kommer du att vara mycket mindre nervös för nu vet du hur det hela går till och det brukar göra rätt mycket för nervositetsnivån, tycker jag i alla fall. :)

Ja det har du nog rätt i! Mycket är ju oro kring vad som ska hända, när hur och var osv. :)

Tack :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka