Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Känner du dig bäst i världen nu då? ;)

Haha, inte riktigt bäst i världen :D ;)! Men trygg i att det sättet jag tränar på och att den hunden jag har är riktigt bra och att jag gjort ett riktigt bra jobb på vägen :)!

Så nu framåt mot vidareutveckling :)!

kl

Grima och jag ligger i hårdträning med spårningen. Överlag går det väldigt bra och det känns väldigt roligt att satsa på FH:t då spåren verkligen går att göra utmanande. Fröken är dock något slarvig med föremålen vilket vi får lägga mer fokus på. Ser verkligen fram emot att tävla längre fram!

DSC_4017_zpsfb2f0fa6.jpg

Det låter som ni hade trevligt i alla fall :). Jag träffar Anders redan i morgon. Han ska vara instruktör på en lydnadshelg hos oss och det var inte meningen att jag skulle vara med egentligen. Men så var det en som bara kunde vara med en av dagarna och då kunde jag inte låta bli. Antar att de blir mycket länkningsträning för vår del!

Det låter som ni hade trevligt i alla fall :). Jag träffar Anders redan i morgon. Han ska vara instruktör på en lydnadshelg hos oss och det var inte meningen att jag skulle vara med egentligen. Men så var det en som bara kunde vara med en av dagarna och då kunde jag inte låta bli. Antar att de blir mycket länkningsträning för vår del!

Ja, det var en superdag och jag fick med massa matnyttiga småtips hem :)! Och ett knallrött, solbränt ansikte och en vårförkylning :D!

Kul med lydnadshelg!

Haha jag åkte på samma förra helgen när vi spårade. Fast det var bara pannan som blev illröd, resten av ansiktet var lika vinterblekt som innan?

Glömde skriva några rader om gårdagens spår:

700 m spår med 7 pinnar på snustorrt kort gräs med några markövergångar genom skogsdungar, drygt 1,5 h liggetid. Vi fick gå själva utan spårläggaren denna gång. Kanonfint upptag, han gick ut till spåret, satte ner nosen på en punkt och stod blickstilla med nosen på punkten några sekunder och riktningsbestämde tydligen på det sättet. Eller så var det bara tur? Det var lite mycket spring i benen denna dag och han fick slita i ett par av vinklarna men jädrar vad han kämpade på bra. En pinne bort i en skogsdunge men resten kom med hem. Uppletandet efteråt gick också okej, gjorde jättefina och raka skick på första linjen. Sen ville han äta bajs på nästa (fullt av komockor i hela rutan) men då fick han bannor och sen gick det mycket bättre. Hade med en sladdrig liten gummigris och den klarade han att ta in utan att tugga allt för mycket :)

Låter som ni hade en bra dag! :)

KL

Vi tränade sök igår. Inte så kuperad ruta men mycket, mycket sten. Ordentliga block på vissa ställen! Snitslad mittstig, vilket inte alltid är så enkelt. Esta fick rena hittaövningar, bara för att backa tillbaka och inte tappa motivation. Raka fina skick och bra näsarbete! En figg låg relativt öppet, med nät över sig och där snurrade vinden rejält så det var kul att se att hon jobbade på ordentligt med näsan för att hitta figgen. Använder inte ögonen, vilket är lätt hänt för fröken annars! Så det är lätt att tycka att det vi tror är enkelt också är enkelt i hundarnas värld, men så är det inte alltid. Härligast att se är att hon har samma intensitet ut som in, visst farten mattas lite efter ett tag men hon kämpar på så bra. Sök är verkligen galet roligt att hålla på med! :) Att vi dessutom har toppen duktiga träningskompisar gör det verkligen inte sämre :D

Ja, jag blev verkligen superglad för de fina orden :)! Bara att fortsätta träna vidare, förstärka och förbättra :up:!

Det där är verkligen en fantastisk egenskap och något man ska värdesätta riktigt högt! Det är ju till stor del den egenskapen som gör en riktigt bra brukshund :)!

Jaa! Jag värderar den otroligt högt! Sen har vi lite andra bitar att jobba med, men det har man väl alltid ;)

Idag var jag iväg och spårade igen, 500 meter, 4 pinnar och en hel del klurigheter i början av spåret. Första biten, till första pinnen gjorde hon som tidigare i höstas, drog ut med hög fart och slarvade en hel del. Vi kom fram till första pinnen, sen lugnade hon ner sig rejält och bitvis spårade hon så sjukt fint att jag nästan grät ;)

Vi hade lite strul med vädret, det var sol när vi gick ut spåret, men medan det låg till sig kom en rejäl hagel/regnskur, och när vi skulle gå det så regnade det lite, även om det hann vara sol där emellan.

Överlag är jag nöjd med hennes arbete, men jag har en del att jobba på fortfarande ;)

Kl

Längtar galet mycket till nästa helg nu!
På torsdag drar jag och vovvarna ENSAMMA över till fastlandet! Första gången sen vi fick dottern som inte hon är med när jag åker :)
Vi ska på kennelläger!
Två kennlar som slagit ihop ett läger så det blir hundträning hundträning hundträning!!! :D

Vad roligt! Hoppas ni får ut en massa av det. Jag längtar med till nästa helg, vi ska på sökläger torsdag till söndag så det blir en massa hundträning för oss också! :) Bara hålla tummarna för vackert väder, här i Småland ser det lovande ut iallafall!

Grattis!

Kl
Ruskigt imponerad över spåret idag! :D Aldrig sett henne spåra så noggrant, trots myror i början.
Hittade spårstarten själv, i (den enda) vinkeln gick hon först rakt fram men kom på sig själv efter nån meter och hittade tillbaka själv. I slutet trodde jag hon var på fel väg men visst hade hon rätt, sjukt duktig. Vindade nog in leksaken (spårslut) sista biten dock.

Sambon konstaterade att hon blivit duktigare sen sist iaf.

Nu tycker jag tråden ramlat bak för långt!

KL

Vi har varit på sökläger i helgen och jäklar vad mycket vi (eller mest jag tror jag) har lärt oss. Esta är en riktig klippa och ger allt hela tiden. Har fått testa på upplägg av lägre sök, för hunden är det inga bekymmer, jag behöver fortsätta jobba med stigarbetet och lite andra smådetaljer, behålla lugnet och tydligheten, samt ordningen och redan sen är det bara att köra. Sista två dagarna så har hon sprungit lika galet fort när vi kommit ut på dryga 200 m trots tomskick. Helt galen och vill absolut inte sluta! Så det är inga problem att pressa henne det där lilla extra kan jag lova! Vi har haft en grym instruktör som verkligen är noggrann och duktig i allt, precis vad vi behövde. Går typ på små moln över hur bra hund jag lyckats få ta över och kan inte för mitt liv förstå hur någon ville göra sig av med henne. :)

En mindre rolig (eller resten av lägret tyckte det var fruktansvärt kul) hände under ett pass. Hade kört ett gäng tomskick och hade en figg kvar i sista hörnet, skickar ut och hoppas hon får figgen i framslaget, men inte. Esta hör fotbollsplanen en bit bort och tar sig dit och tar en fotboll för en stackars pojk. Medans resten av gruppen dör av skratt får jag samla mig, lämna tillbaka bollen och be om ursäkt. Skickar sedan om och får till en fin markering, men herregud vad jag skämdes, stackars grabben. Till historien hör att mamman till Esta hittat en jacka från en bärplockare under söket en gång, så generna går i arv. Grymt rolig helg och jag önskar att det var fredag än så vi hade ett par dagar kvar av lägret! Nu blir det att anmäla sig till tävling! :)

942341_10201117661971912_1856632648_n.jpg

Haha, håller med! Upp med tråden :bump: KUL med sökläger! Jag önskar jag hade tid att köra söket också...

KL

Jag har fått hålla igen skogsarbetet under den senaste veckan pga ett olidligt ont nageltrång, men igår blev det spår igen (att jag idag har ondare i tån försöker jag förtränga ;) ).

Ca 860 m, upptag, massa terrängskiften (ris, snår, vitsippsmark, bergsknalle, sumpmark etc), två återgångar och 5+slut (två pinnar nära och snabbt efter upptaget, en efter en återgång, de andra "varsomhelst" som jag sa till min spårläggare :D ).

Hade kunnat önska ett lite bättre upptag, men spåret och inapporteringarna var suveräna och sjukt säkra så det är en piss i mississippi just nu eftersom vi ändå kom ut i framspår :love:

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-036.jpg

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-050.jpg

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-052.jpg

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-097.jpg

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-104.jpg

spc3a5r-i-kallebc3a4ck-109.jpg

Men usch för sånt nageltrång :eek:

Förstår det, söket är så grymt roligt! Att jag dessutom kommit med i en kanon grupp gör inte saken sämre. Tyvärr kan man ju inte hålla på med allt... Om man vore miljonär och slapp arbeta... *drömmer* :p

Förstår det, söket är så grymt roligt! Att jag dessutom kommit med i en kanon grupp gör inte saken sämre. Tyvärr kan man ju inte hålla på med allt... Om man vore miljonär och slapp arbeta... *drömmer* :p

Nä det är ju tyvärr så, man måste sålla lite eftersom det inte finns oändligt med vare sig pengar eller tid :p! Och så är ju gruppen SÅ viktig för söket, det är ju olidligt svårt att hitta en grupp där alla (eller iaf de flesta ;) ) är vettiga, duktiga och dessutom har tider som passar en själv och de andra i gruppen.... Plus att man ska stämma rätt bra överrens personlighetsmässigt också ;).

Nä, jag är nog dömd att vara spår/rapportmänniska i brukset :D!

Kl
Och jag hoppas på en liten sökövning på valpträffen på söndag :) har aldrig kört mer än"gå ut i skogen, göm mig och låt hundarna leka", men är sugen på att testa. Spåret lär dock bli det vi satsar på, känns lite lättare att få till träningar.

När och hur har ni börjat med pinnarna i spåret? Känns inte riktigt aktuellt än, men har börjat fundera över hur jag ska gå tillväga. Apportera in dem känns mest som Stoja iaf.

Nu ska jag ut och lägga spår!

*kl*

Jaha, självklart har jag missat en liten detalj i spårträningen.. Hundskrället har inte tänkt markera apporterar som luktar annorlunda än de hon spårat på tidigare. Sen har jag även missat att vädra apporterna emellanåt, så de har legat i bilen och dragit åt sig massor av lukt. Nu har jag varit och köpt ett gäng nya som ska introduceras först, sen måste jag försöka hitta nya, okända spårläggare. Vi börjar kurs på onsdag så då hoppas jag på att få hjälp att komma vidare.

Nåja, idag la jag ett 600 meter spår med 4 apporter + slut. Två plockade hon in som om hon aldrig gjort annat, en fick vi in med lite tveksamhet och två plockade jag med mig själv som hon lämnade. De två som hon tog var de gamla apporterna, den hon tog in lite tveksamt var en ny, och de jag tog med mig själv var helt nya.

I övrigt så spårar hon riktigt bra numera, i ett behagligt tempo och med självsäkerhet. Så självklart måste vi lägga lite mer tid på pinnarna, jag som tyckt att hon varit så säker på dem tidigare :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka