Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL
Har denna helg gått en brukslydnadskurs för Ulrika Norell.
Jag har inte någon direkt erfarenhet av Bruks och har dessutom haft ett träningsuppehåll som blev mycket längre än jag tänkt.
Men... Det gick så himla bra!
Och vissa saker som vi hade fastnat med i lydnaden hittade vi nu sätt att komma vidare med.
Känns verkligen jätteskönt och jag är jättepeppad att komma igång igen.

Budföring har vi i princip aldrig gjort, bara testat lite hemma med husse.
Men det var som han sa: Lugn morsan, jag fixar detta! Och javisst, inga problem, han visste precis vad han skulle göra.

Nu är bara frågan vilken gren jag ska satsa på.
Spår har vi sysslat lite med, men han är dålig på att plocka pinnar.
Tror spontant att sök skulle passa honom bättre, men det har vi aldrig testat.

Kul att det kändes så bra på kursen :)!

I spåret så behöver du ju inte ha apportering av pinnarna, utan du kan ju ha sitt/liggmarkering av dem, bara hunden markerar apporterna så du kan ta upp dem så behöver de ju inte komma in med dem själva (även om det är OTROLIGT smidigt med en självgående pinnapportör som plockar pinnar utan att man själv ens ser hunden för att man hänger längst bak i linan och försöker kravla sig upp för en slänt ;) ).

Söket är ju skitkul, men enl mig även den svåraste grenen att få till, både rent praktiskt med söksystem och allt, men även eftersom man är beroende av att ha en bra sökgrupp med engagerade, peppande människor som ställer upp i ur och skur och som har tider som passar ihop med många varje gång. Det är ju även mycket tid som går åt, eftersom man ska figga för varandras hundar också.

Därför kör jag spåret som huvudgren och rapport som extragren, eftersom man inte är så beroende av andra för att kunna träna det (eller ja, en hjälpförare i rapporten och några andra spårläggare är ju alltid bra att ha :D ) och för att man inte behöver pussla med att hitta tider som passar andra. Lite synd tycker jag ibland, eftersom jag tror att min hund hade varit en jättebra sökhund! Men man kan ju tyvärr inte göra allt ;).

Men hittar man en bra sökgrupp är det ju bara att köra på :)!

Problemet med pinnarna kanske mer beror på att han tycker att det är mycket roligare att spåra vidare än att stanna och markera några tråkiga pinnar :o

Men igår kändes det lite som om ödet klev in.
Av en ren slump ramlade jag in på en sida där det fanns en gratis sökkurs! Tjejen utbildar sig och det fanns en plats kvar denna helg, så den bokade jag in mig på snabbt.
Jättehärligt, då kan jag testa och se om söket passar oss utan att "störa" andra erfarna ekipage i deras träning.

Det är nog ett väldigt vanligt problem, Ila tycker också att pinnarna mest är ivägen ;)

Jag är ingen expert så jag har inte så många tips men jag tycker inte du ska ge upp spåret för den sakens skull, det går att lösa!

Problemet med pinnarna kanske mer beror på att han tycker att det är mycket roligare att spåra vidare än att stanna och markera några tråkiga pinnar :o

Men igår kändes det lite som om ödet klev in.
Av en ren slump ramlade jag in på en sida där det fanns en gratis sökkurs! Tjejen utbildar sig och det fanns en plats kvar denna helg, så den bokade jag in mig på snabbt.
Jättehärligt, då kan jag testa och se om söket passar oss utan att "störa" andra erfarna ekipage i deras träning.

Det går att lösa rätt snabbt genom att höja värdet för pinnarna (många hundar som tycker att spåret har högre värde än pinnarna) både utanför och i spåret så att hunden tycker att det är VÄRLDENS GREJ att hitta pinnar! Så säger som line_n, det går att lösa :)!

Bra med en "testa-på" kurs, hoppas att det är en bra instruktör :)!

Vad roligt att du kan prova på söket! Hoppas ni blir bitna ;)

Jag kör både spår och sök, men söket är helt klart roligare. Men precis som Miao skriver så tar det tid, det kräver att man är lika engagerad i de andras träning som sin egen. Att ha en bra sökgrupp är också en viktig del! Jag kan dra ett exempel från igår, vi var bara två som kunde köra sök, men en träningskompis med skadad hund ställde ändå upp och hjälpte till så vi andra två kunde köra. Sånt är guld värt!
En hel del saker går att träna utan att ha en sökgrupp till hands, men för att få helheten så går det åt att träna i en sökgrupp. Hoppas nu att ni får ut en massa av kursen :)

Kl

Vi tränade sök igår, fick till jättefina framslag på tomskicken och bra markeringar (körde lösrulle). Men vi har fortfarande lite kvar med transporterna, hon är fruktansvärt envis och egensinnig verkar det som. Men det kan jag med vara! ;)

*kl*

Idag hade vi första tillfället på appellspårskursen vi går. Idag var det spår på schemat och jag har fått massor av bra tips för att få ordning på odågans spår. Hon hinner med att göra massa annat i spåret också, så vi ska jobba med höja motivationen mot pinnarna för att få ett mer fokuserat spårarbete.

Jag är så jäkla glad att jag kom med på kursen, våra instruktörer har en enorm kunskapsbank att ösa ur!

KL

Gud vad det är roligt att läsa om allt bruksande alla håller på med :bump:! Inspirerande och roligt :bow:

Själva var jag och Lyxa ute och spårade i onsdags. Kopierar från bloggen:

Spårinfo:

• 1,04 km långt
  • Upptag och de första drygt 400 m på äng med mellan vad – till knähögt gräs och vattendränkta partier,, sen in i ett skogsparti och sen upp via stenhällar ut på kalhygge med mycket sly och ris (även här vattendränkta partier)
  • 1 miniminiapport strax efter upptaget, 1 naturapport i det höga ängsgräset, 1 naturapport uppe på ett backkrön i skogen, 1 miniapport i en nedförsbacke, 2 naturapporter med kort (ca 20-30 m) mellanrum på den slyfyllda delen på kalhygget. Summa 6+ slut.
  • Liggtid lite drygt 1,5 timmar
  • Extra svårighet: Smalis var med och gick ut spåret och sprang fritt, så det blev helt jämngamla ”förledningsspår” längs med hela spåret ;)!

Upptaget blev lite slarvigt, Lyxa var taggad till tusen efter vilodag och halvgalopperade ut i upptagsrutan :p! Bra var att hon sökte sig rakt ut från där jag visade på henne till spåret ca 30 m ut i ”rutan”, dock så fäste hon inte direkt vid kontakt med spåret utan gjorde en snurr och kom sen ut i framspår . Missade första miniminiapporten (vi kom några meter vid sidan av den) men gjorde ett jättefint arbete i det höga gräset med de två vinklarna jag lagt där, och dök rätt ner på apporten när hon fick den i nosen.

2013-05-22.jpg

In i skogen på en skogsstig, sen vinklade vi av 90 grader och upp för en rätt brant backe. På toppen av denna låg en naturpinne i en mindre rishög, och den gick hon förbi. Då valde jag att ta tillbaka henne ett par meter (inte ofta jag gör detta, brukar oftast bara plocka upp om hon skulle missa en pinne) och släppa på henne på spåret igen. Denna gången fick hon lukt på pinnen och plockade upp den bland de andra.

Fortsatt in i skogen till en spetsvinkel som hon tog superfint och rätt snart efter den ner för en backe där hon plockade in miniapporten fint. Detta kan ju vara en svårighet om hunden har för hög fart ner för backen, lätt att missa pinne då!

Ut genom skogen och längs med en skogsväg ( hon tänkte först att det bara var en övergång över vägen, men rättade sig själv snabbt och följde den) och sen en ny 90 graders sväng upp för stenhäll/berg. Hon har visat väldigt bra spårning på bergsunderlag, det känns tryggt!

Ut på kalhygget, och med mig längst bak i linan (som vanligt lite på efterkälken ) plockade hon självständigt pinne bland björkslyn/ris. Här kom nästa svårighet när jag lagt en pinne till på kort avstånd, men hon hade idag ingen förutfattad mening om att det ska vara långt mellan pinnarna utan hade på näsan helt ut och plockade nästa med enkelhet :) !

Sen kom ett riktigt svårt parti, den vattendränkta delen av kalhygget, där jag hoppat och försökt träffa de torrare partierna (med större eller mindre framgång ;) ) och Smalis hade snurrat runt och tagit sina egna vägar. Här fick hon jobba REJÄLT för att hålla spåret och gjorde en rejäl lov (gick där Smalis gått) men kom på sig själv och ringade sig tillbaka till mitt spår. Så fort vi kommit ut från det vattendränkta så fäste hon helt i mitt spår igen och tog oss enkelt fram till slutet.

Det var en rätt trött men väldigt glad och nöjd hund jag selade av sen :love: !

2013-05-222.jpg

Perfekt att läsa dina inlägg (och blogg), massa inspiration till att lägga ett spår själv sen.

Ja, jag håller med Jenka, sjukt inspirerande!

Jag och Doris var ute i skogen och la ett kort spår på 150 meter med en pinne och en leksak på slutet. Pinnen fick hon leka flismaskin på och vara allmänt härjig. Sen lekte vi en hel del med slutleksaken. Jag har tyvärr jobbat en hel del med att lugna henne i spåret, och det fick vi bakläxa på. Nu ska vi elda på ordentligt så ser vi vad som händer i spåret.

Hon spårar partivis riktigt jävla bra, men sen kommer hon på att hon ska göra annat också emellanåt, så det är det vi hoppas på att vi ska få ordning på med motivationshöjningen :D

Kl
Ah, underbara brukshund! :D
Dels är hon duktig, dels orkar hon massor. Lydnad, spår och uppletande på samma dag- inga problem :)

Ett (för oss) svårt spår sär jag hade dragit ner på mängden godis rejält. Jättefint första halvan (godiset börjar mest kännas som en störning tycker jag ibland). Sen tappade hon bort sig, och jag hade ingen koll heller. Lite vimsigt en stund, tror inte hon gick helt rätt men hittade iaf tillbaka i slutet och avslutade väldigt noggrant.

Blev ett spontant uppletande också, för första gången med två föremål. Första riktigt riktigt fint! Djup och jobbar fint. Andra blev hon lite förvirrad, sökte av hela rutan och sen satte hon sig i slutet :p gick och vindade in det och då gick det klockrent sen. Å andra sidan var det en burk hon hittat ute, så den kanske inte var lika intressant när det var dags att arbeta?

KL:

Har kört en del spårupptag med synretning eftersom hon ofta har valt bakspår och det har gett bra resultat. Framspår alla gångerna även utan synretning. Sen jobbar jag vidare på framåtsändandet. Jag har klippt ut en "bana" hemma på ängen där jag märkt ut alla avstånd osv så att jag ska kunna träna varje dag. Tycker det går riktigt bra faktiskt. Saktadelen har vi sedan tidigare så nu gäller det att få till tempot ut och själva tempoväxlingen. Idag tränade vi med en "riktig" grupp, dvs levande människor och det gick jättebra. Inga tendenser varken att gå fram till någon eller att störas ut.

Idag har vi varit på första tillfället på sökkursen och vi har haft jättekul.

Vi började med en övning då vi gick i minskande serpentinbågar mot figgen, så att hundarna i lugn och ro fick hitta doften och förstå vad som skulle göras.

Nästa övning stod figgen bakom ett träd och visade sig med lite tjo och tjim och sedan gömma sig igen, sen släppte vi hundarna så de fick springa fram.

Det var jättekul att se att även en av hundarna som var ganska osäker i början sprang fram med entusiasm mot slutet.
Och Kingston var så het på figgen, så han försökte springa även då det var de andra hundarnas tur.
Ser fram emot imorgon då vi går vidare med lite svårare övningar.

Kan till och med JAG få min hund att markera apporter så kan GARANTERAT du!! ;)
Har en hund som är högst ovilli till att markera apporter och har haft ett rent helvete både med apportbock och spårapporter...
Men, precis som Miao säger, det GÅR att höja värdet så att pinnarna blir åtminstone VÄRDA att markera, även om själva spåret i sig är roligare :)

Med apportbocken har vi kört mycket kamp och med spårapporterna har vi kört "pinnstigar", dvs lagt flera pinnar efter en vanlig stig och när (om) hon så mycket som hajar till för dem så blir det tokbelöning! Inga tvång eller sura miner, enbart positivt om det kommer markering.
Dessutom har vi kört typ uppletande med enbart spårapporter. Jag har platsat henne, visat vad jag har, gjort stoooooor grej av det och sen gått ut och gömt dem medan hon ser på. Sen skickat ut henne att leta reda på dem, fungerat kanonbra på henne i alla fall :D

Han är inte direkt klockren i spåret heller, han slår ganska mycket, men brukar dock alltid följa spåret.
Äh, jag vet inte, får se hur det blir. Allt löser ju sig med tillräckligt med träning.
Det blir ju svårigheter vad jag än väljer. Blir det söket så ska han ju antingen ta sökrullen, eller skälla. Sökrullen blir ju en inlärning på samma sätt som spårpinnarna skulle bli.
Och skälla kan han i princip inte.... Eller han gör det ytterst sällan, så det är svårt att fånga de ögonblicken för att gå vidare med dem.

Hur som så ska jag nu iväg på andra och sista kurstillfället.
Ska bli kul och se om han är lika duktig när övningarna blir lite svårare.

Kl
Underbara hund (igen)! Spårsäker, lät sig idag inte distraheras speciellt av godis, låter inget hindra henne. Bra tempo, en timmes liggtid, några få godisar. Kort spår dock. Nu är det dags att länga rejält!

*kl*

Igår var det dags för start i högre klass spår! Stekande sol och halv storm :) Ett bra jobb på ett utmanade spår, ett jättebra uppletande och något överladdad lydnad räckte till uppflytt till elit spår! :banana:

*kl*

Igår var det dags för start i högre klass spår! Stekande sol och halv storm :) Ett bra jobb på ett utmanade spår, ett jättebra uppletande och något överladdad lydnad räckte till uppflytt till elit spår! :banana:

Grattis!!

Jag gissar att du tävlade på UBHK? Din labrador är verkligen superfin! Tyvärr missade jag eran lydnad för jag var ute i skogen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka