Sv: Vi som tränar/tävlar bruks
KL
Gud vad det är roligt att läsa om allt bruksande alla håller på med
! Inspirerande och roligt
Själva var jag och Lyxa ute och spårade i onsdags. Kopierar från bloggen:
Spårinfo:
- 1,04 km långt
- Upptag och de första drygt 400 m på äng med mellan vad – till knähögt gräs och vattendränkta partier,, sen in i ett skogsparti och sen upp via stenhällar ut på kalhygge med mycket sly och ris (även här vattendränkta partier)
- 1 miniminiapport strax efter upptaget, 1 naturapport i det höga ängsgräset, 1 naturapport uppe på ett backkrön i skogen, 1 miniapport i en nedförsbacke, 2 naturapporter med kort (ca 20-30 m) mellanrum på den slyfyllda delen på kalhygget. Summa 6+ slut.
- Liggtid lite drygt 1,5 timmar
- Extra svårighet: Smalis var med och gick ut spåret och sprang fritt, så det blev helt jämngamla ”förledningsspår” längs med hela spåret !
Upptaget blev lite slarvigt, Lyxa var taggad till tusen efter vilodag och halvgalopperade ut i upptagsrutan
! Bra var att hon sökte sig rakt ut från där jag visade på henne till spåret ca 30 m ut i ”rutan”, dock så fäste hon inte direkt vid kontakt med spåret utan gjorde en snurr och kom sen ut i framspår . Missade första miniminiapporten (vi kom några meter vid sidan av den) men gjorde ett jättefint arbete i det höga gräset med de två vinklarna jag lagt där, och dök rätt ner på apporten när hon fick den i nosen.
In i skogen på en skogsstig, sen vinklade vi av 90 grader och upp för en rätt brant backe. På toppen av denna låg en naturpinne i en mindre rishög, och den gick hon förbi. Då valde jag att ta tillbaka henne ett par meter (inte ofta jag gör detta, brukar oftast bara plocka upp om hon skulle missa en pinne) och släppa på henne på spåret igen. Denna gången fick hon lukt på pinnen och plockade upp den bland de andra.
Fortsatt in i skogen till en spetsvinkel som hon tog superfint och rätt snart efter den ner för en backe där hon plockade in miniapporten fint. Detta kan ju vara en svårighet om hunden har för hög fart ner för backen, lätt att missa pinne då!
Ut genom skogen och längs med en skogsväg ( hon tänkte först att det bara var en övergång över vägen, men rättade sig själv snabbt och följde den) och sen en ny 90 graders sväng upp för stenhäll/berg. Hon har visat väldigt bra spårning på bergsunderlag, det känns tryggt!
Ut på kalhygget, och med mig längst bak i linan (som vanligt lite på efterkälken ) plockade hon självständigt pinne bland björkslyn/ris. Här kom nästa svårighet när jag lagt en pinne till på kort avstånd, men hon hade idag ingen förutfattad mening om att det ska vara långt mellan pinnarna utan hade på näsan helt ut och plockade nästa med enkelhet
!
Sen kom ett riktigt svårt parti, den vattendränkta delen av kalhygget, där jag hoppat och försökt träffa de torrare partierna (med större eller mindre framgång
) och Smalis hade snurrat runt och tagit sina egna vägar. Här fick hon jobba REJÄLT för att hålla spåret och gjorde en rejäl lov (gick där Smalis gått) men kom på sig själv och ringade sig tillbaka till mitt spår. Så fort vi kommit ut från det vattendränkta så fäste hon helt i mitt spår igen och tog oss enkelt fram till slutet.
Det var en rätt trött men väldigt glad och nöjd hund jag selade av sen
!