Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag hade nog provat att backa lite i spårningen och där motiverat upp ditt spår till den grad att det inte är intressant med andra spår. Helt enkelt struntat i pinnar och överraska honom med dunderbelöningar i spåret, sedan lagt på viltstörningar och tokbelönat när han valt rätt!

Att plocka av från spåret upprepade gånger eller lägga ner för att tänka över känns i min värld inte helt rätt, jag ser det som att motivationen för personspåret brister lite om de börjar intressera sig för andra spår. Så då hade jag jobbat på att motivera upp bristen, inte plocka av hunden och göra den mer förvirrad.

Tillägger att jag ser inget fel i att man kan säga till hunden att det där var fel spår, köper hunden det och sen inte gör om det så okej. Men fortsätter den med att intressera sig för andra spår så kanske man behöver fundera på vad som brister.

Det var mina tankar :)

Den får söka huller om buller, men man brukar vilja ha hyfsat raka skick så hela rutan söks av noga utan att hunden irrar ióch bränner ut hjärnan. Är ju lite kvar på tävlingsdagen efter det :)

Igår gjorde vi något kul! Kom till klubben för lydnadsträning och var först på plats. Passade då på att lägga ett 100 m spår på appelplan med 1 vinkel, liggtid 5 min.
Det var kul sa Spike! Han fick jobba koncentrerat för att inte tappa bort sig och vad bra han gick! Hade godisbelöning på slutet och i vinkeln, mycket uppskattat!

Jag hade nog provat att backa lite i spårningen och där motiverat upp ditt spår till den grad att det inte är intressant med andra spår. Helt enkelt struntat i pinnar och överraska honom med dunderbelöningar i spåret, sedan lagt på viltstörningar och tokbelönat när han valt rätt!

Att plocka av från spåret upprepade gånger eller lägga ner för att tänka över känns i min värld inte helt rätt, jag ser det som att motivationen för personspåret brister lite om de börjar intressera sig för andra spår. Så då hade jag jobbat på att motivera upp bristen, inte plocka av hunden och göra den mer förvirrad.

Tillägger att jag ser inget fel i att man kan säga till hunden att det där var fel spår, köper hunden det och sen inte gör om det så okej. Men fortsätter den med att intressera sig för andra spår så kanske man behöver fundera på vad som brister.

Det var mina tankar :)

Så sa min uppfödare också ;). Så nu kör jag på det. Har hunnit med 3 spår hittills, men funderar lite på vad jag ska ha som slut. Jag tycker faktiskt att han blir allra gladast av pinnar i spåret. De här gångerna har jag använt bitstocken som i vanliga fall är det absolut bästa. Och visst, han tar den och leker och så. Men den är inte lika WOW! som pinnarna. Men vi provar ett gäng spår till och ser om det tar sig :)

Haha, då kanske man inte är helt fel ute ;)
Tycker han pinnarna är bäst så kör på det! Annars får du överraska honom (om han nu är intresserad av leksaker), boll, pipleksak, jaktlek, kamp osv. så att han aldrig vet vad som kommer hända. Hur belönar du pinnarna när han hittat dom? Kanske kan du använda dig av häftiga/supergoda matbelöningar som det verkligen är lönt att arbeta för.

Har du någon träningskompis som han gillar? Grimm blir överlycklig om det ligger någon han känner i slutet av spåret.. Däremot kan man ju inte köra hur långa liggtider som helst då ;)

Det är kamp och jakt som gäller tycker lillen :). Jag ska prova några gånger med olika leksaker. Kanske behöver han bara vänja sig? Förra gången jag provade med leksaker fnös han bara åt dem och spårade vidare tills han hittade en pinne ;). Ska prova att ha snörpinnar också, det var en hit när vi höll på att lära in pinnmarkeringar.

Här kommer i alla fall en film från dagens spår
http://m.youtube.com/watch?v=Zktk6KSjwEQ

Jag har provat en gång men typ noll liggetid när han var valp och då gick han över i sökbeteende direkt. Men om jag hittar någon som ställer upp på att ligga någon halvtimme eller så kan det absolut vara värt att prova igen!

Det går ju faktiskt att arrangera lite så att slutet är vid en väg och spårläggaren kan gå tillbaka till legan utan att "det märks".

Kanske kan du binda snöre i leksakerna också så det blir jakt där med!? :)

Nu är ju jag nybörjare men min spontana tanke var att belöna upp pinnarna rejält.

Tack för tipsen :).

Jenka: pinnarna har ett jättehögt värde redan, och jag tar god tid på mig att belöna vid varje pinne. Så jag vet inte riktigt om det går att belöna upp dem ännu mer? Skulle vara att använda snörpinnar i så fall :)

Kl
Kan efter kvällens spår konstatera att hunden kan och människan i andra änden av linan ska sluta fega och öka längden rejält.

Jag tycker att du har fått bra svar redan men här kommer mina tankar. Jag skulle lägga korta spår med många pinnar (= belöningar). Kanske gärna lite kluriga spår också så han verkligen får koncentrera sig. Om du har någon som kan gå med sin hund och korsa ditt spår och lägga en förledning så är det ju också ett bra sätt att träna på viltstörning.

Kl
Spår idag igen. Bland de längsta hon gått men med rätt kort liggtid. Visste direkt vad som var på gång, hittadeupptaget själv, spårade snabbt. Gick fel vid ett tillfälle men kom på drt själv och hittade tillbaka och började jobba mer koncentrerat. Sen blev jag stucken av en geting och trodde att stoja gått för långt men hon hade koll och lät sig inte störas :)

Var får ni tag på pinnar? Och hur många behöver man för spår? Och för vittringen?

Jag är lite lat så jag har köpt ett gäng pinnar från Jami. Har 2 slutpinnar och ganska många korta.
Men jag tror att de flesta sågar till egna av virke från bygghandeln.

Är de man har i slutet längre alltså?

Och vad är ganska många? :p hur många ska det vara i ett spår i de olika klasserna?

Är de man har i slutet längre alltså?

Och vad är ganska många? :p hur många ska det vara i ett spår i de olika klasserna?

Ja, en slutapport ska vara 3 ggr så lång som de andra apporterna :)

2 + slut i appell
7 + slut i de övriga, dock är det naturpinnar i elitklass

Allt står lätt uppraddat i bruksreglerna :). Där står ju i stort sett allt man behöver veta :)!

Senast ändrad:

Jag var lat (och tänkte inte på reglerna när jag frågade häromdagen) :o Men tack för svaret!

en till fråga då... Efter ett tag börjar de ju lukta väldigt mycket (för hunden alltså), finns det nåt sätt att minska det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka