Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Och Jenka: Bra jobbat!

Jag har lärt in framförgående med nostarget. Tyckte det blev väl mycket framåtsug när de skulle gå mot godis. Tränade i och för sig detta med min gamle Loke som var godisgrisen nr 1. Andra hundar kanske kan behärska sig ;).

Kl
Idag har jag börjat på en sökkurs för Anita Leander Mellin. Ska bli jättekul att komma ut ocv träna praktiskt, jag kan inget om sök.
Tyvärr är min hund skotträdd, så även om vi ska göra allt vi kan för att träna bort det, så har jag inga direkta förväntningar på att kunna tävla annat än appellen.

Men kul ska det bli i alla fall!!!

Min hund är också skottberörd men sålänge hunden klarar att vistas på platsen när de skjuter (kanske sitta i bilen?) så går det att avstå skottmomenten :)

Jag planerar att avstå alla platsliggningar efter appellen men vi kanske kanske kommer vara med på budföring med skott i lägre.

Han är tyvärr inte bara berörd, utan rädd. Klarar i dagsläget inte ens av att vara i bilen på parkeringen vid skott.
Ska dock på föreläsning om skotträdsla och hoppas kunna jobba bort det allra värsta. Men även om det inte skulle funka så ska han få träna sök.

Tack för tips. Har gått mot utlagd leksak och då går det fint, men kan inte ta bort den så jag kommer inte vidare. Ska testa nostarget, känns inte riktigt som hennes grej bara men är värt ett försök.

Ja då är det ju svårare!

Min ena hund är ju jätterädd och henne hade jag inte heller velat utsätta. Men hoppas ni kan jobba med det så det blir mer hanterbart :)

Tack för tips. Har gått mot utlagd leksak och då går det fint, men kan inte ta bort den så jag kommer inte vidare. Ska testa nostarget, känns inte riktigt som hennes grej bara men är värt ett försök.

Hur har du gjort när du tagit bort leksaken då? Det går ju att göra i många små steg.

Jag har inte tagit bort godis än men jag har börjat gå fram och tillbaka och således fått en fördröjning på hennes synretning (hon ser att jag lägger ut godis ) och så har jag tagit hjälp av kompisar som lägger ut i smyg när hon inte ser. När vi har fått till ett tillräckligt bra ställande kommer jag börja fasa bort den utlagda godisen och istället gå fram och belöna vid ställandet alternativt försöka kasta över huvudet på henne.

Jag har ju gjort så att jag tränar först att gå mot target (eller godishållare) och sedan gör vi samma procedur i "rännan" åt andra hållet. När hunden är riktad framåt så kastar jag godis (tillräckligt stora bitar!) över huvudet på hunden. Här gäller det att vara lite försiktig dock, så att hunden inte börjar vända sig om. Placeringen av godisen kan också hjälpa till med tempot. Går hunden för snabbt så kastas godisen PÅ hunden, så den stannar upp lite. Går den för söligt så kastar man den långt framför.

När det gäller riktningsvisare så finns det ju såna här små saker som borde vara lätta att plocka bort.
riktningspinne.jpg

KL

Imorse innan dagens sökträning var jag inne på SBKtävling och funderade på lämplig datum för sökdebut. Nu efter träningen känns det mindre realistiskt :p
Jag hoppas dock att höglöpshormoner har sin del i svajet och att det kanske kan kännas som vanligt snart igen :D

Och jag råkade visst betala mina anmälningsavgifter… Så nu får det gå som det går… Rio har knappt tränat platsliggning med andra hundar sedan jag fick honom för Sarek har börjat krypa så jag har prioriterat den träningen med honom. Och när jag klockade spåret med Sarek så upptäckte jag att vi ligger över maxtid… Så det blir typ noll lek med pinnar på tävlingen för hans del. Undrar om jag kommer ihåg det när jag är lite nervös?

KL

Jag är anmäld till två elitspår i slutet av mars, i skrivande stund är det över 40 st anmälda :p! Så det ska till mycket tur för att vi ska bli medlottade ;).

Hade varit gott att komma ut och sträcka lite på bruksbenen och se hur vi ligger till inför säsongen 2014 :D!

Haha ja det känns som om det vore en fördel att överhuvudtaget komma med ;)

Kl
Underbara lilla hund! :)
Spårade idag och det känns verkligen som att hon gjort framsteg. Första biten väldigt fint och självsäkert. Sen fick vi erfara en av nackdelarna med att spåra tätortsnära; en hund som korsade spåret precis framför oss. Inte vilken hund som helst, utan just idag var det världens snyggaste goldenhane enligt min höglöpande tik... men hon spårade snart vidare, även när hunden gick på en stig parallellt med spåret. Noggrann vid alla apporter och jag har även introducerat slutapporten, har länge haft leksak just som slut.
Väldigt nöjd både med arbetet i början och att hon fortsatte såpass bra efter hundmötet!

Vi har lite problem med att lära in framförgåendet dock... tips?

Då blir det förhoppningsvis lätt i spåren på tävling sen :) Vi spårar där det rör sig en del folk och fä och Kiro har inga som helst problem med den störningen, i senaste spåret mötte vi tre hästar och en liten hund, han tittade inte en sekund på dem.

Angående framförgåendet så provade jag några olika metoder men fick inte till det alls, bland annat tasstarget. Det som slutligen fungerade var att jag lärde Kiro att gå mellan två pinnar (från ett Rusta slalom) och sen fick han gradvis gå längre och längre efter "porten" innan belöningen kom. Belöningen kastade jag alltid över huvudet, oftast är det en burk med godis som han sen kommer med och får några bitar. Sen försköt jag allteftersom så vi började närmare och närmare porten och gick allt längre bakom tills vi tillslut började efter porten och då tog jag bort den.

Nu har vi långt i från ett perfekt framförgående då han har alldeles för bråttom men han fattar grejjen och det är inga problem att köra på nya platser, det jag får passa mig för är dragning mot träningsväskan eller annat attraktivt föremål.

KL

Jag är anmäld till två elitspår i slutet av mars, i skrivande stund är det över 40 st anmälda :p! Så det ska till mycket tur för att vi ska bli medlottade ;).

Hade varit gott att komma ut och sträcka lite på bruksbenen och se hur vi ligger till inför säsongen 2014 :D!

40!?!?!:eek:
Kom hit till ön å tävla vettja!!
Konkurransen är definitivt inte så stor här ;)

kl

Har tagit tag någorlunda med det där krypet... Gruvat mig och tänkt att jag aaaaaaldrig kommer få hundskrället att krypa, definitivt inte när jag går i "fotposition", har ju provat för längesen och då ville hon inte krypa alls knappt.
Så gissa om jag är förvånad över att hundskrället faktiskt KRYPER enbart på kommando, med mig gåendes (något hukandes än..) vid hennes sida!:eek:
Och det på, ja vad kan det var, tredje gången vi tränar det..
Vi är på gång!!!:D

KL

Hoppas det är ok att jag hoppar in här med lite frågor till er!
Jag har en trevlig sällskapsjycke som jag har tränat lite viltspår och lydnad, nu är han mest en glad pensionär som hänger med då jag åker skidor eller plockar bär. Dock har alltid hästintresset varit större men nu har det tippar över åt andra hållet. Jag är sugen på att odla mitt hundintresse!
Det vore så kul att skaffa en till hund och börja träna och kanske tävla i framtiden. Jag ser framför mig hur man träffas på klubben eller ute i skogen och tränar tillsammans, delar tips och kanske en kaffethermos och få utvecklas med sin hund.
Jag vet inte vad jag skull vilja börja med. Kan man få pröva på? Kolla på kurser? Var börjar jag och är det så givande som jag fantiserar om? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka