Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som vi pratar om olika saker. Du nämner brister i systematik och hundar som inte letar utan bara råkar springa på föremål.
Jag pratar endast om oavsökt! Om man börjar skicka från vänster till höger och hunden springer rakt och fint och hämtar in sina föremål och det sista föremålet ligger halvvägs ut på högerkanten, inte skickar man om bara för att få ut hunden i högra hörnet??? Dessutom är ju momentet slut när sista föremålet är avlämnat så jag tror inte ens man får skicka igen...
Nej man skickar inte mer när sista föremål är avlämnat. Och i pratiken har jag aldrig sett ett upplägg som du menar. Föremålen ska var spridda över rutan. Avdrag kan du således få om hunden genar och inte springer i anvisad riktning. Jag visar av den anledningen inte riktning i uppletandet.
Jag har blivit nollad på uppletande trots 3 föremål in.

Nej man skickar inte mer när sista föremål är avlämnat. Och i pratiken har jag aldrig sett ett upplägg som du menar. Föremålen ska var spridda över rutan. Avdrag kan du således få om hunden genar och inte springer i anvisad riktning. Jag visar av den anledningen inte riktning i uppletandet.
Jag har blivit nollad på uppletande trots 3 föremål in.
Jag kanske beskrev mitt scenario lite oklart men jag menar om föremålen ligger tex på diagonalen och det till höger (som man skickar på sist) ligger nära då borde man inte få avdrag för oavsökt i högra hörnet.

Nu börjar tävlingssäsongen strax på allvar, och den nervösa och vidriga väntan på PM börjar :p! Har fått mitt första PM till elitspår, 4:e reserv (24 hundar kvar av 36 anmälda efter bortlottningar). Så chansen finns, även om den inte är så stor :up:

Väntar på PM för tävling dagen efter, kanske har mer tur där eftersom lördagens tävling var ett DM ;) .

Suck :(. Rio är inte bra. Han sträckte sig och nu läcker han lite från snoppen också. Prostatan igen? Någon tävling blir det i alla fall inte…

Ett litet ljus i mörkret är att Sarek har börjat gå riktigt bra. Att träna sök gör att det blir roligare med spår tydligen, och han har börjat fatta att det är passgång jag vill ha i framåtsändandet. Plus att han tar tungapporten igen efter ett halvårs strulande. Så om ett par månader kanske han är redo för start i högre han med?

Suck :(. Rio är inte bra. Han sträckte sig och nu läcker han lite från snoppen också. Prostatan igen? Någon tävling blir det i alla fall inte…

Ett litet ljus i mörkret är att Sarek har börjat gå riktigt bra. Att träna sök gör att det blir roligare med spår tydligen, och han har börjat fatta att det är passgång jag vill ha i framåtsändandet. Plus att han tar tungapporten igen efter ett halvårs strulande. Så om ett par månader kanske han är redo för start i högre han med?

Vad tråkigt med Rio! Hoppas han piggnar till snabbt och att det inte är något allvarligt.

Jag har inte planerat in någon högre än i vår, men börjar bli lite sugen igen! Vi hade en del bekymmer med att hon blindmarkerade i söket men det börjar jag få riktigt bra ordning på. Även lydnaden tar sig så det kanske är dags att titta ut lite tävlingar.... :)

Åh så trist med Rio! Skönt då att Sarek bygger på sig bra :up:!

Vad tråkigt! :(

Bra förmiddag idag med lydnad /brukslydnad och uppletande för båda.

Igår blev det också lydnad för båda och spår för Freddie. Han spårade faktiskt riktigt bra! Vi har i princip börjat om med spåret och kör nu endast på äng och med mycket näring. Har insett att en av hans svårigheter i spåret är att han varvar upp sig så lätt och då tappar han fokus på vad han ska göra och tramsar iväg. Där tycker jag näringsspår fungerar väldigt bra på honom. Igår fick han t.o.m. gå en sträcka i motvind och det har inte fungerat innan!

Har en riktigt bra vecka hundmässigt! Bra träningar och trevligt sällskap. Lossnat lite med framförgåendet tex, får se hur det utvecklar sig.

Idag körde vi icke-förarspår på äng. Modell katastrof. Stoja såg det hela som en promenad och käkade djurbajs och rullade. Spårade kanske 3 m i slutet och hade noll koll på vad hon skulle göra. Där har vi att träna på!

I söndags var vi iväg och spårade. Lyxa fick ett 800 m spår med naturapporter, miniapporter och en snusdosa i. Spåret låg i över tre timmar, och hon gick först över den första miniapporten (tog tillbaka henne så hon fick spåra upp den), sen plockade hon alla resterande hur fint som helst :).
10690018_10152807165407582_2852653395386540367_n.jpg

10309127_10152807165357582_1186876874000593180_n.jpg

Blev även ett upplet i typ 30 x 60 ruta, 5 föremål. Galet taggat hund som gav ifrån sig ett avgrundsskall på första skicket :D! Men annars in med alla föremål snabbt och fint :up:
15031545.jpg

Och så fick lilla Pu spåra. Hon fick ett 300 m spår, 1.5 timmar gammalt, 2 90-gradersvinklar, ett par snusdosor, en spårpinne och en leksak i slutet. Och hon var så fantastiskt bra :love: !! Bara lite, lite slagning i spåret på vissa ställen, men valde snabbt att gå tillbaka till spårkärnan. Och till skillnad från förra spåret, där hon bara snabbt uppmärksammande föremålen för att sen ignorera dem och spåra vidare, så apporterade hon in ALLA föremålen till mig, både snusdosor, spårpinnen och slutleksaken :love: ! Och var även snabb på att kunna starta spåret igen efter föremålspausen, yay!

Och tillslut det bästa av allt, i bägge vinklarna så kände hon av spårriktningen, analyserade och VALDE rätt :D ! SUPERDUKTIGA lilla Pu!!
15031514.jpg

15031521.jpg

Igår var vi och tränade lydnad, och då kollade vi lite på hur vi ligger till i appellmomenten. Framförgående och hopp-sitt-hopp har vi inte börjat med, vi har inga ingångar i apport och inkallning och inte heller några halter i linförigheten :D! Men jag är så nöjd med det andra! Känns verkligen som att vi är på rätt väg :up:

Hej! Tänkte att jag skulle hoppa in i tråden här :)

Ni kanske redan har avhandlat detta, men jag är jättesugen på att tävla apellen i spår och undrar lite över lydnaden. Vad är den största skillnaden mot tävlingslydnad? Jag förstår ju att det finns olika moment, de har jag koll på, men hur är bedömningen i jämförelse? Är det något viktigt att tänka på under träning/tävling som kanske inte är lika viktigt under tävlingslydnad?

Är så sugen att börja träna framförallt spåret nu när det blivit barmark, men eftersom hon fick valpar igår så får jag vänta lite till :p

Ni kanske redan har avhandlat detta, men jag är jättesugen på att tävla apellen i spår och undrar lite över lydnaden. Vad är den största skillnaden mot tävlingslydnad? Jag förstår ju att det finns olika moment, de har jag koll på, men hur är bedömningen i jämförelse? Är det något viktigt att tänka på under träning/tävling som kanske inte är lika viktigt under tävlingslydnad?

Är så sugen att börja träna framförallt spåret nu när det blivit barmark, men eftersom hon fick valpar igår så får jag vänta lite till :p

Jag tränar min brukslydnad på precis samma sätt och med samma kriterier som min lydnadslydnad :).

I tisdags hade jag en bra träningsdag. Uppletande lydnad och skydd med Freddie, uppletande lydnad och plats med skott för Toka. Tyvärr har jag åkt på en släng av feber så det har inte blivit någon mer träning efter det. Får se om jag orkar lägga något spår imorgon till Freddie. På lördag är det tävling så då måste jag vara frisk!

I tisdags hade jag en bra träningsdag. Uppletande lydnad och skydd med Freddie, uppletande lydnad och plats med skott för Toka. Tyvärr har jag åkt på en släng av feber så det har inte blivit någon mer träning efter det. Får se om jag orkar lägga något spår imorgon till Freddie. På lördag är det tävling så då måste jag vara frisk!

Bli frisk NU ;)! Och lycka till i helgen!

Den största skillnaden är väl platsliggningen. Hundarna ligger på tredubbelt avstånd i appellen jämfört med lydnad 1. Så det vill till att hunden är HELT trygg! Sedan kan du också nolla ett par moment i brukset och ändå bli uppflyttad med god marginal. Nollar du ett tungt moment i lydnaden så är det ju helt kört om du inte har 10 på resten. Tredje skillnaden är att planen oftast är rätt öde på brukstävlingarna. I lydnaden går det många klasser samtidigt medan det i brukset ofta bara är en.

Hoppar in här:D

Hund:
Hobby, rottweiler, 1 år

Tränar mest på:
Motivation och stadga, vi har mest tjoat och lekt.

Håller till: Gotland

Kortsiktigt mål: Klara appellen och lydnadsklass 1 (uppflyttning), gdk. anlagsprov viltspår och påbörja patrullutbildning.

Långsiktigt mål: Siktar så högt det går för det brukar aldrig gå så bra som man tänkt sig;)

Den största skillnaden är väl platsliggningen. Hundarna ligger på tredubbelt avstånd i appellen jämfört med lydnad 1. Så det vill till att hunden är HELT trygg! Sedan kan du också nolla ett par moment i brukset och ändå bli uppflyttad med god marginal. Nollar du ett tungt moment i lydnaden så är det ju helt kört om du inte har 10 på resten. Tredje skillnaden är att planen oftast är rätt öde på brukstävlingarna. I lydnaden går det många klasser samtidigt medan det i brukset ofta bara är en.

Okej, det visste jag inte att det var så med nollorna!
Platsliggningen borde inte vara något problem, det har alltid varit vårat "paradnummer" och brukar träna på alla möjliga avstånd :)

Okej, det visste jag inte att det var så med nollorna!
Platsliggningen borde inte vara något problem, det har alltid varit vårat "paradnummer" och brukar träna på alla möjliga avstånd :)
Jag tror jag nollade bort 50 eller 60 p på lägretävlingen med Sarek plus att vi fick dåligt med betyg på den stökiga platsen. Men vi fick ändå ihop 510 p vilket ju räckte med väldigt god marginal! Du måste ha tillräckligt med poäng på de båda delarna var för sig och tillsammans men det är inte några jättehöga siffror du måste upp i :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka