Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej hopp!
En liten fråga till er bruksnördar!
Vad händer om man nollar budföringen i apellklassen? Har man chans att få tillräckligt poäng för uppflyttning ändå? Om de andra delarna är bra såklart.
Kom precis på att det helt klart är vår svåraste del då damen tyvärr inte är så social som jag önskar och absolut inte kommer förstå grejen med att springa långt bort från älskade matte till en tråkig person man precis nosat lite på bara.
På MT ville hon inte heller springa dom där 40 meter ifrån mig trots att personen hade en rolig leksak att locka med!

Inga problem, vi nollade budföringen i apellen och gjorde en halvkass lydnad men blev uppflyttade med marginal ändå, dock fick vi full pott i spåret.

Vi var i helgen på kennelträff med @MiniLi och Elvis och Pus uppfödare, och hundarna fick bruksa ordentligt i tre dagar!

Dag ett fick bägge två testa på ruinsök för första gången. Både Pu och Lyxa tyckte att det var asball och spännande!
15040738.jpg

15040739.jpg

15040737.jpg

15040713.jpg

15040717.jpg

1504077.jpg

15040710.jpg

Dag två fick Pu leka med IPO-figge och Lyxa fick spåra ett Nordic Style-långt spår (2 km). MÄNGDER av olika underlag och terrängskiften och klurigt lagda pinnar, och Lyxa löste biffen helt klockrent med alla pinnar in :love:

15040728.jpg

15040730.jpg

15040786.jpg

15040764.jpg

15040761.jpg

15040771.jpg

15040750.jpg

Sista dagen blev det upptagsträning för Lyxa samt genomkörare av elitbrukslydnaden (årets första elitspår på söndag :banana:) och Pu imponerade med att helt självklart slita tag i 2 kg tungapporten (första gången hon sett den) och bära omkring på den jättemalligt :love:
brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-290.jpg

15040781.jpg

En EXTREMT god brukshelg med mina tjejer :heart!
15040783.jpg

Vi var i helgen på kennelträff med @MiniLi och Elvis och Pus uppfödare, och hundarna fick bruksa ordentligt i tre dagar!

Dag ett fick bägge två testa på ruinsök för första gången. Både Pu och Lyxa tyckte att det var asball och spännande!
15040738.jpg

15040739.jpg

15040737.jpg

15040713.jpg

15040717.jpg

1504077.jpg

15040710.jpg

Dag två fick Pu leka med IPO-figge och Lyxa fick spåra ett Nordic Style-långt spår (2 km). MÄNGDER av olika underlag och terrängskiften och klurigt lagda pinnar, och Lyxa löste biffen helt klockrent med alla pinnar in :love:

15040728.jpg

15040730.jpg

15040786.jpg

15040764.jpg

15040761.jpg

15040771.jpg

15040750.jpg

Sista dagen blev det upptagsträning för Lyxa samt genomkörare av elitbrukslydnaden (årets första elitspår på söndag :banana:) och Pu imponerade med att helt självklart slita tag i 2 kg tungapporten (första gången hon sett den) och bära omkring på den jättemalligt :love:
brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-290.jpg

15040781.jpg

En EXTREMT god brukshelg med mina tjejer :heart!
15040783.jpg
Vad mysigt ni har haft det. Lycka till på tävlingen!

Det sket sig med vår årsdebut i spåret för ett par helger sen, jag har fått problem med gallan och fick åka till akuten på lördagen och var sen helt utslagen och fick lämna återbud :( . Fick även efterföljande anfall och fick vara hemma halva veckan. Men nu har det - ta i trä - känts bra i snart en vecka, tur det eftersom vi har två elitspår till helgen :D !

Var ute igår på en 2 timmars promenad med mina tjejer, och vi körde lite linjetag på olika terräng/underlag. Fick filmat två av dem (Pus andra tillfälle hon kör uppletsövningar)

Nu hoppas vi på bra resultat i helgen :banana:!

Nu är jag så himla glaaaaaad, på helgens två tävlingar plockade jag och Lyxa två CERT och har med största sannolikhet kvalat till bruks-SM 2015 :love:!! Bästa, bästa Lyxa!!

Lördag: Bakspår + alla pinnar, 2 föremål i uppletet (med dålig känsla), 267,75 poäng på lydnaden = 563,75 poäng, 2/14 starter och vårt 7:e cert
15042610.jpg

15042612.jpg

Söndag: Klockrent framspår + alla pinnar, 2 föremål i uppletet (men med BRA känsla och peppig hund), 286,75 på lydnaden = 606,75 poäng, 2:a plats av 10, vårt 8:e cert och vårt andra fina SM-kvalpoäng :love: !!!

15042619.jpg

15042624.jpg

Min helt fantastiska allroundaussie som förra året debuterade på lydnads-SM och i år har vi tagit oss till bruks-SM :love:!

Nu är jag så himla glaaaaaad, på helgens två tävlingar plockade jag och Lyxa två CERT och har med största sannolikhet kvalat till bruks-SM 2015 :love:!! Bästa, bästa Lyxa!!

Lördag: Bakspår + alla pinnar, 2 föremål i uppletet (med dålig känsla), 267,75 poäng på lydnaden = 563,75 poäng, 2/14 starter och vårt 7:e cert
15042610.jpg

15042612.jpg

Söndag: Klockrent framspår + alla pinnar, 2 föremål i uppletet (men med BRA känsla och peppig hund), 286,75 på lydnaden = 606,75 poäng, 2:a plats av 10, vårt 8:e cert och vårt andra fina SM-kvalpoäng :love: !!!

15042619.jpg

15042624.jpg

Min helt fantastiska allroundaussie som förra året debuterade på lydnads-SM och i år har vi tagit oss till bruks-SM :love:!
Ni är grymma!!!! :up::up::up:
Får ni till ett bra upplet är ni typ oslagbara :) Heja er!

Ni är grymma!!!! :up::up::up:
Får ni till ett bra upplet är ni typ oslagbara :) Heja er!

Tack :D!!!

Jag hoppas vi hittar tillbaka till det fina uppletet vi hade i slutet av förra säsongen, då var det många upplet med runt 9-9,5 i betyg. Men det har varit lite struligt med det, Lyxa har väldigt lätt att bli "ledsen" och straffa ut sig själv om hon känner att hon inte hittar.... Men nu blir det uppletspepp högst upp på priolistan, så hon får tillbaka säkerhet och trygghet i att leta ordentligt och länge :up:! Och även om hon bara hittade två igår, så var känslan en HELT annan än i lördags, igår gick hon ut skick på skick och letade glatt och villigt (även om hon inte hittade :D ). Så jag hoppas vi kommer tillbaka i rätta takter snart :) !

Tack :D!!!

Jag hoppas vi hittar tillbaka till det fina uppletet vi hade i slutet av förra säsongen, då var det många upplet med runt 9-9,5 i betyg. Men det har varit lite struligt med det, Lyxa har väldigt lätt att bli "ledsen" och straffa ut sig själv om hon känner att hon inte hittar.... Men nu blir det uppletspepp högst upp på priolistan, så hon får tillbaka säkerhet och trygghet i att leta ordentligt och länge :up:! Och även om hon bara hittade två igår, så var känslan en HELT annan än i lördags, igår gick hon ut skick på skick och letade glatt och villigt (även om hon inte hittade :D ). Så jag hoppas vi kommer tillbaka i rätta takter snart :) !
Måste bara säga att jag är helt kär i dina hundar:love: Att ni är så fina i rosa gör ju inte saken sämre;) :up:

Skulle helt klart kunna tänka mig en sån som nästa hund, men det dröjer några år och jag får väl se lite vilka grenar jag vill pyssla med först:angel:

Måste bara säga att jag är helt kär i dina hundar:love: Att ni är så fina i rosa gör ju inte saken sämre;) :up:

Skulle helt klart kunna tänka mig en sån som nästa hund, men det dröjer några år och jag får väl se lite vilka grenar jag vill pyssla med först:angel:

Kul att du känner samma som jag ;) ! Är också helt kär i mina fyrbenta :love: ! Superroliga, trevliga och duktiga hundar, vad mer kan man begära :D?!

Grattis @Miao !

Idag tränade jag och Bentley med sökgruppen för första gången. Det blev en systemövning och jag hade varit orolig helt i onödan för att Bentley inte skulle vara intresserad av att gå till figuranterna - det var snarare så att jag fick se till så att han stannade lite hos mig mellan skicken. Mjukost is da shit! :D Han rusade rakt ut även när han inte längre kunde se figgarna och blev kvar hos dem tills jag ropade tillbaka honom. Jag tror att vi båda två ser fram emot nästa tillfälle. Trötta och nöjda är vi i alla fall.

Härligt med så många aktiva hundar :D Ziva och jag har precis börjat träna sök, något som hon tycker är superkul. Vi har bara varit med på tre träningar ännu men matte har svårt att inte tänka framåt så jag undrar hur ni lärt in fast rulle? För och nackdelar med norsk vs svensk? Lös rulle tar hon utan problem och kommer tillbaka med iallafall :)

Har nu anmält min rottistik 2 år o mig till vår första brukstävling.
Blir patrull lägre som blir vår tävlingsdebut inom bruks.
Ska bli spännande o väldigt lärorik.
Några råd?

Härligt med så många aktiva hundar :D Ziva och jag har precis börjat träna sök, något som hon tycker är superkul. Vi har bara varit med på tre träningar ännu men matte har svårt att inte tänka framåt så jag undrar hur ni lärt in fast rulle? För och nackdelar med norsk vs svensk? Lös rulle tar hon utan problem och kommer tillbaka med iallafall :)
Jag har kört med lösrulle och successivt dolt den mer och mer så att hunden får leta. En dag hittar inte hunden lösrullen och griper då fasta rullen istället :)
Man kan ju börja ha på fasta rullen när det närmar sig och se till att den hänger lagom långt ner.

Jag använder norskrulle, ser inga fördelar alls med den svenska..

Jag och Samson Tramson (långhårscollie på snart ett år) har varit på kennelläger i fyra dagar. Två pass om dagen, ett i skogen och ett på lydnadsplanen. Det är fantastiskt att se alla hans släktingar, där alla är lika sjukt arbetsvilliga, koncentrerade och bara jobbar jobbar jobbar även när det blir rejält tungt och motigt! Vi följde med i varandras spår och det är så inspirerande att se de äldre hundarna metodiskt och klokt jobba sig igenom huuuuur jobbiga spår som helst, över hyggen och genom kärr och över sten och rotvältor - de är som små (eller stora) arbetsmaskiner. :love: Och sån galen attityd och arbetslust i lydnaden så det är en fröjd att se.

Min egen slyngel skötte sig fantastiskt och visade att han brås på släkten! Han har massor av koncentrationsförmåga, outsinlig arbetslust, är en grym spårhund och lär sig grejer på en kafferast - vi klickade in en god bit apportering på fem minuter. Budföring var det roligaste han nånsin gjort, och nu leker han även i spåret - förut var spårande så självbelönande att han sket i om han hittade föremålen.

Jag är så lycklig över min hund!

Norskrullen kan de trampa igenom, tydligen ganska vanligt på kelpie. Skaderisk om den inte löser ut! Visst kan man hissa upp rullen men det går inte att ha den hur högt som helst för då får de inte tag på den. Nackdelen med den svenska är att de måste ha ett bra grepp om rullen även när de blir trötta, annars tappar de den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka