Idag satt den! 589,25 poäng, cert och vinst (de andra bröt). Därmed vågar jag nog börja tro att vi kommer med på SM i rapport i höst. Vi gjorde en bra lydnad på 276,25 poäng. Känslan var och är magisk!
GRYMT!! Stort grattis!! Vilken lydnad !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag satt den! 589,25 poäng, cert och vinst (de andra bröt). Därmed vågar jag nog börja tro att vi kommer med på SM i rapport i höst. Vi gjorde en bra lydnad på 276,25 poäng. Känslan var och är magisk!
Nej. Förr var det så.Jag är förvirrad... lägger man spåret själv i appellen?
Behandlat mot noskvalster?Vad tusan har hänt?
Från att ha haft en duktig och motiverad spårhund till en som checkar av spåret och sedan gör annat Innan vi kliver på spåret så är han jätte taggad, går upp på bakbenen, vindar och vill dra iväg. Spårupptaget går bra, men efter ungefär 10 meter in på spåret så hittade han på annat. Biter i linan, hoppade/pussade på mig, rullande sig i mossan och gled runt liggandes och kliade hela kroppen, kissade, bet på pinnar mm. Funderar på vad jag har gjort fel? Någon som varit med om liknande?
Jag är så himla glad över lilla Elvis som utvecklas jättefint i söket! Han har verkligen börjat förstå vad det handlar om!
Så kul när man ser framsteg så tydligt.
Vi jobber just nu mest med utplanteringar, vilket han köper jättebra. Och näsan är påslagen så fort han ställer upp på stigen
Utplanteringar innebär att man går ut tillsammans med figgen i skogen och så får hunden titta när figgen går iväg och gömmer sig. Man kanske går ut på djupet tillsammans med figgen och sen går lite framåt i rutan tillsammans, sen fortsätter figgen själv längre fram i rutan medans förare och hund står och tittar. Man kan göra lite olika om hunden ska se hur figgen kryper ner i legan eller om den bara ska se att figgen går iväg. Sen går förare och hund tillbaka samma väg man kom och går framåt på stigen för att komma i höjd med figgen och skickar därifrån. Blir en väldigt tydlig synretning men från ett annat ställe än där man sen kommer skicka.Så kul att det fungerar så bra! Vad innebär utplanteringar? Vill du förklara för en okunnig
Wissla hade idag sitt andra pass med skallträning. Den låter -eller ja.. skriker..
https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif
Jag förstår! Verkar vara en bra övning, kanske kommer användas så småningom.Utplanteringar innebär att man går ut tillsammans med figgen i skogen och så får hunden titta när figgen går iväg och gömmer sig. Man kanske går ut på djupet tillsammans med figgen och sen går lite framåt i rutan tillsammans, sen fortsätter figgen själv längre fram i rutan medans förare och hund står och tittar. Man kan göra lite olika om hunden ska se hur figgen kryper ner i legan eller om den bara ska se att figgen går iväg. Sen går förare och hund tillbaka samma väg man kom och går framåt på stigen för att komma i höjd med figgen och skickar därifrån. Blir en väldigt tydlig synretning men från ett annat ställe än där man sen kommer skicka.
Typ. Jag är inte jättebra på att förklara
Tror det är en övning från uppletandet från början!
Ja jag tycker det är bra, framförallt på nybörjarhundar och gärna kombinerat med vindövningarJag förstår! Verkar vara en bra övning, kanske kommer användas så småningom.
Man kan tappa ganska mycket poäng och ändå klara uppflyttHej hopp!
En liten fråga till er bruksnördar!
Vad händer om man nollar budföringen i apellklassen? Har man chans att få tillräckligt poäng för uppflyttning ändå? Om de andra delarna är bra såklart.
Kom precis på att det helt klart är vår svåraste del då damen tyvärr inte är så social som jag önskar och absolut inte kommer förstå grejen med att springa långt bort från älskade matte till en tråkig person man precis nosat lite på bara.
På MT ville hon inte heller springa dom där 40 meter ifrån mig trots att personen hade en rolig leksak att locka med!
Man kan tappa ganska mycket poäng och ändå klara uppflytt
Allt beror på hur mycket man hämtar upp på andra delar.
Det finns ju appar där man kan räkna ut exakt vilka poäng varje moment ger och se vad man behöver. Sök tex på Brukspoäng för att hitta en av dom.Okej! Får läsa lite i reglerna hur mycket poängen i budföringen är värd och se lite! Ska bli spännande med bruks, har aldrig varit på en tävling någonsin inom det!
Idag gick hon sitt första personspår, endast hållt på med Viltspår innan! Hon var jätteduktig och verkade inte sakna klöven på slutet heller
Hon ska förstås lära sig att personen som står där borta är jättekul, och generös med godis också! Själv hade jag en schnauzer som var helt ointresserad av människor, men hon älskade momentet budföring. Springa fort och få godis, kan det bli bättre? Börja att träna på 10-15 meter, öka avståndet när hunden har fattat. Skicka alltid två gånger till mottagaren, i början med belöning där varje gång. När hunden gillar momentet, skickar man den första gången tävlingsmässigt utan belöning, den andra gången med fest och jubelmottagande. Budföring är ett moment som är som gjort för schnauzrar av alla varianter!Hej hopp!
En liten fråga till er bruksnördar!
Vad händer om man nollar budföringen i apellklassen? Har man chans att få tillräckligt poäng för uppflyttning ändå? Om de andra delarna är bra såklart.
Kom precis på att det helt klart är vår svåraste del då damen tyvärr inte är så social som jag önskar och absolut inte kommer förstå grejen med att springa långt bort från älskade matte till en tråkig person man precis nosat lite på bara.
På MT ville hon inte heller springa dom där 40 meter ifrån mig trots att personen hade en rolig leksak att locka med!