Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår körde vi igenom vårt första seriösa brukslydnadspass på hur länge som helst :p! Vissa av momenten har vi inte gjort sen sista tävlingen i november :D!

Överlag är jag asnöjd! Givetvis finns alltid massa detaljer att peta i och delar att styra upp, men helhetsmässigt kändes det grymt bra :up:! Stegen körde vi för första gången sen i november, och Lyxa var både mer fokuserad och hade ett snäppet bättre (lägre) tempo över! Tungapporten mjukstartade vi med 2 kg, och med lite extra pepp så kom hon i galopp med den (jag har inte som kriterie att hon ska galoppera hem med den, men vi strävar mot det). Metallapporten gjorde hon asfint med tryck i galoppen ut och in och med grymt gripande.

Fick även filmat lite klipp på skall, kryp och framåtsändande :) .

Skallet
är det lite studs och lite rotering, men jättebra att hon skäller över TLs kommando (när TL är @jonnaerixon så lyssnar Lyxa ofta på henne ;) )

Krypet är jag överlag nöjd med, bara lite detaljpet här och där :up:!

Framåtsändandet är det vi behöver peta mest i för att komma på de höga poängen, men efter att inte ha gjort det sen i november är jag glad över att det är ett moment iaf :D!

Som sagt, överlag RIKTIGT nöjd! Bring it on brukssäsongen :banana:!

Vad tusan har hänt?

Från att ha haft en duktig och motiverad spårhund till en som checkar av spåret och sedan gör annat:( Innan vi kliver på spåret så är han jätte taggad, går upp på bakbenen, vindar och vill dra iväg. Spårupptaget går bra, men efter ungefär 10 meter in på spåret så hittade han på annat. Biter i linan, hoppade/pussade på mig, rullande sig i mossan och gled runt liggandes och kliade hela kroppen, kissade, bet på pinnar mm. Funderar på vad jag har gjort fel? Någon som varit med om liknande?

Vad tusan har hänt?

Från att ha haft en duktig och motiverad spårhund till en som checkar av spåret och sedan gör annat:( Innan vi kliver på spåret så är han jätte taggad, går upp på bakbenen, vindar och vill dra iväg. Spårupptaget går bra, men efter ungefär 10 meter in på spåret så hittade han på annat. Biter i linan, hoppade/pussade på mig, rullande sig i mossan och gled runt liggandes och kliade hela kroppen, kissade, bet på pinnar mm. Funderar på vad jag har gjort fel? Någon som varit med om liknande?
Behandlat mot noskvalster?

Om det är gjort hade jag försökt höja motivationen plus gjort det simpelt. Låt honom se när spårläggaren går iväg med favoritleksaken och lägg 100-200 m spår. Det låter ju helt klart som om hunden har lite överslag, kanske pga frustration. Men se till så att hunden inte är helt "bananas" när du släpper på, utan han ska vara fokuserad på uppgiften.

Rio har bara fått två hkl-spår sedan jag fick honom, resten av spåren har varit max 1000 m. Han spårade så dåligt i början så jag fick göra om en del av hans spårutbildning. Och nu verkar det som om att alla hårda spår och kringelikrokar i skogen har gett resultat. De senaste spåren har varit helt klockrena! Så idag ökade jag på lite till :)

Kopierat från fejjan:
1550 m spår till Rio och det gick så himla bra! Även upptaget. 8 pinnar utlagda och 9 med hem. Rio städade lite efter andra slarvpellar :heart.

Sarek fick 1350 m och upptag på 30 m djup. Jag kände inte igen honom alls i spåret. Någon verkade ha monterat en raket i baken på honom för han låg på så linan brände i handen och DET är då inte likt Mr måsteluktaivarjesteg... Men efter halva spåret så stötte vi upp en flock rådjur och sedan räckte inte hjärncellerna till att både spåra och leta pinnar. Så då var allt som vanligt igen ;). Fast fortsatt HÖGT tempo resten av spåret och han var inte det minsta trött efteråt.

Knappt 2 h liggtid på båda spåren men lite fuktigt och vindstilla. Det har nog varit väldigt bra förhållanden idag.

Jag är så himla glad över lilla Elvis som utvecklas jättefint i söket! Han har verkligen börjat förstå vad det handlar om!
Så kul när man ser framsteg så tydligt.

Vi jobber just nu mest med utplanteringar, vilket han köper jättebra. Och näsan är påslagen så fort han ställer upp på stigen :love:

Jag är så himla glad över lilla Elvis som utvecklas jättefint i söket! Han har verkligen börjat förstå vad det handlar om!
Så kul när man ser framsteg så tydligt.

Vi jobber just nu mest med utplanteringar, vilket han köper jättebra. Och näsan är påslagen så fort han ställer upp på stigen :love:

Så kul att det fungerar så bra! Vad innebär utplanteringar? Vill du förklara för en okunnig ;)

Wissla hade idag sitt andra pass med skallträning. Den låter -eller ja.. skriker..
https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Så kul att det fungerar så bra! Vad innebär utplanteringar? Vill du förklara för en okunnig ;)

Wissla hade idag sitt andra pass med skallträning. Den låter -eller ja.. skriker..
https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif
Utplanteringar innebär att man går ut tillsammans med figgen i skogen och så får hunden titta när figgen går iväg och gömmer sig. Man kanske går ut på djupet tillsammans med figgen och sen går lite framåt i rutan tillsammans, sen fortsätter figgen själv längre fram i rutan medans förare och hund står och tittar. Man kan göra lite olika om hunden ska se hur figgen kryper ner i legan eller om den bara ska se att figgen går iväg. Sen går förare och hund tillbaka samma väg man kom och går framåt på stigen för att komma i höjd med figgen och skickar därifrån. Blir en väldigt tydlig synretning men från ett annat ställe än där man sen kommer skicka.
Typ. Jag är inte jättebra på att förklara ;)
Tror det är en övning från uppletandet från början!

Utplanteringar innebär att man går ut tillsammans med figgen i skogen och så får hunden titta när figgen går iväg och gömmer sig. Man kanske går ut på djupet tillsammans med figgen och sen går lite framåt i rutan tillsammans, sen fortsätter figgen själv längre fram i rutan medans förare och hund står och tittar. Man kan göra lite olika om hunden ska se hur figgen kryper ner i legan eller om den bara ska se att figgen går iväg. Sen går förare och hund tillbaka samma väg man kom och går framåt på stigen för att komma i höjd med figgen och skickar därifrån. Blir en väldigt tydlig synretning men från ett annat ställe än där man sen kommer skicka.
Typ. Jag är inte jättebra på att förklara ;)
Tror det är en övning från uppletandet från början!
Jag förstår! Verkar vara en bra övning, kanske kommer användas så småningom.

Vi brukar kalla det för Roland-metoden eftersom han alltid kör så på gröna hundar. Finns utförligt beskrivet i hans sök-bok.

En "snabbvariant" är att figgarna står ca 40 meter ut på varje sida. Man visar hundarna båda figgarna och sedan tar man undan hunden. Figgarna går ut ytterligare och gömmer sig sedan skickar man först på den ena och sedan på den andra.

Hej hopp!
En liten fråga till er bruksnördar!
Vad händer om man nollar budföringen i apellklassen? Har man chans att få tillräckligt poäng för uppflyttning ändå? Om de andra delarna är bra såklart.
Kom precis på att det helt klart är vår svåraste del då damen tyvärr inte är så social som jag önskar och absolut inte kommer förstå grejen med att springa långt bort från älskade matte till en tråkig person man precis nosat lite på bara.
På MT ville hon inte heller springa dom där 40 meter ifrån mig trots att personen hade en rolig leksak att locka med!

Hej hopp!
Vad händer om man nollar budföringen i apellklassen? Har man chans att få tillräckligt poäng för uppflyttning ändå? Om de andra delarna är bra såklart.
Kom precis på att det helt klart är vår svåraste del då damen tyvärr inte är så social som jag önskar och absolut inte kommer förstå grejen med att springa långt bort från älskade matte till en tråkig person man precis nosat lite på bara.
På MT ville hon inte heller springa dom där 40 meter ifrån mig trots att personen hade en rolig leksak att locka med!
Man kan tappa ganska mycket poäng och ändå klara uppflytt :)
Allt beror på hur mycket man hämtar upp på andra delar.

Man kan tappa ganska mycket poäng och ändå klara uppflytt :)
Allt beror på hur mycket man hämtar upp på andra delar.

Okej! Får läsa lite i reglerna hur mycket poängen i budföringen är värd och se lite! Ska bli spännande med bruks, har aldrig varit på en tävling någonsin inom det!

Idag gick hon sitt första personspår, endast hållt på med Viltspår innan! Hon var jätteduktig och verkade inte sakna klöven på slutet heller :)

Okej! Får läsa lite i reglerna hur mycket poängen i budföringen är värd och se lite! Ska bli spännande med bruks, har aldrig varit på en tävling någonsin inom det!

Idag gick hon sitt första personspår, endast hållt på med Viltspår innan! Hon var jätteduktig och verkade inte sakna klöven på slutet heller :)
Det finns ju appar där man kan räkna ut exakt vilka poäng varje moment ger och se vad man behöver. Sök tex på Brukspoäng för att hitta en av dom.

Hej hopp!
Hon ska förstås lära sig att personen som står där borta är jättekul, och generös med godis också! Själv hade jag en schnauzer som var helt ointresserad av människor, men hon älskade momentet budföring. Springa fort och få godis, kan det bli bättre? Börja att träna på 10-15 meter, öka avståndet när hunden har fattat. Skicka alltid två gånger till mottagaren, i början med belöning där varje gång. När hunden gillar momentet, skickar man den första gången tävlingsmässigt utan belöning, den andra gången med fest och jubelmottagande. Budföring är ett moment som är som gjort för schnauzrar av alla varianter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka