Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi har tävlat trean, med en retlig nolla på sittande i grupp (och bara en 6 på vittringen och en 5 på fjärren som är det vi behöver träna mer på) så slutade det på 244,5 p. Men fram till vittring och fjärr var känslan grym - helt klart det viktigaste!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

På't igen bara :bump:! Har också råkat ut för några nollor på sitt i grupp (dock i eliten) och de är suuuura ;)! En gång la sig Lyxa ner sekunden innan TL sa "tiden är ute, återgå till hundarna" :p.

KL

Håller ni andra någon statistik över era lydnadstävlingar? Nördig som jag är har jag ett exceldokument där jag skriver in alla elitävlingar, med alla momentpoäng, så jag lätt kan ha översikt över hur stabila vi är i våra moment poängmässigt :up:! Visst att det varierar från domare till domare vad som ex är en 10:a, men lite allmän koll får man iaf ;)!

Här får jag en lätt översikt över vad vi är bra på och vad vi behöver träna mer på, och såna roliga siffror som medelbetyg på moment över alla tävlingar etc ! Superkul tycker jag :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ hemlig
Känslan är absolut viktigast och det är så himla härligt när det bara flyter på.

Miao: Det blir snart på det igen, får träna lite först bara ;)

Excelarket lät smart med överblicken, kanske något att ta tag i?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Har precis börjat med min DC tik, vi tränar inför LK1. Har inte gått några kurser än men det planeras. Vi tränar lite hemma nu istället. Chaya är duktigt och villig men lite för exalterad vilket lätt leder till trams! Någon har har tips på hur man skall lugna henne? :)

1058244_10151687562920798_1709616661_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Blir det för mycket trams så brukar jag pausa mina, trams betyder att det blir tråkigt. Bättre att koncentrera sig, då får man vara med!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Blir det för mycket trams så brukar jag pausa mina, trams betyder att det blir tråkigt. Bättre att koncentrera sig, då får man vara med!

Tack! Jag brukar kasta ut maten i gräset så får hon leta en stund och sedan fortsätter vi igen!

Skuggan_
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kör du långa pass?
Här leder oftast trams till att vi slutar. Antingen är det för att hon är trött, har en dålig dag motivationsmässigt eller så. Sen tränar jag tex aldrig precis innan matdags, då blir det flams för att hon är fööör motiverad och belöningsfixerad.

kl
Anmäld till första tävlingen, vet inte om jag skrivit det. En dryg månad kvar. Hjälp :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad kul, lycka till!


KL
Var på klubben och tränade idag. Grabben har fått en andra spökålder (?) och har blivit väldigt skällig mot folk och andra hundar när han sitter i bilen, men väl ute var det inga problem. Han var riktigt duktig men han har svårt att hålla koncentrationen någon längre tid. Han börjar nosa och glömmer liksom bort att han ska ha kontakten med mig. Försöker träna stadga i att ha kontakt med mig i fotpositionen, varierar belöning (godis, lek, beröm) och tiden tills belöningen kommer. Fler idéer?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är väldigt förtjust i en enkel koncentrationsövning som går ut på att uppmuntra kontakt med hjälp av omvänt lockande.
Bäst är att börja med att ha hunden framför sig, annars kan det bli för svårt.

Har en godis i handen som jag har lite rörlig (beroende på hur mycket "störning" hunden klarar för tillfället). Öppen hand sålänge hunden håller kontakt, handen stängs när hunden släpper kontakt.
I början kan man ju inte ställa så stora krav utan får klicka och belöna för minsta lilla kontakt men sen ökar man kraven och kan få till jättefina stunder av bra fokus.

Har hjälpt oss massor när Ila har haft svårt att fokusera.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har försökt både att säga till med ett litet pet på honom att det är mig han ska se, samt provat att bara prata med honom. Vill ju förknippa träningen med nåt roligt, men samtidigt måste han ju försöka för att få det beröm han förtjänar.

line_n: bra tips, lite back-to-basic. Vi backar och övar vidare, för det där har vi tränat när han var yngre.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ett tips som funkat bra på min aussie, lite till och från på dvärgschnauzern, är att gå därifrån, låt hunden komma och söka upp dig igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tänket: kom till mig för träning och belöning och skoj, nosa vidare själv? Så länge det inte är löptik-doft så kan det vara värt att prova.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Wohoo!

Idag blev jag och Lyxa Rasmästare Elitlydnad 2013 på vårt RM :love:! Vi samlade på oss 301,5 poäng och fick därmed med oss ännu ett resultat med fina SM-poäng :love:!

582053_10151654738522582_2074560492_n.jpg


Sittande i grupp: 9
Platsliggning: 9
Fritt följ: 9,5
Zäta: 9
Inkallning: 9
Rutan: 9,5
Dirigeringsapportering: 10
Hopp metall: 10
Vittring: 9
Fjärr: 10

SÅ nöjd och glad med resultatet!!

Nu blir det god natt, för i morgon kör vi igång med RM i bruks och där ska jag och Lyxa ge oss på elitspåret ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Vilka fina poäng :) En av mina träningskompisar var också där och tävlade, men tyvärr gick det inte så bra för henne.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis!

Kl: Vi tävlade trean igår men det gick inte bra så jag bröt efter rutan. Men jag är faktiskt ganska glad ändå för hon var pigg och taggad mellan momenten och svarade fint på mina "belöningar". Bara det känns som en seger i sig. En del av er kommer kanske ihåg att jag haft stora problem med att hon blir låg på tävling men igår fanns inga sådana tendenser alls. Nu är det bara att träna vidare på det som inte funkade och ta nya tag. Vi fick nio på fria följet så det är jag glad för!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp