Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är grymt häftigt verkligen!

Jag är ju egentligen inte inblandad i eran fantastiska träning alls men svämmar över lite av stolthet jag också. Min virvelvind har liksom en syster som kommer kvala till SM. Så jäkla coolt :bump:

Och som sagt, inspirerande. Vi ska också bli grymma och tävla elitlydnad någon gång i framtiden. Kanske kommer ta typ tills Ila är gammal och skruttig men nån gång ska det väl gå ;)


Det är fantastiska systerhundar vi har :love:! Och du och din virvelvind har ju utvecklats så extremt mycket tillsammans när du tränar på så bra som du gör!

Agility är skit, bruks och lydnad är bra ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha precis så! :D

Jag tycker vi borde bli färdiga med klass 2 innan årsskiftet (om det inte börjar spöka i platsen igen) och sen kanske kanske man kan hoppas på start i klass 3 någongång nästa år. Framåt framåt :up:

Bästa systrarna svart!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL:

Tränat väldigt mycket lydnad sista tiden och jag tycker mig märka att vi gör framsteg framför allt attitydsmässigt. Ibland är hon nästan lite olydig!
Vi satsar ju på att starta trean snart igen och då ska vi ha fixat till det som inte funkade sist. Någon mer som ska tävla snart?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi kör en start i tvåan igen 28 september. Tränade lite fritt följ idag och det kändes faktiskt riktigt fint, så jag känner mig rätt peppad att fortsätta fila på det som behöver förbättras. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

12 oktober ska vi tävla :)

Line: ja, precis det som är problemet och det är så jag gör. Måste ofta börja väldigy lätt/grundläggande. När hon redan "tänker stå" är hon jätteduktig dock.
Vi tränade lite ordförståelse igår... mer träning som gäller bara tror jag.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi satsar ju på att starta trean snart igen

Vi tävlat trean om två veckor!

Jag hoppas på start i klass 2 26 oktober :)

Vi kör en start i tvåan igen 28 september.

12 oktober ska vi tävla :)



LYCKA TILL allihop på era planerade tävlingsdatum :banana:! Själv har jag anmält mig och Lyxa till en tävling 26/10, det blir vår nästa lydnadsstart :). Måste bara se till att få tränat lite också, håller på att flytta så träningstimmar är det dåååååligt med nu och ett tag framöver :o!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

12 oktober ska vi tävla :)

Line: ja, precis det som är problemet och det är så jag gör. Måste ofta börja väldigy lätt/grundläggande. När hon redan "tänker stå" är hon jätteduktig dock.
Vi tränade lite ordförståelse igår... mer träning som gäller bara tror jag.

Hon kanske helt enkelt behöver mer tid på sig. Ta det lite lugnt och se om det ger resultat framöver att bara fortsätta som du gör nu :)

(Har du fått hjälp att kolla så det inte är du som gör några omedvetna DKn eller liknande som ställer till det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

På Haninge BK?? Funderar på att anmäla dit... Vill gärna men ska tävla helgen innan å vet ej om blir för tätt....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Torsdag-söndag har vi varit på läger med klubben. Otroligt roligt och inspirationen flödar. Lite roligt hur man (jag) underskattar sin (min) hunds energi i vardagen! Mattis orkade hålla igång med diverse aktivitetet hela helgen, dygnets alla ljusa timmar. På lördagen klämde vi in en tävling också :)

Tävlingen gick bra! De två sista gångerna har han ju satt sig på platsen, men den här gången låg han stadigt. Jag har aldrig någonsin haft så hög puls tror jag. När jag gick och satte mig hos klubbkompisarna efter platsen så skakade benen så jag nästan ramlade :D

Vi lyckades i alla fall ta vårt andra förstapris i lydnadsklass 2 med 163 poäng. Några missar, pga slarv och nervositet från mig.

Plats 9 (dk läggande)
Fritt följ 8 (vp, kroppsstyrning)
Läggande 9 (dk sättande)
Inkallning 9 (sen start)
Sändande 8 (dk, tempo)
Apportering 5 (slarvigt tagande, släpp, tempo)
Fritt hopp 10
Fjärr 6.5 (dk, tempo)
Helhet 9 (önskar bättre sammarbete)

Apporteringen har vi fått ett bakslag i det sista. Han har börjat tveka i att komma tillbaka med apporten, jag får klura ut hur jag ska göra där. Tappat den har han dock inte gjort innan och jag hoppas det var en engångsgrej. Han plockade dock upp den igen utan kommando från mig ochbdet är ju bra :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Hur är det han beter sig när du säger att han tvekar på att komma in med apporten? Hur har du tränat hittills?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :)

Han plockar upp apporten och stannar. Inte alltid, men ibland. Han kan också få för sig att skritta in med den, men oftast travar han. Han galopperar alltid ut till den.

Jag började träna genom att ge apporten till honom och träna ingångar. Sedan började jag rätt snart kasta ut den till honom och han förstod på en gång att han skulle hämta den och sätta sig i utgångsposition så jag har mest tränat så. På senare tid har jag börjat försöka få upp tempot in genom att lägga apporten mellan oss och låta honom plocka den på vägen, eller ge honom den och kalla in honom (i början kastade jag iväg en boll när han plockat apporten för att lära honom att man kan springa med apporten i munnen). Då har han alltid ett bra tempo in och tvekar aldrig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :)

Han plockar upp apporten och stannar. Inte alltid, men ibland. Han kan också få för sig att skritta in med den, men oftast travar han. Han galopperar alltid ut till den.

Jag började träna genom att ge apporten till honom och träna ingångar. Sedan började jag rätt snart kasta ut den till honom och han förstod på en gång att han skulle hämta den och sätta sig i utgångsposition så jag har mest tränat så. På senare tid har jag börjat försöka få upp tempot in genom att lägga apporten mellan oss och låta honom plocka den på vägen, eller ge honom den och kalla in honom (i början kastade jag iväg en boll när han plockat apporten för att lära honom att man kan springa med apporten i munnen). Då har han alltid ett bra tempo in och tvekar aldrig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :)

Han plockar upp apporten och stannar. Inte alltid, men ibland. Han kan också få för sig att skritta in med den, men oftast travar han. Han galopperar alltid ut till den.

När jag hade problem med fart in så körde jag mycket "runt" med apportbock i munnen (skickade Lyxa runt stol, träd, pinne osv), för att kunna klicka och belöna när hon verkligen tog i och var på väg tillbaka med apportbocken. Det hjälpte oss väldigt mycket :).

2011-01-30-11.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Testa med att variera så att han aldrig vet vad som kommer att hända, mer än att det är kul - kasta boll bakåt, kampa, spring bakåt du osv.

Med mina har jag tränat fart genom att ha leksak i vänsterhanden (eller ryggfickan/under tröjan etc) och på en given signal t.ex. 'Varsågod' så får man ta den. Signalen kan komma alltifrån när de precis gripit eller när de kommit in i utgångposition. På så sätt skapar jag en förväntan på att få komma in men de vet aldrig när signalen kommer eller om den kommer, ibland kör man hela momentet och sedan precis efteråt så kanske de får gå på 'Varsågod' precis när de gripit den.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du menar att jag ska belöna lite här och var i momentet? Dt är just dt jag gör. Kastar jag bollen just när han gripit så springer han naturligtvis efter den med full fart (och apporten i munnen), men tyvärr verkar det inte hjälpa så mycket. Jag belönar alltid apporteringen med leksak och visar jag bollen när han är på väg in kan det hända att han galopperar in med den.

När jag tänker tillbaka så började tveksamheten när jag började träna på tempot genom att kasta bollen när han var på väg in med apporten, även fast jag varierar när jag kastar den och han ibland får göra hela momentet. Jag vet inte om han väntar på bollen. Jag tror inte det är rätt metod för oss.

Miao, ja, det kanske är nåt att klura vidare på. Farten finns ju där när han får plocka den på vägen in eller om jag kör vanliga inkallningar med apport i munnen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Svårt att förklara ;) Men jag menar jag inriktar mig på att bara träna fart in och att belöningen kan komma allt ifrån att hunden griper apportbocken till att den sitter i utgångsposition. Kan mycket väl vara så att han väntar på bollen och då upplevs som tveksam. Miaos förslag är också bra, prova att testa det! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp