Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Härligt, gläds åt det som funkade och ta med dig det till nästa gång!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag blev så inspirerad att jag fick ändan ur och anmälde till en till lydnadsklass 2-tävling. Vi har ju två förstapris kvar till LP2... ;)

Härligt att du fick en kick där :D! Heja heja!!

KL

Tack för grattis!! Om någon är intresserad så finns film här. Det finns som alltid detaljer jag vill ha bättre, men jag är så SJUKT nöjd med rutan och dirigeringsapporteringen :love:

Och även om det inte har med lydnadslydnad att göra; idag avslutade vi även dagen på RM i elitspår (körde upplet och lydnadsdelen idag) med att ligga högst upp på listan, bäst av 16 elitekipage! Min fantastiska hund :love:! Hoppas på ett bra spår i morgon, hade varit extremt häftigt att hamna högt även på RM i bruks :bump:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Så GLAD efter kvällens träning! :bump:
Känns riktigt bra inför tävlingsdebuten, fick till riktigt snygga ställanden och en väldigt stabil plats trots en massa intressant runtomkring. Måste bara få till mer platsliggning i grupp.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag funderar på förberedelser till ställandet... Stoja kan göra momentet rätt snyggt, men om inte inte är i "stå-mode" kan det lika gärna bli sitt eller ligg...
I dagsläget börjar jag ibland ståträning genom att gå tillbaka till början och slänga en boll bakom samtidigt som jag ger kommando. Det kan jag ju dock inte göra på tävling och jag tror det vore bra med någon rutin att ta med sig.

Men vad?? Det enda jag kan tänka mig hjälpa är något som påminner om själva momentet, men vet inte vad? Eller kan det tänkas hjälpa med något helt annat så länge det blir rutin? Typ ett ord?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag stannade Mattis med en godis i handen till att börja med (jag började träna det under gång på en gång, ibland gick jag baklänges i början), sedan över gick jag till bara låta handen utan godis dutta i nosen och sedan bara ordet. Det funkade fint och Mattis lärde sig fort. Dock har han aldrig blandat ihop läggandet och ställandet så det kanske inte funkar för alla.

Eller ... du menade ettans ställande under gång va?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag jobbar med olika röstlägen för att särskilja momenten. Stå säger jag i hög ton och med liksom riktning uppåt och ligg säger jag dovt och med tanke ner mot marken.
Fungerar väldigt bra för oss.

Just i dessa moment kan jag tycka att det finns en poäng i att inte hänga upp sig på momentrutiner eftersom man så småningom kommer behöva göra skiftena inom samma moment.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Innan ställandet blev befäst helt på min ena gjorde jag alltid ett nos-näsa-ställande när jag backar och hunden går efter innan momentet skulle börja när vi kedjade hemma.. Tog inte lång tid och var "idiotsäkert" för oss! Till slut satt ställandet och vi behövde aldrig göra drt
på tävling.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kör du långa pass?
Här leder oftast trams till att vi slutar. Antingen är det för att hon är trött, har en dålig dag motivationsmässigt eller så. Sen tränar jag tex aldrig precis innan matdags, då blir det flams för att hon är fööör motiverad och belöningsfixerad.

Nej! Det gör vi inte just för att inte tråka ut henne men det är mer som du beskrev med flams att hon är alldeles på tok för motiverad och vill ha godiset NU!:D

Skuggan_
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så gör jag också, med röstlägen. Iaf på sigge, haha nu blev jag plötsligt osäker.

Jag tror faktiskt mest att hon är osäker på ställandet och försöker nåt annat snarare att hon blandar ihop momenten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag blev det en tur till klubben igen. Var bara ett annat ekipage där, så det var inte så mycket störning för grabben denna gång.
Har satt upp ett mål, till denna tid nästa år ska vi ha klarat av LP1. Det var sambons idé på mål, så jag sa att då måste han faktiskt engagera sig och följa med på träningar så det blir av.

Idag övade vi några längre sträckor i fotgående. Han kändes fin och positiv. Körde även inkallning, inga problem med farten, däremot med siktet (rakt på matte i 320 knyck :p) så ska prova att träna in en target att ha som ingång.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Woho, nu har jag ordnat platsträningar 2 dagar i rad. Får se hur det går :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Alltså, jag smäller av och dör lite av stolthet och lycka :love:!

Kollar man på SM-kvallistan i lydnad så ligger jag och Lyxa på 29:e plats :banana:!!

Det är så SJUKT häftigt :bump:!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snyggt! Grattis :)

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade här. Sen dess har vi plockat två rätt blygsamma förstapris i Eliten. (åkte väl ungefär efter helgen ur kvallistan ;))

MEEEN... Eftersom vi mest vallat hela sommaren och lydnadsträningen inte har blivit prioriterad som den borde, så vart jag så jäkla nöjd i helgen.
Detaljträningen i inkallningen och rutan är det ända jag hunnit prioritera, då hon stannat själv och lagt sig utan komando i rutan och tappat fart i inkallningen, på tävling.

Dessa två moment nollade vi i helgen, därav inget första pris. Men vilka nollor sen :love:

I inkallningen hade hon inte en tanke på att stanna eller ligga, hon satsade fullt ut på fart :D

Hon kutade allt vad hon hade rätt ut i rutan och fortsatte ut bakom, jag han inte ställa henne för ens bakom, jag struntade i att omdirigera henne. Väntade med liggkommandot för att kolla stadgan i stået, och eftersom vi redan nollat inkallningen så valde jag att släppa henne på ett JA! och kallade in för att klappa om henne.

Dock kan man ju verkligen konstatera att fotgåendet har ett bästföre datum utan träning, än värre när man råkat göra sin hund konkåt. "Vadå svänga vänster, ser du inte konan rakt framför oss?"

Men många delar i programmet var i övrigt väldigt fina!

Så nu är det bara att plocka ihop detaljerna och börja helhetsträna igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så gör jag också, med röstlägen. Iaf på sigge, haha nu blev jag plötsligt osäker.

Jag tror faktiskt mest att hon är osäker på ställandet och försöker nåt annat snarare att hon blandar ihop momenten.

Då kanske du bara behöver stärka upp förståelse för momentet?
I så fall skulle nog jag köra ett tag där jag alltid förbereder hunden innan på ett sätt som jag VET kommer hjälpa. Tex alltid köra några reps med läggande i nos-mot-näsa innan jag vänder upp och gör momentet tävlingsmässigt.
Stärka upp betydelsen och få många chanser att belöna korrekt beteende.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Alltså, jag smäller av och dör lite av stolthet och lycka :love:!

Kollar man på SM-kvallistan i lydnad så ligger jag och Lyxa på 29:e plats :banana:!!

Det är så SJUKT häftigt :bump:!!

Det är grymt häftigt verkligen!

Jag är ju egentligen inte inblandad i eran fantastiska träning alls men svämmar över lite av stolthet jag också. Min virvelvind har liksom en syster som kommer kvala till SM. Så jäkla coolt :bump:

Och som sagt, inspirerande. Vi ska också bli grymma och tävla elitlydnad någon gång i framtiden. Kanske kommer ta typ tills Ila är gammal och skruttig men nån gång ska det väl gå ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är ju verkligen så, känslan är ALLT och det finns inte en enda nolla i världen som kan säga annat :)! Ibland är det ju inte 10 poängsmomenten som är de bästa i ens egen bok, utan ibland är det 5: orna och 0: orna :)!

Det där med att INTE lägga sig i rutan på eget bevåg har vi ju kämpat med också, och det är så HÄRLIGT när det sitter :D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp