Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du menar att jag ska belöna lite här och var i momentet? Dt är just dt jag gör. Kastar jag bollen just när han gripit så springer han naturligtvis efter den med full fart (och apporten i munnen), men tyvärr verkar det inte hjälpa så mycket. Jag belönar alltid apporteringen med leksak och visar jag bollen när han är på väg in kan det hända att han galopperar in med den.

När jag tänker tillbaka så började tveksamheten när jag började träna på tempot genom att kasta bollen när han var på väg in med apporten, även fast jag varierar när jag kastar den och han ibland får göra hela momentet. Jag vet inte om han väntar på bollen. Jag tror inte det är rätt metod för oss.

Miao, ja, det kanske är nåt att klura vidare på. Farten finns ju där när han får plocka den på vägen in eller om jag kör vanliga inkallningar med apport i munnen.

Låter som om du blivit förutsägbar med belöningen. Jag fick exakt samma problem när jag råkat belöna lite för ofta vid samma punkt.
Själva grejen med att belöna när som under momentet är ju att hunden ska skynda sig som tusan men det förutsätter ju att hunden inte förekommer en ;)
Lyckades också ställa till det så hon började släppa apporten på vägen in..

Jag har testat massvis med grejer för att komma ur det problemet ni är i nu. För oss har det fungerat väldigt bra att hon får jaga ikapp mig. På så vis drar jag upp farten men kan alltid slutföra momentet och får inga konstiga förväntningar som kan sparka bakut.

Jag gör helt enkelt så att jag skickar på apporten som vanligt och under tiden hon är på väg mot apporten så vänder jag mig om och springer bakåt. Stannar sen till innan hon hinner ikapp och ställer mig i position så hon kan slutföra momentet inkl ingång.
Det krävs lite träning för att få till det riktigt bra, så att hunden fullföljer även fast man börjar springa osv.
För just den delen är viktig - alltid göra retningen INNAN hunden ens hunnit tänka på att sakta ner.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag belönade på samma ställe lite för många gånger och fick precis det beteendet du beskriver. Det var bara att göra om och göra rätt. Nu vet han aldrig när belöningen kommer, men oftast får han springa hela vägen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Har anmält till 4 tävlingar. Vi har haft ett års uppehåll från tävlingar å nästan lika långt från träning.

Allt knöt sig för oss förra hösten, efter en superfin tävling så kom prestationsmonstret och åt upp mig och sen kunde jag inte ha rätt inställning till tävlandet utan det blev bara tankar om poäng, titlar och prispallar. Att det på något sätt var viktigt att bevisa något för någon (alla). Vilket såklart ledde till att det bara gick sämre och sämre. Efter sista tävlingen var jag så knäckt, grät och grät tills jag knappt fick luft.

Men vi började träna igen i vår/sommar och har lagt om träningen helt, och plötsligt för några veckor sedan så kändes det plötsligt som att det skulle vara kul att tävla igen! Inga jobbiga tankar kring förra hösten kom tillbaka. Det kändes bara pirrigt och spännande och KUL!

Idag kom PM för den första tävlingen och nu känns det på riktigt. Och jag är så himla glad och lycklig! Vi ska tävla igen! Jag och lille pricknos, precis som det ska vara.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Måste tacka igen för alla apporteringstips! Idag testade jag era tips om att vara lite mer oväntad och framför allt rolig. Och jäklar vilken fart han fick :D Han koncentrerade sig också mer på att skynda sig till mig än att leka med apporten vid upplockandet ;) Fick till ett riktigt kanonpass idag med massor med lek, så det känns bra inför lördagens tävling :) (blev bara lite lagom nervös när kompisen berättade att banan ligger precis brevid flygfältet)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Idag satt den! 178 poäng i klass två, klassvinst och LPII :)

1236055_10151601855907343_588554625_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :)

Plats 10 (utmärkt)
FF 7,5 (ojämn takt+halter, dk)
Läggande 10 (bra)
Inkallande 8 (något bättre tempo önskas)
Sändande 10 (bra)
Apportering 8 (lätt slarv upptag, något ojämnt tempo)
Hopp 9 (bra)
Fjärr 8,5 (lätt olydnad)
Helhet 8,5 (lovande samspel)

Vet inte riktigt vad som hände i det fria följet, men han hängde inte riktigt med mig. I inkallningen startade han med räserfart, men vek av på halva vägen när han vindade någon god doft och sedan travade han in resten av vägen. Apporteringen är jag nöjd med, han travade in med ett bra travtempo. Vid fjärren tittade han på något annat i första skiftet så jag fick kommendera två gånger.

Han var pigg och höll ihop hela programmet, vilket ju varit vårt största problem, så jag är väldigt nöjd :)

Nu blir det inga fler tävlingar innan vi är färdiga för trean. Jag tänkte först köra en till som jag är anmäld till om två veckor, men under platsen lovade jag mig själv att strunta i det. Mattis ligger och tittar runt sig när han ligger plats och det gör mig VÄLDIGT nervös, så nu blir det extra krut på stadgan där innan debuten i trean.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! :)

Kl
2 veckor till debut och jag börjar bli hysteriskt nervös... dags att ta tag i tävlingspsykologi kanske? Några tips?

Funderar på om jag ska anmäla till tävling en månad senare också men har inte riktigt bestämt mig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Är det någon av er som använt er av target eller liknande i fotgåendet?

Vårt största problem just nu är att han hamnar alldeles för långt fram och att han tappar fokus.
Men nu har jag testat nosdutt/hålla kvar på min höft, vilket ser ut att funka väldigt bra!
Dels kommer han i rätt position, dels har han lättare att förstå sin uppgift.

Vad bör jag tänka på när jag går vidare med detta?
Att han skulle tränga försöker jag undvika genom att han inte får ha nosen för långt in, utan det måste vara på höften.
Han verkar också ha förstått att det inte är toppen på nosen, utan sidan som ska ligga mot.
Det omvända lockandet/störningar fungerar så himla mycket bättre!

Som ni märker är jag ganska salig över denna metod, så jag hoppas att det inte kommer att fälla krokben på mig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har aldrig testat själv. Du får hålla dig vaksam helt enkelt på eventuella bieffekter :)
Kul att det funkar så bra för er!

Men finns det inte risk att han hamnar för långt bak?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ringde och strök oss från tävlingen idag, det har gått jättebra på träningen så det är inte det utan det är jag som är lite för krasslig för att åka iväg på tävling. Nåja, det kommer nya tävlingar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hoppas inte det, ser inga såna tendenser ännu i alla fall.
Vi körde ett pass precis och han gick bättre än han någonsin gjort, så nu håller jag tummarna för att det håller i sig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

En vecka kvar till tävling nu!! Så himla taggad! Skulle väl ifs vara bra att köra plats med andra hundar nån gång å kanske lite kommendering, men det får gå bra ändå! (om ingen i sthlm har lust att hjälpa mig med ovanstående på onsdag? :))

Dessutom verkar det som att vi blir tävlingkamrater med Jenka helgen efter? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp