Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, trist. Är det efter skottet?
Innan jag går ut med lagotton igen (2 år sen vi tävlade) måste vi också börja om lite med platsen. Hon har visat tendenser till att pipa, så det ska tränas tränas. Nästa år vill jag ta LP2 med henne (saknar ett ynka förstapris).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja det blev förmodligen situationsbundet sa hon som tränar oss. Man såg att han låg och spände sig som om han låg och väntade på att "snart skjuter någon" sen var det någon som harklade åt hunden bredvid som var lite nosig, och då började han resa sig igen och fortsatte med det... :/
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Wiiiiie! Jag fick nyss reda på att jag och Lyxa ännu en gång blivit uttagna till SBK's Talangtrupp i lydnad :banana:!

Som jag skrev på bloggen, vi var med hösten 2011 första gången, och var då oerfarna och lite osäkra på oss själva och om vi verkligen platsade där (eller ja, JAG var osäker, Lyxa var väldigt pepp ;) ), vilket gjorde att vi kanske inte visade oss från vår allra bästa sida.

Nu när vi fått ”en andra chans” och kommer med en mycket större erfarenhetsbank i ryggsäcken, så ska jag se till att verkligen suga ut allt som går av helgen, få massa ny inspiration och träffa massa nya trevliga lydnadsmänniskor! Att bli uttagen en andra gång är otroligt smickrande, ett bra kvitto på att vi utvecklats och en självförtroendeboost som heter duga!

Allra bästa Lyxa, vi är ett bra team vi :love:

2013-03-23-upplet-och-brukslydnad-051.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, väldigt trevlig träning, det måste vi göra om!

Delvis kl
Senaste träningarna har verkligen varit såhär: :love:

Träningen igår började vi med 1 min platsliggning vilket hon(och Google) skötte galant trots störningar från planen bredvid. Vi avslutade med en plats också, tanken var 2 min men då låg de rätt ostadigt så jag valde att gå fram och belöna efter 1, 20 hellre än att hon hittade på något dumt.

I övrigt hade jag inte så stor planering så jag körde igenom alla moment. En helt katastrofal tandvisning hann vo med också, impulskontroll är SVÅRT när man är en glad skithund.
Bra:
-attityden!
-positionen i fortgående trots väldigt ivrig hund.
- fokuset, att träna är det som gäller!
-apporten! Mitt experiment att börja belöna släppandet (på kommando) har gett önskat resultat i form av att hon håller längre och väntar på kommando.

Att jobba på:
-högersvängar, så hon inte sätter sig.
- tandvisning
- skall! Hon är tyst när hon jobbar men inte under tex ingångar. Där har jag inte funderat så mycket på hur jag ska göra.
- ingångar.

Sigge fick också träna lite, ingen lydnad men jag blir så genuint lycklig när han studsar in på plan i glädje över att få vara med och träna! :love:

Idag skulle hundarna få vila. Jag kom hem från jobbet strax innan 11 och skulle sova direkt men kunde inte låta bli ett kort pass inne som plötsligt blev till en halvtimme...
-Plats med och utan störning. I form av matte som slänger godisar och leksaker runt omkring och en katt som snor godisarna och leker med dem.
-ny plan för tandvisning att lära in ett "stilla"kommando med hög motivation. Fördelen är att jag har en hund som väldigt gärna vill göra rätt. Nackdelen(i det här sammanhanget) att hon älskar folk och hatar att vara still. Funkade iaf för en tandvisning med översvallande husse och med mig.
- ingång och högersvängar utan problem.
- ordförståelse stå och ligg, nästintill felfritt :)

Underbara lilla hund! Som dessutom börjar mogna en del tror jag.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl:

Tack allihopa! Är så nöjd med dagen, Toka gjorde verkligen sitt bästa. Hon var den enda av alla hundar i trean och eliten som hittade till rutan. Vi hade tio på platsen, sittande i grupp, sättande och inkallningen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis vad kul! :D

Jag och Ilo var och tävlade idag, la dock inte platsen. Så här såg våra poäng ut, jag är dundernöjd över honom!! :) längtar tills vi får iordning platsen på honom igen.

1391493_10152295888319546_1206723986_n_52516280e087c34df7e03dc1.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

WOW, vilka poäng! :banana:

Grattis, när platsen sitter igen blir ni oslagbara!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja , jag tycker det är så tråkigt att platsen blivit så här när vi haft två solklara förstapris på de andra momenten och så kan vi inte gå upp :banghead: , men samtidigt får jag skylla mig själv som faktiskt inte befäst platsen ordentligt utan bara tagit för givet att han kan det eftersom han aldrig rest sig, trots att han alltid är lite osäker kring andra hundar och att då bli lämnad med dem.

Men jag är såklart superstolt över honom!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snygga poäng!

kl
Körde sista eller näst sista mer seriösa träningen idag, innan tävlingen. Nu blir det bara korta peppiga saker (om ngn lydnad alls), och lite platsliggning och tandvisning.

Dagens pass bestod av platsliggning 2 min (plus några sekunder). S låg stabilt och jag börjar känna mig tryggare och mindre nervös.
Sen kedjade jag nästan hela lydnadsprogrammet. Godkänt fotgående men inte bättre än så, en del fokustapp. Sen blev det bättre och bättre ju längre vi fortsatte, och avslutade med kort men jättefint fot. Hon jobbade på bra trots bara muntligt beröm! :)
Avslutade med tandvisning med husse. Och hunden satt still! :banana: Godismutad men ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp