Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Vi debuterade i tvåan för några veckor sedan och knep faktiskt förstapriset :D
Nu siktar vi på 3:an nästa sommar och tills dess blir det back to basics och fila på detaljer. Dax att börja bli petig! Under tiden tänkte jag skaffa oss tävlingsrutin så kanske LpII kommer på köpet!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Kl.

Vi debuterade tvåan idag. Egentligen inte planerat men det gick bra ändå.

Efter att vi fick stryka oss pga. karens från en spårapell så trodde jag inte att vi skulle komma med på någon annan spårapell och något mer ville jag starta i höst så då anmälde jag till en lkl 2. Vi med på ett apellspår ändå och startade samt blev uppflyttade i det förra söndagen.

Vi fick ett första pris :D

Resultat:

Platsliggning: 10
Fritt följ: 9 DK, pendlar något
Läggande: 9 Segt ner
Inkallande: 10 Bra!
Rutan: 8,5 Start skall
Apportering: 8,5 Slarvigt upptag, tempoväxling
Hopp över hinder: 8,5 Skäller
Fjärrdirigering: 7,5 Flera DK Både med mun och kropp
Helhetsintryck: 8 Väldigt pigg hund, Träna på!

Totalt 178,5 p, första pris och en delad tredjeplats med en annan kelpie.

Kommentarerna speglar ganska exakt hur det var. Det kändes bra, Kiro var med och tyckte det var kul (ibland lite väl kul) :-) I fjärren blev det DK första skiftet då han låg och tittade åt ett annat håll vid första kommandot men resten av skiftena gick över förväntan. Platsliggningen blev lite spännande så det blev ganska mycket störning och han lättade på armbågarna ett litet tag men la sig ner ordentligt igen och låg stadigt resten av tiden. Duktig hund och han verkade förstå det också!

Film: https://www.youtube.com/watch?v=l58IPNq9MRw&feature=youtu.be
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Vad kul att det går så bra för många :)

Vi har tränat hela hösten för start i 3:an i december. För ett par veckor sen så tänktr jag att jag skiter i det, men efter att klubben haft tävling i helgen så är jag så sugen så idag anmälde jag ändå ;) Det mesta är NÄSTAN klart så med lite flyt så borde vi vara startklara iaf. Annars tar jag det som en (dyr!) träning :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hej! Har smugit omkring ett tag och skaffat mig motivation och självförtroende :)

Har en lagotto på nu 15 månader som tycker det här med lydnadsträning är kul! Så nu har vi börjat kurs i tävlingslydnad grund som ska (förhoppningsvis) leda till att vi vågar starta i ettan.

Har tränat endel moment sedan valpstadiet och han är riktigt vass emellanåt . Har sakta lagt in mer störning och träningar på andra mer offentliga ställen. Och iom kursen får vi äntligen träna med andra hundar samt få in dom moment vi aldrig tränat på (hopp, apport, tandvisning, platsliggning i grupp tex).

Kanske om det känns bra så vill jag kunna känna att vi kan starta ettan innan vintern är slut. Har det som mål i varje fall:)

Så jag kommer hänga mer här nu och kanske om jag kan få lite hjälp att filma ev lägga ut någon film för att få synpunkter.

Det vi har störst problem med nu är nog tandvisningen. Han blir så himla glad och det det kryper i hela honom när någon okänd kommer fram. Han måååste bara få hälsa. Svansen slår och han vill hoppa upp och pussas med personen i fråga:o Har ställt ut en del och där är det ju liiite mer acceptabelt med lite såna glädjeyttringar och jag som förare får ju dessutom hålla i min hund mer än på en lydnadstävling. Så någon med tips på hur tusan jag får honom att bara sitta still??? Har prövat nu med kommando för att förbereda honom på vad som ska hända men han kan bara inte hålla på sig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Här tränar Ian för fullt på fjärrdirigeringen för tvåan, och det går..sådär :D Han är så himla "trippig" och ivrig att det är supersvårt att tajma när man ska klicka. Kan ändå inte låta bli att garva åt det då han är så glad i träningen. Snart börjar inomhussäsongen och då blir det störningsträning för hela slanten. Rutan ska också filas på men grunden sitter fint där. Vi har haft ett uppehåll men det är kul att komma igång igen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

För det första så är det inte alla domare som lägger någon större vikt vid om hunden vill hälsa vid tandvisningen. Det är inte säkert att det ger avdrag ens.
Och även om det skulle ge avdrag eller till och med innebära nollat moment så är det bara koeff 1 = väldigt lite poäng.. Om ni i övrigt har bra moment så skulle jag inte lägga all för mycket energi på det lilla momentet :)

Men om du nu vill jobba med det så skulle jag ta hjälpa av andra människor så ofta som möjligt och då öva på att hunden ska sitta still när de närmar sig successivt. Börja med att personen står långt ifrån (så långt ifrån som det krävs för att han ska fixa att sitta still) och belöna korrekt beteende. Sen närmar sig personen lite i taget, och hunden får fortsatt belöning för stadgan.
Ta det lugnt, gör det inte svårare än vad hunden klarar av och belöna alltid när han gör rätt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har anmält mig o min mans Bouvier till lydnadsetta nu den 8/12. Första tävlingen för mig o denna hund tillsammans. Har bestämt mig för att ha skoj på denna tävling, inte frysa ihop o bli "konstig" för vår hund. Någon som har några tips o råd på att mjuka upp mig själv. Tävlingsmänniska är jag inte riktigt, även om jag älsakar att tävla. Men prestationsångest har jag lite för stor dos av :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tips :). Jo jag vet att poängen inte är så hög men jag är lite av en perfektionist när det kommer till kritan. Vill känna att vi åtminstone tränat och gjort vårat bästa för att försöka få ordning på det sen om det inte håller på tävling är något annat. :)

Och om vi hamnar fjuttiga poäng från ett första pris så skulle jag gräma mig om vi nollat tandvisningen och jag inte ens tränat på det dessutom.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har kört skvallerträning på min som inte gillar att bli hanterad av främlingar och även på träningskamraters och elevers hundar som har varit lite FÖR glada :D. Det funkar kalasbra! Googla på skvallterträning/motbetingning/counter conditioning så lär du hitta massor med instruktioner och även en del videoklipp.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag, som egentligen inte gillar att stå i centrum och som blir apnervös när det gäller tävling har hittat på två metoder som funkar för mig. Det ena är att jag verkligen känner efter hur det känns, och speciellt det som känns bra. De där fjärilarna i magen är ju ganska roliga egentligen, så känns det ju när man åker berg- och dalbana och då är det bara kul. Det andra är att jag har intalat mig själv att jag visst gillar all uppmärksamhet och att alla andra tittar på mig för att jag gör så bra saker. Sedan har jag sett till att utsätta mig för situationer där jag måste praktisera de här övningarna, och gjort det OFTA. Jag ber om att få vara den som redovisar projekt i skolan, jag har blivit ordförande i vår klubb så jag måste stå och prata på medlemsmötena och jag har utbildat mig till instruktör så jag måste stå och prata inför kursare, och jag har utbildat mig till tävlingsledare så jag måste ta kommandot på tävlingar. Det är alltså inte någon "Quick fix". Men det har fungerat väldigt väldigt bra. Jag blir inte alls nervös på samma sätt längre, och jag har haft stor nytta av träningen i mitt privatliv.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har kört skvallerträning på min som inte gillar att bli hanterad av främlingar och även på träningskamraters och elevers hundar som har varit lite FÖR glada :D. Det funkar kalasbra! Googla på skvallterträning/motbetingning/counter conditioning så lär du hitta massor med instruktioner och även en del videoklipp.

Skvallertränat vid möten av både hundar/rådjur/harar och människor har vi gjort sedan valp och han är riktigt duktig på det :) så det kan ju vara värt att testa även vid detta. tack!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL:

Hade tänkt att låta Toka vila lite nu när tävlingssäsongen är slut men det är såå svårt att låta bli att träna hund så nu har vi börjat träna elitmomenten på allvar.

Konskicken har vi börjat på tidigare men jag tycker inte att vi riktigt fått till det. Började med en boll bakom men en boll som inte rör sig är inte superkul enligt Toka så engagemanget har inte varit på topp. Idag provade jag med target och då blev attityden en helt annan. Plötsligt var det kul att springa till konen!

Så nu måste jag fråga alla duktiga här inne om det finns några nackdelar med att använda target till konskicken? Använder ju target till rutan också ...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Årets sista tävling slutade fantastiskt bra! 193,5 p och vinst i lydnad 2. Sarek kändes kanonfin hela vägen utom på platsen där han var lite orolig.

Plats: 10 (vickade lite på rumpan och kröp nog ett steg men det såg inte domaren)
Fritt följ: 9,5 (sista halten höll han på att glömma att sätta sig ;) )
Läggande: 10
Inkallande: 8,5 (var lite lätt i rumpan när jag lämnade)
Rutan: 10
Apportering: 10
Hopp: 10
Fjärr: 10
Helhet: 8 (domaren tyckte vi var för yviga mellan momenten)

1401726_10152151905387150_56965031_o.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ila och jag håller på att lägga grunden för momenten i klass 3. Är himla roligt att ta tag i nya moment och att vidareutveckla de man redan kan!

Jag vet att vittring har diskuterats många gånger innan, och jag hade egentligen en plan men som inte riktigt håller eftersom jag numera i stort sett bara tränar inomhus.
Hoppas därför att det kommer lite tips som funkar även inne! (Dvs metoder som bygger på att man kan gömma i gräs osv funkar inte).

Det här med att ha en planka där alla utom den vittrade sitter fast - vad tycker ni om det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Yipiii :) Ilo låg kvar på platsen, så idag tog vi ett första pris och är uppe i klass 3! :)

Fick en 9a på platsen, nu ligger han så bra att jag får slita upp honom, så blev DKn. 176 poäng fick vi, mest avdrag fick jag som tydligen gjorde för utdragna kommandon. Och lite nosig var han på allt hästbajs ;)

"utdragna kommandon, hunden utför momentet fint"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp