Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tävlingsdebut för mig och Stoja igår då. Gick sådär men men...

Platsen gick fiiint :) hon låg stabilt (även om jag blir nervös när hon tittar sig omkring men annat har jag inte lärt henne) även när hunden bredvid reste sig. Även ligg och sitt där funkade fint.
Tandvisningen är jag också nöjd med. Hoppade en gång mo domaren men satt sen, 8,5p.

Där var jag lyrisk och sa att bara hon stannar på plan så är jag nöjd ;)
Det gjorde hon iaf. Och hälsade bara på tl en gång. Men njae...
Linförigheten var hon inte med alls på, läggandet fint däremot men där fick jag kommentarer på dk både på läggande och sättande. Måste vara omedvetet kroppsspråk, ska kolla på filmen ikväll. Bra info!

Tar med mig att vi måste tävlingsträna både hund och matte. Vänja henne vid kommendering, folk som kollar och nervös matte. Och få mig att sluta vara nervös. Funderar på om jag dämpade henne för mycket men vet inte. Hon var lite hypad innan. Jobba bort dk ska vi också göra.

Men men, jag är nöjd med att de moment jag varit mest nervös för satt fint, Stoja hade kul och fick bra miljöträning runtomkring också. Om en månad försöker vi igen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till debuten, nu är ni på gång :bump:!!

KL

Idag var jag och Lyxa iväg och tävlade igen, och gjorde det med en riktigt bra känsla och ännu bättre poäng! Vi fick ihop 301,5 poäng och har därmed en snittpoäng på 302,83 poäng på SM-kvallistan och har med allra största säkerhet kvalat till lydnads-SM 2014 :love:

1378572_10151747488712582_809982890_n.jpg


Sittande i grupp: 10
Platsliggning: 10
Fritt följ: 10
Zätat: 10
Inkallning med stå och ligg: 9
Rutan: 8
Dirigeringsapportering: 10
Hopp metall: 9
Vittring: 9.5
Fjärr: 9.5

Är SÅ nöjd, glad och stolt över Lyxa och vårt team :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

:bow:

Ni är fantastiska! Grattis!

*KL*

Jag har bestämt mig för att strunta i tävlandet i år, jag har så mycket att göra att jag inte hinner hårdträna som vi borde och så länge det är barmark vill jag ändå passa på att spåra när jag får en stund över. Jag ställer in mig på att träna lite i taget och finslipa så att vi är i toppform till nästa år i stället.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Woho, grattis! :)

Kl
Jag har börjat träna fjärr... mycket småpill men det tar sig! Nu har jag fått till bådde sitt och ligg som jag vill ha dem (via att träna ryggstyrka, lite trick, att man inte ska lägga sig snett osv) så nu jobbar jag på att öka avståndet utan att hon flyttar fram.
Kom på att jag kanske borde lära in stå också, även om det inte är med i tvåan. Nyinlärning är bra så här års!

Funkar rätt bra med läggande utan dk också. Stoja har koll, bara jag som ska sköta mig.
Söndag och måndag är det störningsträning som gäller!

Stoja borde tidsmässigt ha varit skendräktig för några veckor sedan. Inte märkt nånting, jag hoppas att hon fortsätter så här :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för grattisar :love:

Och jag måste bara visa den här bilden, för att jag är SÅ stolt: Jag och Lyxa ligger just nu på plats 12 på SM-kvallistan :banana:!!!

12-i-sverige.png
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!! Snyggt med tre reslutat över 300.
Jag har en kompis med på den listan också :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu får ni ha förståelse för oss, helt nybörjare. Men ni kanske har några tips till oss? Jag har själv funderat att gå baklänges och säga stå/stanna eller ligg (ev backa att jag får fram frivilliga läggande). Apport rörde vi inte på ett tag så det har blivit lite trams :)

Läggen den från första till 4 pass. Så den första är den "sämst" :)
http://www.youtube.com/watch?v=8aUQWoR4AHg

http://www.youtube.com/watch?v=hmsCISDzqvw

http://www.youtube.com/watch?v=NX62qbeZ9cs

http://www.youtube.com/watch?v=_r878fMg4Sg

Det planering att vi ska gå en kurs så fort jag har pengar och så fort snö försvinner
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hon är ju jätteduktig! Ser ut att ha bra bakdelskontroll och kunna momenten rätt bra.
Lite förslag bara:
- försök få med dig själv på filmen. Det ser ut som att du vrider kroppen i ingångarna vilket ger dubbelkommando (Avdrag om du ska tävla). Jag har själv lätt för att göra samma sak.
-se över kriterierna för ingångarna. Ser ut som att du ibland belönar sneda sättanden och lite olika positioner vad gäller långt fram/bak. Blir inte lika tydligt för hunden då hur målbilden ser ut.
- funkar hon med leksak som belöning? Eller klappa om oftare. Jag har för mig att hon brukar se väldigt göad ut på träningsfilmer och nu såg det lite otaggat ut. Självklart är alla hundar olika, men har för mig att hon brukar vara met peppad? Sen får jag erkänna att jag bara sett den sista filmen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men grattis och välkommen till min del av landet i sommar :) själv blir jag nog funktionär ( lite stolt över mamma får jag väl vara som ska prova hålla i kalaset :nailbiting: )
Kl
Själv ska jag och herr Norton prova tävla halloween tävling i morgon utklädda till pirater :p
Han går så himla bra när vi tränar (alltså bra som i elit nivå) men såfort vi kommer på tävling (lydnads 1an)så börjar han pipa konstant och blir helt okoncentrerad :( alltså egentligen räcker det med att någon tittar på oss när vi tränar så går de jätte dåligt. Så det är ju med all säkerhet jag som ställer till men blir så närvös att alla hela tiden kommenterar hur Norton går med mig i jämförelse med pappa. Skitjobbigt faktiskt, man får liksom inte bara ha rolig :(.

Jaja tar ett djupt andetag :yuck:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hon är ju jätteduktig! Ser ut att ha bra bakdelskontroll och kunna momenten rätt bra.
Lite förslag bara:
- försök få med dig själv på filmen. Det ser ut som att du vrider kroppen i ingångarna vilket ger dubbelkommando (Avdrag om du ska tävla). Jag har själv lätt för att göra samma sak.
-se över kriterierna för ingångarna. Ser ut som att du ibland belönar sneda sättanden och lite olika positioner vad gäller långt fram/bak. Blir inte lika tydligt för hunden då hur målbilden ser ut.
- funkar hon med leksak som belöning? Eller klappa om oftare. Jag har för mig att hon brukar se väldigt göad ut på träningsfilmer och nu såg det lite otaggat ut. Självklart är alla hundar olika, men har för mig att hon brukar vara met peppad? Sen får jag erkänna att jag bara sett den sista filmen.
Tack så mycket! Sånt behövde jag :D

Det gör jag och vrider gärna i fritt följ också - just för att jag inte ser henne. Men jag tänkte träna med en vän så hon kan klicka när Mila går fint vid min sida. Ingångar började jag träna igen för kortare avstånd, märkte att vi inkallning visste hon inte hur hon ska avsluta. Hemma är det lite svårare att få mig på film också ;)


I med att hon var inte säker med ingångar så tänkte jag att jag skulle belöna allt så långt och sen plocka de rätta. Om hon sitter typ 90 grader mot mitt ben så belönar jag inte det. På den sista ville jag bara ha frivilliga ingångar att hon skulle själv tänka vad hon ska göra.

Den sista var den bästa typ momentässigt men hon har sovit och var inte så taggad som hon kan vara på sistone :D Titta på den också http://youtu.be/hmsCISDzqvw då syns jag med.

Tyvärr ingen leksakshund och en hund som är inte alltid det bästa att få fart i :( Men tex på den första fick jag hennes fart och engagemang fast moment var inte det bästa. Hos henne gäller det att ge henne ett par dagar paus och sen träna här hon är taggad. Hon är inte lätt att tagga upp så att säga. Klapp i händer använder jag i rally när hon hittar på bus och springer ifrån mig för att hon ska komma tillbaka ;) Sen kan hon hitta på bus att hon springer ett par varv bara så där men då händer det bara ute och då kan vi inte göra det nära en väg :(

Jag har lånad ut min canis lydnad. Annars tänkte jag komma tillbaka till frivilliga läggande (och förståelse av ord - hon förstår och skiljer bara mellan ord) och sen kanske hoppstå (vi har kört det ett tag) just för att hon ska ha bättre förståelse att hon ska stanna. Nu stannar hon rätt fint om jag sätter en hand framför henne som stopp tecken.

Och sen jobba med ingångar så jag inte behöver visa henne runt mig - sen klart kommer jag från rally där jag berättar för henne tex fot (sitt framför vänster ingång) eller runt mig (sitt framför höger ingång)

Vi har inget mål med LP1, jag har tänkt mig testa lydnad lite för omväxling skuld :) Ska se om jag kan träna nästa vecka med en vän så syns det bättre hur jag gör och att jag backar ett par steg i läggande och stående för att det ska bli bättre utan massa hjälp :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vet inte om jag vågar mig in i denna tråden ännu ;)
Har snart gått klart lydnadskurs med min flatcoated retriever som är 1.5 år. Tanken var från början bara att träna för tränandets skull men det började gro lite i mig om vi kanske skulle försöka träna för att nån gång i framtiden våga tävla.
Ska se om jag kan filma lite för att ev få lite åsikter från andra mer kunniga :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lite nytt för oss. Min andra vovve är skadad så Mila får inte lika många chanser att vara ute och träna med mig. Men var på rallykurs ikväll och sen tog vi lite lydnad. Jag får jobba med detaljer i varje moment och börja baklängeskedja dem plus tex två moment utan belöning.

Kom gärna med tips om ni orkar och vill, jag är tacksam. Sista inkallning var långsamt tempo och hon är fortfarande inte säker på ingång efter inkallning.
http://www.youtube.com/watch?v=16dmlVDTZ9Y&feature=youtu.be
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det jätteroligt när ett delmoment fungerar fint på ett tåg station (när man har tråkigt och väntar på ett tåg) <3 Till er som inte känner Mila så är det ovanligt snabbt för henne att springa - hon är den hunden som alltid har tid ;) http://youtu.be/qUV-Q5dLXXk
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Igår var jag med i nån sorts träningstävling. Avslutning på kursen och vi blev bedömda av domare i alla moment.

Jag var mest nervös för linförigheten och läggande under gång.
Platsliggandet var jag helt säker på att vi fixade då det aldrig aldrig varit några bekymmer. Men igår låg han fint där en stund sen kom en doft flygandes i luften och man såg riktigt hur hans näsa kämpade för att inte sniffa. Men nosen följde doften i luften och tillslut kunde han inte hålla balansen så han ställde sig :(

I övrigt hade domaren bara positivt att säga om oss. Roligt!! Slutade med en tredjeplats och det är jag väl nöjd med även om det grämer mig som fasen att han reste sig.... Jaja bara att fortsätta träna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ilo och jag har slitit med platsen. Lagt ungefär 2 gånger per dag sen han blev skrämd.

Skrev tidigare om när han under tävling blev uppskrämd från platsen (av skott på långt håll, skottberörd hund), och träningstillfället efter det uppjagad av en dam som blev sur på sin hund som låg bredvid. Efter det vägrade Ilo ligga platsen, han tyckte att det var så obehagligt. Jag började lägga han själv med lina, då han satt i system att kliva upp direkt jag lagt honom och fly. Nu har vi plockat bort linan, och lägger med störning (andra hundar). Än så länge ligger han kvar, peppar peppar. Så vi har anmält oss till inomhustävling i ridhus den 1december. Vi har varit och tränat platsen i det ridhuset två gånger. Förhoppningsvis hinner vi en till gång innan tävlingen.

Jag har en stor klump i magen över platsen, och hoppas verkligen vi kommit över detta nu :) Och med det får gå vidare till 3an.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp