Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! :) dock var jag så himla nöjd över fjärren så hade velat ha utdelning för den, den bästa han gjort och vi fick den lägsta poängen hittills på den. Dumma matte :banghead: Jag får börja spela in mig själv och lära mig säga kommandoorden rätt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ MissourisTopsanna

Grattis till fina resultat!

Kl.

Någon som ska tävla mer i år/vinter?

Jag är lite sugen på att komma ut på en lkl2 till men det blir först i slutet på januari som tidigast men då är det inomhus i så fall. Vi har inte tränat så mycket inne och aldrig gjort platsliggning med andra hundar inomhus men jag tror inte att det ska vara några problem. Jag har lite beslutsångest just nu.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänker att inomhus är enklare än ute. Framförallt om det är i hall och inte ridhus.
Iallafall för min hund. Mycket mindre störning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ MissourisTopsanna

Grattis till fina resultat!

Kl.

Någon som ska tävla mer i år/vinter?

Jag är lite sugen på att komma ut på en lkl2 till men det blir först i slutet på januari som tidigast men då är det inomhus i så fall. Vi har inte tränat så mycket inne och aldrig gjort platsliggning med andra hundar inomhus men jag tror inte att det ska vara några problem. Jag har lite beslutsångest just nu.

Underskatta aldrig platsliggningen ! :eek: Jag gjorde det och tji fick jag. Jag hade nog tränat som tusan, inomhus, med andra hundar osv. Blir det fel på platsen så är det jobbigt att rätta till. Ni borde ha ridhus i närheten? Hör om det är okej att träna där på kvällen några gånger innan tävling? Så gjorde jag :) Så har du fått lägga plats inomhus, se till att folk går omkring på läktare och så då också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

För mina hundar är det stoooor skillnad att göra en plats hemma i ett rum, oavsett mörkt eller ljust, och att göra en plats bland andra hundar och människor, det ekar och slamrar ju oftast i ridhus och inomhuslokaler. Det var många hundar som klev upp, eller satt sig i alla klasser när vi tävlade i ridhus idag. Men man känner sin hund bäst :) bara man inte underskattar den som jag gjorde, han hade aldrig i sitt liv klivit upp på en plats på träning (eller de få tävlingar vi gjort), räckte med en obehaglig ovanlig grej så var han uppe helt plötsligt och jag fick ett helskotta att få honom att ligga på platsen igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tänkte lära in vittringen som vinterprojekt mha burkar. Har dock inte börjat än så jag kan inte utvärdera.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ska också börja med vittringen. Har en hund som gärna tuggar så blir en utmaning att inte knäcka pinnarna ;) Fick jättebra tips av min tränare hur jag ska lära in. Först såklart lära hunden hålla gripa den plocka upp den osv utan att tugga. Men sen för att slå på näsan börja med att lägga pinnen på toalettgolvet (annat litet rum) sätta hunden utanför och be den söka, när hunden hämtat några gånger släcka lampan, och lägga den på olika ställen (endast på marken såklart), så hör man verkligen när hunden slår på näsan och inte går på ögonen. Den ska såklart stinka mig :) Efter bara några gånger så testade vi lägga två vittringar bredvid varandra synliga utomhus, Ilo valde rätt direkt efter att ha sökt på toan efter min doft några gånger :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kiro är ju inte så jättekänslig för störning utomhus men inne så blir det ju en helt ny situation. Men han har ju den tacksamma egenskapen att han omriktar energin mot mig när det blir mycket störning. Dvs. ju mer störning desto mer energi och koncentration. Helt utan störning blir han ibland lite seg.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Underskatta aldrig platsliggningen ! :eek: Jag gjorde det och tji fick jag. Jag hade nog tränat som tusan, inomhus, med andra hundar osv. Blir det fel på platsen så är det jobbigt att rätta till. Ni borde ha ridhus i närheten? Hör om det är okej att träna där på kvällen några gånger innan tävling? Så gjorde jag :) Så har du fått lägga plats inomhus, se till att folk går omkring på läktare och så då också.

Tack och lov så har vi inte haft några större problem med plastliggningen på tävling. Visst har det blivit fel på träning men det var länge sen (bortsett från en kort period med gnäll för någon månad sen). För Kiro verkar det inte göra någon stor skillnad om det är andra hundar med eller ej.

Tävlingen är isf i en hundhall och vi har aldrig tränat i en "riktig" sådan och inte speciellt mycket lydnad med andra hundar inne.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Okej. Svaret var egentligen till line_n angående träning av vittring inomhus. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag började inomhus med förra hunden och det gör jag INTE om. Det är mycket lättare om de kan jobba med vinden utomhus de första gångerna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ila och jag håller på att lägga grunden för momenten i klass 3. Är himla roligt att ta tag i nya moment och att vidareutveckla de man redan kan!

Jag vet att vittring har diskuterats många gånger innan, och jag hade egentligen en plan men som inte riktigt håller eftersom jag numera i stort sett bara tränar inomhus.
Hoppas därför att det kommer lite tips som funkar även inne! (Dvs metoder som bygger på att man kan gömma i gräs osv funkar inte).

Det här med att ha en planka där alla utom den vittrade sitter fast - vad tycker ni om det?

Vi kor mest vittring innomhus ... de flesta borjar som du foreslog. Den aktuella pinnen los, alla andra sitter fast. Jag sjalv borjade med en pinne med godis pa (mjuk ost kladd) som lades "randomly" bland de andra. Sedan blev det mindre och mindre godis pa pinnen. Miss Mandy har aldrig missat vittringen. Men hon AR en hungrig rottweiler som ar beredd att gora vad som helst for nagot att ata.:p

Dessutom eftersom nagon sa nagot om att pinnen "stinker av mig" ... Jag kan "over arbeta" det hela och gnugga for mycket sa det blir svart for henne. Jag gissar att lukten sprider sig for mycket sa det blir lite svarare att veta vilken som ar 'ratt'. Har maste de vittra bade metall och lader ... lader (eller tra) ar svarare an metall darfor att det haller vittringen battre samtidigt som det har en egen doft.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du får komma till mig och träna i min lilla hall. Blir ju inte riktigt samma sak men iallafall nåt :)
Dittes hall i motala går ju att hyra också om du vill träna någon gång där.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp