Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi kor mest vittring innomhus ... de flesta borjar som du foreslog. Den aktuella pinnen los, alla andra sitter fast. Jag sjalv borjade med en pinne med godis pa (mjuk ost kladd) som lades "randomly" bland de andra. Sedan blev det mindre och mindre godis pa pinnen. Miss Mandy har aldrig missat vittringen. Men hon AR en hungrig rottweiler som ar beredd att gora vad som helst for nagot att ata.:p

Dessutom eftersom nagon sa nagot om att pinnen "stinker av mig" ... Jag kan "over arbeta" det hela och gnugga for mycket sa det blir svart for henne. Jag gissar att lukten sprider sig for mycket sa det blir lite svarare att veta vilken som ar 'ratt'. Har maste de vittra bade metall och lader ... lader (eller tra) ar svarare an metall darfor att det haller vittringen battre samtidigt som det har en egen doft.

Jag har testat att lägga godis på rätt pinne men det blev totalfel! Hon tappade uppgiften och skulle komma in med varenda pinne istället :p

Ska fundera mer över bräda!

Jag började inomhus med förra hunden och det gör jag INTE om. Det är mycket lättare om de kan jobba med vinden utomhus de första gångerna.

Vi har lagt någon form av grund tidigare med sök efter enskild pinne i högt gräs. Men det var ju ett tag sen..

Kan du inte förklara mer om hur du tänker att det kan bli fel/extra svårt utan vind? :)

Jag ska också börja med vittringen. Har en hund som gärna tuggar så blir en utmaning att inte knäcka pinnarna ;) Fick jättebra tips av min tränare hur jag ska lära in. Först såklart lära hunden hålla gripa den plocka upp den osv utan att tugga. Men sen för att slå på näsan börja med att lägga pinnen på toalettgolvet (annat litet rum) sätta hunden utanför och be den söka, när hunden hämtat några gånger släcka lampan, och lägga den på olika ställen (endast på marken såklart), så hör man verkligen när hunden slår på näsan och inte går på ögonen. Den ska såklart stinka mig :) Efter bara några gånger så testade vi lägga två vittringar bredvid varandra synliga utomhus, Ilo valde rätt direkt efter att ha sökt på toan efter min doft några gånger :)
Jag har tränat i mörkt rum inomhus! Det har funkat för oss :)

Mörker är ju en bra grej! Men har ni bara mörkt i början när hunden ska leta efter en enskild pinne eller även sen när det blir fler pinnar?
Om ni har mörkt när ni jobbar med flera pinnar - hur ser ni själva då om hunden tar rätt pinne?

Jag tänkte lära in vittringen som vinterprojekt mha burkar. Har dock inte börjat än så jag kan inte utvärdera.

Läste något om den metoden. Tyckte det verkade bökigt :p
Du får berätta om hur det var sen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Mitt största problem är att hunden började jobba med ögonen och hade jättesvårt att byta till nos. Det ska kanske tilläggas att det var en väldigt intensiv hund som gjorde först och tänkte sedan. Men jag tror att om vi hade börjat lära in att han skulle koppla på nosen först, och ögonen sedan så hade vi inte fått så stora problem. Hundarna har egentligen inget som helst problem att identifiera vilken pinne vi har hållit i, det räcker med att peta på den så känner de det. Svårigheten ligger i att de ska koppla på nosen, och att de ska göra det redan innan de är framme vid pinnarna.

Men en sak kan du göra inne och det är att lära in en korrekt hantering av pinnen! Att den ska plockas upp snabbt, att det inte får vara omtag eller tugg, och inget slarv vid avlämnandet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi ska tävla 14/12 på hemmaklubben. Debut i lkl 3 :crazy: Tävlingen är i ridhuset vi tränar i så det är inga konstigheter. Det enda som vi inte riktigt fått grepp om är inkallning med ställande. Han stannar, men det är inget snabbt ställande precis ... och när jag kallar in igen, så har han ingen fart direkt. Men tidigare har sånt kommit när han är mer säker, så det är väl bara att träna på.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har testat att lägga godis på rätt pinne men det blev totalfel! Hon tappade uppgiften och skulle komma in med varenda pinne istället :p

Ska fundera mer över bräda!



Vi har lagt någon form av grund tidigare med sök efter enskild pinne i högt gräs. Men det var ju ett tag sen..

Kan du inte förklara mer om hur du tänker att det kan bli fel/extra svårt utan vind? :)




Mörker är ju en bra grej! Men har ni bara mörkt i början när hunden ska leta efter en enskild pinne eller även sen när det blir fler pinnar?
Om ni har mörkt när ni jobbar med flera pinnar - hur ser ni själva då om hunden tar rätt pinne?



Läste något om den metoden. Tyckte det verkade bökigt :p
Du får berätta om hur det var sen!

Jag ska använda endast en pinne. Den ska stinka mig och inget annat. När hunden lärt sig plocka upp denna pinne och komma med den utan att tugga (kan ju gå några pinnar beroende på hund) så börjar jag lägga den på olika ställen bakom saker osv på toan, hunden väntar utanför. Jag släcker lampan och ber hunden söka pinnen, man hör direkt hur hunden lägger på näsan. När man anser att hunden förstår att nosa upp pinnen kan man gå ut eller inne i vardagsrummet lägga två pinnar bredvid varandra. Eran mattestinkande pinne och en pinne som absolut inte får lukta dig. Ilo gick fram till fl pinne först och nosade, gick sedan till rätt pinne och plockade upp den. Min tränare sa att det funkat på alla hundar hon tränat upp :) (jag hade tog ej tränat bort tuggandet) så det är det jag ska jobba på nu och sen ta upp nosen igen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Grattis till alla för bra tävlingar och uppflyttningar :bump:!

Vi har ingen tävling kvar i år, nu ska vi endast åka på tävling för att stötta träningskompisar som ska debutera i elit och klass 2.

Sen har jag även börjat fila på lydnadsmålen för 2014, som inkluderar både "vanliga" tävlingar och rankingtävlingar och SM... SÅ spännande :banana:!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Det var verkligen längesedan jag skrev på buke! Är dock inne och läser titt som tätt :) Efter en oväntad träff med Glimfeather på ridhusträning igår kom jag på att det kan vara kul att bli lite mer aktiv här ;)

Stort grattis till alla fina resultat!

Under året har Zolo och jag tagit LP3 på tre starter med 266 p (nollad inkallning), 295,5 p och 282 p. Mycket har fallit på plats hos övertaggade Zolo och vi har börjat träna inför eliten med en debut inom kort :nailbiting:

20131019-203516.jpg


Lycka till allihop på kommande tävlingar!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hej! Ja, det var lite oväntat att du kände igen oss igår (mest Mattis kanske ;)). Kul att få se Zolo in action! Imponerande och nu flödar inspirationen!

Då är vi två som sitter och biter på naglarna om ett par veckor :D

DSC_7288.jpg

DSC_7188.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha ja härliga Mattis är svår att inte känna igen ;) Vilken underbar hund! Ja dina bilder talar ju för sig själva!! :D Vi ses säkert igen, om inte förr så iaf den 14/12 :P
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Det var inte illa pinkat att lyckas knipa ett LP III på tre starter :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja det är bara att börja träna då :) Vi får se hur många pinnar Ilo knäcker innan han lär sig bära utan att tugga! Ville egentligen ha ek då det är svårare att bita sönder, men fanns bara furu :/

1470241_10152489224249546_174177688_n_52a85e822a6b224c29b0fc9f.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi håller också på med tugget på vittringspinnarna nu. Inte det lättaste ;)

Jag tänker att det är bra att ha samma material som man kommer köra med sen.

Hur jobbar du?

Jag använder omvänt lockande, "hålla emot" (alltså att jag drar i pinnen och att hon ska hålla emot stadigt), och ökar försiktigt med sånt som hetsar upp henne. Är just nu uppe i att jag kan klappa lugnt på henne och att vi kan röra oss väldigt lugnt i några steg.

Längre fram tänker jag jobba mer med sug mot belöningen, precis som vi har gjort mycket med vanliga apporten..

Sakta men säkert framåt ;)

Kom på att jag hade lite film..
https://www.youtube.com/watch?v=r_4Hup9oAOY
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har gjort som med apporten i lydnadsklass 1 först. Han har fått ta den från min han, fokusera på mig och hålla den längre och längre. Tuggar han tar jag ur den ur munnen på honom och börjar om. Har jag en boll i handen så håller han pinnen still i munnen och fokuserar på bollen. Men vet inte hur optimalt och mycket det hjälper. :) Sen har han fått göra insättanden med den i munnen. Plocka upp den från backen just framför mig och ge den till mig. Han har dock börjat tugga direkt jag ökat avståndet som han ska hämta den på, så det är där jag sitter fast nu ;/ Ska nog börja gå mer med honom då han får ha den i munnen, innan jag börjar be honom hämta den på längre håll. Så han får vanan att röra sig med den still i munnen. Det är ju oftast när han börjar röra sig som tugget kommer.

1390488_10152356368399546_1162369850_n_52a861f62a6b22799993638e.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul med film! :) kanske är något jag ska prova, dock är jag rädd han han börjar leka med den mer då han ääääälskar att kampa !
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Min hund är också kampgalen men det här är ingen leksak och det förstår hon. Det är ju bara meningen att hon ska hålla emot, det lönar sig inte att dra och slita.
För henne funkar det iallafall väldigt bra då hon greppar ordentligt och således minskar tugg rejält.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Min hund är också kampgalen men det här är ingen leksak och det förstår hon. Det är ju bara meningen att hon ska hålla emot, det lönar sig inte att dra och slita.
För henne funkar det iallafall väldigt bra då hon greppar ordentligt och således minskar tugg rejält.

Jag får prova :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det ser ut som om jag kommer till Sverige med hundarna till sommaren.:) Det galler bara att fixa en billig och bra bostad for nagra manader (sa vet ni nagot, sag till!). I alla handelser betyder det att jag redan nu kommer att trana in lite nya ovningar for bada mina. :p
Miss Mandy har en LP1 sa for Diva blir det latt att hitta nagot pa You Tube sa kommer jag ihag. For Mandy det blir LP 2 vi tittar pa och da behover jag tips pa var jag hittar instructioner pa exact vilka moment som ingar ... och kanske pa hur stora doft pinnarna ska vara, vilken form de ska ha (kan det vara runda pinnar? skulle funka battre for oss tror jag) och traslag och ... annat ni kan tanka er.:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vittringen kommer först i klass 3 :)

I övrigt hittar du alla moment i reglerna på brukshundsklubbens hemsida!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Typiskt ... Vittring ar Mandy's super moment. Hon har aldrig missat.:p

BHK ... tack! Sedan far jag kika pa You Tube sa jag gor ratt ... :D Det har ska bli kul!:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det vore foresten kul att veta i alla handelser ... hur stora och vilket traslag ska pinnarna vara? Jag forsokte forut en gang men pinnarna var sa sma att de forvann i hennes mun och da kunde hon bara inte lata bli att tugga.:p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vittrinspinnarna är 2x2 cm och 10 cm långa. De brukar vara i typ furu.
Tror dock även detta står i reglerna. Bäst du dubbelkollar så jag inte luras ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp