Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Jag har testat att lägga godis på rätt pinne men det blev totalfel! Hon tappade uppgiften och skulle komma in med varenda pinne istället
Ska fundera mer över bräda!
Vi har lagt någon form av grund tidigare med sök efter enskild pinne i högt gräs. Men det var ju ett tag sen..
Kan du inte förklara mer om hur du tänker att det kan bli fel/extra svårt utan vind?
Mörker är ju en bra grej! Men har ni bara mörkt i början när hunden ska leta efter en enskild pinne eller även sen när det blir fler pinnar?
Om ni har mörkt när ni jobbar med flera pinnar - hur ser ni själva då om hunden tar rätt pinne?
Läste något om den metoden. Tyckte det verkade bökigt
Du får berätta om hur det var sen!
Vi kor mest vittring innomhus ... de flesta borjar som du foreslog. Den aktuella pinnen los, alla andra sitter fast. Jag sjalv borjade med en pinne med godis pa (mjuk ost kladd) som lades "randomly" bland de andra. Sedan blev det mindre och mindre godis pa pinnen. Miss Mandy har aldrig missat vittringen. Men hon AR en hungrig rottweiler som ar beredd att gora vad som helst for nagot att ata.
Dessutom eftersom nagon sa nagot om att pinnen "stinker av mig" ... Jag kan "over arbeta" det hela och gnugga for mycket sa det blir svart for henne. Jag gissar att lukten sprider sig for mycket sa det blir lite svarare att veta vilken som ar 'ratt'. Har maste de vittra bade metall och lader ... lader (eller tra) ar svarare an metall darfor att det haller vittringen battre samtidigt som det har en egen doft.
Jag har testat att lägga godis på rätt pinne men det blev totalfel! Hon tappade uppgiften och skulle komma in med varenda pinne istället
Ska fundera mer över bräda!
Jag började inomhus med förra hunden och det gör jag INTE om. Det är mycket lättare om de kan jobba med vinden utomhus de första gångerna.
Vi har lagt någon form av grund tidigare med sök efter enskild pinne i högt gräs. Men det var ju ett tag sen..
Kan du inte förklara mer om hur du tänker att det kan bli fel/extra svårt utan vind?
Jag ska också börja med vittringen. Har en hund som gärna tuggar så blir en utmaning att inte knäcka pinnarna Fick jättebra tips av min tränare hur jag ska lära in. Först såklart lära hunden hålla gripa den plocka upp den osv utan att tugga. Men sen för att slå på näsan börja med att lägga pinnen på toalettgolvet (annat litet rum) sätta hunden utanför och be den söka, när hunden hämtat några gånger släcka lampan, och lägga den på olika ställen (endast på marken såklart), så hör man verkligen när hunden slår på näsan och inte går på ögonen. Den ska såklart stinka mig Efter bara några gånger så testade vi lägga två vittringar bredvid varandra synliga utomhus, Ilo valde rätt direkt efter att ha sökt på toan efter min doft några gånger
Jag har tränat i mörkt rum inomhus! Det har funkat för oss
Mörker är ju en bra grej! Men har ni bara mörkt i början när hunden ska leta efter en enskild pinne eller även sen när det blir fler pinnar?
Om ni har mörkt när ni jobbar med flera pinnar - hur ser ni själva då om hunden tar rätt pinne?
Jag tänkte lära in vittringen som vinterprojekt mha burkar. Har dock inte börjat än så jag kan inte utvärdera.
Läste något om den metoden. Tyckte det verkade bökigt
Du får berätta om hur det var sen!