Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :)

Zolo har alltid varit alert men inte alltid så samarbetsvillig ;)

Har jobbat mycket med relation och bytesövningar :P Och valt våra konflikter väl, inga onödiga strider. Och många söt-karameller :) (för att han är så söt alltså) ;)

Lycka till med er rottis!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Har ju glömt berätta att vi startade trean i lördags (känns inte värt efter Jonnas snygga prestation, man känner sig som en fis i jämförelse ;)). Jag var väl nervös och Mattis som snappar upp min sinnesstämning på en gång gjorde allt i slow motion, men vi nollade inget och slutade på 244 poäng, så jag tycker ändå det var en rätt hyfsad debut med min 22-månaders lillkille :) Och det viktigaste, sitt i grupp och dold plats 10 poäng :)

Nu ska vi nog ha lite paus i lydnadsträningen ett par veckor och lägga lite krut på utällningsträning inför mydog istället :)

Nästa års projekt blir att försöka lugna nerverna ;)

1499678_10151770067342343_458145703_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!!
Det är inte dåligt, man ska inte jämföra sig med andra. Tycker du och Mattis har kommit jättelångt på denna tid. Jag och labben är ju inte startklara i ettan än på evigheter.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Glimfeather!! Ni hade massa snyggt att visa upp och Zolo är över två år äldre!! Ni gjorde en grym debut!!! Nästa gång sitter det garanterat! Fina härliga Mattis!!! Hoppas vi ses snart! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack hörrni :) Jo, det där med jämförelsen var lite (bara lite ;)) med glimten i ögat, men det förstod ni nog ;) :D

Det får vi hoppas, Jonna :) Ska ni något till ridhuset innan nyår?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis säger jag med :)!

Och (även om det var sagt med glimten i ögat tänkte jag bara sväva ut lite om det ;) ) det "farligaste" man kan göra är att börja jämföra sig med andra! Alla har vi olika förutsättningar, grundkunskaper, hundmaterial, planering & prioritering etc. Ett 1:a pris i klass ett kan för ett ekipage vara som att vinna SM för ett annat :)!

Alla som gör vettiga saker och tränar med sina hundar i den mängd de vill/kräver har ett 1:a pris i karmaboken :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis! Snyggt att inte få en enda nolla i debuten :). Och min hund är ett år äldre än din, vi har inte startat 3:an och är inte heller färdiga för det på länge (kan inte fjärren tillräckligt bra och så har jag inte ens påbörjat vittringen och metallen kan han numera lyfta 1 cm från marken… En bit kvar alltså!).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och (även om det var sagt med glimten i ögat tänkte jag bara sväva ut lite om det ;) ) det "farligaste" man kan göra är att börja jämföra sig med andra! Alla har vi olika förutsättningar, grundkunskaper, hundmaterial, planering & prioritering etc. Ett 1:a pris i klass ett kan för ett ekipage vara som att vinna SM för ett annat :)!

Alla som gör vettiga saker och tränar med sina hundar i den mängd de vill/kräver har ett 1:a pris i karmaboken :D!

Väl talat :bow:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till debuten och poäng i alla moment!

Håller med andra, ingen ide att jämföra sig med någon annan än sig själv :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Fortsätter vår träning inför kommande elitstarter... Kedjade hela programmet för första gången sedan debuten och det kändes bra - särskilt uthålligheten och attityden.

Genomkörning eliten

Sedan fallerade detaljer i fjärren framförallt. Då är det tur att vi har större delen av vintern kvar på oss att pilla med det. Nästa tävling blir den 16/2 - spännande :nailbiting:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl:
Även jag "pillar" med elitmomenten. Tycker det mesta går bra och idag gjorde hon en jättefin dirigeringsapportering. Men vårt stora problem är zätat, både tempot i skiftena men framförallt att hålla isär kommandona.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så duktig och så glad, svansen går hela tiden, jag vill bara krama om honom. :love: :D Visst var det han som var så otroligt söt som valp? Riktigt fin är han.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Det ser ut som om bade hundarna och jag kommer till Sverige over sommaren. Da Miss Mandy och jag redan har "fixat" LK 1 sist vi var dar tankte jag trana pa nagot annat nytt kul och satte upp koner for "rutan". Jag satte en target i mitten och skickade henne dit fran alla hall ('RUTAN' ... 'STEP') efter tre ganger med rutan fore "step" rusade hon gladd in pa "RUTAN". Vi tranade nagra ganger till, lekte lite och gick in.
Dag tva och hon rusade ivag pa forsta "RUTAN" ... my lilla duktis, tankte jag. Sedan gick vi fot och nar vi kom fram blev det en till "RUTAN" ... och min hund tittar pa mig med undrande min som; "RUTAN? Vad ar det har RUTAN som du pratar om? Det har du aldrig sagt forut":cautious::grin:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi har varit lata och inte börjat träna ordentligt för 3an.. Men nu har vi tagit tag i det igen och börjat jobba på fjärren, blir att nöta den varje dag lite nu för att få till det. Är inte nöjd med läggandet då jag vill att han fäller bak mer.. Lättare då jag gör vid en kant. Men utan kan drar han in bakfötterna lite, tips?

http://www.youtube.com/watch?v=7k-6qeJ9ujE Här en en kort video :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här kommer lite synpunkter:
Träna gärna på en matta så att hunden har en chans att göra rätt utan att halka omkring med tassarna.
Belöna inte när hunden flyttar fram utan hjälp hunden att göra rätt!
En idé är att stå riktigt nära och föra handen med godis i ner mellan frambenen så att han måsta fälla bakåt för att nå godisen.
En annan ide är att när hunden ligger ner så lägger du en godis inne vid bröstet mellan frambenen. Sedan kommenderar du stå och sedan säger du varsågod/ligg eller vad du nu tror passar bäst och så får hunden "niga" ner och ta godisen.
En tredje idé är att lägga godisar på framtassarna och de får inte trilla av.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här kommer lite synpunkter:
Träna gärna på en matta så att hunden har en chans att göra rätt utan att halka omkring med tassarna.
Belöna inte när hunden flyttar fram utan hjälp hunden att göra rätt!
En idé är att stå riktigt nära och föra handen med godis i ner mellan frambenen så att han måsta fälla bakåt för att nå godisen.
En annan ide är att när hunden ligger ner så lägger du en godis inne vid bröstet mellan frambenen. Sedan kommenderar du stå och sedan säger du varsågod/ligg eller vad du nu tror passar bäst och så får hunden "niga" ner och ta godisen.
En tredje idé är att lägga godisar på framtassarna och de får inte trilla av.

Kör jag vid tröskel eller tar ett steg mot honom vid läggandet så fäller han bakåt, så det blir ju ungefär som att sträcka sig fram och ge godisen mot bogen? :) Jag har nog haft för bråttom. Men matta absolut, tänkte inte ens på att han gled! :) Jag har belönat nu i början även fast han råkar flytta en tass lite eller så för att han ska fatta själva grejen. Men läggandet kanske är lite väl mycket att belöna då han gör sådär.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tittade på din film först nu och det ser ju verkligen supertrevligt ut! Stort lycka till på kommande tävlingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp