Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja var lite mer noga med vad du belönar, annars blir det så lätt att man släpper igenom lite här och lite där och så helt plötsligt så har man en fjärr som inte alls är så bra. Mycket av det andra ser ju verkligen trevligt ut så jobba för att få till läggandena också så blir det riktigt bra i slutändan. :) Sen kan du vara ännu mer noga med att han har rätt teknik i sättandena och läggandena. Hur ser sitt från stå ut?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja var lite mer noga med vad du belönar, annars blir det så lätt att man släpper igenom lite här och lite där och så helt plötsligt så har man en fjärr som inte alls är så bra. Mycket av det andra ser ju verkligen trevligt ut så jobba för att få till läggandena också så blir det riktigt bra i slutändan. :) Sen kan du vara ännu mer noga med att han har rätt teknik i sättandena och läggandena. Hur ser sitt från stå ut?

Ja du har rätt, lite förflyttning blir ju tillslut mycket, ofta :) Okej, hur bör sättandena se ut? Han hoppar ju som upp med framtassarna, rätt söt tycker jag :o Vi började idag , så vi har inte hunnit med stå-sitt ännu! Det här ska väl se okej ut först, sen lägga till det? Känner att det kommer bli en svår en!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja absolut ska han hoppa upp med framtassarna i ett enda svep, tyckte bara att han slarvade någon enstaka gång bara. Likadant med nedläggningarna så tycker jag att det ska ske i en enda rörelse.

Om du har fått till en så fin fjärr på bara en dag så har du verkligen fina förutsättningar för att få till en kanon-fjärr med lite träning!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja absolut ska han hoppa upp med framtassarna i ett enda svep, tyckte bara att han slarvade någon enstaka gång bara. Likadant med nedläggningarna så tycker jag att det ska ske i en enda rörelse.

Om du har fått till en så fin fjärr på bara en dag så har du verkligen fina förutsättningar för att få till en kanon-fjärr med lite träning!

Sitt och ligg finns ju kvar sen tvåan. Då var stå som var nytt :) Men tack för feedback! Jag ska jobba mer på fällandet, och det blir nog lättare för han att göra det i ett svep om han har en matta under så han inte halkar! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack <3

Ja, frågar du mig så var han otroligt söt som valp ;) Tror nog att jag pepprade buke med ett gäng bilder då :P
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har växlat mellan lite olika metoder.
Använde leksak i rutan i början, nu kör jag med target.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Nu har vi startat upp tävlingsåret 2014 :)!

Jag och Lyxa var i Moheda och tävlade, och lyckades få ihop ett till 1:a pris i eliten på 265 poäng (det ena av endast två utdelade 1:a pris) och tog med det en andraplats av 12 startande :)! Bra uppstart på tävlingssäsongen 2014 :up:.

Film från programmet

Bäst idag var LÄTT hopp apport, så som vi kämpat med den ett tag :bow:! Att Lyxa med viftande svans galopperar ut och in med stor metallapport är högsta vinsten, träning lönar sig :up:! Och även superbra att hon hittade rätt till rutan (endast en handfull hundar fick poäng på den) och att hon inte lurades att gå till rutans kon när vi blev lottade vänsterapport i dirrapp (flera som gjorde det misstaget)

Nu har prioriteringsplanen färdigställts för vad som ska få den mesta prion den närmsta tiden:

  • Fart in i inkallningens sista del
  • Fart överlag i vittring
  • Höja uppgiftstänket i platsliggningen
  • Få bukt på balansen mellan taggning/tysthet, idag blev det lite väl mycket ljud överlag (särskilt på hopp apport som numera är GALET roligt i Lyxas värld… ;) )
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Bukehundar till talangtruppen!!

20140115-102734.jpg


Mia och Lyxa uttagna för tredje gången - smått otroligt!! Och Zolo och jag uttagna igen, för andra gången - vi var med 2012 också :)

Så nu väntar träningsläger i smedjebacken om några veckor och sedan blir det landskamp mot Norge i augusti.

20140114-232007.jpg


Och en sådan otrolig lyx att få dela äventyret med sina finaste träningskompisar!!!

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-024.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Yey! Stort grattis till er båda!

KL

Ila och jag har haft ett mentalt genombrott. Jag har nog gått och varit lite smådeppig (utan att fatta det själv) över att vi har så svårt att få till saker när det väl gäller och att en del problem förvärras hur mycket vi än tränar för att det ska bli bättre. Men sen igår fick jag lite nya infallsvinklar och genast kom hoppet och motivationen tillbaka, klart vi ska ta oss igenom det här!

Till och med så att jag nääääästan vågar tänka tävling till våren igen :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Härligt med motivation!

Kl
Stoja och jag är igång med lydnaden igen efter några månaders uppehåll. Detaljmässigt är det uthållighet i linförighet, ingång i inkallningen (utan att tacklas) och apporten (utan att tugga) som fokys ligger på, samt platsliggning med hakan i backen för större fokus (och mindre nervositet från min sida). Det stora fokuset för att kunna tävla är dock störningen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Bukehundar till talangtruppen!!

20140115-102734.jpg


Mia och Lyxa uttagna för tredje gången - smått otroligt!! Och Zolo och jag uttagna igen, för andra gången - vi var med 2012 också :)

Så nu väntar träningsläger i smedjebacken om några veckor och sedan blir det landskamp mot Norge i augusti.

20140114-232007.jpg


Och en sådan otrolig lyx att få dela äventyret med sina finaste träningskompisar!!!

brukstrc3a4ning-fc3b6r-anders-kjernholm-024.jpg

Ni är ju fantastiska! Grattis till er båda! :D

Yey! Stort grattis till er båda!

KL

Ila och jag har haft ett mentalt genombrott. Jag har nog gått och varit lite smådeppig (utan att fatta det själv) över att vi har så svårt att få till saker när det väl gäller och att en del problem förvärras hur mycket vi än tränar för att det ska bli bättre. Men sen igår fick jag lite nya infallsvinklar och genast kom hoppet och motivationen tillbaka, klart vi ska ta oss igenom det här!

Till och med så att jag nääääästan vågar tänka tävling till våren igen :D


TACK :D! Vi måste göra något rätt i vår lilla träningsgrupp :love: ;)!

MiniLi: HEJA att ni kommit ur lydnadsdeppen :bump:! Alltid bra att träna med "nya" människor och få andra ögon på saker och ting!

KL

Hur går det med satsning på tävlingar för er andra, några anmälningar än :)? Jag och Lyxa är anmälda till en inomhustävling 16/2 samt rankingtävlingen den 23/3. Sen blir det nog inte några mer lydnadstävlingar förns i maj när kvalåret till SM 2015 börjar :).

Vi håller just nu mest på att bibehålla det som är bra och peppa upp det som är utvecklingsbart (fart överlag, mest i vittring och inkallning). Några klipp från gårdagens träning:

Inkallningsdelar

Fjärr

Vittringspepp

Dirigeringsapportering


Fotgående
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi väntar in löp och mental mognad och ägnar oss åt störningsträning under vintern.

Börjar få upp motivationen till både träning i allmänhet och lydnad igen :)
Igår hade vi träningsdejt med en kompis som är ny i hundsammanhang. Riktigt kul träning! Störningsträning med riktigt snyggt fotgående samtidigt som det slängdes leksaker framför nosen och kompisen hoppade runt och lät konstigt. Bra jobbat med tanke på att jag har världens mest impulsiva unghund...
Några snygga tandvisningar har det också blivit och idag körde vi platsliggning (hakan i backen) med omvänt lockande samt några av de mest stabila apporteringarna någonsin :) känns bra att vara igång igen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snyggt! Fantastiskt att få följa så duktiga ekipage på "nära" håll! Stort grattis!!

Kl
Jag och Charlie tragglar apportering och håller oss kvar i 2:an tills den lossnar.
Vi ska tävla vår första inomhustävling den 9/2 och jag hoppas på ett till förstapris men vi får väl se hur det blir med det med den apporteringen som vi just nu visar upp:banghead:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag har jobbat mycket med vår platsliggning och har nu en väldigt stabil plats med hakan i backen och dold förare under iallafall typ 5 min (eller ja, så länge jag får för mig att lägga. Tiden verkar inte vara särskilt relevant).
Nu ska vi bara generalisera till träning med andra (går bra men är lite svårare framförallt vid lämnandet) och sen utomhus med diverse störningar.

Känns bra att det går framåt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur går det med satsning på tävlingar för er andra, några anmälningar än :)?

Jag ger min in i tråden nu jag med. Jag och min schnauzer har börjat träna inför start i klass 1. Planerar start i maj, vi får se om det är realistiskt och genomförbart men det är målet i vart fall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp