Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL och lite OT

En av deltagarna på helgens Talangläger har satt ihop en så underbar film som verkligen fångat hur kul vi hade det (och hur kul lydnad överlag verkligen är) som jag bara MÅSTE dela med mig :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Snabb fråga, hur tidigt är ni på plats på tävlingsdagen? Och vad händer steg för steg och vad har ni för rutiner?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag gillar att vara på plats i god tid.
Tidigare har jag velat vara där så tidigt jag bara kan för att hinna promenera, värma upp rejält och gärna sitta och bara hänga på platsen med min hund.
Nu har jag bytt strategi och försöker inte trötta ut henne på samma sätt men vill ändå hinna med en skaplig promenad, några minuters uppvärmning och så hinna andas ordentligt innan det är dags för samling.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

En vanlig tävlingsdag ser ut så här (typ ;) )

  • Kommer till tävlingsplatsen minst 30 min innan utsatt samlingstid så man är säker på att hitta rätt, hinna rasta hunden osv (har ofta med mig en medhjälpar. Anmäler mig i sekretariatet direkt när jag kommer på plats.
  • Samling, information och lottdragning.
  • Får jag tidigt startnummer, ta ut hunden och sätt den i rätt sinnesstämning för det moment som kommer först. Sent startnummer, låt hunden ligga kvar i bilen till lagom långt innan vår tur.
  • Går in på plan och gör vår grej, sen ut och belöna ordentligt (oavsett vad som hänt på planen)
  • Gå av hunden, sen in i bilen och vila medan jag tittar på de andra tävlande, och applåderar högt och mycket.
  • Prisutdelning.
  • Hemfärd.

Ungefär så :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! Jag tycker det är svårt detta i början när man inte riktigt vet hur ens hund fungerar på tävling. På träningar så är det ofta så att han behöver en lång uppvärmning med mycket linförighet innan han kommer i rätt fokus. Han är väldigt disträ innan...

Så jag satsar nog på att vara där i god tid nu första gången och får försöka se det som en vanlig träning och hoppas på att det fungerar. Han blir sällan trött, snarare är det så att när dom andra börjar krokna på träningar så går han som bäst :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! Jag tycker det är svårt detta i början när man inte riktigt vet hur ens hund fungerar på tävling

Det har du verkligen rätt i, och det tar ju ett tag/ett par tävlingar innan man lärt sig hur ens hund fungerar (sen så kan ju det ändra sig under tävlingskarriären med erfarenhet och så, men hur den fungerar NU) :).

Tänk på att hela tävlingsmiljön med all nervositet och alla känslor som surrar runt i luften kan vara väldigt energisugande även för en pigg hund, så bli inte orolig om det skulle visa sig att den blir (iaf mentalt) trött av en lika lång uppvärmning som på träning inte brukar trötta ut nått ;).

Men se till att bara testa dig fram de första gångerna :). Och glöm inte, vad som än händer inne på planen och poängmässigt, att belöna din hund ordentligt efteråt för att lägga en bra minnesbild för kommande tävlingar :up:! Det är inte alla som ens kommer till start, så var stolt och glad över det :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Se på sjutton! Hunden kan göra riktigt snygga stegförflyttningar bakåt! :o
(Japp, precis det man behöver testa mitt i natten när man tränar för att tävla ettan ;))
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är min vana trogen och har aldrig tillräckligt med tid på mig på tävlingsdagen ;). Men ett par tips till, det är ju platsliggning som första moment och har man startnr 1 och det bara är en grupp på platsen så kan det hända att man känner sig lite stressad och slarvar med uppvärmningen. Gör inte det! Visst, du kan inte ta hur lång tid på dig som helst. Men du har rätt att gå av planen för att värma upp några minuter. Och när du värmer upp så är det ajabaja med pipleksaker och i vissa fall även klickers. Du får inte störa de andra som tävlar!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hej alla lydnadsproffs! Är ny inom lydnad och precis börjat träna för LK1 med min snart tvåriga flat, målet är väl att överhuvudtaget komma till start ;) Har så smått börjat med apportmomentet nu och jag undrar om ni har några tips på att få honom att sluta "rulla" apporten i munnen och hålla den i ett stadigt grepp?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Spontana tips:
- Rullar han från första sekund eller finns det utrymme för dig att belöna innan han börjar rulla?
- Omvänt lockande
- Träna in att han ska hålla emot när du drar lite lätt i apporten, brukar ge ett fast grepp
- Lägg på kommando för ett fast hållande, jag har "håll fast"
- Är det någon skillnad på rullandet beroende på om han tar upp själv från marken, får apporten från dig, är still, är i rörelse?
- Belöna från början väldigt korta sekvenser som du sen utökar allt eftersom han lär sig hålla stadigt längre
- Gör det skillnad om du tar apporten från honom eller om han får släppa själv på fri-/belöningskommando?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

När han hämtar in den, dvs i rörelse rullar han inte utan håller stadigt, det är när jag ger honom apporten rullandet börjar. Körde ett kort pass nu med omvänt lockande och tyckte mig se en förbättring, iaf så pass att jag hann belöna innan rull. Håll fast-kommando låter smart ska testa!

Tack för tips!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då skulle jag börja med det han har lätt på och där befästa ett antal strategier som du sen kan ta hjälp av när du successivt för in de delarna som är svårare!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jättebra tips fick du av MiniLi :)

Lite OT men lite kul.
Vad jag förstått kan det vara lite spännande att träna apportering med en flatte, de kan ju vara väldigt förtjusta i apportbockar har jag hört :p

Senaste tävlingen (lydnadsklass 2) vi var på var det en flatte som började apporteringen jättefint när den sprang ut och tog apporten och var på väg in men halvvägs till föraren la den sig ner och tuggade på apporten istället :D

Kl.

Vi har jobbat massor med att Kiro ska gripa apporten utan att dribbla med den innan i vinter. Det verkar ha gett resultat. Husse tog några bildserier och den här slowmotionfilmen i fredags när vi tränade:

http://www.youtube.com/watch?v=fxWve7a60Lk

Som alltid finns det saker som kan blir ännu bättre men jag är nöjd :)

Kvar att träna på nu är ingångarna. Någon som har tips på hur man får bra tryck i dem även om hunden har ett föremål i munnen? Han gör alltså väldigt fina ingångar utan något i munnen men så fort han har något i munnen så blir det inte samma tryck och oftare snett. Vi jobbar med hög förväntan men kvaliteten blir väldigt ojämn och jag gillar inte att använda för mycket hjälper. Jag vill få en hög förväntan på ingång med apport även när jag står stilla och "tråkig".
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag läser alla svar du får med intresse! Jag har också funderingar på hur jag löser apporteringen med min 1,5 år gamla korthårscollie. Han är inte förtjust att hålla apporten när han är nära mig, jag tränar på mindre föremål och spårapporter börjar gå bra nu men apportbocken håller han så löst att den ramlar ut. Han har inga problem att bära bra mycket tyngre saker annars - vi har stora vedklabbar liggandes över hela trädgården som han glatt springer omkring med :meh: - och han hämtar apporten men att hålla i den nära mig är jobbigt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jättebra tips fick du av MiniLi :)

Lite OT men lite kul.
Vad jag förstått kan det vara lite spännande att träna apportering med en flatte, de kan ju vara väldigt förtjusta i apportbockar har jag hört :p

Senaste tävlingen (lydnadsklass 2) vi var på var det en flatte som började apporteringen jättefint när den sprang ut och tog apporten och var på väg in men halvvägs till föraren la den sig ner och tuggade på apporten istället :D

:laugh:Ja, det där låter som en flat det, min har ett närmast sjukligt föremålsintresse :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Man kanske inte kan stå jättenära men du kan ju prova och se om det går att hitta ett avstånd som både möjliggör att han kommer runt men samtidigt inte kan sätta sig snett?

Eller jag vet inte. Jag kanske inte hade tänkt igenom det där tipset ordentligt :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Wiiiiie idag smäckte jag och jonna_erixon till ordentligt med våra Superhundar i elitlydnaden :D!

Jonna och Zolo gick in och knäckte alla och tog en klassvinst av 12 startande på 311 (!!) poäng, och jag och Lyxa snek till oss en tredjeplats på 298 poäng :love:! Heja oss :bump:!!

1402102.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp