Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl.

Idag blev jag riktigt glad då vi för första gången satte ihop (nästan) hela momentet ställande under gång sedan jag lärt in ett nytt kommando. Det finns lite att jobba på innan det är redo för tävling men du kan jag se att det bör fungera bra som jag har tänkt. Jag filmade lite men lyckades tydligen ta bort filmen från kameran :(

Annars jobbar vi på så gott det går med det här underlaget och vädret. Jag är ofrivilligt ledig dagtid hela januari så Kiro har fått spåra, leta och träna lydnad ganska många timmar de flesta dagarna. Linförigheten har vi tappat lite i då vi inte tränar så mycket på det under en period, dock så börjar vi få ordning på helt om vänster känns det som. Platsliggning har det inte heller blivit mycket av på ett tag.

Eventuellt så debuterar vi lkl 1 den 28 april på Linköpings BK.

I februari börjar jag jobba i Linköping så vi ska flytta dit och försöka hitta tränare och bra ställen att träna på och förhoppningsvis även träningskompisar. Jag hoppas och tror att det är en lite "bättre" hundstad än Västerås. Någon som bor eller tränar där som kan tipsa och tränare och vart det brukar vara roligast/bäst att träna?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ang vittringsapportering..

Jag tycker det är så himla svårt att hålla reda på vilken apport som är "min" när jag har lagt ut flera. Räcker att det ligger två ute så snurrar jag till det ibland.. Tips för att hålla ordning?

Jag blev helt yr bara av att titta på din film Mia, förstår inte alls hur du kunde hålla reda på vilken apport som var rätt när alla låg så nära varandra :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag bor utanför Linköping! :D

Jag har tre tränare som jag trivs väldigt bra med här. Är medlem på Linköpings Brukshundsklubb som iallafall jag tycker är väldigt bra.
Vi kan träna ihop :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ang vittringsapportering..

Jag tycker det är så himla svårt att hålla reda på vilken apport som är "min" när jag har lagt ut flera. Räcker att det ligger två ute så snurrar jag till det ibland.. Tips för att hålla ordning?

Jag blev helt yr bara av att titta på din film Mia, förstår inte alls hur du kunde hålla reda på vilken apport som var rätt när alla låg så nära varandra :angel:

Skriv på dem :)? Då är det lätt att hålla isär vilken som är vilken ;)! Sen så är det bara att öva upp minnet, typ komma ihåg att "denna gång lägger jag pinnen kl 12" om du lägger dem i cirkel, eller "nu ligger min pinne tredje från vänster" om de ligger på rad.

I "myllerhög" med pinnar huller om buller så kan jag hålla med om att det kan vara lurigt ibland att komma ihåg vilken som är vilken :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Gah jag har världens sämsta minne. Rör alltid ihop det för mig. "Den vid huset... Eller hur var det nu igen? Var det den vid busken? Eller huset? Eller busken?".. Suck :angel:

Får nog börja skriva på dem och kanske typ göra några slags markeringar i backen som inte Ila ser..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag bor utanför Linköping! :D

Jag har tre tränare som jag trivs väldigt bra med här. Är medlem på Linköpings Brukshundsklubb som iallafall jag tycker är väldigt bra.
Vi kan träna ihop :laugh:

:laugh:

Låter lovande, det som saknas mest här är just tränare som är mer inriktade på tävling. Får se om jag har tillgång till bil den första tiden, det verkar lite knepigt att ta sig till brukshundsklubben utan bil men absolut tänkte jag bli medlem där. De ser ut att ha ett intressant kursutbud också. Skulle vara väldigt kul att träna ihop. Kiro (och matte!) behöver en massa störningsträning.

Finns det några inomhushallar i närheten?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej tyvärr inga inomhushallar. Eller jo, en liten i Motala men det är en bit med bil från Linköping.
Men tävlingsinriktade tränare finns det!

Ja det är lite långt att cykla upp till LBK. Tror många väljer LHU (hundungdom) delvis därför men jag tycker de har så små och tråkiga planer. LBK har tre stora och fina planer (+ agilityplan) med belysning och alla tillbehör man kan behöva. Finns alltid plats att träna utan att trängas. Dessutom mycket kunnigt och trevligt folk som gärna kommer med tips och uppmuntran :)

Anders Svensson som jag har tränat för några gånger brukar ha privatlektioner på en stor fotbollsplan som ligger lite mer centralt till än LBK.
Helene Lindström bor en bit utanför stan så henne behöver man bil för att åka till..
Och den tredje, Ditte Andersson, är hon som har inomhushallen i Motala. En bit att åka alltså.

Vart kommer ni bo?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det finns en facebookgrupp som heter "träna hund i Linköping" och även Linköpings HU och Linköpings BK har aktiva grupper med trevliga människor att träna med :) Jag tränade mest på HU men båda ställena är trevliga. (jag flyttade därifrån i december).

Tillägg: HU har ouppvärmda innelokaler. För små för agility men funkar för lydnad och freestyle.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vart kommer ni bo?

Bra fråga :angel: Först kommer vi att bo antingen på Ulvåsavägen eller i Tornby park sen blir det där vi får tag på en lägenhet men förhoppningsvis relativt centralt eller kring Berga området. Tur att jag ställde mig i kö hos Stångåstaden när jag pluggade i Linköping, har iaf några poäng att konkurrera med. Vi hoppas på att slippa köpa något då jag än så länge bara har ett vikariat året ut.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det finns en facebookgrupp som heter "träna hund i Linköping" och även Linköpings HU och Linköpings BK har aktiva grupper med trevliga människor att träna med :) Jag tränade mest på HU men båda ställena är trevliga. (jag flyttade därifrån i december).

Tillägg: HU har ouppvärmda innelokaler. För små för agility men funkar för lydnad och freestyle.

Låter bra. Ska bara övervinna min blyghet så ska det förhoppningsvis bli bra :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du får höra av er när ni är här och vill träffas och träna :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hej!
vi bor också i Linköping och behöver träningskompisar! :laugh:
Vi har nyligen börjat träna lydnad och håller till på bland annat brukshundsklubben.

Om ni kommer bo i Berga är det ju nära och bra till brukshundsklubben :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hej!
vi bor också i Linköping och behöver träningskompisar! :laugh:
Vi har nyligen börjat träna lydnad och håller till på bland annat brukshundsklubben.

Om ni kommer bo i Berga är det ju nära och bra till brukshundsklubben :)

Kul! Jag hör av mig till dig också. Var i Linköping bor ni?

Ja närheten till stan, naturen och hundträningsmöjligheter gör att Berga är väldigt lockande. Men vi får se var vi hamnar tillslut.

Ser bara fram mer och mer emot att flytta tillbaka till Linköping. Trivdes jättebra där som student och verkar som att det kan bli minst lika trevligt att bo där som hundägare :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Värt att tänka på är att Berga inte direkt är ett område med hög status.
Personligen skulle jag hellre bo kring Eskadern/Stolplyckan/T1 om jag ville bo nära stan och nära brukshundsklubben. Kanske Majelden.
Om närhet till stan inte är lika viktigt skulle jag kolla på Haninge och Vidingsjö Där finns det typ "radhuslägenheter" som jag tycker verkar mysiga och man har ju väldigt nära till naturen. Från vidingsjö är det dessutom bara att cykla genom motionsspåren raka vägen till LBK :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Södra ekkällan finns ju också, och verkar mysigt.

Tillägg: Och för att inte bli enbart OT så har vi tränat lite lydnad idag. Bara en halv lägeskoll iof.
Fritt följ: Fin attityd, hamnar lite långt bak. Överlag tycker jag att han snarare hamnar långt bak än långt fram, men i halter får han ibland backa för att hamna rätt. Eller kan det ha med mitt sätt att göra halter på tro? Jag ska försöka filma, men några spontana tankar?
Inkallning: Fint. Stabilt sittande, kanonfin ingång! Ok tempo men inte samma bra fart som vi haft senaste tiden. Ska se om det var en engångsgrej eller om vi ska gå tillbaka och träna långa, fartiga inkallningar.
Ställande: Fin attityd, men tar några steg. Ska bryta loss och jobba på att han stannar direkt, kanske mha externbelöning?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Värt att tänka på är att Berga inte direkt är ett område med hög status.
Personligen skulle jag hellre bo kring Eskadern/Stolplyckan/T1 om jag ville bo nära stan och nära brukshundsklubben. Kanske Majelden.
Om närhet till stan inte är lika viktigt skulle jag kolla på Haninge och Vidingsjö Där finns det typ "radhuslägenheter" som jag tycker verkar mysiga och man har ju väldigt nära till naturen. Från vidingsjö är det dessutom bara att cykla genom motionsspåren raka vägen till LBK :)

Jag vet det men statusen spelar inte så stor roll. Vi bor i ett antagligen ännu sämre ansett område just nu i Västerås och det fungerar bra för oss. I Linköping bodde jag i Ryd i tre år :cool:

Närheten till stan är ganska viktig då jag kommer att jobba där och kommer att behöva cykla hem på lunchen och rasta hunden. Majelden har vi också sökt lägenhet i. De mer centrala områdena har jag antagligen för få poäng för att ha någon chans att få lägenhet i men eventuellt så försöker jag söka någon där också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp