Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Klart ni gör, ALLA som tränar mot tävling är så klart välkomna oavsett hur långt man kommit :)

Kl
Jag "råkade" visst anmäla oss till årets första tävling, blir i början av mars! Så nu får vi träna lite hårdare ;)
Försöker få det där sista 1a priset i tvåan.
Dock är det i ridhus och vi kommer nog inte kunna träna nåt i ridhus innan.. Hon brukar visserligen inte vara så miljöpåverkad, men just ridhus luktar ju extra mumsigt... Jaja, det får gå som det går :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag fick PM igår till årets första lydnadstävling 9/2 :laugh:.

Det ska vara två ringar, med en domare i vardera ringen, och omkastad momentordning :laugh:! Första gången jag tävlar en sån elittävling, hur roligt och spännande som helst ska det bli :banana:!! Nästan SM/Rankningstävlings-feeling på det, jag ska låtsas som att vi är i SM-final för att få lite extra glammiga tankar ;) :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Spännande! Vi ska också tävla 9/2, jappen och jag :) Första gången inomhus, men vi har ju varit där och tränat en hel del, så det ska nog gå bra :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi ska också tävla 9/2, det blir vår debut i lydnadstvåan och som det känns nu är jag nöjd med ett andrapris. Det är inget moment som är katastrofalt men å andra sidan inget som är klockrent heller. Jag får se den här tävlingen som ett kvitto till den heldagskurs i tävlingslydnad som jag anmält oss till som går av stapeln veckan efter. :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Funderar på att anmäla lagotton till klass 2 i vår bara för att se vad vi kommer ihåg, vad som liksom sitter i ryggmärgen - och vad skillnaden blir med de nya reglerna.
Och därefter träna vidare. Måste dock bara vara säker på platsen, för vill inte att hon går upp och vi får en varning.

Med unglabben så har jag idag tränat skiften i sitt/ligg - inte en enda förflyttning av något bakben. Och detta är något grabben bjuder på helt själv, har inte tränat det. Duktig kille! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag är så jäkla NÖJD med hur vårt fria följ har utvecklats de senaste veckorna. Inte alls perfekt eller så.. Men för oss, på vår nivå och med våra förutsättningar så är det bara grymt!

Väldigt få kontaktsläpp, bra fokus och en position som börjar bli relativt stabil.

:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag och Iver har haft tävlingspaus i 1,5 år pga karriären som slukat tiden. ;) Men nu såhär två veckor innan tävling kom jag på att vi aldrig kört vittringen i ridhus bland massa hästbajs. Hehe, en liten detalj som fallit bort ur minnet. Åtgärdat nu dock. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

I helgen har Jens och Tobias från SWDi varit hur på ön och föreläst om "spårhunden och lukterna" och "den viktiga leken"! OJ vad vi lärt oss mycket!! Här ska lekas för att få upp intensiteten rejält! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

I helgen har Jens och Tobias från SWDi varit hur på ön och föreläst om "spårhunden och lukterna" och "den viktiga leken"! OJ vad vi lärt oss mycket!! Här ska lekas för att få upp intensiteten rejält! :D

Jag är så avis! Är sjuk så jag var tvungen att avboka:(

Vad sa grabbarna?:D Snälla jag är såå nyfiken!! Ska man leka?:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är så avis! Är sjuk så jag var tvungen att avboka:(

Vad sa grabbarna?:D Snälla jag är såå nyfiken!! Ska man leka?:bump:

Nu har jag iaf en kanonbra grund för att hjälpa dig och vovven att komma igång med spår!! :)
Det kommer komma en mer ingående uppdatering med bilder, förmodligen på fb, eller på min blogg.. Men det blir nån dag i veckan när jag hinner och hjärnan vaknat igen, den är så fullproppad med information nu så jag tror den nästan lagt av :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hur sjuk är du?
Frisk snart? :)
Skulle kunna träna på tis el tors tror jag...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Såg deras fb-inlägg om att de varit på Gotland och tänkte på dig :D

Har varit på Spårhunden och lukterna föreläsningen och den var så sjukt bra, så jag förstår om du är nöjd. Hoppas du länkar till inlägget om helgen sen ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ squarepants: Tack! Ja hon är helt underbar lilla Pesten :)

I lydnaden så ska vi köra trean härnäst, om vi får till vittring och fjärr. Sen är det högre i spåret och lägre i söket nu i vår :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tjusigt! Gillar att hunden ser så glad ut.

En tanke jag har är att du har vänsterhanden över hunden hela tiden, utsträckt från kroppen. Som om du leder hunden med den handen. Är det ingen domare som reagerat på det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Är så nöjd med träningen just nu. Vi var på kurs för två veckor sedan och tränade lite tävlingsmässigt, med tävlingsledare och domare. Vi fick välja två moment och sedan gick vi igenom det inne. Jag valde linförighet och läggande. Linförighet eftersom det inte sitter klockrent och läggande eftersom jag ville veta om det är så bra som jag tror.

Läggandet är klockrent så där har vi inte tränat så mycket efter kursen. Däremot i linförigheten så har jag en massa olater för mig! Sopeciellt det där med att titta på den stackars hunden hela tiden! Inte konstigt att han hamnar bakom och sackar efter och blir osäker när jag nästan lutar mig över stackarn! Jag fick i alla fall en massa tips och det kändes lite hopplöst där ett tag ...

Men nu har jag tränat på att titta rakt fram och stäcka upp mig och det går ju hur bra som helst!! Till och med högersvängarna sitter och han flyter inte iväg utåt som han gjorde innan.

Tänk vad man kan lära sig när någon tittar på ... Vi har dessutom börjar på några moment i tvåan och jag blir lika förvånad hela tiden över hur fort den här hunden fattar galoppen.

Det enda som inte sitter i ettan nu är ställandet. Hur har ni tränat det? Backar jag så går det hur bra som helst, men så fort jag går framlänges med honom vid sidan så förstår han mig inte alls. Jag har provat att ge godis samtidigt som jag säger "stå", och då funkar det, och också utan godis, dvs liten dutt på nosen med fingret. Men så fort jag tar bort handen så smyger han med mig. Idag provade jag att säga "stanna" och då stannade han, men jag är rädd att han tror att det inte är ett definitivt stoppkommando eftersom jag har samma på promenader och då behöver han inte stå fastfrusen. Eller vad tror ni?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Externbelöning bakom?

Jag lärde in det genom att säga stanna och sen efter ett tag byta ut kommandot mot stå. För min hund verkade det inte vara någon större förvirring, dock stannar han fortfarande lite för långsamt. Kommer nog inte lära in det likadant med valpen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

När jag hade det problemet med ställandet så började jag om och tränade bara stadga ett tag.
Från stående position lockar man hunden att lämna positionen. Men så fort hunden tar ett steg, vips så försvinner belöningen.
Jag kör fortfarande detta, hoppar runt som en tok, kastar både godis och leksaker runt honom, rusar förbi i full fart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp