Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi bor i Ryd men är bilburna :laugh:

Ok, där bodde jag förut. Gillade att ha nära till motionsspåren och det finns ju ganska gott om plats att träna hund där på grönytorna mot skogen samt många ställen att gå på utan biltrafik precis bredvid :laugh: Eventuellt söker jag lägenhet där om det verkar omöjligt att få närmare stan. Pluggade på Universitetssjukhuset så har cyklat in till stan varje dag förut men nu skulle jag behöva cykla fram och tillbaka på lunchen också. Vi kommer att vara bilbruna men kanske inte de två första månaderna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har kört tvåan idag! :) Förstapris, 181,5 p, klassvinst och med det LP2!

Betyg och kommentarer (mina i parentes)
Plats: 10 (ligger kanske liiite högt i aktivitet)
Ff: 8 Tränger, hamnar före i språngmarsch
Läggande: 7,5 sakta ner (kan bättre!)
Inkallning: 9 piper, styr handen (ljud när jag lämnar och sen siktade hon på handen...)
Rutan: 10
Apportering: 8 avslut (gräns till tjuv, vilket hon nog visste när hon kom in och då strulade det)
Hopp: 10
Fjärr: 8 dk x 2 (vill tydligen inte sätta sig på första kommandot, dock ingen förflyttning vilket är ett framsteg)
Helhet: 10

Jättenöjd och känslan var bra, kul att avsluta med en 10:a på helheten. Nu kör vi på en start till i tvåan nästa vecka sen får det bli trean! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis igen! Det såg så fint ut :banana:

KL

Jag har oxå tävlat tvåan, både igår och idag. Tyvärr gjorde Salle mig otroligt orolig igår morse med att inte bete sig normalt. Han va låg och mammig. På eftermiddagen kändes han ganska normal så jag åkte men väl på plan kände jag att han inte alls va som vanligt så efter fyra moment bröt jag.

Bestämde mig för att åka iväg idag med och se hur han känns. Han betedde sig som vanligt i morse och väl på plats kändes han fin så jag provade. Tyvärr saknade han driv och engagemanget så det blev inget lysande resultat och vi nollade rutan och läggandet. Men jag är ändå nöjd för får vi 127 poäng när han inte är på topp och nollar momentet rutan som han gör 10 mässigt 9 gånger av 10 så finns 1:priset där.

Nu får han vila nån dag så får jag se om han blir sig själv igen annars får det bli en utredning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! :laugh:

*KL*

Imorgon ska vi ha en privatlektion, känns jättebra att få lite input och hjälp med de moment som strular. Det enda negativa är att vi ska vara ute och väderleksprognosen utlover -16 så jag får klä på mig ordentligt och ta med ett täcke till Rover också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis!!

Imorgon ska jag själv packa hundar, fika och träningssaker och åka och träna först ringträning och sen lydnad med labbens uppfödare. Och sen har stackars labben avslutning på kursen i vardagslydnad på eftermiddagen...

Tyvärr har sambon tenta han måste sitta med, så på förmiddagen blir det bara jag.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Låter som en rolig dag!

Kl.

Vi var en stund på brukshundsklubben och tränade idag. Det var länge sen vi var där men Kiro kände igen sig trots snön och var laddad. Blev lite allt möjligt men mest fritt följ, här en en kort film på lite av det: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i3QncPRsFCQ

Vi körde även lite hopp vilket tydligen var väldigt kul för Kiro hoppade glatt över hindret trots att han inte behövde. 1:ans hopp har aldrig varit några problem så vi har jobbat lite med 2:ans och kört med musmatta som target på andra sidan några gånger. Idag la jag även till sittkommado vilket inte var några problem. Däremot gjorde jag det lite för svårt för honom när jag försökte ta bort musmattan
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ifrågasätter lite hur det står till med förnuftet när man inte bara tillbringar en timme med att träna hund ute i femton minusgrader utan dessutom betalar för det - men det var värt varenda krona! :laugh:

Vi fick jättebra feedback på fria följet och rutan satt som en smäck, så vi tog en stund till att introducera framförgående också. Sedan blev det lite tid på slutet till att få tips med apporteringen. Fjärren visade vi mest upp för den fungerar så pass bra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Nu, kära vänner, skulle jag behöva lite hjälp i form av bilder (eller filmer) på perfekt utgångsposition/position i fotgåendet.

Vi börjar närma oss nåt som likar utgångsposition :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kanske inte helt perfekt, hon sitter liiiite långt fram, men tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd :)

396070_10151299363503463_2083134607_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Nu, kära vänner, skulle jag behöva lite hjälp i form av bilder (eller filmer) på perfekt utgångsposition/position i fotgåendet.

Vi börjar närma oss nåt som likar utgångsposition :)

Nu säger jag inte att detta är perfekt, men så här vill jag ha Lyxa i utgångsposition sett från sidan:

600109_10150865573592582_1552682464_n.jpg


Och typ så här i rörelse:

552845_10150865576967582_57824614_n.jpg


543442_10150640734767582_832686729_n.jpg


Alltså huvudet vid mitt ben, inga tassar framför mina fötter när hon sitter vid sidan, fokus upp i ansiktet på mig, luftspalt mellan oss på ca 5-10 cm. Så kan man nog summera det :D!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snygg position!

Själv har man en plog... ;)

KL
Blir itne sådär överdrivet jättemycket träning nu. Svårt att ta sig i kragen när man har fullt upp med dottern också (som fö stjäl min klicker så fort jag försöker träna hemma!:D).
Men vi försöker köra några korta pass om dagen inne, blir framförallt fjärren och apportering vi tränar. Och stegförflyttningar.
Fjärren börjar se bättre ut, poletten börjar trilla ner att hon inte ska gå framåt när jag kommenderar stå. Men än så länge står jag väldigt nära henne, just för att hon aldrig ska få en chans att kliva framåt. Kör med avståndsbelöning bakom henne.
Hon har lärt sig skillnaden på kommandona sitt/ligg/stå, nu ska vi få till alla skiftena snyggt och snabbt. Sen kommer jag sakta öka avståndet.

Igår fick hon hålla olika föremål i apporteringsträningen. Tog allt jag bad henne om, svansen går konstant så hon tycker det är kul..
Funderar om vi ska anmäla till tvåan i mars.. Men den är i ridhus. Jaja, har lite betänketid än.

Nu i februari kommer swdi hit och föreläser om spårhunden ooch lukterna och den viktiga leken! Ska bli spännande :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vad otroligt duktiga ni i tråden är, grattis till alla jättefina resultat (nya som gamla)! :banana:


Tänkte höra om det finns några västeråsare, eller några som bor i närheten, som har lust att träna ihop. Skulle vilja få ihop ett gäng som är intresserade av att träna regelbundet (åtminstone någorlunda) för instruktörer som exempelvis Niina eller Kenth Svartberg, Lena Kerje och Maria Brandel. Nivån kvittar för mig sålänge man är seriös i sin träning och har hyfsad lydnad på sin hund (så övriga slipper ha en leksugen hund i hasorna hela träningarna). Har själv tyvärr inte kunnat debutera i ettan ännu, trots att vi hade momenten färdiga redan för två år sen. Just nu finslipar vi ettans (nöter LF där vi tappat en del färdigheter) och tvåans moment samt fjärren i trean. LP1 och start i tvåan planeras att fixas i sommar. Hoppas på att det finns någon/några, jag känner nämligen inte en enda kotte som sysslar med just tävlingslydnad.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag håller till ca 45-50 min med bil från Västerås, så om det blir åt Sala-hållet skulle jag nog vara intresserad.
Min är dock än så länge leksugen, men han får väl hållas i koppel tills han lärt sig att man inte får störa andra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad roligt! :) Man kan ju åka halva vägen var ifall det finns något bra ställe att träna på i sådana fall, eller så kan man hålla till i Västerås ena gången och andra mot Sala till, så slipper man åka varje gång.

Äsch, i början får man väl räkna med att hundarna är nyfikna på varandra och att de kan springa fram.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Orkar inte skriva allt igen så jag kopierar helt enkelt från bloggen:

Dagens träning med Troja gick så jäkla bra, så jag bara måste få dela med mig :D

Vi har haft ett litet break i lydnadsträningen Troja och jag, eller ja...kind of i alla fall.

Vi har kört korta pass inomhus bara.

Så idag kände jag att det var dags. Nu skulle vi ta ett pass ute! Och känna av de moment som strulat tidigare men vi inte kunnat träna inne, och se om det som fungerar inne även fungerar ute.

Började med att ställa ut en ruta. Använde mig inte av några band då de band jag har är vita och ändå inte skulle synas i snön. Dock blev det ju upptrampat snö som ett band runt istället.

Började med lite fritt följ och jag är relativt nöjd. Vänstersvängar måste vi ta tag i igen, då jag svänger för fort utan att förbereda henne, plus att hon slarvar med att följa med med bakdelen. I övrigt kändes hon kanonfin!

Körde på med lite sättande under marsch. Detta var jag lite spänd för då vi endast tränat det inne och ganska nyss har börjat med det, och hon kan ibland strunta i att lyssna ordentligt på mitt kommando, om jag säger ligg eller stanna... Eller som nu, ett nytt kommando (nåja, i det sammanhanget) SITT.... Men jodå! Körde två snabba repetitioner med henne framför mig och jag backandes, sen vände jag upp åt rätt håll, och visst sätter hon sig!! :D Tycker det ser ut att hon faktiskt gör det så snabbt som det är möjligt för henne..

Så var det då dags... Rutan krånglade för oss de senaste träningarna i höstas, sista tävlingen nollade hon den.. Börjar förbereda henne som vanligt, sätter henne och riktar in henne. Kommenderar och hon springer utan tvekan rakt in och stannar på mitt kommando!! WIHOOOOOO!!! Tre gånger repeterade vi, och det gick bara bättre och bättre :D

Sen provade vi lite apportering. Eller ja, en del av apporteringen i alla fall. Ingångarna är det vi har svårast för så jag satte henne, gav henne apporten och sa åt henne att hålla och stanna. Kallade in och gav tydlig hjälp med handen vid ingången. Klockrent. YES! Kommer fortsätta med relativt tydliga hjälper ett tag för att sen trappa ner när hon börjar kännas säkrare.

Och så körde vi lite fjärr. Den har vi tränat ganska mycket på inne, med sitt/ligg/stå. Första gången ute idag, med alla tre kommandona. Och jo, jag är nöjd! Helt perfekt är det inte, men det duger alldeles utmärkt! Än står jag väldigt nära henne, men jag tar det sakta med att öka avståndet, hon ska förstå att hon inte ska röra sig framåt. Kör med avståndsbelöning bakom henne så att hon inte har någon dragning framåt.

Provade också inkallning med ställande, mest för skojs skull. Det är inget moment vi tränat särskilt mycket då vi hade stora problem med det en gång för länge sen när vi skulle börja med det... Tog upp det några träningspass i höstas igen bara.. Så gissa om jag blev förvånad när hunden tvärnitar på mitt kommando! :-O

Haha, körde tre gånger med ökat avstånd mellan oss, hon stannade VARJE gång! Yiiippiiiiieeeee!!!

Nu är vi på gång känns det som :D :D :D

Ursäkta långt inlägg:o:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att det går bra!

KL

Själv har jag haft fokus på fritt följ den senaste tiden. Det börjar kännas ganska bra!
Har kunnat utöka "kedjan" alltså längre episoder innan belöning både vid uppvärmning och längre in i passet. Kör mycket språngmarsch inkl alla vändningar.

Hon håller ihop riktigt bra. Stundtals tappar vi positionen men för det mesta är det helt ok. Hon skulle nog fortfarande kunna vara liiite längre bak men sett från tidigare så är det en klar förbättring.

dsc_0025-red.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp