Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Kl
Orkar inte skriva allt igen så jag kopierar helt enkelt från bloggen:
Dagens träning med Troja gick så jäkla bra, så jag bara måste få dela med mig
Vi har haft ett litet break i lydnadsträningen Troja och jag, eller ja...kind of i alla fall.
Vi har kört korta pass inomhus bara.
Så idag kände jag att det var dags. Nu skulle vi ta ett pass ute! Och känna av de moment som strulat tidigare men vi inte kunnat träna inne, och se om det som fungerar inne även fungerar ute.
Började med att ställa ut en ruta. Använde mig inte av några band då de band jag har är vita och ändå inte skulle synas i snön. Dock blev det ju upptrampat snö som ett band runt istället.
Började med lite fritt följ och jag är relativt nöjd. Vänstersvängar måste vi ta tag i igen, då jag svänger för fort utan att förbereda henne, plus att hon slarvar med att följa med med bakdelen. I övrigt kändes hon kanonfin!
Körde på med lite sättande under marsch. Detta var jag lite spänd för då vi endast tränat det inne och ganska nyss har börjat med det, och hon kan ibland strunta i att lyssna ordentligt på mitt kommando, om jag säger ligg eller stanna... Eller som nu, ett nytt kommando (nåja, i det sammanhanget) SITT.... Men jodå! Körde två snabba repetitioner med henne framför mig och jag backandes, sen vände jag upp åt rätt håll, och visst sätter hon sig!!
Tycker det ser ut att hon faktiskt gör det så snabbt som det är möjligt för henne..
Så var det då dags... Rutan krånglade för oss de senaste träningarna i höstas, sista tävlingen nollade hon den.. Börjar förbereda henne som vanligt, sätter henne och riktar in henne. Kommenderar och hon springer utan tvekan rakt in och stannar på mitt kommando!! WIHOOOOOO!!! Tre gånger repeterade vi, och det gick bara bättre och bättre
Sen provade vi lite apportering. Eller ja, en del av apporteringen i alla fall. Ingångarna är det vi har svårast för så jag satte henne, gav henne apporten och sa åt henne att hålla och stanna. Kallade in och gav tydlig hjälp med handen vid ingången. Klockrent. YES! Kommer fortsätta med relativt tydliga hjälper ett tag för att sen trappa ner när hon börjar kännas säkrare.
Och så körde vi lite fjärr. Den har vi tränat ganska mycket på inne, med sitt/ligg/stå. Första gången ute idag, med alla tre kommandona. Och jo, jag är nöjd! Helt perfekt är det inte, men det duger alldeles utmärkt! Än står jag väldigt nära henne, men jag tar det sakta med att öka avståndet, hon ska förstå att hon inte ska röra sig framåt. Kör med avståndsbelöning bakom henne så att hon inte har någon dragning framåt.
Provade också inkallning med ställande, mest för skojs skull. Det är inget moment vi tränat särskilt mycket då vi hade stora problem med det en gång för länge sen när vi skulle börja med det... Tog upp det några träningspass i höstas igen bara.. Så gissa om jag blev förvånad när hunden tvärnitar på mitt kommando! :-O
Haha, körde tre gånger med ökat avstånd mellan oss, hon stannade VARJE gång! Yiiippiiiiieeeee!!!
Nu är vi på gång känns det som
Ursäkta långt inlägg