Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade "stå" först, men jag har också det kommandot för när han ska ställa sig från sittande eller liggande, så jag bytte till "stanna".
I vardagen har jag "vänta".
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har haft ett gäng goa träningspass med våra härliga träningskompisar (både i brukset och tävlingslydnaden). Igår hade vi ett SUPERPASS där vi fick till massa fina detaljer OCH fart (har haft lite problem att få tryck i konskicken, mest inomhus) och så givetvis lite puckogrejer, som alltid :D!

Fick bl.a. till tre asfina elitvittringar med galopp både ut och in (brukar annars få trav in) som kändes SÅ bra i kroppen! Dock blev det inte lika bra den sista gången i minikedja.... ;)

Minipeppkedja: Hopp metall - vittring

Fick även till jättefin känsla i nästa minikedja:

Minipeppkedja: Fotgående - konskick - rutskick - nedläggande till fjärr

Idag ska vi ner till Halmstad Hundarena och köra två timmar där, hoppas på lika bra känsla som igår :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Jag kommer att stryka oss från lördagens tävling. I söndags började Rover halta på träningen, förmodlingen en sträckning som visade sig på ridhusets sandunderlag. :( Det har blivit vila och koppelpromenader med täcke på nu och även om han inte visat några riktiga tecken på hälta jag vill inte ta några risker. Det kommer nya tävlingar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Jag kommer att stryka oss från lördagens tävling. I söndags började Rover halta på träningen, förmodlingen en sträckning som visade sig på ridhusets sandunderlag. :( Det har blivit vila och koppelpromenader med täcke på nu och även om han inte visat några riktiga tecken på hälta jag vill inte ta några risker. Det kommer nya tävlingar.

Tråkigt! Men du har så rätt, nya tävlingar kommer alltid (särkskilt lydnad, det är ju massa varje helg!)

Krya på sig Rover :bump:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Rover hälsar att matte är skittråkig, att det är fånigt med täcke och att han vill springa i snön och träääääna!!! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men vad tråkigt! Hoppas han piggnar på sig snabbt :) Låter iaf lovande att han tycker matte är skittråkig! :D

Miao: tack!! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tjusigt! Gillar att hunden ser så glad ut.

En tanke jag har är att du har vänsterhanden över hunden hela tiden, utsträckt från kroppen. Som om du leder hunden med den handen. Är det ingen domare som reagerat på det?


Jag har bara kört två tävlingar med henne, hon omplacerades till mig i september, men på de två så har ingen nämnt det. Ska jag gå naturligt (som det står i Reglerna) så blir det nog så med handen. Ska jag ha den stilla måste jag ha den framför eller bakom henne och det blir väl inte så naturligt med en stilla hand. Vill helst undvika att slå till henne i huvudet med handen när vi går ;)
Men ska tänka på det och se om jag kan göra annorlunda.

Vad tycker ni andra om vänsterhanden/armen?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har bara kört två tävlingar med henne, hon omplacerades till mig i september, men på de två så har ingen nämnt det. Ska jag gå naturligt (som det står i Reglerna) så blir det nog så med handen. Ska jag ha den stilla måste jag ha den framför eller bakom henne och det blir väl inte så naturligt med en stilla hand. Vill helst undvika att slå till henne i huvudet med handen när vi går ;)
Men ska tänka på det och se om jag kan göra annorlunda.

Vad tycker ni andra om vänsterhanden/armen?

Jag tycker inte att det ser konstigt ut med din vänsterarm (har sett mååååånga som sett MYCKET konstigare ut, t.ex haft vänsterarmen ut typ 90 grader ;) ). Ibland kanske den ser lite, lite konstigt buren ut, men det är ju som du säger, du måste ju undvika att slå henne i huvudet och då måste man ju hitta ett bra läge för handen!

Eftersom du pendlar handen naturligt fram och tillbaka och inte håller den helt still utanför kroppen (DÅ hade det sett ut som du ledde henne) så tycker jag att det ser naturligt ut :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktiga Lyxa!

Nu känner jag ju inte Lyxa men jag tror vid vittringen, att eftersom du har bollen i handen så väntar hon på ett varsågod (eller vilket slut ord ni har), när hon plockat pinnen, när det inte kommer ngt ord blir hon lite osäker och avvaktar.

Eller vad tror du? Alltid kul att fundera på varför de gör saker som man inte förväntat sig :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skönt att höra, ska tänka på det och försöka få det ännu mer naturligt! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Duktiga Lyxa!

Nu känner jag ju inte Lyxa men jag tror vid vittringen, att eftersom du har bollen i handen så väntar hon på ett varsågod (eller vilket slut ord ni har), när hon plockat pinnen, när det inte kommer ngt ord blir hon lite osäker och avvaktar.

Eller vad tror du? Alltid kul att fundera på varför de gör saker som man inte förväntat sig :)

Jo, jag tror det med :)! Jag har nog råkat belöna ett par gånger lite tidigt efter att hon gripit pinnen, just för att vi jobbat med snabba gripanden och fart in. Så då slog det lite tilt i huvudet på henne och hon väntade på beröm :D! Så idag ska vi köra vittring med lite senare beröm och belöning ;)!!

Är ändå sjukt nöjd med hennes vittring, hon har inte EN ENDA gång kommit in med fel pinne sen momentet blivit befäst, vare sig på träning eller tävling :love:. Sen alla andra småsaker kan man ju pilla med när de falerar ;).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snabb att lära, då blir det lätt både rätt och fel! ;) Låter bra att du har en plan för det på dagens träning.

Härligt! Här jobbar mallehjärnan snabbt och alla pinnar man ser ska man plocka. Gjort som du visade på filmen, när hon får leta så gör hon det bra - men ser man dom MÅSTE man plocka ALLA. Hjälper inte att halvgömma dom, alla ska ändå in, eller första bästa man ser. Suck! Funderar på att köra det inne i mörkret... Fler tips?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Snabb att lära, då blir det lätt både rätt och fel! ;) Låter bra att du har en plan för det på dagens träning.

Härligt! Här jobbar mallehjärnan snabbt och alla pinnar man ser ska man plocka. Gjort som du visade på filmen, när hon får leta så gör hon det bra - men ser man dom MÅSTE man plocka ALLA. Hjälper inte att halvgömma dom, alla ska ändå in, eller första bästa man ser. Suck! Funderar på att köra det inne i mörkret... Fler tips?

När Lyxa var som mest plockig i början av inlärningen så tog vi till ett gammalt, beprövat knep: Jag spikade fast de ovittrade i marken så hon inte kunde plocka upp dem :D!!

Där hade man återigen hjälp av att ha en snabbfattad hund som vill ha snabbaste vägen till belöning, efter bara 2-3 gånger fattade hon att det inte hjälpte om hon var på och ryckte i de som inte luktade något, men om hon hittade den vittrade och plockade den = jackpot!! Sen så kunde jag ta bort tältpinnarna som höll fast vittringsapporterna igen :).

Sen finns ju post-it träningen som bl.a. Klickerklok och Klickersmart beskriver bra med text och film. Det är dock en metod som jag inte orkar med att testa på själv, jag är för lat :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag började den med flatten, men nej inte en gång till. Esta är klickertränad, till den grad att hon fattar att klicket betyder - det är rätt du får snart belöning - men hon är inte körd med någon slags shejping. Tar inga egna initiativ, trots försök. Så jag är med för lat för det :D

Får ta till det beprövade gamla tricket :) Tack!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har haft ett gäng goa träningspass med våra härliga träningskompisar (både i brukset och tävlingslydnaden). Igår hade vi ett SUPERPASS där vi fick till massa fina detaljer OCH fart (har haft lite problem att få tryck i konskicken, mest inomhus) och så givetvis lite puckogrejer, som alltid :D!

Fick bl.a. till tre asfina elitvittringar med galopp både ut och in (brukar annars få trav in) som kändes SÅ bra i kroppen! Dock blev det inte lika bra den sista gången i minikedja.... ;)

Minipeppkedja: Hopp metall - vittring

Fick även till jättefin känsla i nästa minikedja:

Minipeppkedja: Fotgående - konskick - rutskick - nedläggande till fjärr

Idag ska vi ner till Halmstad Hundarena och köra två timmar där, hoppas på lika bra känsla som igår :banana:!


Vittringarna var riktigt snygga! Hon har ett jättefint urval och galoppen in med pinnen satte pricken över i:et. Jättepeppig Lyxa igår! :laugh:
----------------------------------------------------------

Jag och Iver körde bla två kedjor igår. Först sättande under gång-inkallning-ruta och sen vittring-fjärr.
Sättande under gång och inkallning med ställande har jag inget att klaga på (glömde reflektera de momenten efteråt så ni som stod brevid får gärna flika in :) ), farten till rutan är på max, bra placering, däremot är han så taggad att han ibland glömmer bort att man inte ska springa till matte när TL ropar "kalla in". ;)
Jag ska nog inte köra rutan som helhet så värst mycket just nu innan tävlingen utan kanske dela upp det i rutskick och inkallning från ligg i rutan.

I vittringen har han i normala fall ett bra söksystem men igår var han lite virrig, i det momentet försöker vi balansera det här med fart kontra tugg. Dämpar jag för mycket blir han tveksam i urvalet och höjer jag honom kastar han runt pinnen i munnen på vägen in.
Slutligen fjärren, i helhet har han normalt bra skiften, men där ska vi lägga fokus på första skiftet nu. Om det blir uppsitt som första skifte efter att vi kört ett helt program på tävling så kan det bli lite klurigt, stå är mycke lättare. Jag ska öva på min allra ljusaste falsett och försöka pipa upp honom i sitt. :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vi har precis kört ett pass vittring här i vardagsrummet.

Liten vit gjorde jättefint. Han fick köra några skick med ovittrade pinnar + min som jag hållit i ca 5 sekunder, och vittrade (husses lukt) pinnar och min (5 sek). Pinnarna var använda innan, men kokade och legat ute ca 1-2 veckor. Inga problem någonstans, jobbar mest på ingång utan tugg....

Grimm fick börja med köra med vittrade pinnar + återanvända (kokade, vädrade) som jag hållt i 3-5 sek. Inga problem. Sedan fick han träna på helt nya oanvända pinnar som jag hållt i ca 5 sek. Svårt!

Han jobbar däremot jättefint, han plockar inte upp någon fel pinne, utan letar och letar och letar, men hittar inget. Flera gånger bröt jag honom och berömde för gott försök, vilket känns bra. Han kan annars bli stressad och ledsen när det inte blir rätt, men jag lyckades hålla honom glad, och vi lyckades komma överrens om att pinnen faktiskt fanns där..

Svårt var också med vittrade jenga-pinnar med, de vill han gärna plocka upp om det blir lite svårt. Jag lärde in vittringen med dom, så han tar gärna dom om det blir svårt..

Grimms problem består antagligen i att han inte helt 100% förstått vad det är han letar efter. Mina egna pinnar luktar ju ofta lite av oss iaf, de har åkt i bilen, i träningsväskan, jag har tagit i dom innan, och när det saknas, i kombination med att jag håller mkt kort stund i pinnen, blir han lite osäker..

Bara att jobba på! Tur att jag tycker vittringen är ett så kul moment att nöta :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag som inte gillar vittringen så värst mycket.... Lånar du Esta en vecka och lär henne så slipper jag kanske träna det sen? ;)


Sami är för himla duktig!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag som inte gillar vittringen så värst mycket.... Lånar du Esta en vecka och lär henne så slipper jag kanske träna det sen? ;)


Sami är för himla duktig!

Jag tror inte jag kan träna hundar som inte kan frishejpas :o Har funderat över det flera gånger, och jag kan inte komma på någonting som Grimm kan som inte är frishejpat från början :p


Edit: Sami är bäst!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha, då kommer du bli gråhårig innan Esta börjar tänka själv ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp