Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Jag tycker att bedömningen i elit känns väldigt ojämn. Har sett flera hundar där det delas ut bra betyg (9-10) på hundar som tar några travsteg till både konen, vittringen och metallen utan att det dras för travstegen. Vilket kanske inte är så jättekul för dom som jobbar med tempot och har galopp alla sträckor och landar på samma betyg.
Det är ju tyvärr sånt som man får räkna med i bedömningssporter. Ibland blir man uppdömd och ibland blir man nerdömd, vissa domare ger en 10:a där någon annan skulle ge max en 8:a. De har ju regelverket att gå efter, men sen har de ju sin egna "fria bedömning" till viss del.
Jag själv (och det tror jag är många andra med mig, jag kan nog inte vara ensam om detta
) har fått ett par 10: or som jag inte hade gett mig själv om det var jag som bedömde. Ex skick till kon som blivit avsaktande i slutet, där hade jag själv dragit för "växlar tempo" mellan 0,5-1 poängs avdrag, beroende på hur stor växlingen är .
Jag har frågat ett par om hur det kan komma sig att man kan få en tia på ett sådant utförande, och har då fått till svar att det inte står uttryckligt i reglerna att det ska vara galopp ut till konen, och att en hund som distinkt rör sig i riktning mot konen utför beteendet korrekt. Rätt eller fel åsikt tänker jag inte säga något om, men det är en av förklaringarna jag fått
.
Men som sagt, det varierar från domare till domare (vad man än tycker om det). Också rätt knäckande när det är sådan skillnad mellan en "vanlig" elittävling där vissa har 10: or genom hela programmet, och sen ser man samma ekipage på topp på SM och då har de typ 7,5-8 i betyg på exakt samma utförande
.
Jag tycker (och det är på G att bli så) att man behöver skärpa upp betygskriterierna och få domarna att vara snålare med 10: or, genom ALLA klasser. En 10:a ska ju vara ett PERFEKT utförande, och det är det faktiskt få som har.... En 8:a i snitt är ju det som behövs för att få ett 1:a pris, så 8:ans värde borde höjas bland lydnadsfolket, nuförtiden verkar det nästan som att folk tycker att det är DÅLIGT att få en 8:a, när detta betyder ett excellent utförande!
Det kom ut ett väldigt intressant dokument med minnesanteckningar från den senaste lydnadsdomarkonferansen för ett tag sen, där de diskuterade just utföranden av moment och poängsättningar. Tyvärr är länken bruten nu när SBK gjort om sin sida, men om den läggs upp igen så kan man gå in där och läsa mer detaljer
.