Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Några tankar?
Jag tycker att bedömningen i elit känns väldigt ojämn. Har sett flera hundar där det delas ut bra betyg (9-10) på hundar som tar några travsteg till både konen, vittringen och metallen utan att det dras för travstegen. Vilket kanske inte är så jättekul för dom som jobbar med tempot och har galopp alla sträckor och landar på samma betyg.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker att bedömningen i elit känns väldigt ojämn. Har sett flera hundar där det delas ut bra betyg (9-10) på hundar som tar några travsteg till både konen, vittringen och metallen utan att det dras för travstegen. Vilket kanske inte är så jättekul för dom som jobbar med tempot och har galopp alla sträckor och landar på samma betyg.

Det är ju tyvärr sånt som man får räkna med i bedömningssporter. Ibland blir man uppdömd och ibland blir man nerdömd, vissa domare ger en 10:a där någon annan skulle ge max en 8:a. De har ju regelverket att gå efter, men sen har de ju sin egna "fria bedömning" till viss del.

Jag själv (och det tror jag är många andra med mig, jag kan nog inte vara ensam om detta ;) ) har fått ett par 10: or som jag inte hade gett mig själv om det var jag som bedömde. Ex skick till kon som blivit avsaktande i slutet, där hade jag själv dragit för "växlar tempo" mellan 0,5-1 poängs avdrag, beroende på hur stor växlingen är .

Jag har frågat ett par om hur det kan komma sig att man kan få en tia på ett sådant utförande, och har då fått till svar att det inte står uttryckligt i reglerna att det ska vara galopp ut till konen, och att en hund som distinkt rör sig i riktning mot konen utför beteendet korrekt. Rätt eller fel åsikt tänker jag inte säga något om, men det är en av förklaringarna jag fått :).


Men som sagt, det varierar från domare till domare (vad man än tycker om det). Också rätt knäckande när det är sådan skillnad mellan en "vanlig" elittävling där vissa har 10: or genom hela programmet, och sen ser man samma ekipage på topp på SM och då har de typ 7,5-8 i betyg på exakt samma utförande :p.

Jag tycker (och det är på G att bli så) att man behöver skärpa upp betygskriterierna och få domarna att vara snålare med 10: or, genom ALLA klasser. En 10:a ska ju vara ett PERFEKT utförande, och det är det faktiskt få som har.... En 8:a i snitt är ju det som behövs för att få ett 1:a pris, så 8:ans värde borde höjas bland lydnadsfolket, nuförtiden verkar det nästan som att folk tycker att det är DÅLIGT att få en 8:a, när detta betyder ett excellent utförande!

Det kom ut ett väldigt intressant dokument med minnesanteckningar från den senaste lydnadsdomarkonferansen för ett tag sen, där de diskuterade just utföranden av moment och poängsättningar. Tyvärr är länken bruten nu när SBK gjort om sin sida, men om den läggs upp igen så kan man gå in där och läsa mer detaljer :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, jag var på föreläsning för Thomas Lundin nyligen där han pratade om internationella regler och vad som, förhoppningsvis, är på väg in även för oss i Sverige samt poängsättning av redan inspelade ekipage. Väldigt givande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Nu har jag testat lite här. Vittringspinnens placering under tävling alltså.

I BHn - Helt omöjligt med alla lager kläder att ens ta sig in på huden.
I byx/troskanten - Funkade fint men tog en stund att håva upp. :D
I mössan - Öppnade upp en kanal av kall luft som strömmade in, brr.
I handflatan i fingervanten - Perfekt! :laugh:

För övrigt är jag otroligt nöjd med dagens träning. Framförallt vittringen, galopp ut, bra sortering bland massor av hästbajs som medveten utmaning och sen galopp in med bara något litet omtag.
20130212-161602.jpg


Även hakan i backen under platsliggningen gick suveränt! Det är squarepants fina Zipper som ligger brevid. :)
20130212-161512.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Funderar.... Är det tillåtet att ha den i vanten? Tänker att man väl inte får ha den i handen UTAN vante, är det då okej om man har vante..?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Såg deras fb-inlägg om att de varit på Gotland och tänkte på dig :D

Har varit på Spårhunden och lukterna föreläsningen och den var så sjukt bra, så jag förstår om du är nöjd. Hoppas du länkar till inlägget om helgen sen ;)

Får ju inte länka till bloggen men de som är nyfikna kan gå in på min profil och därifrån klicka sig vidare till min blogg, finns nu en sammanfattning om spårhelgen med SWDi där :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Igår fick jag och Lyxa vårt andra 1:a pris i eliten :love::banana:!

2a-1apris.jpg


Kopierar från bloggen:

Dagens tävling för Kungsbacka BK blev en (onödigt ;) ) spännande upplevelse då Lyxa gjorde det snygga konststycket att LÄGGA sig ner på sittandet i grupp, EN sekund innan tiden var slut :p ! Med 30 poäng bort från start (och en FET mental notering att inte glömma att träna uthållighet i sittandet) så var det bara att ladda om, glömma misstagen och gå in och försöka få fram en bra känsla (och kanske bra poäng) på de andra momenten.

Och vi lyckades! Poängmässigt precis på rätt sida strecket (259 poäng) men känslomässigt SKYHÖGT ÖVER :D ! Vi hade SJUKT kul inne på planen och Lyxa var engagerad, glad och pepp hela vägen. Härliga, härliga hund!!

Jag hade två resultatmål denna tävling, resten ”sket jag vilket” hur det gick med dem ;) :

◾Hitta rutan

◾Utför fjärren utan låsningar


Och jag fick vad jag önskade, och lite mer. Vad sägs om att vi blev tilldelade 10 poäng på dessa moment OCH på fotgåendet OCH inkallningen :D ?!? Fantastiska, härliga Lyxa!!

En TIA på fjärren, det gjorde hela min dag! Det fick mig att snabbt glömma småsakerna som krånglade, som att det blev en massa omdirigeringar i dirapp (men EXTRA bra att hon tog dem så bra och att hon tillslut kom fram till apporten!), att hon tappade vittringspinnen och att hon missade sittandet i zätat (som hon kunde perfekt alla gånger under uppvärmningen ;) ).

Dagens poäng blev:
◾Sittande i grupp: 0 (lägger sig)
◾Platsliggning: 9,5 (rör sig)
◾Fotågende: 10
◾Zätat: 7 (missar skifte)
◾Inkallning med stå och ligg: 10
◾Rutan: 10
◾Dirigeringsapportering: 8 (många kommandon)
◾Hopp metall: 8 (islag)
◾Vittring: 7 (tappar pinne)
◾Fjärr: 10

Och så här såg det ut:

Sittande i grupp

Platsliggning

Fritt följ

Zätat

Inkallning med stå och ligg

Rutan

Dirigeringsapportering

Hopp metall

Vittringsapportering

Fjärrdirigering
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ ni andra

TACK för grattisar :bump:!! Jag var SÅ nöjd med gårdagens känsla, det var grymt roligt!!

Lite svettigt att tänka på det, men hemlig har rätt, nu har vi championatet inom räckhåll :eek::D:crazy::love:! Jäkligt kul när det går så bra med första brukshunden :banana:!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Och framförallt till fjärrenpoängen, som ni jobbat med det :)

kl
Här har vi också gjort framsteg. Fjant har bjudit på utgångsposition utan kloss och den äldre fjanten är glad och peppad på träning. För att vara lite på samma nivå sådär :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp