Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Även jag har gått kurs för Ditte i just fotgående och tyckte hon var jättebra :)! Så ni kommer nog få med er massa bra tips hem ni som ska gå :bump:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag fick massor av matnyttiga tips och massa inspiration!

Framför allt blev vikten av grundträning tydlig. Man vill ju gärna tro att man kommit förbi den delen, men det har vi inte. Dessutom är det alltid bra att gå tillbaka då och då.

Idag har vi tränat bakdelskontroll, dels genom snurrar (eller i hästspråk: framdelsvändningar) och dels genom att backa upp ett trappsteg.
Backningen gick mycket bättre än förväntat, har testat förut utan att lyckkas, men nu fattade han direkt.
Framdelsvändningarna var lite svårare, men gick bra så länge matte snurrade med.

Massa ny energi och träningsmotivation :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi var på inomhusträning igår och fick till så HIMLA bra träning :love:! Gruppmoment, kryp, tungapport, konskick, gripa/hålla vittringspinne och komma in i fart, dirigeringsapportering med störning (GRYMT!) och rutskick med störning.

Det senaste fick vi även en lite filmsnutt på... ;). Notera gärna min träningskompis Ivipivi vid rutbandet :D!

Bästa, superfokuserade Lyxa!! (Va konstigt att se sig själv nämnas som Ivipivi föresten, jag är själsligt kvar i mitt gamla nick Lilljessicah ;) )
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Ibland går det bara för jävla bra rent ut sagt :D
Dagens träningspass var precis så jag hoppas jag kan få till det på tävling ;)
Fria följet börjar ta sig, även vä-svängarna. Hon är själv plötsligt mer noggrann med positionen.
Läggande körde jag bara en gång då hon la sig blixtsnabbt och utan tvekan (hon har ju blandat ihop sättande och läggande annars senaste tiden..).
Rutan har hon börjat tycka är riktigt kul och RUSAR ut! Körde två skick där rutan var placerad när vi kom ut, la henne sedan bakom en buske medan jag flyttade på rutan. Ville se om hon bara vant sig vid att den står på ett ställe då jag haft rutan ståendes på ett och samma ställe flera pass.
Hon sprang fortfarande ut i samma fart även om hon stannade lite fööööör tidigt (dock fortfarande innanför, men det var vekligen PRECIS innanför ;) ), så kommenderade rutan en gång till, mest för att se vad hon gjorde... Hon tittade lite på mig, såg sig omkring och gick några steg in men samtidigt åt sidan. Men det var jag nöjd med! Stannade henne en gång i rutan när hon stog långt på sidan medvetet också, just för att testa om det gick att korrigera in henne snett, gick kanonbra det! :D
Sen apporten... körde igen med långlina fäst i apporten för att snabbt kunna hala in den ifall hon inte grep den på en gång. Så första kastet drog jag tillbaka den då jag tyckte hon hade för dåligt engagemang. Andra gången hade hon bättre fart ut och tog den på en gång OCH viftade på svansen!!:eek::D För första gången på länge tyckte hon det var ROLIGT att apportera! Så nu ska vi hålla igång den känslan!
Körde även fjärr sitt/ligg på olika avstånd, snabba säkra skiften varje gång!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kuuul!

Även vi hade ett wowpass här ikväll. Efter vila och tråkigheter efter att ha blivit påflugna förra veckan kickade vi igång med ett hejdundrande lydnadspass!
Allt kändes fint ikväll verkligen. Maxfart i alla springmoment, snabba utföranden av sitt u gång, ställande i inkallningen, stanna-ligg i rutan osv. INTE ett enda tugg eller tandmärke på vittringen?! Lycka!

Här kommer ett av kvällens två fria följ. Mest nöjd med stegförflyttningarna till vänster vid andra tillfället, "knixen" han gör i vänstersvängarna och de två raksträckorna mot kameran. Men känslan var verkligen wow hela tiden idag! :love:

Iver fritt följ
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hihihihi man blir ju så GLAD av att se er!!! Ser jättefint ut!

Tack! Nu blir jag glad! :laugh:

Ska försöka få in de andra filmerna ikväll. Nackdelen med att filma själv är att man hamnar ur bild så mycket. Hehe
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hihihihi man blir ju så GLAD av att se er!!! Ser jättefint ut!

Håller med! Iver har en himla härlig attityd!

KL

Vi var ute igår och tränade lydnad på första gången på typ 2-3 veckor. Det är då jag märker hur stora framsteg vi verkligen har gjort. För ett år sedan skulle hon ALDRIG kunnat hålla ihop så fint efter ett långt uppehåll, nu kändes det som om vi aldrig gjort något annat än att träna. Min fina :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har haft ytterligare ett bra pass! Träffade en kompis utanför Biltema (massor med störning!) och det gick såååå bra! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Framför allt blev vikten av grundträning tydlig. Man vill ju gärna tro att man kommit förbi den delen, men det har vi inte. Dessutom är det alltid bra att gå tillbaka då och då.

Precis min reflektion också.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl på mig själv.
Vad ute på klubben och tränade för första gången idag, med välbehövlig störning. Märks att Stoja inte är van vid störningen men hon jobbar så fint ändå! :love: Störningspåverkad Stoja= lite skall och korta kontroller på omgivningen. Stannar hos mig, fokus på mig i övrigt. Jobbar fint. Underbara lilla valp vad jag börjar bli bortskämd.
Grundövningar och shejpa in ligg. Det förstnämnda med varierande framgång men men.

Sigge fick lite grundövningar, lite attitydträning i fotgåendet och exprimenterande med nya belöningstekniker. Måste få in lite bättre rutiner för honom, han hamnar lite i skymundan träningsmässigt och jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det börjar se riktigt, riktigt fint ut Line! Heja dig och finaste Ila :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Oj vad långt ni kommit!!!!
Ser jättefint ut!! :)

Det börjar se riktigt, riktigt fint ut Line! Heja dig och finaste Ila :love:!

Åh tack båda :laugh:

Ila har liksom landat ännu mer nu över vintern. Hon är inte alls sådär gaaaaalen som hon var tidigare vilket gör att hon kan fokusera bättre.
Dock saknar jag ibland galenskapen för jag tycker att hon börjar tappa lite fart i vissa moment men det får vi försöka jobba upp igen :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har haft ytterligare ett bra pass! Träffade en kompis utanför Biltema (massor med störning!) och det gick såååå bra! :D

Kul att det gick bra! Säg till nästa gång, vi bor på promenadavstånd därifrån några veckor framöver ;)

Kl.
Vi tränade för en instruktör förra helgen. Även om just det tillfället var näst intill katastrofalt med trött hund både i kroppen och huvudet på nytt ställe med massor av störning så fick vi en del användbara tips. Två gånger sedan dess har vi tränat på apporteringen som alltid har varit ett ganska jobbigt moment då Kiro alltid vill undersöka det han ska hålla i munnen innan han griper samt att han trott att apporten är en tasstarget när den ligger på backen :crazy: Nu griper han mycket bättre och det verkar som han fattat att tassarna inte ska vara på apporten. Dock har han blivit så laddad att han tjuvstartar men hellre jobba bort det än ha en hund som inte griper ordentligt eller puttar iväg apporten med tassarna.

Några bilder från idag:

DSC_4704_R.jpg


DSC_4730_R.jpg


DSC_4716_R.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp