Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack :laugh:!!

KL

Vi har tävling på lördag... och det har kommit massa snö, igen :devil:! Nu önskar jag att jag hade anmält mig till en inomhustävling till och inte årets första utomhusare :p! Men men, det är väl bara att köra på och se glad ut (även om jag haaaatar snö ;) )
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja snö är verkligen skit!
Jag kollade smhi nyss, det ska fortsätta snöa här framöver.. Jag tror inte det kommer bli vår i år :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har ju inte varit så närvarande här på länge....Men jag och min envisa kees tog ett 2:a pris i LK2 i lördags, 3 av 8 kom vi. Även om det inte räckte hela vägen, så är jag grymt nöjd. Känslan fanns där, även om det blev lite småmissar. Och det bästa av allt, vi nollade inget moment, vilket känns väldigt bra. Nu ska vi jobba stenhårt med detaljerna till nästa tävling!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det står ju i regelerna att de ska ta hänsyn till ras. Tycker faktiskt de flesta som har dömt mig har gjort det. Och senast jag var och lyssnade på några domare som hade varit på senare konferansen så ska det bli ännu tydligare med rasegenskaper. Och visst vill man ha tempo, men det ska inte vara bc-tempo, för i vissa fall kommer det ge avdrag. Ex till rutan, säger man kommandot för tidigt som många gör med snabba hundar, ska det göras avdrag för det...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det står ju i regelerna att de ska ta hänsyn till ras. Tycker faktiskt de flesta som har dömt mig har gjort det. Och senast jag var och lyssnade på några domare som hade varit på senare konferansen så ska det bli ännu tydligare med rasegenskaper. Och visst vill man ha tempo, men det ska inte vara bc-tempo, för i vissa fall kommer det ge avdrag. Ex till rutan, säger man kommandot för tidigt som många gör med snabba hundar, ska det göras avdrag för det...

Visst, och många gör det :) Men inte just den här domaren..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Året som gick var verkligen vårt.
Vi lyckades kamma hem:
  • Tog äntligen vårt efterlängtade LPI
  • Lyckades med att ta två 1a pris i lkl 2
  • Blev Årets Lydnadshund i Vit Herdehundklubb
  • Distriktsmästare i klass 1, dvs vi hade under förra året den högsta poängen av alla i klass 1 med våra 189.5p

Det senaste fick vi hem igår och bestod av en liten plakett med våra namn inristade som vi får behålla, och ett vandringspris som vi får ha hemma hela året:)
392846_10151381769053191_1226787804_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul att det gick bra! Säg till nästa gång, vi bor på promenadavstånd därifrån några veckor framöver ;)

Kl.
Vi tränade för en instruktör förra helgen. Även om just det tillfället var näst intill katastrofalt med trött hund både i kroppen och huvudet på nytt ställe med massor av störning så fick vi en del användbara tips. Två gånger sedan dess har vi tränat på apporteringen som alltid har varit ett ganska jobbigt moment då Kiro alltid vill undersöka det han ska hålla i munnen innan han griper samt att han trott att apporten är en tasstarget när den ligger på backen :crazy: Nu griper han mycket bättre och det verkar som han fattat att tassarna inte ska vara på apporten. Dock har han blivit så laddad att han tjuvstartar men hellre jobba bort det än ha en hund som inte griper ordentligt eller puttar iväg apporten med tassarna.

Några bilder från idag:

DSC_4704_R.jpg


DSC_4730_R.jpg


DSC_4716_R.jpg

Åh så fin vovve!

KL
Blir man lite träningssugen av att kika in här eller?! JAPP!! Träningsabstinens big time... Täääääänk om man kunde ha en valpis nuuuuu, eller varför inte en frisk hund?

Line_n: Jäklar vilken skillnad sen jag såg er sist!! Kikade lite på agilityfilmer på din youtube-kanal också, och det ser så jäkla roligt ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ger mig själv en stor fet bakläxa i att planera och strukturera träningspass idag. Nåja, hunden kanske blev lite aktiverad i alla fall.

Funderar hur jag ska gå vidare med ligg-träningen. Hon vet vad hon ska göra och börjar få det under kommando-kontroll. Stadga och att lägga sig med fart kanske... Hmm...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Jag har lite funderingar kring fjärren! Hoppas ni kan hjälpa mig att bestämma mig.

Vilka ben ska man låsa, och måste samma benpar vara låst genom hela serien?? Kruxet är att om jag går på hur han gör naturligt så blir det inte 100 konsekvent, då blir det såhär:

sitt-ligg: låsta bakben
ligg-sitt: låsta bakben
ligg-stå: fällkniv (alla låsta)
stå-ligg: fällkniv (alla låsta)
MEN
sitt-stå: naturligt verkar vara att frambenen stannar och bakbenen kliver upp bakåt. Dvs låsta framben. Han bjuder dock spontana hoppstå ibland, som jag skulle kunna ta vara på kanske...
stå-sitt: är jag nära backar fronten dvs låsta bakben, MEN är jag en bit bort så brukar istället bakdelen gå fram å sätta sig, dvs låsta framben.

Kan jag således ha låsta framben sitt-stå, och ev stå-sitt, och låsta bakben sitt-ligg? det gör ju att han kommer avsluta fjärren ca 3-4 dm längre bak (längre ifrån mig) än han påbörjar den...
Eller ska jag köra hoppstå och konsekvent låsa bakbenen?

sitt-stå (och äv ligg-stå) är svårast för honom han trampar gärna lite på stället med alla ben innan han "stannar", så därför vill jag ju välja det som känns naturligast för honom...

Vad tycker ni??
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har ju inte varit så närvarande här på länge....Men jag och min envisa kees tog ett 2:a pris i LK2 i lördags, 3 av 8 kom vi. Även om det inte räckte hela vägen, så är jag grymt nöjd. Känslan fanns där, även om det blev lite småmissar. Och det bästa av allt, vi nollade inget moment, vilket känns väldigt bra. Nu ska vi jobba stenhårt med detaljerna till nästa tävling!
Grattis, bra jobbat!:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Törs inte svara med 100% säkerhet eftersom jag själv inte är i de högre klasserna än, men det viktigs är väl inte att tassarna är låsta utan att hunden är stilla på samma ställe... Beror kanske lite på hur petiga domaren är oxå?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tror inte att du får växla utan måste ha samma genom hela momentet.
De allra flesta kör ju med låsta baktassar. Har hört om några enstaka som har låsta framtassar. Det verkar svårt att få till.. Och har också hört att en del domare dömer ner den varianten trots att de inte ska..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Grattis till alla framgångar här och där i lydnaden :laugh:!

Jag och Lyxa var iväg och tävlade i Bollebygd idag. Prestationsmässigt var det mycket som inte gick vår väg idag, men samtidigt mycket som var GULD värt!

Poängen blev:
◾Sittande i grupp: 5
◾Platsliggning: 9.5
◾Fritt följ: 9
◾Zätat: 9,5
◾Inkallning: 7
◾Rutan: 0
◾Hopp apport: 10
◾Vittring: 7
◾Fjärr: 9.5

Och så här såg det ut:

Sittande i grupp

Platsliggning

Fritt följ

Zätat

Inkallning med stå och ligg

Rutan

Dirigeringsapportering

Hopp metall

Vittring

Fjärrdirigering


Om vi börjar med det som vi får försöka förbättra allra mest:
◾Hon la sig ner på sittande i grupp. IGEN. Precis innan tiden var slut. Prio på detta!
◾Hon missade rutan för hon siktade in och låste sig på zätats koner. IGEN. Prio på detta!

Sen hade vi ett gäng lite mindre missar, lite ”tack vare” underlaget (grusplan) som vi inte var vana vid (ex dåligt läggande i inkallningen, dålig sortering i vittringen, något dåliga apportgripanden) och så sådana missar som vi tränar på men inte fått till riktigt än (ex. konskick som inte riktigt blir som jag vill, lyfter på huvudet i platsliggningen, nosar).

Men sen hade vi också många fin-fina saker:
◾Fotgåendet känns stabilt, och blev bättre och bättre känsla ju längre vi gick
◾Zätat var jättebra med alla skiften korrekta.
◾Konskicket till (icke)rutan kändes bra!
◾Hon kom in med rätt pinne i vittringen trots strul
◾Vänsterdirigeringen satt som en smäck, SOM vi tragglat med den :D !

Och så fjärren…. JAAAAAA :D ! Bra nerläggande, bra ligg-sitt som första skifte, bra reaktion i skiftena, korrekta sitt-stå skiften (som jag vill ha dem) och nästan helt på plats. Jag är så supersuperSUPERnöjd med hur hon hanterar fjärren, den känns bara bättre och bättre! Bästa Lyxa :love:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för svar, då kör vi låsta bakfötter, det känns klart lättast och han bjöd den tekniken flera ggr igår så det kommer nog bli bra :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är svårare att träna ute än inne i köket, säger Stoja.

Oops, det måste vi träna mer på, säger matte.

På den här filmen jobbar hon hyfsat i alla fall. Jag hatar att se min träning på film för jag ser alltid massa fel jag gör. Men just därför är det nyttigt också. Vara noggrannare med att inte belöna studs och sned rumpa, och annars mest jobba vidare (och störningsträna!).

https://www.youtube.com/watch?v=1fAjj-2Txhk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp