Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu får någon annan rätta mig om jag har fel men hunden ska ha huvud eller bog (eller däremellan) i höjd med förarens knä. Mellan hund och förare ska det finnas en liten luftspalt. Hur stor spalt det får vara vet jag dock inte riktigt..

Viktigt annars är att hunden är stadig i sin position, alltså att den inte pendlar fram och tillbaka eller pendlar i sidled.

Vad som är "optimalt" beror nog mycket på hund och tycke och smak!

Själv hade jag gärna haft min hund med huvudet i höjd med mitt knä men det känns som ett alldeles för stort projekt så jag nöjer mig om hon är stadig med bogen i höjd med knäet. Vi har jobbat länge på att få tillbaka positionen och snart så är jag nöjd :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hunden ska (kopplad eller okopplad beroende på klass) villigt och rakt följa förarens vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä, utan att vare sig tränga eller gå för långt ifrån föraren (för långt ifrån brukar vara med en luftspalt på runt/över 10 cm mellan förare och hund, man får nerdrag om det är för mycket luft men det är ju oftast lite mildare bedömning i klass 1 än i eliten).

Lättaste sättet att få hunden i en bättre position är att experimentera med belöningsplaceringen, ex belöna bakom ryggen för att få hunden att gå längre bak och belöna hunden från vänster så att den vrider in bakdelen när den belönas, och att ge den bra bakdelskontroll med ex klossträning för att få den att förstå var baken ska vara :). Finns hur mycket som helst att pilla med, beroende vad som är problemet :).


Edit: line_n var snabbare :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Jag har gjort mitt livs första redigerade film! Den är tänkt att använda som stöd när jag försöker undervisa om apportering för jag tycker ofta att det är svårt att med ord förklara hur det ska se ut/hur det inte ska se ut. Den är inte perfekt precis, Sarek gör några tabbar här och var och jag har jobbat bort hans kampmorr vid gripandet vilket har sänkt tempot i den färdiga apporteringen. Tanken är också att jag ska lägga in lite snuttar om problemlösning (tassar på apporten) samt någon snutt om ingångsträning. Men annars? Tycker ni det saknas någon viktig bit?

http://www.youtube.com/watch?v=BgLY1IC8oHY&feature=youtu.be
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl



Jag tränar inte med rutband, underlättar det?

Tips! :crazy:

För oss blev det STOR skillnad när jag körde med kantband! Körde länge utan och hade lika länge en hund som fattade nada. Sen provade jag att ha band och plötsligt hade jag en hund som fattade precis vart hon skulle ;)
Nu verkar hon förstå var rutan är vare sig det finns band eller inte.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då kanske hon fattar att godiset är i skålen och ingen annanstans... Sen upplever jag att rutbanden gör rutan tydligare.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vilken bra film!

Någon som har tips på dämpning i apporteringen? Har en hund som är oerhört våldsam i sitt gripande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Värt ett försök! Tror att hon behöver tydliga markeringar för att poletten ska trilla ner faktiskt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi använder mycket plockövningar på de hundar som tycker att apporten har för högt värde/är för vårdslösa med den :). Om hunden gör som min, dvs är på med tassarna, så lägg upp apporten på något högre, t ex en plastback eller träkloss. Vid en viss höjd är de tvungna att sluta med dribblandet. Är det bara bettet som är för hårt så mata henne lugn och lägg apporten på marken och backa sakta och klicka så fort hon lyfter upp den. Nästa steg är att hon ska börja röra sig mot dig. Men minsta lilla som aktivitetsnivån går upp så mata ner och backa bandet lite. Hög aktivitetsnivå triggar dem att börja våldföra sig på apporten. Men igen, det krävs nästan att man kan kasta godis på marken. Leksaker (och externbelöning) är en alldeles för het belöning. Kanske är det något du kan göra inomhus i början? Där borde du ju kunna kasta godis på marken utan att riskera snusande. Kanske funkar det på asfalt också? Parkeringshus?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och quick-fix om det är dags för tävling snart; lägg en godisskål bredvid apporten så hon äter sin godis först och griper apporten sen. Brukar ge snabbt (men kanske inte så varaktigt) resultat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hunden ska (kopplad eller okopplad beroende på klass) villigt och rakt följa förarens vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä, utan att vare sig tränga eller gå för långt ifrån föraren (för långt ifrån brukar vara med en luftspalt på runt/över 10 cm mellan förare och hund, man får nerdrag om det är för mycket luft men det är ju oftast lite mildare bedömning i klass 1 än i eliten).

Lättaste sättet att få hunden i en bättre position är att experimentera med belöningsplaceringen, ex belöna bakom ryggen för att få hunden att gå längre bak och belöna hunden från vänster så att den vrider in bakdelen när den belönas, och att ge den bra bakdelskontroll med ex klossträning för att få den att förstå var baken ska vara :). Finns hur mycket som helst att pilla med, beroende vad som är problemet :).


Edit: line_n var snabbare :D

Tror belöningsplaceringen kan vara nyckeln precis som du skriver... jag ska experimentera lite och se vad som händer. Eftersom det är en ung hund så vill jag få det rätt från början. Jag lyckats panikboka en plats på en kurs som egentligen fullsatt så får se vad dom säger där imorgon :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Kommit igång ordentligt med träningen igen (haft ett låååångt vinteruppehåll efter mkt tränings och ffa tävlingsstrul förra året). Det mesta går så oförskämt bra att jag blir tårögd av lycka!

Några saker har vi dock stött på patrull med...

Fritt hopp över hinder tex. (3:ans Hopp-apport-hopp funkar bra). Men att få honom att sätta sig på andra sidan är svårt. han hoppar ut bra och hamnar lagom långt ut och rakt men när jag säger sitt så är det som att kommandot inte funkar på håll utan då går han så nära han man komma å tittar "upp" på mig och sätter sig. Han kommer ju ifs över ändå men jag skulle vilja att han satte sig på den punkt där jag säger kommandot... Har provat med target man han söker den dåligt i den situationen... Kanske bara ska fortsätta envisas, han brukar ju vara fantisk på att söka upp den vid sändande.
Tips mottages tacksamt

Andra problemet är apporten, han har börjat dribbla med den och gripa superslarvigt! (ettans apportering går bra) Dessutom har han börjat bära i klossen! Ska köra gripövningar med bocken på en pall så ska vi se...

Sättande under gång, inkallande med ställande, signalkontroll förberedande för Z, sändande med ställande och fjärr (alla skiften), är det vi håller på med som fortfarande är i inlärningsfas, men där är jag supernöjd med framstegen och förståelsen för moment som han börjar få :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kan du ta hjälp av handtecken som hjälp på traven nu i början? Samma som i fjärren kanske?

(menar alltså vid fritt hopp)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kan han sitt på avstånd annars? Typ om han går lös en bit ifrån dig och du säger sitt? Sätter han sig där han är då? Om du "låtsaskastar" något så han springer en bit ifrån dig, kan du sätta honom då?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fritt hopp över hinder tex. (3:ans Hopp-apport-hopp funkar bra). Men att få honom att sätta sig på andra sidan är svårt. han hoppar ut bra och hamnar lagom långt ut och rakt men när jag säger sitt så är det som att kommandot inte funkar på håll utan då går han så nära han man komma å tittar "upp" på mig och sätter sig. Han kommer ju ifs över ändå men jag skulle vilja att han satte sig på den punkt där jag säger kommandot... Har provat med target man han söker den dåligt i den situationen... Kanske bara ska fortsätta envisas, han brukar ju vara fantisk på att söka upp den vid sändande.
Tips mottages tacksamt

Det kanske är så enkelt att han inte kan kommandot på det avståndet :)? Dela isär momentet och träna bara sättandet på avstånd.

Ställ honom på andra sidan hindret på det avstånd du vill ha honom på (eller strunta i att ha hindret med alls till en början) och kommendera sitt. Sätter han sig, beröm och belöna med en godis kastad bakom honom och ge frikommando att han får ta den. När han ätit upp den och han vänt sig mot dig igen, kommendera sitt igen. Sätter han sig, beröm och kasta en godis bakom. Osv osv, så han får mängdträning på just att sätta sig på avstånd. När han kan det bra, testa av med uthoppet.

Sen kan man ju ta just den här övningen med även i vardagen, och kommendera honom sättandes ex på promenader, när han strosar i trädgården. Så man vet att kommandot sitter i ryggmärgen oavsett avstånd :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ska absolut prova!, Nu blir det lite: vänta matte, jag kommer så kan jag göra vad du vill sen.... Men ställande på håll fattar han ju, så omöjligt ska det väl inte va... Jag provar med handtecken!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ah men GUD vad smarta ni är! Det är säkert där skon klämmer! Han är generellt mkt sämre på sitt än stå och ligg och sätta honom på promenad en bit bort har jag inte försökt mig på, men jag tror INTE han skulle förstå...

Så dumt av mig! Faran med att ha en smart hund som brukar generalisera... Man tror dom ska göra det alltid!

Här ska tränas sättande på håll! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ska absolut prova!, Nu blir det lite: vänta matte, jag kommer så kan jag göra vad du vill sen.... Men ställande på håll fattar han ju, så omöjligt ska det väl inte va... Jag provar med handtecken!

Tänk bara på att du inte får använda handtecken på det momentet i tävling :). Så att du inte kör in er för hårt på det menar jag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Target tycker jag är det överlägset enklaste och snabbaste sättet att lära in rutan. Viktigt att hon trampar med tassen och inte duttar med nosen!
Det verkar som hon använder fel sinne eftersom hon letar med nosen, man vill ju att hon ska lokalisera rätt punkt med ögonen! Just därför är det viktigt att hon använder tassen och inte nosen på targeten.
Med target får man ofta ett snyggt ställande på köpet också :)

Jag har en hund som ar valdigt styrd av nasan ocksa. Jag maste vara mycket forsiktig med bade leksaker och godis sa Mandy inte borjar leta med nasan efter den forvantade beloningen. Target fungerar dock mycket bra. Hon maste stalla sig pa den med bada framtassarna (forst upphojd som en telefonkatalog). Nar hon kan det blir targeten mindre och mindre tills det helt forsvinner atminstone halva tiden och bara kommer tillbaka da och da.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Slänger in en film från igår när vi tränade fritt följ:
http://www.youtube.com/watch?v=ssIyJ993bE4

Det är husse som filmar och Ila har alltid lite svårt att koncentrera sig när han är i närheten (tror hon blir lite "tudelad" mentalt) men jag tycker det blev hel ok iallafall. Långt ifrån perfekt men vi jobbar vidare.. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp