Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hihi, lätta studsiga framtassar, så typiskt för aussievalp/unghund :D:love:!

I slutet ser det fint ut :laugh:! Och så söt hon är :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag har haft lite tävlingslydnadsdvala ett tag. Har tränat lite då och då men inte haft den där riktiga motivationen, men ikväll ska jag och en kompis till Helené Lindström på privatlektion och det ser jag verkligen fram emot! Nu jäklar ska det satsas på lydnad och brukslydnad inför vårens tävlingar! :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Så var det den jävla rutan. Jag har hela tvåan klar på Grima och har haft det länge, förutom just rutan som är så otroligt svår för henne att förstå. Ian fattade grejjen efter tredje försöket och har det befäst sedan dess (med ev skönhetsmissar), men så är han ju typ einsteins underbarn också. Grima har jag kört momentet med i en evighet och visst får vi till det ibland, men jag märker att hon inte har förstått poängen. Vi skulle kunna chansa med en tävling, men jag vill befästa det, jag vill vara trygg med att veta att hon åtminstone KAN när jag tävlar, så får det gå som det går utefter det.

Tips?

Target fungerar inte på henne, eller det blir en för stor omväg. Just nu tränar jag framåtsändande genom rutan så att hin springer igenom den. Ibland kommenderar jag "stanna" i den vilket hon gör..men som sagt, hon har inte hajjat poängen.

Jag tränar inte med rutband, underlättar det?

Tips! :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Rutband upplever jag är olika från hund till hund! Vissa tycker det blir lättare, andra inte.

En chansning men gör rutan till något häftigt, något som hon vill leta efter! Nu vet jag inte om det funkar med externbelöning? Lägg externbelöning i rutan, kör något hon kan (typ ett läggande eller något lätt att börja med) - varsågod att hämta leksaken som ligger i rutan. Gör om ett par gånger, försvåra med avstånd och mindre synlighet på föremålet i rutan så hon kopplar att det är konerna man ska söka efter. Till slut får du en galning som inte kan stå still när hon ser koner ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tipset!

Dessvärre behöver jag dämpa henne i momentet då hon redan är en stolle i det mesta (ganska tempererad i kombo med svajjiga nerver). Jag har försökt lägga leksak eller likannde i rutan, problemet är att när jag plockar bort den börjar hon direkt att söka, detta tog väldigt långt tid att jobba bort.

Knepigt moment! Jag trodde inte att det skulle skapa sådana problem men man kan lugnt säga att matte får huvudbry. :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Blir det någon skillnad med leksak i rutan och sökande beroende på om hon ser eller inte ser när du lägger ut föremålet?

Jag kör alltid med leksak liggandes i rutan (plockar bara bort leksak då och då för att kolla av hela momentet) men för oss funkar det inte alls att ha "dold" leksak eller hur man ska säga. Alltså att hon inte vet om det ligger leksak eller inte där. Då börjar hon söka.

Så jag kör 9/10 gånger med leksak som hon ser att jag lägger ut, och sen då och då helt tävlingsmässigt inklusive ställande.

Men hon kanske söker oavsett?

Jag tycker att det har hjälpt oss med rutband. Tycker det blir tydligare. Värt att prova iallafall!

Ila är också en galning men vi körde den metoden med externbelöning i rutan (när vi tränade andra moment) och det funkade jättebra utan att hon varvade upp totalt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har kört med leksak bakom rutan för att hon inte ska börja söka i den, hittills bara synlig då hon fortfarande visar tendens till att börja söka i skicken.

Attheedge:Tack för tipset om tråden, den visste jag inte om! Ska kika i den :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag kör såhär när jag lär in rutan
1. gå in i rutan med hunden och kasta godis på den punkt där hunden ska befinna sig, företrädesvis på den bakre halvan och i mitten. Kasta lite snett mot konerna så hunden har dessa i ögonen när den käkar. Klicka när hunden är påväg mot godisen.
2. Backa 1 m och se om hunden själv visar intresse mot punkten. Om den gör det, klicka och försök pricka punkten när du kastar godisen.
3. Backa ut 1 m till och se om hunden kan ta sig hela vägen till punkten. Klick och belöna med godis eller boll över huvudet.
4. Utöka och variera avståndet!
5. På en del hundar kan det fungera med 6 koner i rutan dvs en lång korridor. Detta för att hunden ska lära sig att springa mot de bakre konerna och att den inte behöver bry sig om de andra
6. På hundar som har svårt att "se" konerna kan man göra rutan smalare men ALDRIG grundare!

Några saker som jag försöker vara noga med
1. Har man skickat till rutan från ett håll är rutan förbrukad. Jag skickar aldrig från olika håll på samma ruta eftersom hunden ska leta efter en särskild punkt i rutan. Skickar jag från ett annat håll kommer hunden söka sig upp till samma punkt även om det är fel i förhållande till dig. Dvs den hamnar i rutan men snett eller grunt. Detta vill jag inte förstärka.
2. Om hunden stannar utanför rutan så gör jag aldrig om skicket på samma eller ens nästan samma avstånd. Antingen så ställer jag mig precis utanför rutan, går in och markerar punkten igen eller så flyttar jag rutan.
3. Jag tränar inte med kantband eftersom man aldrig vet hur kantmarkeringarna ser ut på tävling. Hittills har jag aldrig sett några breda band utan oftast är det ett smalt streck med sprayfärg. Därför lägger jag in kantmarkeringar senare i träningen som störning, istället för att använda det som ett övertydligt hjälpmedel.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tipset, frågan är hur jag ska göra för att få bort nosandet i momentet när jag gör så? Hon tar redan detta som ett godissök..har jobbat väldigt mycket på att försöka få bort just nosandet nämligen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tillräckligt stora och väl synliga godisbitar som inte smular brukar funka. T ex osttärningar och korvslantar :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tyvärr inte i denna damens fall, vi har kört bägge och även hela frolics samt synlig leksak och trots det så går hon in i "spår-mode" och letar godis.

Jag får nog helt enkelt kämpa på med att bara köra ett framåtsändande och chansa helt enkelt. Känns bara knöligt om man ska högra upp i klasserna sedan....Ian hajjar ju grejjen omgående, men så är inte han körd på näringsspår och näringsrutor heller. Pyttsan :(
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då hade jag kört lite engagemangsövningar där enda möjligheten till belöning är att hon lyfter nosen. Som att du kastar en godis, hunden äter, luktar vidare, tröttnar och tittar frågande, klick och ny godis. Kräver en del tålamod och kanske lina på hunden så den inte kan söka av för stora ytor. Eller använd leksaker istället, om det inte funkar med godis. En tennisboll t ex.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tror att jag ska filma momentet och lägga upp här, så får du/ni se hur det ser ut just nu :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men om du lär henne externbelöning med skål då? Att ni tränar det separat och sen lägger in skålen i rutan? Så att hon lär sig att gotten finns i skålen och ingen annanstans och att du använder samma skål varje gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja det kan ju vara bra :). Jag har precis gjort min första redigerade film, så jag kanske skulle göra en på hur jag lär in rutan också. Lättare att förstå om man ser det på film. Och så kan jag se om jag hittar någon "snusig" jycke att filma för godisätandet från marken. Många saker blir ju lättare att träna om de kan äta godis från marken så jag hade absolut lagt lite tid på att få till det!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Target tycker jag är det överlägset enklaste och snabbaste sättet att lära in rutan. Viktigt att hon trampar med tassen och inte duttar med nosen!
Det verkar som hon använder fel sinne eftersom hon letar med nosen, man vill ju att hon ska lokalisera rätt punkt med ögonen! Just därför är det viktigt att hon använder tassen och inte nosen på targeten.
Med target får man ofta ett snyggt ställande på köpet också :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har lärt in en "magisk ruta".

Sätter hunden och går själv in i rutan och wow:ar, smyger runt, klappar i backen och beter mig allmänt fascinerad, sen har hundens nyfikenhet skött resten.
Sen tycker jag även att våran förberedelse är A och O i momentet. När jag säger "-Vart är rutan" kikar Iver efter konerna och vet precis vad som är på gång. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Någon dom har något tips för att få en bättre position på en hund som gärna går långt ut och liksom snett framför föraren (i fritt följ och linförighet). Och vad anses vara den optimala positionen? De har hittills sagt olika på de olika kurserna jag varit på och jag blir inte klok på vad som är mest rätt! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp