Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så hur ska vi träna då? Ska vi träna att jag ska hålla i allt längre och sen släppa med en hand och ta grep igen? Hon är en omplaceringshund som blev slagen och hade det inte bra i livet. hon har börjat bli allt bättre för bjuda på nåt beteende och vill jobba och göra rätt. så här håller jag med om att jag får inte gå fram för snabbtJag vet faktiskt inte om man får avdrag för att hunden rör huvudet (tror inte det) men oavsett så måste man sätta kriterier som är lagom för hundens nivå. Hon är ju på gång att få ett fint och stadigt hållande men ställ inte för höga krav kring småpet innan hon är mer säker på momentet.
Jag hänger inte riktigt med vad problemet är? Tycker det ser fint ut, inget tugg och hon håller fint..
Jag uppfattar det som att hon rör på huvudet när hon följer godishanden med blicken, har du handen stilla är nog hon också stilla. Eller?
Du behöver inte heller ta apporten från munnen på henne utan du kan klicka och släppa godis på marken så att hon själv får släppa apporten och söka upp sin godis.
Tack för kloka tips! Hon kan greppa leksaker från marken - det shejpar vi annars inget intresse för leksaker - apport har inte inte testat än men ska se.Gå långsamt framåt med att hon ska hålla längre och längre tid. När hon håller stadigt en längre stund gå vidare med att du ska kunna klappa henne, att hon ska kunna hålla när ni är i rörelse, när hon är still och du rör dig osv.
Kort sagt så att hon blir säker och stark i hållandet oavsett hur ni står, vad ni gör. Börja träna att hon ska greppa själv från marken, röra sig mot dig med apporten i munnen osv.
Jag skulle inte tänka på huvudrörelserna alls för det syns knappt. Strunta i den biten och jobba istället med de andra delarna
En sak jag tänker på att hon ibland är på gränsen att släppa när du klickar, förenkla då så hon hon håller stadigt hela tiden och öka sen tiden igen långsamt så att hon hela tiden har ett lika fast hållande innan du klickar.
Du behöver inte heller ta apporten från munnen på henne utan du kan klicka och släppa godis på marken så att hon själv får släppa apporten och söka upp sin godis.
Så om du kan säga en gång till typ i punktformer hur du skulle gå vidare nu om det var din hund?Det finns ju olika tankar kring det här men jag tränar min egen hund med att hon får släppa själv och det har bara medfört positiva effekter (mindre stress kring apporten, mindre tugg, mindre ägande osv).
Hur man väljer att göra i slutändan är ju upp till var och en.