Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Genombrott här idag! :)
Tränat ingångar utan kloss och visst sitter det. Äntligen! Även om positionen blev lite mer ostadig till en början men det löser sig snabbt. Tagit första stegen framåt också.

Hon är så sjukt härlig att träna med!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hej! Jag tänkte om ni kan hjälpa oss lite utifrån våra filmer med apport. Mila har för ca 3 veckor inget intresse för leksaker och gripa andra saker. Jag har byggd allt från grunden. Men jag vill få henne att gripa och hålla stilla huvudet. Hur gör jag då? Hon har testat gripa i fotposition igår på hundkurs och lite hemma idag. Dock är hon trött hemma efter igår så det har inte blivit de bästa filmer. Sen är hon lite så att så fort hon "vet" att jag filmar så går det sämre :devil:

Här tänkte jag träna först igen att bygga upp det att hon ska hålla huvudet nästan stilla och jag släpper lite i taget
http://youtu.be/yRVEtr8j0do

Här får vi hålla fast längre
http://youtu.be/QIYxDCjfwdM

och här i fotposition
http://www.youtube.com/watch?v=ZgQSDcEbZhQ

Vi kommer inte att tävla i lydnadklass 1, det lutar sig mer åt rallymix hållet men det skulle vara fint att lära in moment ändå. Får man avdrag för att hunden rör huvudet?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hänger inte riktigt med vad problemet är? Tycker det ser fint ut, inget tugg och hon håller fint..
Jag uppfattar det som att hon rör på huvudet när hon följer godishanden med blicken, har du handen stilla är nog hon också stilla. Eller?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vet faktiskt inte om man får avdrag för att hunden rör huvudet (tror inte det) men oavsett så måste man sätta kriterier som är lagom för hundens nivå. Hon är ju på gång att få ett fint och stadigt hållande men ställ inte för höga krav kring småpet innan hon är mer säker på momentet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vet faktiskt inte om man får avdrag för att hunden rör huvudet (tror inte det) men oavsett så måste man sätta kriterier som är lagom för hundens nivå. Hon är ju på gång att få ett fint och stadigt hållande men ställ inte för höga krav kring småpet innan hon är mer säker på momentet.
Så hur ska vi träna då? Ska vi träna att jag ska hålla i allt längre och sen släppa med en hand och ta grep igen? Hon är en omplaceringshund som blev slagen och hade det inte bra i livet. hon har börjat bli allt bättre för bjuda på nåt beteende och vill jobba och göra rätt. så här håller jag med om att jag får inte gå fram för snabbt

Jag hänger inte riktigt med vad problemet är? Tycker det ser fint ut, inget tugg och hon håller fint..
Jag uppfattar det som att hon rör på huvudet när hon följer godishanden med blicken, har du handen stilla är nog hon också stilla. Eller?

Ja det ju det att hon rör huvudet vänster och höger. Jag skulle vilja se henne lite mer säker själv att hålla fast och huvudet stilla:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Gå långsamt framåt med att hon ska hålla längre och längre tid. När hon håller stadigt en längre stund gå vidare med att du ska kunna klappa henne, att hon ska kunna hålla när ni är i rörelse, när hon är still och du rör dig osv.
Kort sagt så att hon blir säker och stark i hållandet oavsett hur ni står, vad ni gör. Börja träna att hon ska greppa själv från marken, röra sig mot dig med apporten i munnen osv.

Jag skulle inte tänka på huvudrörelserna alls för det syns knappt. Strunta i den biten och jobba istället med de andra delarna :)

En sak jag tänker på att hon ibland är på gränsen att släppa när du klickar, förenkla då så hon hon håller stadigt hela tiden och öka sen tiden igen långsamt så att hon hela tiden har ett lika fast hållande innan du klickar.

Du behöver inte heller ta apporten från munnen på henne utan du kan klicka och släppa godis på marken så att hon själv får släppa apporten och söka upp sin godis.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
I helgen ska jag se till att sambon filmar fotgående utomhus. Jag är sjukt pepp, hon gör det så fiiint! :bump: :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Precis inkommen efter ett kanonbra lydnadspass!
Känns riktigt lovande inför söndagen, dock kan det fortfarande gå hur som helst där eftersom det är i ridhus och vi har inte tränat i ridhus på typ...1.5 år:angel:

Men känslan vi har i träningen nu är bara SÅÅÅ bra!!
Hon är taggad till max, utför allt jag ber om med både fart och glädje. Apporten rusar hon ut efter, sen att hon tuggar en del har jag överseende med, hon har KUL och det är viktigast för mig, de poängavdrag vi får för det tugget (eller egentligen rullar hon mer runt den i munnen) är jag beredd att ta :)
Rutan är lite av ett favoritmoment tror jag, det är full fart ut och tvärnit på mitt kommando ;)
Men idag är jag ändå mest nöjd med fjärren!
Efter att ha tränat mycket på olika avstånd och snabba säkra skiften på nära håll för att få fram säkerhet och att hon faktiskt skiftar VARJE gång jag säger till verkar det ha gett resultat.
Testade för att se hur långt vi kommit, med skiftena sitt/ligg klarade vi idag av ett avstånd på 25-30m utan minsta tvekan eller att det blev långsammare:banana:
Så jäkla nöjd!!!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du behöver inte heller ta apporten från munnen på henne utan du kan klicka och släppa godis på marken så att hon själv får släppa apporten och söka upp sin godis.

Dina råd var väldigt bra, men det här ovan skulle jag nog inte rekommendera om man har en hund som gärna släpper i tid och otid. Jag hade nämligen det problemet med min gamla hunden. Hur tänker du kring det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Sålänge hunden släpper efter att den fått belöningssignal ser jag inget problem. Det är ju inte så att man lämnar fritt att släppa när hunden helst behagar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej det är sant. Jag tänker att hunden lätt släpper för att den förhastar sig i vissa situationer då den förväntar sig godis? Jag kanske är helt ute och cyklar... men tycker det är intressant eftersom jag ska lära in apporten på min nya hund snart och vill få det rätt från början :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Gå långsamt framåt med att hon ska hålla längre och längre tid. När hon håller stadigt en längre stund gå vidare med att du ska kunna klappa henne, att hon ska kunna hålla när ni är i rörelse, när hon är still och du rör dig osv.
Kort sagt så att hon blir säker och stark i hållandet oavsett hur ni står, vad ni gör. Börja träna att hon ska greppa själv från marken, röra sig mot dig med apporten i munnen osv.

Jag skulle inte tänka på huvudrörelserna alls för det syns knappt. Strunta i den biten och jobba istället med de andra delarna :)

En sak jag tänker på att hon ibland är på gränsen att släppa när du klickar, förenkla då så hon hon håller stadigt hela tiden och öka sen tiden igen långsamt så att hon hela tiden har ett lika fast hållande innan du klickar.

Du behöver inte heller ta apporten från munnen på henne utan du kan klicka och släppa godis på marken så att hon själv får släppa apporten och söka upp sin godis.
Tack för kloka tips! Hon kan greppa leksaker från marken - det shejpar vi annars inget intresse för leksaker - apport har inte inte testat än men ska se.

Ja det känns så att hon väntar på klick väldigt spänd. Jag misstänker att hon blir rädd om hon släpper det - det som sagt en hund som blev slagen och inte fick det rätt :(

Men vi ska testa hålla längre i fotposition var det? :love:

Sen vill jag få tips på kontakt övningar. Jag måste kalla in hennes uppmärksamhet. Jag har en tax hemma och taxen släpper inte alls kontakt även efter varsågod gå och kissa :P http://www.youtube.com/watch?v=FsTMAIsl5Ts

http://www.youtube.com/watch?v=7SbX-K0fQiE
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det finns ju olika tankar kring det här men jag tränar min egen hund med att hon får släppa själv och det har bara medfört positiva effekter (mindre stress kring apporten, mindre tugg, mindre ägande osv).
Hur man väljer att göra i slutändan är ju upp till var och en.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det finns ju olika tankar kring det här men jag tränar min egen hund med att hon får släppa själv och det har bara medfört positiva effekter (mindre stress kring apporten, mindre tugg, mindre ägande osv).
Hur man väljer att göra i slutändan är ju upp till var och en.
Så om du kan säga en gång till typ i punktformer hur du skulle gå vidare nu om det var din hund?

Stå rakt, ge apport med en hand utan att ha godis i den andra handen böja sig ner, säga apport sen stå rakt igen räkna till 10 sekunden klicka och ge godis?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Usch så surt!


Vi har också tävlat idag. Inga vidare betyg, men det var jag beredd på. Denna domaren har dömt oss förut, och är superpetig med just Samis svagheter. Han vill ha explosiva hundar och drar alltid minst 2 p för tempo i alla moment, trots att hunden galopperar FRISKT och gör allt annat bra.

Men jag deppar inte för det, för känslan var super! Jätteglad och positiv hund, bra transporter och jag är över lag mkt nöjd med hur han utförde momenten. Har haft lite attityd-issues sista tävlingarna, men nu känns det som att vi är på banan igen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Trist när domaren vill ha border collie-tempo trots att de ska döma efter de olika rasernas tempon egentligen.
Men härligt att det kändes bra!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så. Nu har jag hunnit smälta dagens snöpliga resultat. Nästan i alla fall.

Jag ÄR jättenöjd med vår insats idag. Troja kändes kanon! Vi hade kul men lite otur, därav mycket poängavdrag.
Sen anser jag att domaren var lite VÄL snål i sin bedömning mot oss, men det är också därför jag brukar undvika att tävla för henne. Hon är inte så förtjust i vare sig mig eller min hund, hon lever i "den gamla hundvärlden" och tycker ute om att nån yngre säger ifrån. Vilket jag har gjort. Förut alltså. Men men, skit var det samma :)

Platsen var en 10a, hon låg blickstilla och stirrade på mig hela tiden med ett enda släpp med blicken när en dörr smällde igen ;)
Ff var jag helnöjd med, hade ett tapp i en sväng men hon kom upp lika snabbt igen och jag behövde aldrig ge nåt extra kommando. Däremot så var hon ivrig och började gå när jag sa fot, och hann då ta ett steg inna jag själv gjorde det. På de två små missarna drog domaren av hela 7p:crazy:
I övrigt fanns det inget att klaga på där..
Läggandet var lite segt så där kan jag ta att vi fick 7.5
Inkallningen var en klockren 10a, hög fart hela vägen in och prefekt ingång :)
Rutan... Efter vägen stannade hon till och belönade sig själv med lite hästbajs så fick ge henne två extra kommandon innan hon kom in i rutan. 5p
Apporten. Full galopp ut, galopp in igen även om det har lite långsammare. Men hon tuggar (eg rullar) apporten. Men att dra ner till en 7a var lite väl hårt tyckte jag..
Sen hade vi otur med hoppet, hon slog i på tillbakahoppet så tror vi fick typ 7.5 eller nåt sånt.
Sist ut fjärren. Träning ger resultat.. Snygga säkra skiften. En 10a:banana:
Helhet 8.

Och tack vare att jag har världens snällaste vänner så blir det tävling redan om 3v för oss igen!! Skulle ha missat den egentligen då kontot ekar tomt, men en av mina underbara vänner anmälde och betalade in mig ändå:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp