Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har en hund som ar valdigt styrd av nasan ocksa. Jag maste vara mycket forsiktig med bade leksaker och godis sa Mandy inte borjar leta med nasan efter den forvantade beloningen. Target fungerar dock mycket bra. Hon maste stalla sig pa den med bada framtassarna (forst upphojd som en telefonkatalog). Nar hon kan det blir targeten mindre och mindre tills det helt forsvinner atminstone halva tiden och bara kommer tillbaka da och da.

Target fungerar som sagt inte tyvärr. Höll på med det i en evighet i början och har precis lyckats jobba bort det, vilket tog tid. Himla svårt med just den här hunden, westien fattade efter tre gånger och är jätteduktig i detta moment!

Jag har börjat träna på allvar nu så jag återkommer inom kort för en liten resultatuppdatering :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ibland rätt (men för sällan), biter/nafsar, kliver förbi osv. Det blir sällan rätt helt enkelt och då blir hon osäker i momentet. Jag känner att det är onödigt att ta den "Konflikten" ( i brist på bättre ord) som blir av den träningen istället för att lösa det på annat sätt. Hon är inklickad men inte shejpad särskilt mycket och är van vid att få mycket stöd i inlärningen. Terriern har ju shejpats och klickats sedan valpben och är dessutom mycket mer eftertänksam vilket gör att han löser sådana här uppgifter väldigt snabbt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Tog ett snabbt träningspass med Troja när jag kom hem från jobb idag. Märks att vi vilat lite, jädrar vad taggad hon var!
Så pass att hon till och med glömde att tugga/rulla med apporten ;)
Rutan och fjärren är bara såååååå snyggt!
Läggandet var blixtsnabbt och fria följet var inte så mkt att klaga på heller.
Snart snart dags för nästa tävling! Ber till högre makter att det räcker till hela vägen, att hon går som på träning....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL
Det går så sakteliga framåt för oss. :)
Det är min bristande kunskap som är den största bromsklossen tror jag men nu ska vi börja på en ny kurs nästa vecka, det ska bli spännande att se hur vi utvecklas :laugh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Åh, hjälp! Har anmält till vår första tävling! 20 april blir det. Kan jag lägga nervositeten åt sidan och bete mig som på träning så kommer det gå bra, men jag är sjukt nervös ändå :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Åh, hjälp! Har anmält till vår första tävling! 20 april blir det. Kan jag lägga nervositeten åt sidan och bete mig som på träning så kommer det gå bra, men jag är sjukt nervös ändå :crazy:

Nervös SKA man vara inför sin första tävling :laugh:! Heja heja :bump:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Det är så kul att träna nu! Och ju mer jag tränar, desto mer vill jag fortsätta.

Samträning idag, tränade mest fotgående och hon utvecklas enormt från dag till dag. Flamsig till en början men riktigt fin störningsövning i slutet. Önskar att jag hade filmat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Jag har hittat igen en IPO club som verkar superbra. Jag ar sa excited. Det ser ut som om jag antligen kan fa den utbildning som JAG behover for att kunna jobba med min tjej.:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag fortsätter med min monolog om nybörjarträning ;)

Idag har jag introducerat apporten. Eller ja, en träslev då apporten är försvunnen. Inte så intresserad av att plocka upp den själv men höll väldigt fint när jag höll fram den. Blir bara mer och mer kär i den där hunden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Kommer inte vidare med fotgåendet med labben. Visst, han inte fotpositionen utan handtarget än (dvs inte bara på ordet), men han har svårt att förstå att han ska följa med när jag går och ha fokus på mig hela tiden fastän jag tar pyttesteg.
Kommer inte ihåg hur fort lagotton lärde sig, men betydligt fortare än labben har jag för mig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade nog lärt in positionen helt och hållet först. Om de vet var de ska befinna sig inbillar jag mig att resten går rätt automatiskt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Får väl kämpa på mer då. Har fortfarande inte provat på klossmetoden som jag fick tips om tidigare i tråden. Måste nog öva på mitt tålamod :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har kört med kloss och lärt in positionen där innan jag gått vidare. Dock har jag redan från börjat belönat när hon självmant går med ögonkontakt på vänstersidan på promenaderna, och det gör jag fortfarande.

Nu börjar vi gå mer och mer framåt, hon hänger med både rakt fram och i vändningar. Visst tappar hon ibland positionen men jag uppfattar det som att hon inte riktigt orkar fokusera tillräckligt länge åt gången än, men har bra koll på positionen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vår grabb fyllde 1 år igår så hans koncentration är det lite si och så med, han har börjat upptäcka att världen är full av olika dofter. Hörseln är också lite okoncentrerad, så vi fokuserar rätt mycket på vardagslydnaden igen, för att hålla den vid liv.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Känner igen det där. Själva har jag en kille på drygt 1 år som kan ha väldigt svårt att koncentrera sig på mig när vi ska påbörja ett moment om det händer någon spännande i närheten. Det sägs att det är en fas som går över så jag kör det som ett mantra de gånger det är som värst...

Kl.

Några korta filmer från lydnadsträning förra helgen:

Apporteringsträning med en oplanerad extrabonus på slutet:

http://www.youtube.com/watch?v=GwqdFBs9HGQ

Tanken är att han ska få så bråttom att han inte hinner börja dribbla med tassarna innan han griper apporten.

Hopp:

http://www.youtube.com/watch?v=FPkdgm-tnDo

Något snett sättande men fick belöning ändå eftersom vi haft lite småkrångel då han inte gjorde någon ingång alls för ett tag sen. Ingångarna jobbar vi mycket på separat.

Rutan:

http://www.youtube.com/watch?v=dmTyI3apHXQ

Vi har inte tränat så länge eller mycket alls på rutan men han verkar förstå ganska bra vad jag vill. Skallet försvinner när han förstår att det inte är nödvändigt. Just nu placerar han sig gärna närmare den högre bakre konen. Jag gillar att han går på djupet i rutan men ska jobba på att få honom mer i mitten. Stadgan i ställandet måste vi också jobba med.

Om det ska bli någon tävling för oss i maj som jag hade tänkt så måste vi börja träna med längre kedjor, just nu har vi i princip alla moment förutom tandvisningen klara även om några behöver en del finputsning som gripande av "okänd" apportbock och stadga vid återgången i ställade under gång. Nästa helg börjar vi en tävlingslydnadskurs så förhoppningsvis får vi mycket att jobba med och kan utvecklas ännu mer.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Helt ot men är de där filmerna från LBK? Är det SÅ mycket snö kvar på planerna? :eek:

(Av någon anledning så är typ allt upp och ner på buke idag. Märkligt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp