Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stämmer bra!

Ingen idé att åka dit nu. Planerna är sjösjuka och stora delar fortfarande snöfyllda.
Hoppas att det smälter och torkar fort..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Gissa om jag är glad idag, äntligen har Grima börjat göra rena skick mot rutan! Tålamod är en dygd :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Idag har vi tränat med höglöpande tik i snöoväder :p det gick fint! Bad kompisen kommendera oss och linförigheten är riktigt fin nu. I ställandet och läggandet satte han sig när jag ställde mig vid honom, men det gör han aldrig annars så jag skyller på sinnesförvirring pga löptiken ;) testade hemma sedan och då funkade det precis som vanligt. Men för säkerhets skull sätter jag inte honom innan tävlingen nästa vecka. Sitta på kommando kan han ju liksom ...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Igår fixade vi uppflytt till elitspåret, så nu ska vi börja fokusera på lydnadslydnad (och agility) igen :)! Har anmält mig till två tävlingar i maj så jag har ett par veckor på mig att plocka upp lydnaden igen och fixa och trixa med det som försämrats och stärka upp det. Nu hoppas vi på att få bort de anskrämliga och ONÖDIGA nollorna (ex lägga sig ner på sittande i grupp precis innan vi går tillbaka till hundarna :p) som gjort att vi missat 1:a prisen de senaste tävlingarna (alt. krälat oss över 1:a pris med minsta marginal :D! ).

Innan tävlingarna kommer vi även hinna gå en tvådagarsträning för Jessica Svanljung (stående medlem i finska landslaget, har bl.a kommit tvåa individuellt på VM och tagit guld med finska landslaget i VM). Det kommer också stärka oss rejält :banana:

Har ni andra några roliga lydnadskurser inplanerade :)?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ska nog boka in någon mer privatträning.
Kurs är himla kul men för min plånboks skull har jag bestämt mig på att köra privatlektioner i lydnaden i år.. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag arrangerar en lydnadshelg med externa instruktörer på min klubb men deltar inte själv för jag är lite för pank :(. Och sen ska jag hålla en fortsättningskurs i tävlingslydnad och brukslydnad :p. För egen del blir det bara träningar för Anders Kjernholm (tränar för honom varannan månad) och sen åker jag på kennelläger i sommar. Det brukar vara en massa duktigt folk där så alltid lär man sig något.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Plånboken säger stopp så det får bli spårkurser som prioriteras dessutom. Blir nån typ av lydnadskurs när vi kommit lite längre tänkte jag.

Gjorde en lista med avstämningar idag och en plan för att träna in tandvisning (att hoppa på domaren och låta denne se tänderna samtidigt som den får en puss på näsan ger inte så höga poäng va? :p).
Tillgängligheten är inga problem iaf, då hade jag nog brytt mig mer om att den inte är påbörjad än. Vi har mkt kvar (såklart!) men har kommit en bit på vägen i de flesta moment.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag ska nog boka in någon mer privatträning.
Kurs är himla kul men för min plånboks skull har jag bestämt mig på att köra privatlektioner i lydnaden i år.. :)

Blir det för Heléne då eller :)?

Jag arrangerar en lydnadshelg med externa instruktörer på min klubb men deltar inte själv för jag är lite för pank :(. Och sen ska jag hålla en fortsättningskurs i tävlingslydnad och brukslydnad :p. För egen del blir det bara träningar för Anders Kjernholm (tränar för honom varannan månad) och sen åker jag på kennelläger i sommar. Det brukar vara en massa duktigt folk där så alltid lär man sig något.

Kul att du tränar för Anders, jag ska dit och träna för honom en heldag 1/5 (fast då med fokus på brukslydnad och upplet :) ) med träningskompisar som brukar träna för honom. Jag har bara träffat och pratat med honom lite på talangtruppslägret, så det ska bli spännande att se vad han har att säga :).

Plånboken säger stopp så det får bli spårkurser som prioriteras dessutom. Blir nån typ av lydnadskurs när vi kommit lite längre tänkte jag.

Gjorde en lista med avstämningar idag och en plan för att träna in tandvisning (att hoppa på domaren och låta denne se tänderna samtidigt som den får en puss på näsan ger inte så höga poäng va? :p).
Tillgängligheten är inga problem iaf, då hade jag nog brytt mig mer om att den inte är påbörjad än. Vi har mkt kvar (såklart!) men har kommit en bit på vägen i de flesta moment.

Kul att höra att det går framåt för er hela tiden :) :up:! Och tillgängligheten är ju absolut det viktigaste, koeffen är ju så låg ändå på det momentet så bara de är glada så är det bra ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Inga lydnadskurser eller så inplanerade, men sökläger och då hoppas jag på många duktiga så vi kan köra lite lydnad också!

Vi debuterade i trean igår, med blandade resultat :p

Sittande i grupp: 0 - lägger sig
Plats: 9 - gnäller (när jag lämnar)
Fritt följ: 6 - sitter sakta, gnäll, oro i halten
Sättande: 7,5 - framföring, gnäller, något sakta sitt
Ink. m ställande: 9 - steg i ställande
Rutan: 10 :)
Hopp apport: 7 - gnäll, gripande, avslut
Metall: 7 - gnäll, gripande, avslut
Vittring: 0 - tar fel
Fjärr: 8 - flyttar fram
Helhet: 8

Än har vi inte fått ngn bra rutin innan vi går in och kör (Bara startat två gånger innnan). Igår lät jag henne bara vara med och drog inte igång henne. Det resulterade i ofokus redan från början. Vid sitt i grupp hade vi en kon tio meter framför oss och den ville hon gärna springa till, så där får vi träna mer! Ofkuset hängde i då vi startade först, men blev lite bättre mot mitten. Är jättenöjd med det hon gjorde bra, vittring visste jag att vi inte var klara med så nu är det bara lite finsputs så sitter det :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men ljudet förresten....! Upplever att det är lite värre när jag blir nervös, troligtvis blir hon lite osäker på mig så jag får ju jobba med mig själv där. Men har ni andra tips mot pipet/gnällandet? Tar tacksamt emot alla tips :D

Å så film på allt utom inkallningen då ville inte äpplet vara med mer ;) Tack så mkt emma82maria för filmning & support!
http://youtu.be/MRUXNAMYYsI
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker att det bästa med Anders är att man känner sig bäst i världen när man går hem. Han är verkligen peppande! Och så är han bra på att tänka helhet, vilket är bra för mig som lätt fastnar på detaljer. Du får rapportera efteråt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL



Har ni andra några roliga lydnadskurser inplanerade :)?

Tyvärr inte, det blir för dyrt i och med att lillfjanten kommer i juni. Däremot tänker jag köra privatlektioner för Lotta Linusson. Behöver hjälp med detaljerna känner jag :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu blir jag nyfiken på vilket sökläger du ska på. Jag ska nämnligen också på sökläger ...
Sedan ska jag på lydnadsläger för Lillemor Edström till helgen. Ska bli himla roligt och jag hoppas jag får lite nya ideer och en massa inspiration inför kommande träningar och tävlingar!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men ljudet förresten....! Upplever att det är lite värre när jag blir nervös, troligtvis blir hon lite osäker på mig så jag får ju jobba med mig själv där. Men har ni andra tips mot pipet/gnällandet? Tar tacksamt emot alla tips :D

Å så film på allt utom inkallningen då ville inte äpplet vara med mer ;) Tack så mkt emma82maria för filmning & support!
http://youtu.be/MRUXNAMYYsI

Först och främst: JÄTTETREVLIG helhet :bow:!! Bara de där sista detaljerna kommer till så kommer ni ha toppoäng jämt :bump:!

Gällande ljudet, så har jag jobbat med det så att jag alltid är jättenoggrann med sinnesstämningen. Lyxa kommer från "piplinjer" så jag har jobbat med detta väldigt medvetet från det att hon var valp, att piper man så får man inte vara med längre utan blir då kommenderad att lägga sig ner, oftast i samband med lugnande strykningar över kroppen tills dess att det blivit lite nervarvat, och sen så får man komma upp och göra samma övning igen med massa beröm om det utförts tyst. Nu när hon är vuxen så räcker det oftast att jag säger "du!" till henne om hon skulle pipa, då hon numera är så medveten om det.

Vi kan få pip i fotgåendet nån gång ibland fortfarande (nästan alltid i vändningar på stället), och det är i stort sett alltid för att jag säger "fot" på ett för eggande sätt så hon går upp i varv. Därför försöker jag alltid fokusera på att alla mina "fot"kommandon ska vara lugna, tysta och nästan släpande så att den lugnande sinnesstämningen överförs till Lyxa.

Pip och ljud är dock ett aber, särskilt som så många hundar inte verkar vara medvetna om att de piper, så det kan ju vara så svårt att komma tillrätta med! Sen är ju också många ljud ren frustration/oerfarenhet, som kommer att försvinna mycket när hunden blir äldre och mer erfaren (dock givetvis ej alla, ska man väl vara noga med att poängtera ;) )

Men jag tror mycket på att jobba med att hunden ska klara av att utföra saker under en högre stressnivå, och ändå lyckas hålla ihop. Ex dra upp hunden massor och be den utföra ett (i början lätt) moment. Piper den då, bryt, lägg ner hunden och klappa den lugnande, och dra sen upp den igen i aktivitet fast lite mindre än förra gången, så den stegvis lär sig att hantera att arbeta under hög aktivitet/stress men ändå hålla ihop.

Det är iaf ett sätt att angripa ljudproblemet :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker att det bästa med Anders är att man känner sig bäst i världen när man går hem. Han är verkligen peppande! Och så är han bra på att tänka helhet, vilket är bra för mig som lätt fastnar på detaljer. Du får rapportera efteråt!

Det där låter bra, jag gillar att känna mig bäst i världen :D ;)! Hoppas på att få med massa bra saker hem från den dagen :bump:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu blir jag nyfiken på vilket sökläger du ska på. Jag ska nämnligen också på sökläger ...
Sedan ska jag på lydnadsläger för Lillemor Edström till helgen. Ska bli himla roligt och jag hoppas jag får lite nya ideer och en massa inspiration inför kommande träningar och tävlingar!

Lillemor är toppen! Så trevlig och duktig! Och petnoga, det gillar jag :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! Och tack för tipsen!

Vi får lägga lite tid på det där. Upplever att det oftast kommer när hon blir lite osäker och inte riktigt fattar/förstår vad jag begär så vi får fortsätta jobba på säkerheten med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp