Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker att det bästa med Anders är att man känner sig bäst i världen när man går hem. Han är verkligen peppande! Och så är han bra på att tänka helhet, vilket är bra för mig som lätt fastnar på detaljer. Du får rapportera efteråt!

Håller med ovanstående! Han var ju hit i somras och höll en helgkurs. Fick jättemycket hjälp och positiv feedback! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det va så lite så :)

Jag lyckades filma inkallningen med mitt äpple. Ska jag försöka få ut det på youtube eller maila över det eller nåt?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Igår fick jag och Lyxa till ett sånt där hejdundrande pass som man bara blir så LYCKLIG av :love:! Kopierar från bloggen:

Hon fick sitta i bilen medans jag byggde upp en lite klurig lydnadsbana där samma koner ingick i både dirigeringsapportering, rutkonskick och zäta. Bra för både störning och platssparande ;) !

Jag tog ut Lyxa ur bilen och värmde upp henne som jag skulle gjort på tävling, med lite lek, runt, zätaskiften, några fjärrskiften och sen lite fotgående. Sen gick vi in på planen och körde en tävlingsmässig kedja med tävlingsmässiga transporter och belöningar.

Kedjan var ingång på plan – dold platssittande 3 min – dirigeringsapportering – hopp metall med stora metallen – inkallning med stå och ligg – fotgående – två zäta (ett med alla skiften, ett med bara ett sättande) – fjärr – rutan med konskick och störning av andra koner och väskor.

Och Lyxa var SÅ grym !! Jag kunde höja och sänka hennes aktivitetsnivå helt perfekt beroende på vilket moment vi skulle köra, hon var totalpepp och hade superbra fart i alla fartiga moment! Underbart!

Ingång på plan = suveränt fokus och attityd

Platssittande 3 min = valde att röstkorrigera med ett ”nej” två ggr i början när hon började flacka med blicken (såg henne genom ett hål i väggen där jag gömde mig) och berömma när hon kom tillbaka till fokus. Efter det satt hon helt perfekt den övriga tiden med fullt fokus mot gömstället.

Dirigeringsapportering = GRYMT konskick i galopp trots att hon fick sitta ca 20 sek efter uppställning, hurra ! Perfekt båge ut till högerapport, men den nästan exakta färgnyansen på apport och gräs gjorde att hon sprang över den, och jag fick dirigera om henne med två kommandon för att hon skulle komma fram till den. Men hon tog omdirigeringarna super, grep jättesnyggt och kom in i full galopp igen :up:

grc3a4sapport.jpg

Rätt svårt att se apporten i gräset :p!

Hopp apport = Utmanade Lyxa lite extra med att ta den stora apporten. Men hon satte momentet jättefint, full sula ut, fint gripande och jättefin fart in! Toppen!

Inkallning med stå och ligg = GULD! Perfekt fart i alla tre sträckorna och jättefin reaktion på kommandona !

Fotgående = Efter tre moment som kräver lite mer fart och tryck så klappade jag om henne lugnt för att sänka henne i aktivitetsnivå lite, och körde sen ett rätt långt fotgående med alla vinklar, tempon, stegFF och överdrivet mycket vändningar på stället (där vi ibland kan få gnyljud om hon är för högt i aktivitet). Ett enda tungt andetag (inte ens ett gny/pip) på hela fotgåendet, annars perfekt i aktivitet och med jättefint fokus och större delen av tiden jättebra position. Fick till flera bra högervinklar i språngmarsch också, det tar sig!

Zätat = Körde två zätan på raken, det ena med alla skiften (stå/sitt/ligg), det andra med endast ett sättande på andra sträckan. Korrekta skiften alla gånger (yay!) och jättebra stadga och upphämtning. Dock tror jag att hon förekom mig lite lite på läggandet, men det är svårt att säga när man inte har någon som tittar på !

Fjärr = Drog upp henne lite mer i aktivitet än de föregående två momenten, körde på lite kortare avstånd men med många mer skiften (runt 10-11 skiften). Tog till två DK, ett på ett stå-sitt där rumpan inte gick ända ner i backen och ett på ett sitt-stå där hon bara klev ut med en tass. Men ju mer skiften vi gjorde desto bättre blev de, härligt ! Hon flyttade sig nog lite framåt, men det är där vi är just nu så det gjorde mig ingenting.

Rutan = Avslutade kedjan med konskick+ rutskick där Hello Kitty låg och väntade i rutan, och där jag ställt koner och lagt väskor i närheten så hon skulle få lite svårt att fokusera på rutan. Började med ett hejdundrande bra konskick (explosivt och i galopp trots att hon fick vänta lite innan skicket), jättefint ställande och sen ett JÄTTEFINT rutskick där jag såg att hon först sprang lite, lite på båge mot en av de andra konerna, men sen kollade extra, fick syn på rutan och sprang rätt in i den till sin pipis.

En jätte, jättebra kedja med JÄTTEFINA momentutföranden och bara några få detaljmissar! Sjukt nöjd blev jag, DUKTIG HUND!!

sportaussie.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Så himla roligt att läsa om eran träning! Ni är så förbaskat duktiga och jag känner mest att vi står still..

Jag tänkte visa en film från en linförighet som filmades tidigare i vinter. Fotgåendet känns sjukt ostrukturerat eftersom jag bara gick utan kommendering, och jag insåg att jag gör halter efter varje vändning. Nu ska jag inte skriva mer om vad jag sett för fel/missar vi gör, men jag vill ha lite tips på vad vi ska jobba vidare med.

http://www.youtube.com/watch?v=9-ilXH0YGAc&feature=youtu.be
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tycker det såg fint ut, utöver halterna som du själv nämner.
Kanske behövs det mer dirigering för dig utan hund, där du bara fokuserar på vad du själv gör, hur du sätter fötterna, när du stannar osv.

Har du ingen som kan kommendera dig kanske du kan prata in själv på band tex.
Annars, skriv ner lite olika kommenderingar på ett papper och skriv ungefär hur många steg emellan så kanske även en okunnig inom lydnaden kan kommendera dig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Long time noo see! kul att läsa om alla duktiga ekipage som håller igång *känner mig lat*

Har efter några månaders träningsuppehåll har vi tränat i ca 4 veckor nu :) och den 26:e april är det dags för våran andra start i Lk1 :D

Detta är en kvällstävling och vi tränar mest dagtid, nån som vart med om att hunden på något sätt reagerat när ni tävlat en tid på dygnet hunden inte är van att träna/tävla i vanliga fall?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Lite kort om kvällens träning som gjorde mig på väldigt bra humör.

Grima:

Apporteringen börjar verkligen ta sig. Vi har haft problem med ingångarna med rull och tugg, detta har inte synts till de senaste tre tillfällena på träning. När jag bytte belöning från godis till boll nu började det om litegrann, var dock noga med att inte ge belöning förrän hon var helt sansad och stilla, gjorde två apporteringar till och dessa gick mycket bra. Fin tjej!

Fria följet kändes väldigt käckt och positivt! Hon har varit lite oengagerad på sista tiden tycker jag, nu känner jag dock att jag börjar få en bra balans i det hela och som är mer "tävlingslydnad" än "superdrift-ipo" utan att tappa henne. Matte får klura. Jag tror dock att det har gjort henne gott att gå lite "låg" i FF i och med att det har behövts för att verkligen fila positionen, detta har trots allt resulterat i att hon nästan inte tränger mer. Kul!

Rutan gjorde mig riktigt glad. Det var väldigt förvirrat emellanåt medan några skick blev riktigt bra. Det jag tyckte var så roligt var att se att hon verkligen tänkte (!!) och försökte. Innan har hon liksom varit lite nollställd inför momentet. Hon verkar dessutom tycka att det är roligt!

Kort sagt, det ska nog bli tävlingslydnadshund av den hör gamla IPO-tackan :love:

Ian:

Vi körde linförighet idag då vi nästan bara kört fritt följ. Koncentrerade mig mycket på position och förflyttningar samt engagemang. Han var väldigt glad och duktig, det vi behöver fila mer på är vänstersvängar, han hamnar lätt för långt fram i ren iver. Lite bättre bakdelskontroll där också.

Apporteringen gick verkligen kanon. Han griper så himla fint och tycker att momentet är toppen. Inga anmärkningar! Jag ska nog anmäla honom till en etta i juni igen. Vi behöver störningsträna innan dessoch köra riktigt med platsliggning då vi nollade den på senaste tävlingen, som för övrigt såg ut så här:

Plats: 0 (Reser sig på armbågarna och äter hästskit..får dk:a 2 gånger) Ligger sedan fint.
Tandvisning: 10
Linförighet: 8 (Lite seg i vändningarna)
Läggande under gång: 0 (står)
Inkallning: 9
Ställande under gång:8,5
Apportering: 7 (släpper för tidigt)
Hopp över hinder: 9,5
Helhetsintryck:9

Känner mig glad och peppad :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl
Jag är så imponerad över min valp. Slalom mellan benen shejpade jag precis in på ett pass (med kort paus i). Ska det gå så lätt? :p
Stadga har vi börjat få till, hon har grym förståelse för fotpositionen, vill bara jobba och är sjukt lättlärd. Tandvisningen kommer gå mkt lättare än jag trodde och det är nog dags att börja på platsliggningen också.
Och efter ett intensivt pass ligger hon sekunden efter och vilar i mitt knä.

Perfekt. Hon ska bara bli vettig till vardags också ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har du ingen som kan kommendera dig kanske du kan prata in själv på band tex.

Smart! Vi behöver träna på kommenderingen då hon blir väldigt ofokuserad när nån pratar i bakgrunden. Kan man spela in på telefon och sen spela upp när man tränar :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vad härligt det lät! Grattis till duktig valp :)

(Lägger en liten kommentar här för att hitta tillbaka och joina tråden snart.)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Måste ju berätta här också :) vi tävlade ju igår för första gången och tog 1:a pris med 174 poäng :bump: en tredjeplacering (av tolv ekipage) blev det :)

Det var sjukt nervöst och det blev några misstag. Men det gick ju bra ändå :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Kl
Jag var på tävling igår, skrivare i klass 2. Nyttigt och lärorikt! Och nyttigt att se att folk gör misstag och att domaren inte halshugger nån :p

Valpen var med. Hennes uppförande behöver vi inte nämna så mycket om (eh, miljöträning behövs!). Men vi tränade lite på parkeringen sen, då var hon duktig.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

KL: Nu är jag precis hemkommen från en helg av lydnadsträning med Lillemor Edström. Det har verkligen varit kanonkul och vi har fått med oss många nyttiga tips på hur vi kan gå vidare.

Toka har verkligen visat sig från sin bästa sida och idag gjorde hon nog sitt bästa fria följ någonsin. Nu är jag väldigt trött men också väldigt glad!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis, bra jobbat!!:)

Piller och jag tävlade igår, det var vår andra start i 2:an och vi slutade på 193,5 poäng och en 1:a placering. Det blev tredje klassvinsten i rad efter 196,5 p i 1:an och 180 i 2:an, där hade vi dock en nolla (tjuvstart på apporteringen) och resten 10: or. Den här gången var vi väldigt ringrostiga efter den långa vintern och extremt lite träning, det var nära att jag strök oss för att jag kände att vi var så dåligt förberedda. Men det var väl tur att jag inte gjorde, för det gick ju bra ändå - hon är rätt så fantastisk, den här lilla hunden!

piller_1a_kl2_20april2013.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack så mycket :)

Det bästa med dagen, tyckte Mattis, var när det var prisutdelning och han fick en sån fin och rolig boll!
305786_10151351517922343_1907756795_n.jpg


Pumah: Grattis! Och vilken fin hund med ett fint namn :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp