Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
KL
Igår fick jag och Lyxa till ett sånt där hejdundrande pass som man bara blir så LYCKLIG av
! Kopierar från bloggen:
Hon fick sitta i bilen medans jag byggde upp en lite klurig lydnadsbana där samma koner ingick i både dirigeringsapportering, rutkonskick och zäta. Bra för både störning och platssparande
!
Jag tog ut Lyxa ur bilen och värmde upp henne som jag skulle gjort på tävling, med lite lek, runt, zätaskiften, några fjärrskiften och sen lite fotgående. Sen gick vi in på planen och körde en tävlingsmässig kedja med tävlingsmässiga transporter och belöningar.
Kedjan var
ingång på plan – dold platssittande 3 min – dirigeringsapportering – hopp metall med stora metallen – inkallning med stå och ligg – fotgående – två zäta (ett med alla skiften, ett med bara ett sättande) – fjärr – rutan med konskick och störning av andra koner och väskor.
Och Lyxa var SÅ grym !! Jag kunde höja och sänka hennes aktivitetsnivå helt perfekt beroende på vilket moment vi skulle köra, hon var totalpepp och hade superbra fart i alla fartiga moment! Underbart!
Ingång på plan = suveränt fokus och attityd
Platssittande 3 min = valde att röstkorrigera med ett ”nej” två ggr i början när hon började flacka med blicken (såg henne genom ett hål i väggen där jag gömde mig) och berömma när hon kom tillbaka till fokus. Efter det satt hon helt perfekt den övriga tiden med fullt fokus mot gömstället.
Dirigeringsapportering = GRYMT konskick i galopp trots att hon fick sitta ca 20 sek efter uppställning, hurra ! Perfekt båge ut till högerapport, men den nästan exakta färgnyansen på apport och gräs gjorde att hon sprang över den, och jag fick dirigera om henne med två kommandon för att hon skulle komma fram till den. Men hon tog omdirigeringarna super, grep jättesnyggt och kom in i full galopp igen
Rätt svårt att se apporten i gräset
!
Hopp apport = Utmanade Lyxa lite extra med att ta den stora apporten. Men hon satte momentet jättefint, full sula ut, fint gripande och jättefin fart in! Toppen!
Inkallning med stå och ligg = GULD! Perfekt fart i alla tre sträckorna och jättefin reaktion på kommandona !
Fotgående = Efter tre moment som kräver lite mer fart och tryck så klappade jag om henne lugnt för att sänka henne i aktivitetsnivå lite, och körde sen ett rätt långt fotgående med alla vinklar, tempon, stegFF och överdrivet mycket vändningar på stället (där vi ibland kan få gnyljud om hon är för högt i aktivitet). Ett enda tungt andetag (inte ens ett gny/pip) på hela fotgåendet, annars perfekt i aktivitet och med jättefint fokus och större delen av tiden jättebra position. Fick till flera bra högervinklar i språngmarsch också, det tar sig!
Zätat = Körde två zätan på raken, det ena med alla skiften (stå/sitt/ligg), det andra med endast ett sättande på andra sträckan. Korrekta skiften alla gånger (yay!) och jättebra stadga och upphämtning. Dock tror jag att hon förekom mig lite lite på läggandet, men det är svårt att säga när man inte har någon som tittar på !
Fjärr = Drog upp henne lite mer i aktivitet än de föregående två momenten, körde på lite kortare avstånd men med många mer skiften (runt 10-11 skiften). Tog till två DK, ett på ett stå-sitt där rumpan inte gick ända ner i backen och ett på ett sitt-stå där hon bara klev ut med en tass. Men ju mer skiften vi gjorde desto bättre blev de, härligt ! Hon flyttade sig nog lite framåt, men det är där vi är just nu så det gjorde mig ingenting.
Rutan = Avslutade kedjan med konskick+ rutskick där Hello Kitty låg och väntade i rutan, och där jag ställt koner och lagt väskor i närheten så hon skulle få lite svårt att fokusera på rutan. Började med ett hejdundrande bra konskick (explosivt och i galopp trots att hon fick vänta lite innan skicket), jättefint ställande och sen ett JÄTTEFINT rutskick där jag såg att hon först sprang lite, lite på båge mot en av de andra konerna, men sen kollade extra, fick syn på rutan och sprang rätt in i den till sin pipis.
En jätte, jättebra kedja med JÄTTEFINA momentutföranden och bara några få detaljmissar! Sjukt nöjd blev jag, DUKTIG HUND!!