Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!
Jag använder en typ av extern belöning, jag kastar ut bollen mitt under platsliggningen - ibland efter en minut, ibland efter två, eller precis innan jag går tillbaka. Det funkar jättebra på Piller, hon blir väldigt fokuserad på mig eftersom hon aldrig vet när jag kommer att kasta bollen. Hon får hämta när jag kommer tillbaka, ibland direkt ifrån liggande och ibland ifrån sittande. Det kräver förstås att man har en hund som har väldigt bra stadga, och det har hon eftersom jag tränat stadga ungefär på det sättet sedan hon var liten, hon har fått sitta stilla medan jag har kastat dummies runt omkring henne. När vi tränar platsliggning tillsammans med andra blir det ju lite knepigare, men då gör vi bara så att kompisarna kopplar sina hundar innan Piller får sticka iväg och hämta bollen, och tvärtom om de vill belöna sin hund med boll. På köpet blir alla hundar väldigt fokuserade, men som sagt, det kräver att man är säker på att de ligger kvar.Någon här som har tankar kring/har provat att använda extern belöning vid platsträningen?