Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Någon här som har tankar kring/har provat att använda extern belöning vid platsträningen?
Jag använder en typ av extern belöning, jag kastar ut bollen mitt under platsliggningen - ibland efter en minut, ibland efter två, eller precis innan jag går tillbaka. Det funkar jättebra på Piller, hon blir väldigt fokuserad på mig eftersom hon aldrig vet när jag kommer att kasta bollen. Hon får hämta när jag kommer tillbaka, ibland direkt ifrån liggande och ibland ifrån sittande. Det kräver förstås att man har en hund som har väldigt bra stadga, och det har hon eftersom jag tränat stadga ungefär på det sättet sedan hon var liten, hon har fått sitta stilla medan jag har kastat dummies runt omkring henne. När vi tränar platsliggning tillsammans med andra blir det ju lite knepigare, men då gör vi bara så att kompisarna kopplar sina hundar innan Piller får sticka iväg och hämta bollen, och tvärtom om de vill belöna sin hund med boll. På köpet blir alla hundar väldigt fokuserade, men som sagt, det kräver att man är säker på att de ligger kvar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag bor i närheten av farsta! Tränar på stockholm södra bk :) kanske kan man styra upp nn träningstävling med ett buke gäng :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul! Jag bor i Västerhaninge, tränar gärna ihop nån gång?

Träningstävlingar också, jag är dock inte tillräckligt kunnig för att sätta poäng.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har haft externbelöningar bakom Sigge i platsliggningen, har funkat rätt bra. Med Stoja har jag precis börjat med platsliggning, men överlag får hon bättre stadga med externbelöningar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har precis börjat lära in ställandet, verkade funka hyfsat.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Avstämning nu ikväll :)

platsliggning: Hon lägger sig ibland lite snett från fotposition. Ligger stabilt men har inte kört varken fullt avstånd eller mer än 5-10 sekunder. Har öht inte börjat lära in hakan i backen och vet inte riktigt om jag ska lägga fokus på det eller inte.

Tandvisning: Kärde vi inte igår men det går över förväntan. Dock har jag alltid haft godis att ”muta” med och vi har inte gjort med okända.
Det gäller som sagt att hon inte ska hoppa jämfota upp och pussas…

Linförighet: Tränade jag faktiskt med koppel på också. I princip färdigt moment, hon kan bli lite stadigare i språng marsch och vänstersvängar. Mest är det uthållighet som ska tränas.

Ställande: Har börjat klicka in stå, inte alls ihopsatt eller under kommando. Tränades inte igår.

Inkallning: I princip färdigt moment, ingångarna kan bli bättre. Sitter stadigt och har bra fart. Igår blev jag inte ens tacklad :p

Läggande: kan bli snabbare men annars ser det rätt bra ut. Kräver dock lite förberedelser, vill ha henne säkrare/villigare på liggkommandot.

Apporteringen: Apporten dök upp i flytten och inga konstigheter där. Hon kan göra det som helt moment, men det måste kvalitetssäkras.

Hoppet: Inte påbörjat. Det är ju i princip Inkallning över hinder så nästa gång jag är på klubben ska jag intoducera hindret och testa (men lågt såklart).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi kommer skjuta på vårens tävling och istället ägna vår mesta tid till grundträning inför platsliggning. Dags att ta tag i ursprungsproblemet!
Har ju jobbat massor med platsen innan men bara att inse att det fortfarande saknas viktiga delar. Gör om - gör rätt ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja verkligen. Nu är det ju inte jättestruligt men eftersom grundproblemet ligger lite djupare så måste vi liksom avsätta ordentligt med tid..
Annars kommer det ju aldrig bli helt bra och hållbart.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skitmoment verkligen!

Men jag tror vi har hittat en bra plan nu. Kändes väldigt logiskt när Heléne berättade om sina tankar kring Ila :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Debut i 1:an idag. Typ allt som kunde gå fel gick fel ;). Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ha Sarek ute vid lottningen (han behöver nog känna av omgivningen lite innan han kan slappna av och börja jobba) men beslöt mig för att låta bli. Sannolikheten att vi skulle bli startnr 1 av 20 hundar var så liten, och alla andra startnummer skulle innebära att vi hade tillräckligt med tid att bara sitta och titta på spektaklet. Vi drog startnr 1. Det gav också platsen närmast staketet (och hela publiken med hundar) på platsliggningen. Men han låg tillräckligt stilla för att få 10. Sedan fick vi värma upp utanför appellplanen, och vid ingången stod publiken fortfarande kvar med sina hundar så det blev till att försöka kryssa sig fram genom klungan utan att tappa kontakten. Och sen var inte TL och domarna färdiga utan det drog ut på tiden medan vi far "fast" i grindhålet. Och sista grej som inte fick hända var att tandvisningen var först (på utgångspunkten) och att domaren var mycket försiktig och när Sarek inte ville nosa på hennes hand så satte hon sig på huk. Sen var det kört med det momentet.

Han kom ändå igång bra med linförigheten, 8,5 och läggandet 8 (säkert omedvetet DK, denna domaren ser ALLT :). Publiken såg inget alls). Lite snett sitt i inkallningen gav betyg 9. Sen nollade vi ställandet? Jag fattar inte vad som hände, detta är han så stensäker på? Men tydligen hade han tagit några steg och sett vilsen ut, och när jag vände mig satt han och kliade sig... Sen fick vi 9 på apporteringen (tveksamt gripande) och sen bröt jag. Det kändes onödigt att fortsätta mot något som aldrig skulle kunna bli ett 1:a pris. Kanske borde jag gjort hoppet också så jag fått ut protokollet, men jag känner att jag hade rätt så bra koll på de detaljer hon drog för. Hoppet känns svårt att misslyckas med så det går säkert bra nästa gång.

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska anmäla till en ny tävling när hon också är domare? Men jag tror nästan det. Jag gillar hennes sätt att döma, får man ett högt betyg så är man verkligen värd det. Så nu ska jag träna massor med tandvisning med tveksamma personer och så blir det länkar med läggande - inkallande - ställande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

8,5 på linförighet är väl inte helt dåligt ändå? Bättre än jag och lagotton någonsin lyckats med hittills i alla fall :p


För övrigt körde jag igenom hela klass 2 programmet med lagotton häromdagen. Hon gick klockrent! Skulle definitivt blivit ett förstapris, så vi ska nog ut på tävlingsplanen i sommar. Just nu har vi knappt 1 månads karens kvar då labben haft kennelhosta. Dessutom behöver vi ut och träna mer på klubben innan vi vågar oss på tävling.
Hon bjöd på hakan mot backen i platsen - yes! Inte hela tiden, men vi har övat och äntligen kom det!

För labben har fotpositionen börjat lossna, inte helt ännu, men en bra början. Han blir lätt ivrig och glömmer bort sig lite i de fallen :)
Har även övat lite platsliggning, korta stunder ännu, men det känns rätt stabilt. Det svåra är att få honom att inte resa sig upp när jag ställer mig vid sidan, så just nu övar vi genom att jag går förbi, stannar bredvid, går vidare osv, så han måste lyssna på mina ord.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Så synd att det strulade i er uppladdning och att ni inte fick den start som ni ville ha! Särskilt med oerfarna/känsliga hundar så är ju alla sådana detaljer så himla viktiga.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tråkigt att debuten skulle sluta så! Du får ta med dig allt som kan göra framtida tävlingar bättre :) Tex uppladdning och tandvisning. Och sträck på dig att linförighetens lägsta nivå gav 8,5.

Jag hafe inte fokuserat så mkt på vilken domare som dömer nästa tävling. Utan jobbat på bitarna som behöver jobbas med, resten har ni där hur eller hur! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej med denna hunden och denna uppladdningen är det helt okej betyg. Han har inte sådär jättebra nerver utan blir ganska störd av hela tävlingssituationen. Därför skulle jag ju ha honom ute så han fick checka av allt ;). Men men, nästa gång får han vara med vid lottningen. Han blev inte tröttare än att han orkade med ett 700 m spår och uppletande i full ruta efteråt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja men shit happens. Klart att man blir lite besviken men ibland går det inte riktigt som man har tänkt sig. Jag får vara nöjd med det som vara bra och försöka träna mer på det som inte gick. Och sen är det ju så att det är ju inga maskiner. Ibland blir det missförstånd och det kan man inte helgardera sig mot.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag är jättenoga med vem som är domare just pga tandvisningen. Är det en man har vi liksom inte någon möjlighet alls att klara den ;). Han går gärna fram och hälsar på folk annars, men hatar all form av hantering. Jag har varit lite orolig för det här momentet efter att han gjort ett lufthugg på en utställningsträning :(. Men tydligen går det bra att nolla tandvisningen utan att bli diskad. Får vi inga fler nollor så ska vi klara oss bra utan tandvisning.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Får man lov att avstå tandvisningen? Så man får en nolla. Vad händer om hunden skulle morra? Nollad men får fortsätta?
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp