Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+glimfeather Grattis till er båda! :banana:

kl
Vi skulle egentligen starta nu på fredag men tävlingarna vart inställda pga skitväder/försenad vår :(
Min snobbhund ;) gillar inte lera så det hade säkert gått dåligt iaf men jag vart ändå väldigt besviken!

Tar nya tag och väntar på lönen så jag kan anmäla till nya tävlingar :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag tänker vi vara med på träningstävling. Bara klass 1 men vi ska passa på att träna plats med andra hundar och kedja tävlingsmässigt i tävlingsmiljö. Supernyttigt även om det blir lite andra moment!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vem är det som styr upp träningstävlingar på din klubb? (ordf, du, instruktörer?)
Jag skulle också vilja träningstävla senare i sommar men hittar inget om några såna på "min" klubb...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Just det vi varit på idag är en inofficiell lydnadscup som klubben ordnar varje vår och höst. Det är några eldsjälar som är ansvariga tillsammans med tävlingskommittén tror jag.
Sen brukar vi ibland anordna lite tävlingsträning kompisar emellan också. Hjälpas åt med kommendering osv. Men då är det ju inget organiserat utan sånt man drar ihop själv med sina träningskompisar.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Träningstävligen gick förövrigt skit. Ila var inte alls trygg på plan och ville inte bli lämnad vare sig i platsliggning, ställande, inkallning eller hopp.
Är sjukt ledsen nu.
Bryr mig inte om poängen men blir sjukt ledsen över att min hund uppenbarligen inte känner trygghet inne på plan.

Misstänker att det är en skendräktighet som spökar. Men som sagt. Deppigt värre nu.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Var i sthlm bor du?
Jag vill också (om ett tag) ha träningstävling... Iof hade de en här förra veckan, även om det var bruks.

Fast först måste vi träna kommendering. Det kan bli... spännande.

Line: Trist! Hoppas det bara är nåt tillfälligt.

kl
Sjukt lycklig! Kommer man hem från jobbet kl 22 måste man ju såklart dra ut och träna lydnad? Haha.
Fritt följ (både uthållighet, vändningar och halter, insåg dock att vänstersvängarna kan bli bättre), "leka kull", snabba lägganden (hon är dock inte redo för att få liggkommando under rörelse), stadga i sitt (super!!) och inkallningsmomentet i sin helhet för första gången (grymt för att vara första gången, men insåg att vi måste träna ingångar mer). Tidigare under dagen halter och stadga i ligg ute. Det sistnämnda gick lite sådär.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men vad hände då? Försökte hon smyga efter dig när du lämnade henne? Om jag får gissa så känner hon av din nervositet (om du nu var nervös) och i kombination med tävlingsledare och annan störning så blev det helt enkelt för svårt. Belönade du under tävlingen eller väntade du tills ni var klara?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hon ville inte bli lämnad. Skällde och smög efter mig direkt vid platsen (jag hann inte gå många steg innan hon kom ikapp) och samma sak vid de andra momenten som innebär att jag lämnar henne. Ville inte sitta kvar för inkallning osv.

Tanken från början var att kedja tävlingsmässigt men självklart belönade jag när jag märkte att det var jobbigt för henne :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det låter verkligen som hon blev rädd för något. Inga höga ljud som hon kan ha reagerat på? "Svarade" hon på dina belöningar?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nä inget som jag märkte. Men såhär i efterhand kan jag se att hon varit lite uppvarvad vid platsliggningen senaste dagarna (men inte alls så mycket som nu) och att hon egentligen bara blev mer och mer uppvarvad just kring att ligga still vid uppvärmningen.

Jag vill gärna värma upp med lite enkel platsliggning ensam innan, så hon liksom har legat och fått belöning innan vi ska göra det i tävlingen. Men nu började hon skälla, vilket jag inte ville belöna. Så vi gjorde om, och gjorde om. Och hon blev nog mer påverkad av det än jag just då insåg.

Hon tog belöningarna på plan. Men när vi kom av plan dög helt plötsligt inte det vanliga godiset. Så stressad var hon helt klart.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Någon här som har tankar kring/har provat att använda extern belöning vid platsträningen?
Framför eller bakom?
Några "regler" kring släppandet till belöning (om ni gör det från avstånd osv?)
Några tankar kring saker man behöver hålla koll på?
Hundtyper det passar eller inte passar till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp