Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej man får inte avstå. Morr borde vara oacceptabelt beteende och har du otur åker du på rapporteringskod A. Min gamla tik blev lite sur vid ett par tillfällen och morrade på domarna varpå de sa "höhö det var en sur en" och sen fortsatte vi bara. Det var dock innan regelrevideringen när "alla" fick 10 på tandvisningen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nej, tandvisningen är obligatorisk.

Det är samma regler inom lydnaden som i all övrig tävlingsverksamhet, finns att läsa i "Allmänna regler för utställningar, prov och tävlingar" punkt 5:

Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack då vet jag nu att det gäller all tävling:)
Men visst är det ingen tandvisning i bruks?
Cillamuffins, vad gjorde din hund vid tandvisningen? Drog sig undan?
Jag såg resultatet från en lydnadstävling där några ekipage fick 5, 7 och 9 på tandvisningen, vet dock inte vad domaren går efter.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ingen tandvisning i brukset :). Min hund drog sig undan genom att backa bakom mig.

I reglerna står det att hunden ska sitta stilla och att det ska vara lätt att kontrollera bettet. Sådant som kan ge avdrag är t ex att hunden reser sig eller rent av hoppar på domaren, att den försöker dra undan huvudet men att det till slut går att titta på bettet samt alla fel som föraren kan göra, t ex dubbelkommando.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tog det andra förstapriset i lkl1 idag :)

Det ösregnade på oss och mattis var lite less när vi gick in på banan, så jag är mycket nöjd med vår prestation. Han var inte alls på hugget i linförigheten och det kändes inte alls bra. Dessutom missförstod jag tävlingsledaren i apporteringen och i hoppet var det nån i ringen brevid som slängde en hög med plankor precis när Mattis landade så han blev överraskad och sprang några meter för långt innan han vände och satte sig brevid mig.

Men 173 poäng och en tredjeplacering lyckades vi skrapa ihop :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Skönt med såpass höga poäng även om det inte kändes bra.

Kl
Vi testade hoppet för första gången i tisdags. Gick perfekt! :)
Platsliggningen börjar också kännas bra, ligger stabilt på hyfsat (inte fullt) avstånd i typ 20 sekunder. Ska börja öka tiden och struntar nog i hakan i backen tills vidare. Dock har jag bara lagt själv, vet inte alls hur hon kommer reagera i grupp sen. Jag behöver träningskompisar!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis, superbra jobbat :bump:!!!

KL

Jag och Lyxa har varit iväg på en 2 dagars kurs med Jessica Svanljung från finska landslaget i lydnad. Jag ÄLSKAR verkligen att gå kurs för henne, hon har ett tänk som fungerar jättebra för mig och Lyxa och som ger oss nya infallsvinklar och sätt att träna :D!

trc3a4ning-fc3b6r-jessica-s-och-viltspc3a5r-034.jpg


Vi fick hjälp och feedback på vårt fotgående, ruta, zäta, fjärr, hopp metall, dirigeringsapportering, vittring.... testade av vittringen med lite "cirkuslydnad" också:

Hopp vittring

Den här kursen var precis vad jag behövde som sista pepp-pusch inför kommande träningar och tävlingar :banana:!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ Jenka, tack! :)

Åh, vad kul med kurs! Jag måste också komma mig iväg på något snart. Speciellt nu när det "snart" är dags för tvåan. Där är det mycket jag har noll koll på.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!!


Skulle också vilja gå nån kurs en helg. Var hittar ni kurserna, ni som går sådant?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tog det andra förstapriset i lkl1 idag :)

Det ösregnade på oss och mattis var lite less när vi gick in på banan, så jag är mycket nöjd med vår prestation. Han var inte alls på hugget i linförigheten och det kändes inte alls bra. Dessutom missförstod jag tävlingsledaren i apporteringen och i hoppet var det nån i ringen brevid som slängde en hög med plankor precis när Mattis landade så han blev överraskad och sprang några meter för långt innan han vände och satte sig brevid mig.

Men 173 poäng och en tredjeplacering lyckades vi skrapa ihop :)

Duktiga ni är!

Kl. Vi har hamnat i en rejäl svacka, Kiro är otroligt svårmotiverad och seg. Platsliggning är nya favoriten :meh: Annars så vill han helst käka gräs och kolla vad som händer runtomkring. Är det varmt ute ligger han helst i skuggan. I normala fall så hade vi tagit en liten paus i träningen men nu har jag anmält till lkl1 om drygt 1,5 vecka så vi borde träna tävlingsmässigt för fullt men det går inget vidare. Vi har kört en del kedjor och det fungerar, han gör det han ska men lite halvdant. Jag vill att vi ska ha kul men det känns som om vad jag än göra så vill han hellre tugga gräs och vila. Så har han varit sen en vecka tillbaka så förhoppningsvis är det tillfälligt pga. värmen men ändå helt fel tidpunkt.

Det känns som vi borde träna massor men samtidigt så blir nog inte motivationen bättre av det då det inte direkt är några roliga moment i lkl 1. Vad gör man? :arghh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tar en paus så ni inte blir osams och så leker ni och har roligt fram tills tävlingen, ingen mer träning än lite grann inlagt på promenaderna.

Och blir det inte bättre, ett veterinärbesök. Men det kan nog vara värmen. Mina hundar är som kossor bägge två, gräset är alltid jättegott såhär på våren.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja ta en paus och jobba med roliga och lekfulla övningar. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar om hunden inte vill vara med :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ hemlig

Tack för svar :)

Ja en liten paus blir det, har inte planerat någon lydnad mer än ev. några platsliggningar innan torsdag. Är han inte med mig på torsdag får vi väl göra en massa kul lek och övningar istället. Ska klura på hur jag ska få de tråkiga momenten i ettan lite mer spännande.

Jag har nog lite höga förväntningar på vad min drygt 15 månader gamla kille ska orka. Han är nog toktrött och det + värme = loj hund. Men piggnar han inte till så blir det självklart veterinärbesök, vi var hos veterinären senast i onsdags av andra anledningar :crazy:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Delvis kl
Svacka här med och jag känner mig mest som världens sämsta matte/hundtränare och sjukt besviken efter kvällens lydnadspass. Besviken på mig själv, dvs.

Jag vet inte om jag ställer för höga krav på Stoja eller om hon har fått bomull i hjärnan ala unghund (7 mån nästa vecka). Hon har iaf tappat rejält med attityd i fotgående senaste veckan eller så. Koncentrationstapp och inte speciellt intresserad av att träna (spec då inte fotgående).
Jag tror ju att det kommer ordna sig. Egentligen. Men just nu känner jag mig dels frustrerad, dels elak som gnäller och tjatar på henne (ännu mer i vardagen...), och dels sjukt dålig- jag måste ju göra nåt allvarligt fel om ingen av mina hundar är speciellt förtjust i att träna? Om det håller i sig i längden iaf.
Fokusera på annat närmsta dagarna, sen borde jag bestämma mig för hur jag ska hantera problemet. De alternativ jag ser är att antingen lägga just fotgåendet på hyllan ett tag, alternativt belöna upp och värdeladda det ordentligt. Känner mig för tillfället mest sugen på alt. 1, men alt 2 är nog bäst egentligen förutsatt att MIN attityd är den rätta.

Sigge var dock sjukt duktig. Känner mig motiverad att ta upp hans träning seriöst igen för senaste veckan har han haft en jättefin attityd och han KAN verkligen, när han vill... Hitta bättre belöningar (haha, har jag ju bara jobbat med i 4 år...) och framförallt lägga upp en plan för hans träning. Vet inte alls hur för tillfället dock. Nu tränar vi helt oplanerat när han visar att han vill, det är kul och vi blir nöjda men kommer ingen vart.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skulle också vilja gå nån kurs en helg. Var hittar ni kurserna, ni som går sådant?

De flesta kurser får jag information om "mouth to mouth", jag har fått väldigt mycket kontakter genom åren som (snällt nog :D) hör av sig till mig om det är några roliga clinics/kurser/inhyrning av större namn på G. Ex denna Jessica S kurs fick jag mailförfrågan om jag var sugen att gå, samma när jag gick en elitsatsning för Maria Brandel förra året :).

Annars så håller jag koll på olika hundföretagshemsidor i mitt närområde, där flaggas det ju för när intressanta tränare ska komma. Ex tar Kungliga Hundar i GBG ofta in stora, intressanta namn för helgkurser och dylikt :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Har bestämt mig för att göra ett sista försök till att ta LP2 i alla fall:o:D
Tredje gången gillt..
Körde igenom henne idag och alla moment sitter ju klockrent så det var väl fan om det inte ska gå!!;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

I morgon är det dags för tävling för oss igen :bump: Jag hoppas i första hand på att inte nolla några moment på klantigt sätt (SÄRSKILT inte sittande i grupp, det har vi peppat upp nu under ett par veckor så jag hoppas att det håller på tävling med :p) så vi verkligen får visa upp hur bra vi kan vara, och i andra hand att vi tar vårt sista 1:a pris för championatet :D!

Jag körde uthållighetsträning igår, två elitprogram (nästan, körde bara ett kortare fotgående och glömde inkallningen BÄGGE gångerna :D! ) plus lite extramoment på raken utan mer belöning än klapp och beröm och under tävlingsmässiga former.

Det kom in ett par småfel men övergripande är jag SUPERNÖJD, särskilt som farten och intensiteten hängde med genom hela den långa kedjan och vi ex hade galopp på ALLA konskick :banana:

Film på gårdagens träning:

Uthållighetsträning med Lyxa

Så håll gärna en tumme eller två för oss i morgon ;)!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här håller vi båda tummarna! Det kommer gå bra :)
Ser fint ut på filmerna, glatt och peppigt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Träningstävling igår med Ian inför Lydnadsklass 1.

Är inte jättenöjd med resultatet :( . Normalt sett ligger hans styrka i det fria följet, inkallningen. Platsliggningen har varit ett problem.

Good news:

Platsliggningen gick fantastiskt bra! Det var väldigt mycket störningar runtomkring, han skötte sig trots det alldeles exemplariskt.

Fasthållandet var en 10:a med guldstjärna.

Tandvisningen gick sådär, måste gå honom att förstå att det är lite mer allvar i den då han älskar folk och helst vill pussa ner den som ska kika i munnen på honom.

Hopp över hinder gick utmärkt.

Bad news:

Linförighet, ställande under gång, inkallning och läggande under gång gick väldigt dåligt. Han blev otroligt distraherad av en doft från hunden innan och återvände flera gånger till den fläcken eller blev disträ när vi kom i närheten av den. Gah!! Vad gör man åt sånt där? Misstänker att en av tikarna var på väg in i löp för det är i princip det enda som verkligen stör honom.

Tips tas oerhört tacksamt emot!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp