Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

KL

Även vi har haft framgångar!

Lp1 Lp2 Isumi's Shiro Musashi Koge Kitai, idag uppflyttad till lydnadsklass ELIT!


971767_10151437608446984_1633196872_n.jpg




Jag är nästan helt säker på att han är den första jappen någonsin som är uppflyttat till elit :D Nu satsar vi på ett LP3 under året, och sedan bär det av mot eliten :nailbiting:

Sådant här älskar jag att se! Häftigt med en så högt placerad "icke bruksras". Grattis!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+Paradox
Grattis! Och grattis igen till miao.

Kl
Idag har vi varit på valpträff och lydnadskurs. Fick med oss en hel del vettigt hem.
Kan konstatera att jag har en unghund med mycket driv och väldigt bra fotposition :) vi behöver dock störnings- och attitydträna en del (det sistnämnda har kommit senaste veckorna, unghund med bomull i hjärnan...)
Har även fått väldigt bra input när det gäller läggande under gång (haha, inte konstigt att hon har svårt att lägga sig i rörelse när hon vill sätta sig först, visar hur viktigt det är att inte träna ensam hela tiden!) samt gjort upp en plan för ställandet och hur jag ska jobba bort tugg i apporteringen.


Mycket trött och nöjd Stoja nu :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL.

Grattis till alla fina tävlingsresultat!

För vår de är det inte långt kvar till första försöket i att tävla lydnad, närmare bestämt 4 dagar. Första gången för både förare och hund så förhoppningen sträcker sig till att ha en bra känsla genom programmet.

Idag var det en form av generalrepetition:

Fick lite fart på Kiro idag på lydnadskursen. Fotbollen var tydligen värd att jobba för. Vi började med gruppmoment. Sittande i grupp gick bra men körde endast en mycket kort stund så jag var säker på att han skulle lyckas. Platsliggningen gick bra de två första minuterna men sista minuten skruvade han en del på sig och kröp lite lite och pep någon gång.

Tandvisningen gick inge vidare, tränaren är alldeles för kul enligt Kiro men med baconost som muta och ett antal dubbelkommandon som gick det hyffsat. Får hoppas på en riktigt tråkig domare på tävlingen ;)

Sen värmde vi upp genom att leka med fotbollen och innan vi skulle köra igenom programmet band och upp honom och sparkade på bollen framför honom och gick sen bort och la den i rutan. Sen körde vi igenom hela lydnadsettan tävlingsmässigt. Först hade han väldigt svårt att släppa bollen med blicken vilket resulterade i en nästintill katastrof dåligt linförighet men mot slutet så verkar det som han faktiskt kom på vad vi höll på med så sista halten blev riktigt bra. Sen gick det bara bättre och bättre.

Läggande under gång - helt ok fotgående men lite segt läggande, jag gör fel och går tillbaka istället för att stanna när tränaren säger "tack det räcker"

Inkallning - bra men farten kunde ha varit bättre

Ställande under gång - klart godkänt

Apportering - riktigt bra

Hopp - tjuvstartar och hoppar en gång innan vi ens ställt upp men vad jag förstått ingen stort problem då momentet inte hade börjar än. Själva momentet gick sen utmärkt.

Det viktigaste - leken med fotbollen efteråt var väldigt uppskattad.

Det känns helt ok inför tävlingen på torsdag, att få fokus på mig med en riktigt bra belöning har vi jobbat med förut och det brukar inte vara några problem med de vanliga leksakerna men fotbollen har vi aldrig haft med vid träning förut. Jag får jobba på samma sätt som med de andra leksakerna, enda sättet att få dem är genom att hålla kontakten med mig.

Det viktigaste är nog att gå in på planen med en glad hund full av självförtroende. Min plan för att uppnå det är att värma upp med lite agilityhinder och lek med apportbocken och fotbollen.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, stort grattis! :)

Vi har börjat med hårdträning eftersom jag nu anmält oss till vår första lydnadsklass 2. Det är framför allt fritt följ och rutan som är våra problemmoment. I fria följet är motivationen mycket bättre men det är fortfarande jättesvajigt. Rutan måste bli mer befäst. Tävlingen är första juni, så vi har ett par veckor på oss.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis allihop! Vad kul att det går så bra för så många :) den lilla jappen är ju så söt och duktig!

På fredag är det dags för vår tredje start i ettan och jag hoppas vi kan ta LP1 då :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ alla andra

Tack så mycket! Ja det är fantastiskt vad man kan åstadkomma med lite (mycket) tid och envishet. Minns när jag efter ett års tragglande var säker på att jag aldrig skulle få spetsskrället att hålla en apportbock i munnen, nu är apporteringarna i alla former favvomomenten.

Gränserna för vad jag tror är möjligt med den hunden flyttas fram mer och mer, och nu börjar jag tänka att kanske kanske, kan man försöka satsa på ett championat? Sålänge hunden tycker det är kul finns det ju inget att förlora på att satsa :D Dock inser jag ju att det är ett livsprojekt med den hunden, men jag räknar ju iskallt med att han ska vara tävlingsbar upp mot 12-årsåldern iaf, så då har vi lite drygt lika mycket tid på oss som vi lagt ner fram tills nu ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

På fredag ska vi tävla igen och idag var vi faktiskt och tränade två gånger ^^ först med en kompis och sedan på öppet hus-träning. Vi blev kommenderade och fick en massa tips av en av instruktörerna, som även brukar vara tävlingsledare, och det gick SÅ bra! Jag har världens bästa hund som alltid vill göra sitt bästa! Instruktören tycker vi ska starta tvåan på klubbens tävling i slutet på juni om vi lyckas ta LP1 på fredag. Min första reaktion var NEJ! Men nu har jag funderat och kollat igenom momenten, och det enda vi har noll koll på är rutan, och den borde jag hinna träna in på en månad. Och hinns det inte är ju inte det heller hela värden!

Så nu blev jag nervös igen :D Men mest är det roligt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lycka till, hoppas ni sätter ert LP1 i morgon så ni kan gå vidare till tvåan :bump:

KL

Måste bara visa vilken FIN startbild min syster/webbmaster gjort till min kennelhemsida nu när Lyxa blev champion :love:

941763_10151455175752582_1716809516_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det är en vedertagen men inofficiell titel i brukset, som betyder att man blivit (minst) godkänd i högrespåret :).

Sph = spårhund
Söh= sökhund
Rph = rapporthund

I = lägre
II = högre
III = elit
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har tänkt tvinga mig själv att tävla med Ilo för första gången i sommare. Både i lydnad och agility. Så vi jobbar på med klass 1 momenten. Måste dock prata och stötta väldigt mycket fortfarande, annars tappar han fokus i fria följet. Måste även torrgå supermycket, jag är riktigt dålig på att bli kommenderad lustigt nog.

Fria följet
http://www.youtube.com/watch?v=XfcCSkyw7SM&feature=youtu.be

Ställande
http://www.youtube.com/watch?v=AelZ78f9_r4&feature=youtu.be

Läggande
http://www.youtube.com/watch?v=BI85qrCv910&feature=youtu.be

Inkallning
http://www.youtube.com/watch?v=W8-vw89VuJw&feature=youtu.be

Apport
http://www.youtube.com/watch?v=2KdEpt588Ck&feature=youtu.be

Någon som kan komma med bra tips inför första tävling när det är dags? :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Du har en ganska lustig gångstil när du går med hunden, så fort du går själv så rör du dig helt normalt. Jag tror att om du hade gått på med lite mer tempo och pondus så hade du sluppit korrigera din hund för att han går för långt fram. Speciellt i starterna börjar du med ett jättesteg, och sedan går det lååångsamt. Börja med ett kort steg och gå resten "normalt" så blir det nog bättre :). Resten såg trevligt ut, fast lite mer tempo i inkallningen är önskvärt och så måste du lämna av apporten till hunden från högerhand (läs reglerna, armen ska dessutom hänga vid sidan innan du kommenderar).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

jag håller med Cillamuffins i det hon säger, din gångstil har vi diskuterat redan en gång, men det tar superlång tid att lära om ett beteende hos sig själv (tänk om man skulle vara lika snabb som hunden i de lägena ;) )

Jag tror också att du skulle vinna på att ha ett högre tempo överlag när du går, nu ser det ibland ut som att du väntar på honom och sen får du korrigera honom för att han går för långt fram. Jag har också gått och väntat på min hund ibland, det resulterar i att hon blir uttråkad och hinner titta på allting annat runt omkring. Håller jag ett högre tempo så får jag en bättre attityd på min hund och det ser mycket trevligare ut.

Du är superduktig med Ilo, fortsätt jobba på! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller med de andra om gångstilen. Och tänk på att du inte får gå och titta på hunden hela tiden, iallafall inte så tydligt som du gör nu. Titta rakt fram! :)

Jag skulle jobba mycket med belöningsplacering samt tänka på att inte gå längre sträckor än att hunden fixar att hålla kvar en korrekt position.

:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

haha ja jag blir en stel kloss! Försöker gå jättemycket utan hund för att kunna slappna av, men jag blir typ lika stel där :wtf: Det att jag går sakta nu är för att han bara kunnat fotgåendet i en "takt" så jag ska varva med sakta, snabbt, smyg, spring osv för att få variation och att han ska förstå vart han ska gå. Men jag måste som ni säger, blir mer säker och faktiskt bara gå!

När han går med hon som hjälper mig så går han ju superfint, av den anledningen att hon är så säker på det hon gör. Men med mig blir det knakigt och stel och korrigering... :banghead: Fick tipset att jag ska gå mer på hälarna, rikta blicken 6m framför mig och slappna av. Men jag har supersvårt att ställa om.

Jag bör gå ännu kortare sträckor? Grejen med Ilo är att direkt man ökar tempot så riktar han blicken framåt direkt, och hänger då inte med i svängarna lika bra utan det blir krock. :/
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag hade jobbat med att befästa kontakten i alla tempon om han tappar när tempot blir högre. Jag brukar variera när jag tränar fotgåendet. Ibland tränar vi vändningar, ibland raksträckor, olika tempon. Det finns en tråd här på buke som heter "Lära hunden fot?" eller något liknande, där har Miao beskrivit inlärning och träning jättebra, så läs där och se om du får några tips?

Kan det var så att du tänker för mycket när du ska gå med hund/torrgå? Träna fot på en vanlig promenad?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, jag har ju tydligen supersvår att göra flera saker samtidigt. Att tänka på hunden, mig själv och den som kommenderar känns typ som en omöjlighet! Ska absolut läsa där! Behöver alla tips som kan fås.

Ska du inte ut till klubben och träna någon dag snart? Hade varit super med lite hjälp! :) Så kan vi ju kanske köra någon platsliggning också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp