Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Det är väl inte så tokigt att få godkänt resultat på debuten i elit?


Tack! Nej som sagt, jag är jättenöjd med våran prestation :)

En nolla (zätat), där jag dessutom lyckades gå åt fel håll, trots att domaren för bara en månad sedan specifikt tipsade mig om att extrakolla så jag vet hur jag ska gå :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag länkar alltid moment eller delar av moment när jag tränar. Ibland blir det kanske 5 steg fritt följ, tävlingsbelöning, och sedan transport till nästa utgångspunkt. Ibland blir det ett helt program. Men som sagt, alltid länk. Något som jag glömt av lite med fått påminnelse på sist jag tränade för tränare var att om ett moment har strulat under en länk, säg att det blev lite många steg i ställandet, så ska man inte nöja sig med att träna lite snabba ställanden bara. Utan att man ska sätta ihop det i en länk och avsluta med det som har strulat. Det tycker jag har hjälpt mig mycket :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha ja så kan det gå ibland. Men just DET felet lär du väl aldrig göra om ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Var på vår BK med labben häromdagen. Han fick prova på platsliggning med andra hundar för första gången i sitt liv, annars har vi bara gjort det hemma i trädgården. Eftersom grabben är rätt leksugen och tycker det är trist när det inte händer nåt så stod jag på koppellängds avstånd.
Han funderade på vad det gastades om (koppla loss hunden, lämna hunden, återgå, sätt upp hunden) men låg helt stilla även om han vände huvudet lite åt de andra hundarnas håll (tog en ytterplats med honom för att inte störa någon) och undrade om de tyckte det var ok att ligga still så länge, hela 2 minuter.
Men han låg kvar hela tiden!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Känslan är verkligen det viktigaste! Gjorde en liknande start i eliten igår
. Världens största smile hade jag när jag kom av planen :D trots att poängen var rätt kassa rakt igenom. Riktigt kul hade vi iallafall och dom detaljerna jag lagt mest krut på i träningen satt perfekt.


Har en liten fråga såhär på morgonkvisten när man absolut inte hittar ett smack i regelhäftet! Hur många hundar är max antal i platsliggningen i 1:an?

Jag har för mig att jag har lagt med fler än 6 hundar i ettan. Dock var det innan nya reglerna.
O_o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

I reglerna står det att:

Som rekommendation bör inte momentet genomföras med fler än 8 hundar i gruppen

Men i praktiken blir det sällan mer än 5-6 hundar eftersom det krävs en enorm plan för att kunna ha 7 m mellan hundarna. Det är också lite knepigt för domaren att se och höra den hund som ligger över 50 m bort.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

8 är max på plats är jag rätt säker på :)

Jag har varit med på ett platsligg då vi var 10st.....:eek:
Men det var när det fortfarande var 5m mellan hundarna!
8 är som sagt rekommendationer som högsta antal, men det är upp till domaren.
Nu sen de nya reglerna med 7m mellan hundarna är det väl ytterst sällan som det är fler än 6-7st..
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

En liten fråga såhär på kvällskvisten: om man i övrigt får till ett perfekt skick till rutan, men hunden stannar på eget bevåg (utan att jag hinner säga stanna), hur många poäng kan man få då?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vet inte, men det är ju ganska enkelt att vara på hugget och vråla i ett kommando precis innan man ser att hunden är på väg att stanna :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Sant! Jag får öva mig själv på det ;) Nu är vi anmälda till tvåan 29 Juni på hemmaklubben :crazy: Tre veckors hårdträning framför oss då ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller tummarna för att träningen går bra! Jag har precis anmält oss till vår andra lydnadstvåa i början av juli. Vi debuterade i lördags och fick nöja oss med ett tredjepris. Förutom lite småmissar så nollade vi rutan - Rover tänkte helt rätt men hamnade med baktassarna utanför och på andra kommandot sprang han lite för långt fram så att framtassarna kom utanför i stället. :banghead: Lite surt eftersom det hade räckt med en 7:a på rutan för att tredjepriset skulle blivit ett förstapris i stället, men jag är nöjd ändå eftersom det visar att vi är på rätt väg med träningen. :)

Nästa lördag ska vi gå lydnadskurs, hoppas vi kan finslipa lite då!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller tummarna för er också! Är ni så nära ett förstapris så ska du se att ni fixar det på nästa tävling :) Är det Rover du tävlar med? Hur gammal är den lille nu?

Vi har bara tränat för rutan i en dryg vecka ... Mattis börar förstå vad han ska göra och är vi inte för långt från rutan gör han rätt, men kommer vi för långt ifrån ställer han sig utanför så det är långt ifrån klart. Ska bli spännande att se hur långt vi kan komma i det momenten på de här tre veckorna :) i de andra momenten är det mest finslipning kvar, inga 10:or än på de nya momenten än, men några poäng ska vi nog lyckas skrapa ihop.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL!

Ah jag är så arg på mig själv. Missade förstapriset i eliten igår med en jäkla fegis ruta. Halva hunden untanför och en nolla. Jag var för snabb med att lägga henne! :yuck:

Fick 9or på fria följet och Z:at :D Och vittringen som har strulat fick vi äntligen ett helt korrekt utförande på. Hon kollade inte ens av de andra pinnarna utan greppade rätt och galloperade in :love:

Är så himla nöjd med starten, men så sjukt arg på mig själv över rutan. Vart var min is jag skulle haft i magen?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till det andra och jag tror aldrig du kommer göra om det där med rutan ;). Nästa gång tar ni det säkert!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp