Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Äsch då, så sur man blir på sig själv när man tabbat sig. Jag har börjat lära mig att hellre dubbelkommando och poäng en ett kommando och en nolla, det fungerar på träning åtminstone ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jo, det är Rover jag tävlar med. Lillkillen har fyllt nio månader och jag jobbar mest på att lägga en riktigt bra grund - jag har lärt mig från tidigare misstag. :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kursen vi gick var värd varenda krona - det känns som om vi äntligen hittat vägen för att komma vidare med fritt följ. :)

Det ser inte alltid ut så här men idag på träningen så funkade det minst lika bra som på kursen.

roverfrittfoumllj_zpsb72920f3.jpg


I början av juli ska vi tävla igen, jag hoppas vi hinner få märkbart resultat tills dess.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Åh, vilken härlig bild! Fint fokus. Han är jättefin, din Rover.

Idag var vi på öppna träningen på klubben och det var ett bra gäng där. Jag tror jag räknade till åtta hundar (av olika raser) på platsliggningen och alla var superduktiga, inklusive en 5-månaders valp :) jag gillar verkligen gänget som brukar ses där på måndagkvällar, alla är trevliga, generösa och hjälpsamma och alla kan bidra med något.

Idag tränade vi mest på hopp och rutan. Det går framåt och jag ökar avståndet till rutan försiktigt hela tiden. Han vet ad han ska göra och han förstår vad konerna betyder, men han testar gärna om det lönar sig att ställa sig utanför om avståndet blir för långt. Det är drygt 1,5 veckor kvar till start, och jag hoppas jag hinner få klart momentet till dess. Får jag det inte så är jag ändå väldigt nöjd, med tanke på att det bara var ca två veckor sedan jag påbörjade det :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Haha, ja, det är stört omöjligt att ta sig hem i vettig tid! Kunde inte säga nej när en av kompisarna frågade om vi skule ta en promenad efter träningen. Trots att jag varit ute på en tretimmars-runda tidigare på dagen. Det blev sent och vi var rätt nöjda och trötta både jag och Mattis efter den här dagen :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Knapp

Vi tävlade igen den 9e i klass 2. Tyvärr nollade vi rutan och därmed rök 1a priset då det var mycket som var halvdant.
Däremot var känslan än en gång på topp och det är ändå DET som är det viktiga!
Nu satsar vi stenhårt på brukset och hoppas på en ev start i klass 3 i augusti!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

På't igen bara ;)

KL
Tränade fotgående med labben idag, i köket medan hamburgarna stekte sig själva :)
Och oj som det lossnat! Han fixar positionen nästan själv på bara kommandot, men behöver fortfarande lite handtarget. Gick även ett par steg och han höll fokus mot mig hela tiden. Känns som om det finns hopp om träning och framtida tävling igen!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Håller på att träna rutan i klass 2, Nova har fattat att hon ska springa och ställa sig i mitten men tror inte det är konerna hon går på utan bandet runt. De tävlingar jag varit på har det varit band runt rutan men måste vad står det i reglerna? Är det alltid band eller är det upp till arrangören? Ska jag träna om hela momentet?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ur "regler för lydnadsprov klass I-III":

"Rutans fyra sidor ska markeras med färg, sågspån, tape eller på annat lämpligt sätt"

Du laddar ner reglerna på SBKs hemsida :)

Det är nog smart att träna med lite olika markeringar så hunden inte blir förvånad på tävling.

Hade förresten en sjukt bra träning igår kväll! Rutan, fjärren, hoppet, allt satt som en smäck! Det enda jag behöver träna mer på nu är att han ska stå i rutan tills jag häntar honom, har mest belönat på avstånd hittills :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tränar bara med band. Sidorna ska vara tydligt markerade, och jag tror inte hundarna ser skillnad på ett ljust band eller ljust sågspån i en linje.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Egentligen är det nog tillräckligt likt för att de fortfarande ska förstå momentet, risken är väl att det blir spännande med en ny sak så att de blir distraherade.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kanske är olika från hund till hund. Jag har väldigt svårt att tro att Ila skulle bli så pass distraherad i det läget när hon har fullt fokus in i rutan och på sin uppgift.
Och om nu hunden blir distraherad så kanske man ska träna andra delar mer, som olika störningsmoment och momentsäkerhet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Min bryr sig varken om hur koner eller markering ser ut. Däremot en träningskompis hund blev väldigt distraherad av bandens färg på tävling så hon fick åka och handla lite olika varianter ;) sågspån är ju inte så konsigt om de reagerar på tycker jag. Det luktar ju annorlunda.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Fast på en helt okänd tävlingsplan finns det ju jättemånga "konstiga" lukter. Så jag förstår inte varför just sågspån skulle vara värre än allt det andra? :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Absolut är det en fråga om störningsträning, det är ju bara en av alla störningar man kan träna på :)
Spån är väl egentligen inte värre än nåt annat men vanligt förekommande (inte bara rutan utan även för att markera uppställningsplatser etc).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Okej, några frågetecken som behöver rätas ut inför lördagens debut i lkl 2.

Dt står i reglerna att man hämtar hunden på tävlingsledarens order. Men när man gått fram till hunden, tar man då bara ut den eller måste man vänta på tävlingsledaren där också?

Och apporteringen: man kastar på tävlingsledarens order, men skickar man hunden på apporten själv? Och när hunden har hämtat och sitter vid ska man vänta på tävlingsledaren eller tar man den själv?

Det står inget i reglerna så jag antar att man inte väntar på tävlingsledaren, men vill dubbelkolla så jag tolkar det rätt :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Okej, några frågetecken som behöver rätas ut inför lördagens debut i lkl 2.

Dt står i reglerna att man hämtar hunden på tävlingsledarens order. Men när man gått fram till hunden, tar man då bara ut den eller måste man vänta på tävlingsledaren där också?

Och apporteringen: man kastar på tävlingsledarens order, men skickar man hunden på apporten själv? Och när hunden har hämtat och sitter vid ska man vänta på tävlingsledaren eller tar man den själv?

Det står inget i reglerna så jag antar att man inte väntar på tävlingsledaren, men vill dubbelkolla så jag tolkar det rätt :)

I rutan så får du på TL:s order avhämta hunden, antingen genom att kalla in den eller gå fram och hämta den.

På apporteringen (som i stort sett i alla moment ;) ) så ska du vänta på TLs order både att kasta och att skicka hunden. Skickar du innan TL gett kommando räknas det som tjuvstartade och monumentet nollas. När hunden kommit i utgångsposition med apporten ska du återigen vänta på TLs kommando innan du tar apporten från hunden :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

I rutan hämtar du hunden så fort momentet är slut, dvs går fram till rutan och hämtar hunden när tl säger till. Du behöver inte vänta på någon extra tillåtelse från tl.

I apporteringen så gör du allting på tl:s kommenderingar. Oftast säger man att den tävlande ska "kasta, sända och ta på mitt kommando". Dvs du kastar när tl säger till, du skickar hunden när tl säger till och du tar apporten när tl säger till. Först därdfter är momentet slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp