Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Men vad säger du? Har ni slutat tävla lydnad?

Ja på obestämd tid. Tappade helt gnistan efter påflygningarna, det är så hemskt att se sin hund börja betrakta de andra hundarna med uppsynen "kommer du flyga på mig eller ej?". En del av mig kommer nog alltid vara ledsen och bitter över det, och det sista jag tänker göra är att lämna honom utsatt och osäker på gruppmoment igen.
Däremot har vi startat på workingtest och det kändes som ett ypperligt ställe att bygga upp trygghet och tillit igen, då man är en grupp med hundar och förare som följs åt till alla stationer under dagen. :)

Hunden är åtminstone bra mentalt till skillnad från matte som numera har ögon i nacken och dog defence spray i bakfickan. :nailbiting:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja alltså platsen kan verkligen vara ett problem. Jag kan tycka att man kunde ta sig en funderare över momentet, vad syftet är och om det kan omformas på något sätt för att öka hundarnas säkerhet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja alltså platsen kan verkligen vara ett problem. Jag kan tycka att man kunde ta sig en funderare över momentet, vad syftet är och om det kan omformas på något sätt för att öka hundarnas säkerhet.

Håller med fullständigt!

Jag tycker att tävlingslydnaden borde snegla mot IPO här, där ligger en hund plats medan en annan gör sitt lydnadsprogram. Det är väl samma tänk som i rallylydnadens Honnören har jag förstått. Nått sådant hade jag GÄRNA sett i lydnaden, så man kan bevisa att hunden har en rejäl stadga under störning, men utan riskmomentet att andra som går ut med en hund som inte ligger skulle kunna skada andra hundar fysiskt eller psykiskt.

Sen så blir jag allvarligt förbannad när hundar som stör Platsliggningar inte anmäls! Det står klart och tydligt i reglerna att hundar som interagerar med andra hundar oavsett om det är på lek eller ej, SKA rapporteras.

Glimfeather, vet du om tävlingsledningen följde reglerna och rapporterade de hundar som var framme till andra hundar under momentet på er tävling?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hålker med. I efterhand är jag också lite orolig efter igår. Nu var det ju bara lek som våra hundar pysslade med, eller åtminståne min som gjorde lekinviter. De andra var jag i te fokuserad på. Med det kunde ju lika gärna ha blivit slagsmål när tre unga hanar kommer ihop, även om ingen är arg i vanliga fall så kan någon trampa över gränsen ganska lätt. Mycket kunde ha blivit förstört igår. Hoppas vi slipper det någon mer gång. Och jag ska helt klart träna plats med mer störning!

Det är lite ironiskt. Har tävlat ettan tre gånger, och de gångerna har alla hundar legat som små ljus. Och nu, när man börjar slappna av så händer det här.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag vet inte det tyvärr, men det var tal om det dagen innan när vi diskuterade den där arga hunden jag skrev om. Står det någonstans?

Men då antar jag att min hund också blir rapporterad? Han hängde ju på så att säga.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Från lydnadsreglerna (sidan 18)

Störande hund vid gruppmomenten

Hund som vid gruppmomenten, utan att själv vara provocerad, lämnar sin plats och utan aggression engagerar sig (t.ex. lekinvit) i annan hund ska rapporteras (aggression faller under ”Oacceptabelt beteende”). Beslut om rapportering tas av tjänstgörande domare och rapporten insänds via arrangören till SBK tillsammans med redovisningen av provet. SBK kan, grundat på en eller flera insända rapporter, besluta om förbud för hund att delta i lydnadsprov under viss tid.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Var det här eller i något annat forum man pratade om möjligheten att lägga platsliggningen som sista moment i tävlingen? Om det var här får jag be om ursäkt att jag drar upp det igen.

Men hur var det med det?
Får man själv som arrangerande klubb avgöra när platsen ska utföras?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Varför gör inte fler det?
Vad finns det för argument för att göra det först?
Jag kan hittills bara se fördelar med att lägga den sist.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag skulle tro att det mest har med tradition att göra. Man kör liksom momenten oftast enligt ordningen i reglerna även om det egentligen inte är nödvändigt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller med fullständigt!

Jag tycker att tävlingslydnaden borde snegla mot IPO här, där ligger en hund plats medan en annan gör sitt lydnadsprogram. Det är väl samma tänk som i rallylydnadens Honnören har jag förstått. Nått sådant hade jag GÄRNA sett i lydnaden, så man kan bevisa att hunden har en rejäl stadga under störning, men utan riskmomentet att andra som går ut med en hund som inte ligger skulle kunna skada andra hundar fysiskt eller psykiskt.

Låter som ett väldigt bra upplägg!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det ska jag kika på, var på kurs hos Anne i maj som jag hade stor nytta av!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*Kl
Jag har hittat ett hundforum dar jag forsoker forklara fjarren men ingen verkar forsta vad jag pratar om.
Ar det nagon som har eller vet var jag kan hitta ett videoklipp pa fjarr som jag kan fa lov att visa?
Traning eller tavling kvittar men vill att det ska vara tavlingsmassigt och hyffsat latt att se, foraren behover inte vara synlig.
Glomde saga att det ska vara alla skiften sa det ar val trean som galler da.
Tack pa forhand
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Håll tummarna för mig och Rover ikväll är ni snäll, tävlingsdags igen! :nailbiting:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

kl

Vi har anmält oss till tävling. Grima är väl relativt färdigomskolad och börjar äntigen få en vettig position. Ian behöver lite mer störningsträning, alla moment sitter dock som ett smäck. Känns kul!

DSC_5157_zpsed2ff8bc.jpg


DSC_4873_zps06ed2307.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller tummarna. Det kommer säkert gå jättebra :)

Är lite ledsen själv, har fått stryka mig från två tävlingar nu i Juli, för mitt lilla hjärta blev sjuk igår så vi fick ta en sväng till veterinären. Han fick inte titta i halsen så Mattis fick sederas, och det är ju 28 dagars karens på det. Men tonsillerna var jättefula, så han hade ju ont, stackaren :cry: Men nu har vi påbörjat en 10-dagars vetrimoxinkur, så han blir nog snabbt bra :) Men det är så jobbigt att se när de har ont, han har bara velat ha lite överkokt ris med lamm idag för det gör ju ont att äta.

Så där var nog svaret till varför han var så lättdistraherad i lördags. På kvällen frös han ju också, och det har nog aldrig hänt, så han hade nog feber.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack för tum- och tasshållning! Idag var en sådan där dag då känslan var så fin att jag inte brydde mig om poängen. Vi tog inga topppoäng(förutom platsen då) utan låg mest runt 7-8 men Rover var GLAD och gjorde verkligen sitt bästa hela tiden. Jag har dessutom varit skrivare för den här domaren och vet att han är rätt hård.

Eftersom vi inte nollade något moment så räckte poängen till ett förstapris också, så det känns verkligen som en tävling att vara nöjd med. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp