Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag har inga tävlingar inplanerade. Dvärgsschnauzern har mest fått lattja runt i år och nu har jag prioriterat att få ordning på agilityn så där kanske det blir nån tävling i höst, likaså viltspår. Lydnaden kör vi igenom ibland men inte så seriöst, han lär inte hålla ut ett helt program.

Aussien blir tävlkingsmyndig i augusti men behöver nog lite längre tid på sig att mogna. Bråttom har vi inte, men förmodligen blir det väl debut under senare delen av hösten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Iiiih nu är jag så där barnsligt glad igen, för en sån trivialitet att nu är Lyxas championat officiellt och registrerat på SKK Hunddata :love:! Det är en milstolpe i mitt hundliv, min första champion, och jag är SÅ stolt!!

selch.png
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här har vi några tävlingar inplanerade i augusti. Skulle egentligen tävlat två ggr nu i juli, men eftersom han behövde sederas för att få halsen undersökt i måndags så fick vi stryka oss. I september är det läger inplanerat med klubbkompisarna och under de dagarna ska vi även hinna med en tävling :) antagligen blir det röntgen efter lägret, så då tar vi en liten paus igen. Satsar på att ta LPII i höst och att starta 3:an innan han blir två i februari :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

antagligen blir det röntgen efter lägret, så då tar vi en liten paus igen.

Jag kanske minns fel med det var väl bara 7 dagars karens efter det. Kiro var iaf väldigt taggad på träning redan dagen efter :D

Kl.

Jag anmälde precis till en tävling, Lkl 1 såklart. Blev inte den jag hade tänkt först utan en som är lite tidigare på vår förra hemmaklubb. Körde igenom programmet med en trött hund i det hyfsat varma vädret idag och det gick över förväntan förutom att JAG klantade mig vid tillbakagången i läggandet och fick honom att tro att jag kastade en leksak och då reste han sig för att leta efter den...

Strejkar inte hunden pga. värme eller jag klantar mig rejält så bör det gå bra. Målet är bättre linförighet än sist (7,5p) och inga nollor.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Då var det dags igen, håll alla tummar och tassar! Visserligen tänker jag se dagens tävling mest som träning, Rover presterade så bra i tisdags att jag inte kan förvänta mig att han är på topp idag i synnerhet inte eftersom det är stekande sol. Men jag ska försöka se till att jag ger honom bästa möjliga förutsättningar i alla fall! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bara fyra poäng mindre än i tisdags men milsvid skillnad i känsla. :wtf: I fria följet hade jag en hund som gick en halvmeter vid sidan av mig och kollade på humlor, typ. 5,5 poäng kändes generöst för den uppvisningen även om Rover skärpte till sig mot slutet. Resten av momenten gick ungefär som på förra tävlingen vilket känns bra - inga nollor - men han var grymt ofokuserad och det kändes som om det var mer på rutin. Poängen var helt rättvisa men jag önskar att någon hade filmat oss, jag hade anmärkning för dubbelkommando på nästan varenda moment och det brukar jag aldrig ha(om jag inte medvetet ger ett dk). Är nyfiken på vad det var domaren egentligen hakade upp sig på.

Å andra sidan så var det bara ett ekipage av elva som lyckades ta ett förstapris idag, så trots ett andrapris så hamnade vi på andraplats och kom hem med en liten skämspokal. :p

Trots allt är jag faktiskt nöjd, jag hade inga höga förväntningar och jag är nöjd över en bra uppryckning trots en katastrofal början. Dessutom känns det väldigt trevligt med två tävlingar på raken utan nollor. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! Och det känns verkligen bra att ha kommit så långt att man kan hitta saker att vara nöjd med även om resultatet inte var superlyckat. Men lyckas jag inte klura ut om jag gjorde något annorlunda idag mot vad jag brukar vete tusan om jag törs tävla för den här domaren igen med tanke på att han såg dubbelkommandon i allt jag gjorde... :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi har fått bra hjälp i lydnaden så det går framåt! Jag hoppas att vi kan debutera i ettan om ca en månad. Det är fritt följ som vi kämpar med, vill få han mer motiverad och alert. Någon som har Tips?:)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Det beror väl lite på var det brister...

"Leka kull" tycker jag är en bra övning. Jag jobbar med klicker, går säkert utan också. Hunden ska självmant söka upp din vänstersida/fotposition, när den gör det så klick och belöning. Och sen ger du dig iväg igen.

Annars så bättre belöningar, varierande längd mellan belöningarna (kanske tätare?), att hunden aldrig ska veta vad som väntar, öka värdet i att befinna sig på vänstersidan, öka värdet på kommandot (har iaf min dvschnauzer har problem med nån period, ordet fot var tråkigt helt enkelt).

kl
Dagen träningspass: Grymt snyggt fotgående av Sigge med riktigt bra fokus och attityd. Men väntar man för länge vid en halt så satte han sig vackert istället :p En stabil platsliggning också även om han låg lite skumt.

Stoja börjar få bomull i hjärnan igen... Jag gick ut för att träna ställande, apport och platsliggning och skulle ha nöjt mig där :banghead: Dels för att planeringen var utefter hur hon varit senaste tiden (unghundsperiod), vad vi behöver träna på och dessutom det som gick bra.

Platsliggningen låg hon stabilt. Hade uppmärksamheten stundtals riktad mot en människa som gick en bit bort men fokus på mig samtidigt, och låg stabilt.

Ställandena är blicksnabba men inte raka, vilket inte är så konstigt eftersom jag fortfarande ofta kastar belöningen bakåt direkt på kommandot. Mer stadga behövs, men nöjd med attityden.

Apport-momentet bröt vi ner, jättefin träning och inget tugg :D

Sen körde vi lite linförighet (hej tankspridd men fint emellanåt), inkallning (bra stadga och inkallning men obefintlig ingång) och läggande (hej dubbelkommando).

Halvbra träning med andra ord, men jag är nöjd med att jag kan pausa henne med ett "lägg dig" oavsett aktivitetsnivå och det är störningståligt också. Så länge jag befinner mig i närheten och inte tränar andra hunden i alla fall...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är det en annan sedering man använder då kanske? På den sederingen han fått två gånger innan är det 28 dagar :/

Här klarnade det lite http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/kontroll-av-leder/sedering-vid-rontgen/

Dentaku: Lycka till :)

Jag lyckas inte hitta det pappret där det stod om vilken karens det var på medlet Kiro fick men har för mig att det var 7 dagar. Just då spelade det ingen större roll för oss eftersom vi inte skulle tävla eller ställa ut. Det bör ju gå att fråga kliniken man planerar att använda i förväg vilket medel de söver med inför röntgen.

Vi gjorde det så snart som möjligt (han var drygt 12,5månader) just för att faktiskt veta då vi skulle börja träna agility och för att ha karensen avklarad innan vi började tävla. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Vad är det som avgör när ni bestämmer er för att ni är redo att starta?
Har anmält mig och min hund till 2(!) tävlingar inom en månads tid. Till 1an alltså.
Har tränat lydnad sen i mars, innan hade vi ingen aning om momenten osv.
Vi har alla moment, men ställandet och apporteringen har vi fortfarande inte riktigt klart.
Har tävlat inofficiellt 2 ggr och hoppat över ställandet båda gångerna. Apporteringen fick vi en 9a för andra gången.
Har fått fina poäng trots att vi avstått momenten, men börjar ändå känna att jag tagit vatten över huvudet...
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har du bara en stensäker platsliggning så är det ju inget som förstörs av att du går ut en gång för att känna efter i "skarpt läge" var ni befinner er :).

Jag skrev ett blogginlägg om just detta för nästan exakt ett år sen (10 juli 2012 ser jag ;) ), kopierar in det:

Jag är lite tudelad till detta när man ska anmäla sig till tävling. Jag försöker personligen att hitta en nivå där jag vet att vi kan få ett 1:a pris om allt går vår väg, och där jag gett hunden rätt förutsättningar för att förstå och kunna momenten och där hunden har en föväntan och glädje inför själva tävlandet innan jag anmäler till tävling.

Men visst chansar jag lite också, som när vi skulle debutera trean och jag precis börjat lära in (och lite lära om) stegförflyttningar och fjärren . Den tävlingen kunde både bära eller brista (då missade vi 1:a priset med ynka 6 poäng och med en nollad ruta ), men i grund och botten så vill jag att hunden ska ligga med god marginal över ett 1:a pris på träning, eftersom tävlingar i stort sett alltid är avinlärning eftersom vi vare sig kan belöna (eller korrigera om vi väljer det) så som vi skulle vilja göra och gör på träning (eller ja, klart man kan det om man har huvudet med sig och ser till att grunda väl inför framtiden med att belöna bra utföranden och därmed diska sig . Dock är jag själv än så länge för tävlingsinriktad när jag väl går ut att jag inte har haft tanke på att göra detta själv . ).

Så ett visst mått av chansning tycker jag inte alls är fel att tävla på . En gång är ingen gång, och att gå ut och tävla med tanke att se vad håller i skarpt läge och vad som behövs tränas mer på, det är enligt mig bara ett smart sätt att analysera var ens träning ligger.

Vad som jag däremot tycker är fel, både mot sig själv och hunden,är att fortsätta tävla om och om igen med samma dåliga resultat.

Missförstå mig rätt, alla kan vi ha otur på en tävling, alla kan råka nolla både ett och flera moment under samma tävling av någon anledning och därigenom hamna på ett 2:a eller ett 3: dje pris . Men att helg efter helg efter helg gå ut och tävla med en hund som snittar på 6-7 poäng eller under i momenten (oavsett klass), då tycker jag personligen att man borde tänka om och tänka efter lite hur man tränar, och framförallt: Hur kul tycker hunden egentligen att det är att tävla?

Det kan ju vara så att man har en hund som på träning presterar 8-10 poängsmässigt på träning, men som på tävling faller igenom i både attityd och momentförfarande och därigenom halkar ner flera poängenheter. Eller ett annat scenario, hunden presterar kalas på flera tävlingar i rad, men blir sedan successivt sämre och sämre pga att den får med sig fler och fler dåliga minnesbilder av tävlingar. Jag har flera gånger hört folk säga ”men det är bara för oss att tävla på, så blir det bättre” och det enda som händer när man tävlar gång på gång på gång (och tränar på exakt samma sätt), är att hunden tappar mer och mer attityd, fart och glädje på tävling.

När vi var på Obedience Rules 2011 så talade de norska instruktörerna om något de kallade den psykologiskt utsträckta hunden, där de menade att erfarenheter (vare sig de är bra eller dåliga) som hunden får alltid ligger med hos hunden varje gång vi ska ut och tävla, och att det är vår plikt som förare att se till att hunden samlar på sig så många bra erfarenheter som möjligt!

Ser hunden ut att tycka att det är kul att tävla, trots att den får mindre bra poäng, då ser jag det inte som samma ”problem”, eftersom hunden inte fattar poängskalan utan det är bara vi prestationsinriktade människor som gör det . Men jag har många gånger sett hundar som ser både ledsna och uttråkade ut under lydnadstävling och ex släpat låååångt efter i fotgåendet (även i lkl 3 och elit). Då är det inte längre OK i min bok, det ska vara kul för BÄGGE att tävla!

Vad kan då vi förare göra för att göra det bättre för våra hundar?

Det finns många vägar att gå för att göra det bättre och roligare för våra hundar i lydnaden, men här är några tips/tankar som jag har sett gjort all skillnad i världen:

* Attityden framför allt! Få din hund att tycka att lydnad är SUPERKUL! Lär den att din strikta tävlingspose betyder världens hoolabaloo när jobbet är klart, lär den att gå igång på små hetsande viskningar, plocka fram bästa belöningarna under lydnadsträningarna. Det är SVÅRT att få fram snygga, korrekta detaljer om hunden har dötrist . Gå inte ut på tävlingsbanan om inte attityden finns där! Missar i moment och detaljer gör ingenting, det är bara att träna mer på ! Men att gå ut och tävla med en hund som saknar attityden för det, det kommer bara att försämra er relation till varandra och till tävling överlag.

* Belöna inte sönder hundens uthållighet! En hund som ex är van att få godis vart tredje steg i fotgåendet, kommer ha stora problem att ta sig igenom ett helt fotgåendeprogram, och det är inte schysst att låta hunden gå ett helt tävlingsprogram utan belöningar om den inte är van vid detta. Träna hunden att succesivt kunna jobba längre och längre stunder innan belöning kommer. Och belöna hunden rejält då den tagit kliv i sin uthållighet för att visa att hårt jobb lönar sig! Tänk även på att det är skillnad på belöning och muta, finns många som mutar sina hundar till att fortsätta jobba, och sen blir förvånade över att hunden inte jobbar när mutan inte finns där… .

* Överträna hunden i momenten! En hund som kan göra ex en klass 2 ruta på 40 m avstånd med störningar i vägen, kommer inte ha några större problem med en tävlingsmässig klass 2 ruta, och en hund som kan göra en fjärr på elitavstånd kommer klara treans fjärr galant.

* Dela upp momenten! Ofta fastnar man i att köra momenten i sin helhet om och om och om igen, vilket kan både tråka sönder och försämra momentet! Dela upp momentet, träna på det som du vill förbättra och sätt bara samman momenten ibland för att checka av, så undviker du att traggla sönder ett moment så det blir trååååkigt .

* Träningstävla! Skaffa ett gäng kompisar och håll tävlingsträningar/träningstävlingar ihop på olika platser! Ta kommandot över TL och hur den ska bete sig, lägg upp hur många/hur få belöningar hunden ska få under programmet, länka momenten i annorlunda ordning för att få lite omväxling etc.

Och framförallt: Ha kul ihop med din hund och tänk på relationen innan prestationen! Känner du att något i träningen gör dig irriterad eller besviken, pausa och tänk till hur du ska lösa det så det inte går ut över hunden.

Kom ihåg: Det ska vara kul för BÅDA att tävla !
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack! :) Riktigt bra inlägg och funderingar.

Ang platsen har det kännts bra förut, har fått 9 på senaste inoffen.
Har en hund med lite mindre driv, så att peta i detaljer kan jag inte göra i all evighet (tänkte positionen i linförighet tex). Även om jag velat, men då blir hennes motivation lite sämre.
Är även min första officiella på annan ort med riktig domare osv, så jag har inga förväntningar alls eftersom jag inte vet hur hon hanterar om jag blir riktigt nervös :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Håller med miao om platsliggningen. I övrigt så kan jag amse att momenten spelar mindre roll men hunden bör någorlunda ha uthålligheten så den inte går ner sig av att inte få belöning mellan momenten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Klart du ska ut och testa :) har du platsen så är det ju bara att köra.

Kl

Vi var på tävling igår. Får ju fortfarande inte tävla, men vi var moraliskt stöd för en kompis och så är det ju bra att träna lite i tävlingsmiljö :) Mattis var supertaggad och det var så tråkigt att inte få vara med själv :( men nu har jag iaf anmält till en tävling i augusti.

Har ni förresten några tips vad gäller rutan? Har kört fast lite där. Min hund vet vad han ska göra om han vet var rutan står, men om man har ställt upp den utan att han har sett att man gjort det, eller om jag själv inte gått fram och visat den (eller om han registrerat att den står där på träning), så vet han inte var han ska göra och då ställer han sig lite på måfå istället. Kommenderar jag då en gång till så brukar han hitta rätt. Men hur ska jag få honom att förstå var rutan är när jag bara pekar på den, som man får göra på tävling?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp