Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Om vi förutsätter att hunden inte kommer störa andra under platsliggningen så tänker jag att det är något man får klura lite på från person till person.
Vissa gillar att gå ut för att testa och känna på det lite, andra vill vara riktigt välförberedda innan.

Personligen så har jag kommit fram till att jag (och min hund) får den bästa tävlingsupplevelsen när vi är ganska välförberedda. Inte så att jag behöver ha 10or på alla moment men jag prestrerar bäst när jag känner mig trygg med att vi kommer göra en rätt så bra tävling även på en dålig dag.
Jag blir mindre nervös, mer avslappnad, har roligare och kan helt enkelt vara ett bättre stöd för min hund. Det tycker jag att hon förtjänar :)

Allt kan hända när man tävlar, men jag vill iallafall känna att vi har en rätt så bra chans att klara vårt mål.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Igår gjorde jag och Ilo debut, det slutade med 176poäng och placerade oss tvåa i gruppen. Så nu börjar vi träna för klass 2! :D

En väldigt stolt matte som inte hade ens i närheten av så stora förhoppningar för vår första tävling.

img_3744_51ea5cbc9606ee64d3857ee6.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl

Vi har haft en liten break från träningen, varit mycket annat.
Vi tävlade i tvåan igen men det stämde inte riktigt så inget 1a pris denna gång heller. Nu ska jag anmäla oss till två tävlingar dagarna efter varandra i augusti, klass 3 denna gång :D
Så nu är det träning som gäller!
Körde igenom några moment igår och det kändes betydligt bättre än jag väntat mig!!
Vi har kanske inte lika lång väg kvar till att vara startklara som jag trott :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack så jättemycket! :)

Så här såg våra poäng ut (hade gärna velat ha fler kommentarer :mad:

Platsliggande: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 7 "något yvig" (han var inte alls lika duktig som på träning, men matte var ju stel och nervös!)
Läggande: 8,5 "något sen"
Inkallande: 10
Ställande: 9
Apportering: 9 (han brukar ta den väldigt lätt, men nu hade andra hundar haft den innan så nosade lite innan han grep)
Hopp över hinder: 8 "skall" (tror tyvärr att det var för att jag kört agillity kvällen innan..)
Helhetsintryck: 9

Ilo var långt över mina förväntningar för vår första tävling! :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis, jättefina poäng!


KL

Kelpien och jag tävlat idag igen. 240,5 skrapade vi ihop. Började bra (förutom ett dåligt ff), men han orkade inte hålla ihop hela vägen så sista momenten var poängen inget att hurra för (fasen vad poängen ryker fort i eliten!), men jag är nöjd ändå!

Det vi har jobbat på och haft problem med fungerade idag. 10:a på zätat tex, som vi slitit med det jäkla momentet.. Det som gick dåligt är sådant som jag visste var struligt men prioriterat bort i träningen (han har ju begränsningar i lydnadsträningen fortfarande), såsom avlämnandet av vittringspinnen, metallen, och stadgan i fjärr (har lagt energin på att han ska skifta på första kommandot).


Nu ska vi hårdsatsa brukset ett par månader och sen får vi se om dt blir någon lydnadsstart mer i år. Siktar på oktober :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Skönt när man kan vara nöjd även när man inte får ett förstapris! Den känslan är skönt att suga på.

KL

Själv har jag i alla fall lyckats få till ett positivt ord av Fot!
Labben lyckades rymma idag....han ville inte komma på inkallning, gick vidare, kissade, allmänt nonchalant. Tänkte att jag provar nåt nytt, så när han tittade på mig kommenderade jag Fot!
Han tänkte till en sekund, sen kom han fortare än blixten. Okej, han satte sig inte helt perfekt, men då fick han sätta om sig och så blev det jubel och klappar. Vi ska se till att fortsätta hålla det positivt :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL


Idag var jag och Lyxa och tävlade elitlydnad i Kungsbacka.

Det blev ett 1:a pris igen och en 4:e placering av 8, detta trots en nolla på rutan (igen :p) :bump:! Men med 10 på gruppmomenten, fria följet OCH fjärren, samt 9 på zäta, inkallning OCH vittring så kan jag inte vara annat än nöjd! BÄSTA Lyxa !

Våra poäng:

Sitt i grupp: 10
Platsliggning: 10
Fritt följ: 10
Zäta: 9
Inkallning: 9
Ruta: 0
Dirapp: 8 (omdirigering)
Hoppmetall: 8,5
Vittring: 9
Fjärr: 10

13250_10151562578297582_2125210429_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Klart du ska vara nöjd!!
Ni är så fantastiskt duktiga! Och inspirerande ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ TantAgda:

Tack :)! Det var en grym känsla idag :bump:!

Om någon vill se så finns gruppmomenten (uppspeedade ;) ) och det individuella programmet uppladdat :).

Är särskilt nöjd med känslan i fotgåendet (:banana:) och fjärren, särskilt där hon klarar ett så svårt stå-sitt skifte där hon blivit låååång i ligg-stå skiftet innan :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hur mycket får man svära här?
Föreställ er ganska mycket mer svordomar än det, så vet ni ungefär hur jag känner just nu.....

Igår tävlade jag lydnad för andra gången i mitt liv. Första gången var i oktober förra året. Då var problemet att han var ofokuserad i fotgåendet, la sig inte i läggandet och tog flera steg i ställandet.
Så i nästan ett år har vi tränat på just dessa moment och det har funkat ganska bra.

Så nu var det dags för tävling igen.....
Och det är i princip en kopia av förra tävlingen, fast lite sämre....

Det är otroligt frustrerande och jag är redo att lägga all träning på hyllan för alltid....
Känns så fruktansvärt jobbigt att inse att ett helt års träning har varit helt i onödan.
Det var inte direkt så att mitt självförtroende i hundträning var stort innan, men nu är det verkligen kört i botten.

Men jag har en kurs inbokad med riktigt skickliga instruktörer om ett par veckor, så jag ger det ett sista försök.
Om inte Lotta Linusson och Anne Dahlin kan ge mig rätt verktyg för att ta mig förbi detta så är jag nog ett förlorat fall.

Jag tycker lite synd om mig själv just nu.......:meh:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag känner igen känslan. Men hur funkar det på träning då? Framsteg där? Tävling är ju lite annorlunda situation.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ja, i träning går det ganska bra.
Det är egentligen bara ställandet som jag inte riktigt är nöjd med då han kan ta några steg fortfarande.
Men vi kan köra ett helt fotgående som jag är relativt nöjd med, ibland skitbra, ibland sämre, men det funkar ganska bra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är det du som gör att hunden går sämre på tävling? Dina nerver, tänker jag på. Behöver du själv träningstävla och tävla bara för att träna dig själv? Eller behövs det fler träningstävlingar för hunden?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Vi tävlade i rallylydnad innan vi började med tävlingslydnaden.
Jag var toknervös till en början, men efter två tävlingar kändes det bättre och jag kände mig mindre nervös.
Till en början nosade han sig sig igenom en hel bana, men desto mer vi tränade bort det, desto mindre engagerade han sig i mig på banan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp